Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ODB2 protokollasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ODB2 protokollasta

    Ei ole vielä tullut ostettua tuota VAG-COM:a tai siihen soveltuvaa johtoa, joten en tarkemmin tiedä miten nuo on teknisesti tehty. Onko jollain täällä tietoa tarkemmin millaista liikennettä tuossa USB-ODB2 kaapelissa kulkee esimerkiksi VAG-COM:iin? Onko se vain "raakaa" ODB2 dataa sarjaportissa vai jotain muuta?

    Tässä juolahti eräs mielenkiintoinen proggis asiaan liittyen, kun on tätä ohjelmoijan vikaa. Joku aika sitten tuota ODB2 protokollaa vähän tutkin ja ei se mikään hirvittävän monimutkainen ollut, varsinkaan jos jostain pienestä lähtee liikkeelle.

    #2
    Kevyimmät kaapelit on tehty vain optoerottimilla, joten sarjaportista ajetaan suoraan softalla OBD2:sta.

    Myöskin suurinosa USB-kaapeleista ajaa datan "sarjaporttimuunnoksen" läpi. Näkyy Windowsille virtuaalisarjaporttina.

    Joten softan kannalta k-linjan kautta kulkeva OBD2 liikenne lienee erittäin lähellä sarjaporttiliikennettä (RS232). Jännitemuunnoksen ja suojaerotuksen tarvinnee vähintään.

    Comment


      #3
      Eikös VAG:n protokolla ole jotain "epäpuhdasta" OBD:ta? Jotain lisäyksiä siinä oli käytetty tms, näin olin jostain antanut itseni ymmärtää.

      Comment


        #4
        OBD2 on terminä vähän harhaan johtava, sillä se tarkoittaa oikeastaan vikakoodiprotokollaa ei niinkään itse raakadatan muotoa. Käsittääkseni OBD2-autosta saa ulos vaaditut päästöihin vaikuttavat testi jne., muuta se ei takaa. VAGcomilla luetaan sitten paljon paljon muuta kuin mitä se pelkkä OBD2 on.

        Vanhemmissa VAGeissa eli ei-CAN-väyläisissä on käytössä vissiin kaksi protokollaa, jotka ovat noin sähkömielessä käsittääkseni identtisiä; ISO 9141-2 ja ISO 14230 (KWP2000). Ne on muuten ihan puhdasta RS-232, mutta jännitetaso on ainoastaan auton järjestelmäjännite eli siellä ~11-13V. Jännitetaso vain 5V:hen, niin se on suoraa RS-232 sarjadataa. KWP2000:ssa on sitten vain enempi bittejä kuin 9141:ssä.

        Wikipediassa on ihan ok pikainen katsaus asiaan: http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

        Comment


        • #5
          Miltei kaikilla valmistajilla on OBD2-standardin koodien lisäksi omat vikakoodit. Yleistasolle OBD-2 käsittää ns. P-koodit ja kaikki muut ovat valmistajan omia. Esim. katsastuksen OBD-testissä eivät näe kuin nämä yleistason P-koodit.

          Comment

          Working...
          X