Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erittäin outo lataus ongelma typ89 Coupessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Erittäin outo lataus ongelma typ89 Coupessa

    Terve

    Itselläni ilmaantui erittäin outo latausvika vesisateen jälkeen vm.89 Coupeeseen. Ongelma on seuraavanlainen:
    Kun käynnistän auton, niin muutaman sekunnin ajan volttimittari näyttää yli 12V. Jonka jälkeen jännite alkaa tippumaan. Mitä enemmän kierroksia antaa sitä nopeammin jännite tippuu. Autolla kuitenkin pystyy ajamaan vaikka jännitemittari näyttäisi 8-9V. Jännitteet tarkistettu yleismittarilla.

    Toimenpiteet mitä on tehty vian korjaamiseksi:
    - Laturin hiilet ja jännitteensäädin vaihdettu.
    - Laturi käytetty penkitettävänä autosähköliikkeessä jolloin latasi 14V. Amppeereista ei ole tietoa.
    - Laturin piuhan jatkuvuus testattu akulle, sekä startille asti.
    - Moottori on koitettu lisämaadoittaa.
    - Laturin amppeeri syöttöä on koitettu tutkailla yleismittarilla. Lukema oli 1.3Amp. Varmuutta ei ole onnistuko mittaus. Yleismittarissa lukee kyllä että max. 10A.
    - Akku on ollut latauksessa 2 vrk.
    - Sulakkeet tarkistettu.
    Osaisko kukaan edes hieman auttaa. Itselläni alkaa olemaan keinot loppu.
    Ainoa mikä mielessäni on, että laturi on vaan yksinkertaisesti hajalla, vaikka autosähköliikkeessä toisin väittävät. He eivät kyllä puhuneet mitään syöttääkö laturi ampeereja ulos. Puhuivat vaan jännitteestä. Luulisi kyllä että olisivat sen myös tarkistaneet.

    Toivottavasti joku osaa auttaa.

    #2
    10 ampeeria ei todellakaan riitä mittausalueeksi jos laturi lykkää täyttä tehoa. Ja siihenki tarvitaan testilaite jolla saadaan ampeerit mitattua. Eli toisin sanoen laturia pitää rasittaa kunnolla että näkee miten paljo se antaa virtaa.

    Paljonko yleismittari näyttää jännitettä ku auto käy tyhjäkäyntiä valot päällä, suoraa laturin perästä ja akulta? Onko varmaa että laturi maadottuu kunnolla moottoriin ja moottori koriin?

    Comment


    • #3
      Yleismittari näyttää laturin navasta tyhjäkäynnillä n. 12.6V. Mutta kun kierroksia antaa, niin lukema tippuu. Kyllä uskon että laturi maadoittuu kunnolla. Ja niinkuin kirjoitin ensimmäiseen viestiin että moottori on koitettu lisämaadoittaa koriin joten sekin on katsottu kuntoon.

      Comment


        #4
        Koitas mitata mitä näyttää suoraa laturin perästä mitattuna, toinen yleismittarinjohto suoraa laturiin maadotettuna ja toinen siis laturin B+:aan.

        Comment


          #5
          Voisiko jokin liitos/kontakti lisätä resistanssia lisääntyvästi mitä enemmän kierroksia annetaan?

          Comment


            #6
            Yks vaihtoehto on että kokeilee suoraa vetää johdon akun plussalta tuohon B+:aan.

            Comment


            • #7
              Itsellä oli samanlainen vika 100/a6 2.3e.ssa ja korjaantu jännitteensäätimen vaiholla alkoi lataamaan normisti, missä kunnossa sulla on kollektori pinnat ne näkyy ku säädin on pois.
              Minkä tyypin laturi?, mulla bosch 14.6v 40/110A.

              Comment


              • #8
                Asia on edennyt hieman. Vikana saattaa olla niinkin yksinkertainen vika kuin laturinhihna :D Tänään kun auto oli käynnissä suihkutin kitkaspraytä hihnaan. Jonka jälkeen heti kierrokset tipahti hetkeksi ja hihna alkoi vinkumaan. Olisiko ollut niin yksinkertainen juttu että, hihna on luistanut mutta ei ole pitänyt ääntä. Kaamea haju ainakin on lähteny. Nyt uusi hihna tilattu ja uusi pyörijä vaihdettu laturin päähän. Jännityksellä odotetaan huomista.

                Comment


                  #9
                  Siinä on taas ihmettelemistä jos vika olikin siinä :D

                  Comment


                  • #10
                    No näinpä. Periaatteessa se voisi olla siinä. Jos kerran kierroksia antaa -> Hihna lusistaa enemmän -> Paha haju -> Eikä lataa tarpeeksi. Huomenna tulee uusi hihna niin katsotaan mitä tapahtuu :D

                    Comment


                      #11
                      Jos latausjännite laskee kierroksia nostettaessa, niin taitaa tosiaan ensimmäinen tarkistettava asia olla hihnan luistaminen.

                      Comment


                      • #12
                        Se oli ihan ensimmäisenä mulla mielessä sillon, mutta tyhmänä kumosin sen pois kun se ei pitänyt pienintäkään ääntä. Heti kun pisti kitkaspraytä niin jo alko ulina :D

                        Comment


                          #13
                          Tarkista myös se laturin hihnapyörä, jos on pahasti kulunut ei uusikaan hihna pidä (ainakaan kauaa...).

                          Comment


                          • #14
                            Uuden hihnapyörän ostin kanssa uuden. Lukee tuossa pari viestiä ylempänä.

                            Comment


                            • #15
                              Laturin pitäisi työntää 14 volttia jatkuvasti. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Jos arvot heittää tuosta yli tai ali hieman niin ei ongelmaa.

                              Ota johdot irti laturista ja mittaa auto käynnissä paljonko laturi tuottaa. Silloin tiedät onko laturi ok?

                              Enpä usko että hihnapyörä luistaa ilman että et huomaisi/kuulisi.

                              Juuri mittasin

                              A4 1.9 tdi tyhjää 14.11/kierroksilla 14,11

                              Beetle 1.9 tdi 14,23 /kierroksilla 14,23

                              Kuplassa vesi kone Vag 14,7 / kierroksilla 14,7

                              Mittaa laturin navoista, piuhat irti jasitten piuhat kiinni
                              Viimeksi muokannut roadster; 29.7.2009, 15:23.

                              Comment


                              • #16
                                Ongelma ratkesi! Kyllä se oli vaan hihna mikä luisti! :D Nyt on uusi hihna ja hihnapyörijä. Onneksi ei ollut laturi hajalla. Tosin melkein uuden laturin hinnan verran sitä tuli vaihdettua osaa ennenkuin vika löytyi :D

                                Osaakos kukaan nyt sit kertoo kun vielä olisi sellainen vika, että ohjaustehostimen pumppu pitää ääntä tyhjäkäynnillä. Varsinkin kun kääntää. Kun antaa kierroksia rohina loppuu. Öljyn puute? Öljyt on kyllä melko kaamean näköiset.

                                Comment


                                  #17
                                  Öljyä saa olla aika reilusti säiliössä, muuten pitää ääntä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitoksia. Lisäilen tänään, niin katotaan häviääkö ääni :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Miten et huomannut että hihna luistaa? Luulisi sen haisevan, tai pitävän ääntä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllähän se haisi, mutta ei pitänyt pienintäkään ääntä. Ajattelin et haju tulee jostain muualta.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X