Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vilkku päälle->parkit sammuu

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Vilkku päälle->parkit sammuu

Ongelma on seuraava: Olen kyhännyt tt:n valoihin ns. drl valot. Eli mulla on siellä noin 40 kpl 5mm kirkkaita superkirkkaita ledejä koristamassa etuvaloja. Vilkuiksi pistin n. 80kpl 5mm keltaisia superkirkkaita ledejä, nämä siis per umpio. Mutta, mulla on sellanen kutina et noi vilkut ei näy silti tarpeeks, koska ne kirkkaat on niin perkeleen kirkkaat:)
    Eli miten pystyn kytkeen ne valot niin, että kun pistän vilkun päälle niin ne kirkkaat drl:lät sammuu? Ne drl valot on siis kytketty parkeiks.

Vilkkujen kirkkaudelle saa vahvistuksen vaikka koettamalla vuosikatsastusta ;) Parkin sammuttamisen saisi taasen aikaan vaihtavalla releellä. Vilkkukatkaisijasta ohjaus, tarvitaneen kaksi relettä. Melko virittämiseksi menee kyllä imho.

Comment

Joo, kiitos avusta. Tota vaihtavaa relettä itsekkin mietin. Täytyy kai ruveta kehitteleen jotain:) Ja taidan ehkä tän vuoden vuosikatsastukseen vielä vaihtaa vakiot vilkut ja parkit kun täytyy muutenkin valot irrottaa.

Comment

Yhdellä irrottavalla releellä, tai vaihtavalla, tuo onnistuu, mutta sitten tosiaan pitäisi se ohjaus ottaa releelle jo vilkun releen ohjauksesta, ei suoraan vilkusta. Tai ei tarvitse, jos kelpaa, että vilkuttaa parkki-vilkku sarjaa eikä siis kytke parkkeja pois pysyvästi koko vilkun käytön ajaksi.

Comment

Mietin ensin kans tota et kun vilkku olis päällä, niin parkkikin vilkkuis, mutta totesin et se näyttäis tyhmältä. Se olis kyllä helpompi. Taidan vaan ottaa sen ohjauksen sieltä vilkkureleeltä asti. Ajatus lähti vaan siitä kun huomasin näiden uusien audien tekevän näin. Niissä tosin ne drl:lät vaan himmenee kun vilkku on päällä.
          Jatketaan harjoituksia:)

Comment

Voithan tuon himmennyksenkin toteuttaa sopivalla vastuksella.

Hieman kysymyksen sivuun: Kyseinen systeemi on laillinen uudessa autossa, joka rullaa tehtaalta. Mutta miten käy jälkiasennuksen? Jään odottamaan mielenkiinnolla tulosta.

Comment

Mulla autossa devil- eyesit ne meni katsastuksesta läpi ja viellä xenoneilla. Näillä devil-eyes led valoilla saisi kulma ajaa ihan päivänvalossa mutta itse en ajele kun ei näissä ole lähellekään ledit yhtä kirkkaita kuin uusissa audeissa. Saako ledien kirkkautta jotenkin säädettyä?

Comment

Onnistuisihan tuo parkin "sammuttaminen" yhdellä releellä per puoli, ottaa releelle herätteen vilkusta ja laittaa parkin + johdon releen läpi NC-kärjestä. Tosin aiheuttaako tämä "polttimo palanut" ilmoituksen, siinä tapauksessa pitää lisätä vastus tai polttimo releen NO-kärkeen.
                Niin ja jos olisi "hidastettu" rele, niin se parkki ei vilkkuisi siinä välissä.

Tai sitten muutamalla diodilla, ohjaa vilkun syötön parkin maadoitukseen, eli kun vilkkuun tulee syöttö, parkissa jännite putoaa 0V. Diodit pitää olla tietenkin niin ettei se aiheuta oikosulkua. Tosin tämä ei toimi jos sähköjärjestelmä toimii maadoittamalla, eli joka paikkaan tulee syöttö mutta toimintaa ohjataan maadoittamalla, en ole tutustunut enempää audin sähköihin niin paha sanoa.

Uudempii autoihin suosittelisin tuota relettä varmuuden vuoksi, ettei sitten jostain piirikortilta nouse savu.

Comment

Tollanen hidastettu rele olikin mulle ihan uus juttu. Eli jos hommaisin tollasen hidastetun releen, ni mun ei tarvis ottaa sitä herätettä vilkkureleeltä asti, vaan riittäisi että ottaisin sen ihan vilkkupolttimon tai tässä tapauksessa niiden ledien virtapiuhasta?
                  Ja ei oo tietoo katsastussedän mietteistä, mutta en jaksa sellasta ressata.

Comment

Jollei ihan normaali jaolla olevaa hidastettua relettä löydy, niin aikarele on ihan yhtä hyvä oikeastaan jopa parempi kun sitä voi säätää.
                    Jos releen löydät, niin kannattaa ehdottomasti käyttää relepohjaa, sen saa runkoon ruuvilla kiinni, eikä ne liittimet valu/tipu sieltä pois.

Comment

Kyllä minä ottaisin mieluummin vain vilkun releen ohjaukselta ohjauksen kahdelle irrottavalle tai vaihtavalle releelle. Diodilla suojatut voi laittaa, jos sattuu olemaan.

Turhaan vain tekee overkilliä, joka sitten ajan kanssa vikaantuu. Niin yksinkertainen vain kuin voi olla.

Polttimoherjoja ei varmaan tarvitse murehtia tässä vaiheessa enää, kun kerran muutenkin on itse tehdyt valot, veikkaan.

Comment

Kuvia! ;)

Comment

Kiitos kommenteista. Oon samaa mieltä jasson kanssa että, niin yksinkertaiset kuin vaan saa. On helpompi korjata sitten tulevaisuudessa, ja vielä kun ei ole oikein kokemusta noista "hifi"releistä:)

Click image for larger version

Name:	mintuntie 005.jpg
Views:	1
Size:	57,2 Kt
ID:	1595849Click image for larger version

Name:	perus 072.jpg
Views:	1
Size:	81,2 Kt
ID:	1595850

Comment

Näillä devil-eyes led valoilla saisi kulma ajaa ihan päivänvalossa
                            Mihinkähän tuo väite perustuu? Huomiovalomerkintäähän devils eye -umpioissa ei ole, eikä pelkillä parkeilla ole ennenkään saanut ajaa.

Comment

Suomen katsastusviranomaisethan eivät oikein tykkää edes OEM osien vaihdosta saati sitten yhtään mistään muustakaan auton muokkaamisesta. Eli sen puoleen nyt se ja sama saako vai ei.

Merkilliset valot, pakko sanoa :)

Comment

Homma ei ole vielä edennyt yhtään. Nyt kun olen vähän googlettanut niin oon saanu käsityksen että homman vois hoitaa avautuvalla releellä, taitaa olla sama kuin irrottava rele. Mutta en oo mistään löytänyt tällaisia myynnissä. Ja selvennyksenä, onko tuo avautuva/irtoava rele nyt sellanen, että kun rele saa ohjausvirran-> "lamppu sammuu"?

Comment

saikko kytkennän toimiin?? suunnittelin tommosta mutta rele vie liikaa tilaa ja haluaisin korvata sen jollain..

Comment

Working...
                                  X