Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Flekti jäi huutamaan Typ44/100

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Flekti jäi huutamaan Typ44/100

    Flekti jäi huutamaan Audissa ja paikallistin vian releeseen, jonka päällä lukee 214.
    443 951 253K on varaosanumero kyseiselle releelle.

    Mitenköhän tuo mahtaa olla kytketty, kun flektissä on kaksi nopeutta, niin ohjaako tuo sitten vain toista nopeutta? Jäi mietityttämään siksi, että flekti kuulosti huutavan normaalia kovempaa.

    Varsinainen ongelma on sitten se, että milläs tuon korvaisi. Releen kyljessä olevassa kaaviossa näkyy 85 ja 86 nastan välillä käämin lisäksi jokin muukin pulikka. Ei näytä diodilta kuitenkaan.
    Normaaleja 40A releitä olisi, mutta mikäköhän mahtaa olla tuon komponentin tarkoitus?

    Audi on 2.2 (KU), vuodelta -89 (K) ja K-jetillä.

  • #2
    Itsellä 2,8:ssa hajosi samanlainen rele . Sisällä releessä on kaksi haaraa, joista vanhemmiten vain toinen ottaa kiinni ja samalla ylikuumenee ja sulaa yhteen. Korvasin releen tavallisella 70A-releellä enkä mitään haittaa ole huomannut. Omassa releen käämin rinnalla oli 560-ohminen vastus, jonka merkitys itselläkin on epäselvä.

    Comment


      #3
      En usko, että tuo vastus mihinkään vaikuttaa. Se voi pienentää virrankatkaisussa hieman jännitepiikkiä, mutta normirele toimii varmasti aivan hyvin.

      Comment


        #4
        Eiköhän se vastus siinä kyljessä ole juuri niin kuin Pasi sanoi. Vastus ei muutenkaan taida olla kovin tehokas siinä hommassa, joten ilmankin takuulla pärjää.

        Eikö siinä lue virransietoa? Riittääköhän tuo 40A, jos on hirmumyrskyasennon rele? Niissä malleissa, joissa on sulake ropellille on sulakkeenkin koko 80A.

        edit: ETKAn mukaan näyttäisi KU:ssa alunperin olevan kahta mahdollista ropelliversiota; normi (305mm) ja tehokkaampi (352mm) hinaukseen ja lämpimiin maihin. Tehokkaampi syö 500W eli haukkaa päälle 38A. Silloin 40A rele on kyllä turhan rajalla.

        edit2: Lisää ETKAa... 8K0951253 flektin rele 40A -89 100:lle. Muita ei tunne. Olisikohan sama, mutta vain uudempaa mallia eli pudotettu vain tuo typ44 alku pois?

        EDIT3: Ja katsoin vasta nyt tuon linkin ja siellähän se olisi lukenut virransieto suoraan...
        Viimeksi muokannut jasso; 3.7.2009, 18:27.

        Comment


        • #5
          Kiitos vastauksista!

          Tänään kävin ihmettelemässä relettä paikallisessa ja siellä ei ollut normaaleilla nastoilla olevia 70A tehoreleitä hyllyssä, eikä niitä tainnut saada tilaamallakaan.
          Päätettiin tilata 40A rele vastuksella ja ihmetellään maanantaina lisää.

          Saabissa näytti olevan Hellan vastuksellinen rele yksillä kärjillä (003 510-06). Ei vaan lue virrankestoa, että ei taida uskaltaa laittaa kuin maanantaihin asti käyttöön tuon. Googlellakaan en löytänyt releen virrankestoa.

          Vanhasta releestä oli tosiaan toinen kärki palanut ja selkeästi huomasi, että otti ehjempää aiemmin kiinni. Eli päätelmänä, että rele vain väsähtänyt ja muut paikat luultavasti kunnossa.

          Comment


          • #6
            mulla on 2 tommosta ehjää. voisin yhen myydä jos kiinnostaa.

            Comment


              #7
              Jos miettii mitä sen releen käämipuolen perässä on kiinni, niin ei siellä ole muuta kuin se flektin anturi. Uskoisin sen olevan ihan mekaaninen, joten se ei varmasti ole moksiskaan pienistä kelan jännitepiikeistä.

              Eli kyllä sinne normaalinkin varmasti uskaltaisi laittaa ilman vastuksia tai diodeja.

              Comment


              • #8
                Enkun Autovaraosasta Hyrylästä ostin tuon 70A:n. Voi tuo diodi kelan rinnalla olla myös diagnostiikkaa varten.

                Comment


                • #9
                  Ei siellä diodia ole vaan vastus. Tarkistelin sen vielä kuorien sisältäkin samalla kun mittailin ja purkailin Saabin releitä.

                  Heh, Enkulta juuri kyselin 70A relettä. :)
                  Muistelin, että olisi siellä ennen ollut, mutta nyt ei ainakaan löytynyt edes kansista kuin isoilla liittimillä ja ohjausvirta normaaleilla -relettä.

                  Comment


                    #10
                    40 A virralla ja 12 V:n jännitteellä tehoa menee 480 W. Lötkön tehokkain puhallin on muistaakseni 500-wattinen, joten tuo 40 A:n rele toimii siellä varmasti oikein hyvin. Tietysti suuremmalla latausjännitteellä virtakin on vähän suurempi, mutta niin ovat myös jännitehäviöt johdoissa. Flektin kakkosnopeus taitaa pyöriä niin harvoin, etten juuri stressaisi 40 A:n releen kanssa.

                    Comment


                      #11
                      Ei, kun virta putoaa kun jännite kasvaa, jos teho pysyy vakiona.

                      Comment


                      • #12
                        Noin se on minullekin opetettu, että kun jännite nousee, niin virta laskee. Jos siis kulutuslaite päässä pysyy samana.

                        Mutta juu, rele tuli viimein. Elikkäs kokeillaan nyt sillä ensin ja jos ilmenee ongelmia toiminnassa, niin kysellään Mehtalalta alkuperäistä. 8.40e oli lähtö Enkulla.
                        20200101N. Rele 12V 40A 4-napaa vastuksella. B-kytkentä. 4 x 6.3mm liittimet.
                        RLP/4-12R Rel 12V 40A (30/86/85/87)
                        Kiitoksia vastauksista!

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä tuon flektin virrankulutus kasvaa, jos jännite nousee esim. 12V:sta 14V:iin. Resistanssin voi olettaa pysyvän samana . Pienemmällä jännitteellä flekti on pienempitehoinen. Eli U=RI , P=UI ja P=U*2/R .

                          Comment


                            #14
                            Toki. Tuo *2 meinaa varmaan ^2 tai **2. nis, nus, nas

                            Mutta ehkei tämä ollut nyt se pointti tämän ketjun takana :)

                            Comment


                            • #15
                              Joo ei ole noista merkinnöistä oikein tietoa, mutta mitä erikoismerkkejä täällä voi käyttää, tässä esim. yläindeksi 2 olisi ALT0178 eli käykö tämä U² entä ASCII-koodit ?
                              Lisätään tähän vielä tarkemmin tuo moottorin kuormitus, joka saattoi olla Antonilla ja Jussilla mielessä. Eli kaava menee näin tavallisella sarjamoottorilla : U=E + I R eli moottoriin indusoituva vastajännite E pitäisi ottaa huomioon, jos tarkkoja ollaan. Kyseinen E on moottorityyppikohtainen , siihen vaikuttaa esim. napojen lukumäärä ja pyörimisnopeus.
                              Viimeksi muokannut vepek; 11.7.2009, 10:20.

                              Comment

                              Working...
                              X