Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missä A6 C5:n ilmastointikennon lämpötila-anturi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Missä A6 C5:n ilmastointikennon lämpötila-anturi?

    Onko kellään tietoa, missä anturi sijaitsee tai siis paremminkin, miten siihen pääsee käsiksi? Ei viittis alkaa purkamaan autoa summa mutikassa. Luulen sen nimittäin olevan rikki, kun kenno jäätyy ja ilmantulo sisälle loppuu. Kompura vaan puskee kylmää, kun ei tiedä kennon olevan jo melkein jäässä.
    Jos joku tietäisi, kiitos!

  • #2
    C5 ilmast. kennon anturi

    Hei,
    Onko kellään tästä tieto, missä ko. anturi on ja miten vaihto onnistuu? Muuta vikaa ilmastoinnissa ei ole. Hätä hätä... Sais talven aikana korjattua ongelman ennen ensi kesää.

    Comment


      #3
      Suosittelisin ensin lukemaan / luetuttamaan vikakoodit. Se helpottaisi kummasti oikean sensorin paikallistamista. 2002 vuosimalleissa itsesäätyvällä kompressorilla varustetuissa C5:ssa on kirjallisuudessa mainittu erikseen höyrystimen lämpötila-anturi. Magneettikytkinkompressoreihin manuaali ei anna mitään lämpötila-anturia erikseen höyrystimelle. Tämän vuoksi vikakoodit helpottaisi huomattavasti anturin paikallistamista.

      EDIT:
      Näyttää menevän purkuhommiksi, jos nimittäin se höyrystimen lämpötila-anturi on vainaa. Vain noissa itsesäätyvissä kompressoreissa (2002->) anturi löytyy HVAC:n kyljestä hanttarin puolelta (hanskalokero pois ja anturi on esillä). Ja magneettikytkinkompressoreissa anturi on höyrystimen edessä HVAC:n sisällä. Ja sitä ei näytä saavan esille muutoin kuin ottamalla koko HVAC irti.

      EDIT2:
      Tulipa vielä mieleeni, että myös rikkonainen paisuntaventtiili sekä alhainen kylmäainemäärä voivat aiheuttaa myös höyrystimen jäätymistä.
      Viimeksi muokannut jannekk; 2.11.2009, 21:02. Perustelu: Lisäyksiä

      Comment


      • #4
        Aa, okei. Kerrankin joku joka tietää asiasta.

        Mistäs tiedän, onko autossani magneettikytkin- vai itsesäätyväkompura? Vai onko ne itsesäätyvät 02:sta eteenpäin ja sitä vanhemmat magneettiversioita?

        Mikäs tämä HVAC on?

        Ja paisuntaventtiili on paikassa..?! Onko rikkonaiselle paisuntaventtiilille muita oireita? Vikakoodit on luettu monesti ja testeri ei ilmoita rikkonaisia antureita.

        Ton huollon vois tietysti tehdä ensin ja kattoo miten käy. Työntää kyllä kylmää ihan jees. Sen suhteen ei ongelmia.

        Comment


          #5
          1. C5:ssa on ryhdytty käyttämään säätyvää kompressoria (ns. wobbleplate -kompressori) vasta vuonna 2002.

          2. HVAC = Heating Ventilation Air Conditioning eli kansanomaisesti lämmityslaite.

          3. Paisuntaventtiili tai rajoitin/kuristin...Jompi kumpi näistä siellä on, kirjallisuus kertoisi siellä olevan kuristimen. Kuristin on ennen huoltoventtiileitä, jotka puolestaan sijaitsevat apukuskin puolella tuulilasin alapuolella olevassa kotelossa.

          Jos kysymyksessä on profiilissa mainittu A6 ja jos sille ei ole tehty minkäänlaista huoltoa kylmäpuolelle, voi kysymyksessä olla niinkin triviaali vika kuin vettä on kylmäaineen joukossa. Tämä seikka aiheuttaa jäätymistä kuristimessa tai paisuntaventtiilissä ja sitä myöden höyrystinkenno "käy liian kylmänä" ja jäätyy. Saman höyrystimen jäätymisen voi aiheuttaa myös järjestelmän vajaatäytös. Nämä kaksi mainittua vikaa ovat juuri sellaisia, ettei mikään anturi niistä vikailmoituksia anna.
          Tosin, mikäli höyrystimellä oleva lämpöanturi toimii niin kuin sen pitää, se kyllä katkoisi kompressorin käyntiä heti kun höyrystinkenno pyrkii jäätymään.

          Comment


          • #6
            Eikös kuivaimen pitäisi kerätä kosteus pois järjestelmästä? Tosin voihan sekin olla kylläinen ja kaipaisi huoltoa. Eli ensimmäinen toimenpide olis kuivaimen vaihto ja muuten perushuolto, aineiden täyttö ja testaus. Sen jälkeen vika jäänee sinne kennon anturille, jos se edelleen jäätyy. Voisi äkkiä päätellä näin

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja A80Q Näytä viesti
              Eikös kuivaimen pitäisi kerätä kosteus pois järjestelmästä? Tosin voihan sekin olla kylläinen ja kaipaisi huoltoa. Eli ensimmäinen toimenpide olis kuivaimen vaihto ja muuten perushuolto, aineiden täyttö ja testaus. Sen jälkeen vika jäänee sinne kennon anturille, jos se edelleen jäätyy. Voisi äkkiä päätellä näin
              Kyllä, kuivaimen pitää sitoa itseensä vettä kylmäaineen joukosta. Mutta kuivaimen kosteudensitomiskyky on rajallinen. Kyllä 10 vuotta vanhaan autoon olisi kuivain syytä vaihtaa, ellei sitä ole välillä vaihdettu, etenkin kun alkaa tuon tyylisiä ongelmia tulemaan.

              Olet oikeilla jäljillä: Kuivaimen vaihto, järjestelmän kuivaaminen kosteudesta alipainepumpun avulla, kylmäaineen täyttö ja kompressorin öljyn vaihto, mikäli se on mahdollista. Joihinkin kompressoreihin se on, Audin kompressoriin en ole niin tarkoin tutustunut. Mutta kyllä asiansa osaavat kylmähuoltomiehet nämä hommat tekevät kätevästi.

              Comment


              • #8
                Ok. Tähän täytyy paneutua piakkoin, niin sais ilmastoinnin rulettamaan ens kesäx. Kiitos näistä!

                Comment

                Working...
                X