Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Valojen korkeudensäätökytkimen valon vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Valojen korkeudensäätökytkimen valon vaihto?

    Mitenkä tuon saa vaihdettua? Nyppäsin jo irti sen suojamuovin siitä säätökytkimen ympäriltä. Vedin sen koko yksikön pihalle ja näyttäisi että se "pohjaosa" liittimineen on sellaisilla kynsillä kiinni siinä yksikössä. Yritin kääntää ja vääntää, painaa, murjoa, ja vetää mutta ei irronnut. Onko tosiaan yhden lampun vaihto noin vaikeaa?

  • #2
    On se. Itseasiassa näitä ei kait edes ole tarkoitettu purettaviksi, eikä edes lamppuja vaihdettaviksi. Ja lamppu on sitten hekulamppu eikä ledi. Mutta kuten tosta jo arvaat, niin kyllähän se lamppu on vaihdettavissa! Omat muistikuvat C4/100:sta, mutta pitkälti samat katkasijat vissiin tossa sulla. Joskus oli foorumilla hyvät kuvat ja ohjeet noiden eri katkaisijoiden purkamiseen, mutta en löytäny sitä nyt...

    Audilla on ollu sillon 80-luvulla vissiinkin eri seppä sepittämässä jokaista kojelaudan katkaisijaa, ja jokainen on tehny omansa erilailla kun naapuri. Joten kaikki katkaisijat on vähän erilaisia sisuksiltaan! Ja lisäksi jokaisessa on "tietenkin" vähän erikokonen hehkulamppu, joissakin vielä värillinen! Eli joudut ensin purkamaan että osaat ostaa uuden... Onhan noita ledi-konversiotakin toki paljon tehty, ja niistä ainakin näyttää haulla löytyvän paljon juttua.

    Mutta asiaan. Yleensä kaikki nämä ko. autojen katkaisijat avautuu, kun 4-8 kpl pieniä ruuvareita tms. tungetaan sinne muovikuoren väliin joka puolelta yhtäaikaa, siten että ne kaikki kynnet vapautuu. Voimaa joutuu toisinaan käyttämään aika surutta... Sen jälkeen se sisus saadaan liu'utettua näkyviin.

    Tässä rulla-mallissa on piirikortille asennettu kaikkien komponenttien päälle sellanen muovikehikko, jota kautta se valo johdetaan katkaisijan symbolille ja rullalle. Se lamppu on myös siellä muovin alla, tietenkin!

    Se muovikehikko on kiinni kortissa siten, että tapit läpi ja toiselta puolelta sulatettu ne päät. Joudut siis katkomaan ne päät, mutta ei huolta, kasaaminen onnistuu sitten liimalla tms. MUTTA SIINÄ RULLASSA ON SITTEN SELLAINEN PIENENPIENI KUULA JOTA EI PIDÄ HÄVITTÄÄ KUN AVAAT SEN! Sillä kuulalla tehdään ne rullan "asennot".

    Eipä siinä enää tuon lisäksi muuta kuin kolvata vanha lamppu pois ja uusi tilalle.

    Comment


    • #3
      Uskomatonta. Taidan jättää homman tekemättä :p Kaikki muut lamput sain kyllä nätisti vaihdettua kojelautaan ja mittaristoon. Paljonkohan tuollainen uusi rullasäädin maksaa?

      Comment


      • #4
        Heeei, älähän nyt luovuta noin helposti. Ainakaan ennekuin olet rikkonut sen säätimen ;D

        Kyllähän se siitä luonnistuu, jos muut katkaisijat olet jo onnistuneesti entrannut! Ja tarkennuksena edelliseen "varotteluun", että kuoren avauksessa ei vielä mitään lentele silmille/lattialle, eikä siinä nyt muutenkaan mitään erityisen "vaikeaa" ole, työläs homma vaan eto-asian takia...

        Comment


          #5
          Eiköhän se ole aika vastaava ainakin idealtaan kuin typ44/C4:sen. Tuossa kuvia penkinlämmittimen kytkimen valon vaihtoon, mutta muistaakseni korkeussäätö on vastaavanlainen.

          Eli typ44/C4 kytkin näyttää siis tältä:


          1. Ruuvarilla kampeat kuoren irti. Kaikki muu on pohjan kanssa yhtä.
          2. Esim. kolvilla sulata punaisen muovikotelon kiinnitysnastat irti piirilevyn kääntöpuolelta.
          3. Punainen muovi irti ja valo vaihtoon. Jos ostat polttimon elektroniikkaliikkeestä, muista ottaa 14V:lle speksattu poltin, ei 12V:lle.
          4. Osat kiinni ja punainen muovikotelo piirilevyyn esim. epoksiliimatippojen kera.
          5. Työnnä takaisin kuoreen.

          Älä hävitä purkaessasi kuulaa, joka näkyy kuvassa. Tulee siihen punaisen muovin kyljessä olevaan kuoppaan (kuvassa likainen kuoppa) säätörullan väliin.

          Tuohon voi toki vääntää myös polttimon sijaan ledin vastuksen kera, jos oikein innostuu näpräämään. Ei tarvitse enää vaihtaa, eikä sula se punainen muovikotelo enempää :)
          Attached Files

          Comment


          • #6
            painikkeiden valot

            Ainakin itsellä se alkuperäinen hehkulanka on niin himmennyt että eipä siitä tiennyt onko toimiva vai jo palanut lamppu...

            Purkaminen onnistui kun vain varovasti raotteli kuten yllä on jo ohjeistettu.

            LED patenttia vaan tilalle jos taidot riittää, superbright punaisella tms. ledillä tulee jo jotain näkyvää aikaan.

            Comment


              #7
              Ledin ongelmana on se, että valoa tulee vain suoraan eteenpäin, jolloin lopputulos on joissain tapauksissa kirkas piste. Lediä viilaamalla ja mattaamalla voi joskus saada asiallisen lopputuloksen, mutta yleensä ei.

              Laitoin oman auton peilinsäätökytkimeen pari lediä. Aikaa meni varmaan 2 h, kun viilasi ja teki ledeille tilaa ja viilasi ja sääti ja laittoi etuvastukset ja viilasi. Lopputulos oli sama kuin polttimoilla, joten tästä lähtien jaksan vaihtaa niitä palaneita polttimoita, kun sen aika tulee.

              Comment


              • #8
                Käykö näistä polttimoista kumpikaan?
                http://www.vekoy.com/product_info.ph...oducts_id=7542
                http://www.vekoy.com/product_info.ph...oducts_id=7532
                Kumpi?

                Comment


                  #9
                  Ota pienempi niin mahtuu ainakin. Eli WT1-14V.

                  Comment


                  • #10
                    Meni tuo suurempi poltin, eli WT2-14V, joka vaikutti päällisinkin puolin täysin samalta kuin alkuperäinen. Nyt palaa kauniin punaisena kaikki valot kabiinissa...
                    Viimeksi muokannut yinx; 24.7.2009, 21:54.

                    Comment

                    Working...
                    X