Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

(C4 S4 100) ilmastointi ei pysy päällä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • (C4 S4 100) ilmastointi ei pysy päällä?

    Noniin, kylmästöinnissä on jotain häikkää, kun painaa lumihiutaletta niin pysyy lumihiutaleen kuva näytössä sekunnin pari ja sammuu, ja samaa tekee kompura, pyörähtää sen sekunnin pari ja sit stoppaa. Ei lähde toista kertaa edes pyörähtämään ennenkuin käynnistää auton uudestaan.

    Vaikuttaako C4 Audissa kylmäaineiden vähyys tuohon kompuran toimimattomuutteen niinkuin joissain autoissa vai pyöriikö kompura vaikkei aineita olekaan, mutta ei tule kylmää?

  • #2
    Taitaa olla aineet vähissä. Tietääkseni tekee juuri noin kun on aineet loppu.

    Comment


    • #3
      Kompuran pyörimisnopeuden ero kampiakselin pyörimisnopeuteen aiheuttaa myös kompuran pysäytyksen. Järjestelmä tulkitsee sen usein luistoksi.

      Jos kompura stoppaa ja jää lukitukseen, siitä jää vikakoodi. Käy luetuttamassa, niin ei tarvi arvailla.

      Comment


      • #4
        Saakos nuita ilmastoinnin koodeja luettua ilmastoinnin näytöltä tai check engine valon kautta vilkutettuna, vai onko tieto jossain syvemmälä jonka näkee vain lukijalla?

        Muistaakseni joskus luin näytöltä joltain kanavalta jonku koodin joka viittasi johonkin luistamiseen (belt slip "soft / hard") hommeli se oli.

        Milten tuo kampiakselin ja kompuran välinen ero sitten korjataan käytännössä?

        Comment


        • #5
          Joko kirimällä hihnaa tai vaihtamalla jumiva kompura ehjään.

          Koodit saa näytölle, jos tietää sen näppäinyhdistelmän. Jossain täällä foorumin uumenissa oli esim. juttua 'ilmastoinnin salanäytöstä'. En ole siihen koodinlukutapaan perehtynyt.

          Comment


          • #6
            Siinä on lontooksi ohjeet ja vikakoodien selitykset:
            http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

            Comment


            • #7
              52 kanavaa katsomaan ekana.

              Comment


              • #8
                Järjestelmä täytetty tänään ja samalla luettiin vikakoodit. Ei pelitä edelleenkään, samaa tekee, että pyörähtää muutaman sekunnin ja sammuu. Antoi yhden koodin joka tuli nollauksen jälkeen takaisin: Ilmastoinnin kompressorin magneettikytkin. Nopeusero liian suuri.

                Pääseekö onglemasta vaihtamalla magneettikytkimen vai voisiko vika piileä releissä yms?

                Comment


                • #9
                  Tjaa.. Nythään kompuran akseli ei pyöri tarpeeksi hyvin. Tuskin on sähkövika.

                  Comment


                  • #10
                    Yksi mahdollinen vika on siinä kompuran nopeusanturissa, jonka ilmeisesti pystyy vaihtamaan. Pitää tosin purkaa kompura ja helpommalla päässee jos hommaa uuden tai romikselta käytetyn. Oletko testannut pysyykö ilmastointi päällä jos pitää korkeita kierroksia yllä? Omassa pysy kompura päällä kun ajeli pienellä vaihteella ja kiekat piti siinä 3000 korvilla.
                    Omasta korjautin vian hankkimalla romikselta käytetyn kompuran ja 4 vuotta on toiminu käytetylläkin laitteella..

                    Comment


                    • #11
                      Omassa 100:sessa täsmälleen sama vika, ei muuta vikakoodia kuin tuo nopeusero. En ole kuitenkaan vielä erityisesti perehtynyt asiaan. Katsoin kuitenkin, että magneettikytkimen saa kytkettyä päälle manuaalisesti yhdistämällä releen J44 nastat 2/30 ja 8/87 eli kykemällä releen päälle. Ko. rele sijaitsee relepaikassa 1 eli konehuoneessa nro 9 magnetkupplung (releet lukevat kannessa ). Nyt pitäisi kompressorin pyöriä, jos ei, niin vika on todennäköisesti ko. kytkimessä.

                      Comment


                      • #12
                        Käytin tänään autosähköliikkeessä, eivät osanneet sanoa tarkkaa syytä miksi ei kompura pyöri kauempaa. Koittivat ohittaa ilmastoinnin ohjausyksikön ja releen suorilla piuhoilla ja nyt toimii ilmastointi erillisestä katkaisijasta. Toki hieman ketuttaa kun orig. lumihiutalenapista se ei toimi kun sen pari sekunttia ja eikä se erillinen lisäkutkinkään mikään komistus tuossa konsolissa ole.

                        Veikkasivat että voipi olla vikaa itse ohjausyksikössä, siis siinä missä ne 2 näyttöä ja napit sijaitsevat. En tosin tiedä testasivatko ohjauskytkimen relettä.

                        Tietääkö joku missä ko. rele sijaitsee?

                        P.S Haluaa saada orggisnapista toimimaan jos ei kovin kalliiksi tule ;)

                        Comment


                        • #13
                          Se ei siis äännä ihmeemmin tai aiheuta jumalatonta kuormaa moottorille? Hihna ei luista? Jos näin on, perun puheeni. Kai se voi sittenkin olla sähkövika. =)

                          Ilmeisesti itse kytkin on siis kunnossa. Pekka tuossa jo taisi mainitakin tuon releen ja sen kelan nastat. Jos releen nastat yhdistämällä magneetti kytkin vetää (kompura menee päälle), rele ei saa ohjausta ohjausyksiköltä. Oletan, että ohjain yksikön napista magneettikytkin veti, mutta putosi pois päältä ~heti.

                          Voisi olla hyvinkin mahdollista, että tuossa magneettikytkimen nopeusanturissa on vikaa. Johdotuksen ja liittimen tarkistuksella voisi aloittaa.

                          Comment


                          • #14
                            No semmosta perus kompuran ääntä pitää, enkä liioin huomaa kuin pienen nykäisyn kun kytken vauhdissa päälle.

                            Katsoin ilmastoinnin näytöltä kanavaa 29 (kompuran pyörimisnopeus) kun ilmastointi oli päällä, näytti vaan 000. Olisiko anturi paskana ja sen takia ei anna ohjausyksiokön napista kuin pariksi sekunniksi päälle?

                            Missä kiekka anturi sijaitsee ja miten on testattavissa?

                            Edit: Löyty http://img222.imageshack.us/img222/7...dsensor4nr.jpg

                            Pitää mitata tuo, mutta voisin heittää villin veikkauksen että anturi on ok ja itse vika on siinä näytöllisessä ohjainyksikössä...
                            Jotenki semmonen kutina vaan on, kun niitä nappejaki pitää painaa täysiä että ne toimii.
                            Viimeksi muokannut dimmmu; 3.7.2009, 14:55.

                            Comment


                            • #15
                              Ongelma selvitetty
                              Viimeksi muokannut dimmmu; 17.11.2009, 11:19.

                              Comment


                              • #16
                                Sinne magneettikytkimelle jää virrat päälle, veikkaisin. Nappi pohjassa se saa herätteen. Voisin kuvitella, että imaisee ihan riittävästi virtaa.

                                Ohjainyksikön joutoksista on ollut läpinää ennenkin. Se olisi ainakin edullinen vika korjata, mutta työtä huutaa himppasen.

                                Comment


                                • #17
                                  Hehee, vika ilmeisesti paikallistettu.
                                  3v tytär oli napsauttanut päivällä takaa molemmat kattovalot on asentoon "ovi" asennosta ;)
                                  Siellä ne palaa killutti kun kävin vilkaisemassa.

                                  Joskus se korjaus on ilmaista...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X