Terve, Käytin auton katsastuksessa ja tuo airbag valo ei pala vuoden -92 s4. Katselin tuota mittariston oikeaa laitaa niin siellä ei mielestäni edes ole valolle paikkaa? Vai onko se niin sumea että sitä ei näe. Muita valoja siellä kyllä on mutta nekään ei jostain syystä virtojen laiton yhteydessä syty. Eli mikä avuksi? kannattaisiko ratti vaihtaa rattiin jossa ei ole tyynyä, vai edellytetäänkö että noin vanhassa autossa tyyny löytyy? Kiitoksia vastanneille.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Urs4 Airbag valo
Collapse
X
-
Maahantuojalta saat paperin jossa ilmoitetaan airbägin olleen lisävaruste. Seuraavaksi tarvitset "luotettavan" pajan paperin, että airbägi on poistettu taiteensääntöjen mukaisesti (maahantuojan ohjeiden mukaisesti on virallinen sanamuoto)
Haulla olisit löytänyt nämäkin tiedot täältä...
-
Itse airbagin poistattaneena voin kertoa, että todistuksen bägin lisävarustestatuksesta saa helposti, soittoa vaan maahantuojan vaihteeseen, sieltä osaavat opastaa oikeaan suuntaan. Antaisin todistuksen kirjoittaneen kaverin nimenkin mutta sitä en enää valitettavasti muista.
Veikeämpi homma on tosiaan löytää paja, joka poistaa bagin maahantuojan ohjeiden mukaisesti ja kirjoittaa siitä todistuksen...
Comment
-
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen, onko tosiaan tutkittu valon puuttumista (tai sen syytä) jo niin paljon että helpompi(halvempi) korjaus on tosiaan koko systeemin poistattaminen ja lippulappujen metsästäminen? Sillä vaan ajattelin, että kun kaikki on aina mahdollista, niin aika radikaali "korjaus" jos ei ole tarkemmin tutkittu ja poissuljettu ensin niitä helpoimpia ja ilmaisia vaihtoehtoja.
Comment
-
Terve, Auto tulee käymään ensin autosähköliikkeessä diagnoosissa mutta jos he levittävät kädet niin asiaa pitää alkaa viemään eteenpäin jollain muulla tavalla. Esim, jos jostain löytyisi uusi mittaristo? Jos jollain on ollut samanlaisia ongelmia, Tai tiedätte hyviä liikkeitä jotka osaavat mittaristovikoja korjata niin apu on edemmän kuin tervetullut. Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Comment
-
Eihän tuosta nyt tartte autosähköliikkeelle alkaa mansikoita maksamaan saatika uutta mittaristoa ostamaan.
Nyppäsee mittariston itse irti ja katsoo onko sieltä polttimo vaan poistettu vai roikkuuko kanta johdon nokassa siellä jossain.
Ohjeet mittariston irroittamiseen löytyy foorumilta, ei ole vaikea juttu. Samalla voi uusia polttimoita, jos tarvetta.
Comment
-
Auto on jokapäiväisessä ajossa joten ei ole aikaa eikä tallia missä autoa laittaa. Jos jotain purkaa niin se olisi kiva saada saman päivän aikana takaisin toimivana pakettiin. Mielummin vien asian osaavalle henkilölle korjattavaksi kuin teen itse lisää vikoja. Ja tuota vikakoodi lukiaa ei ole vaikka on ollut jo pitkään hankinta listalla. :) Jos jollain on kokemusta laittaa mittaristoa ja lukea vikakoodeja niin voisin siitä jotain marjoja maksaa :)
PS: Yritin etsiä siitä mittariston irroituksesta kuvia mutta en löytänyt. Olisiko jollain linkkiä. KiitosViimeksi muokannut Husa; 24.6.2009, 21:31.
Comment
-
Tossa jonkunmoiset ohjeet.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...4&postcount=11
FAQ:ssa olleet hyvät ohjeet on valitettavasti jossain hukassa.
Comment
-
Joo noilla Akin ohjeilla homma hoituu, mutta rattia ei tarvii kylläkään irrottaa, säästää vähän työtä siinä, mutta toisaalta mittariston ujuttaminen kokonaan pois paikaltaan on hivenen ahtaampaa (onnistuu kyllä). Tohon jos ensikertalaisena varaat vaikka tunnin-kaksi niin kyllähän se siitä alkaa hahmottua...
Airbagin valo (ja mahdolliset muut samassa "rivissä" olevat merkkivalot) on sitten tosiaan sellasia "irtojohtojen" päissä olevia erillisiä lamppuja, siis EI samanlaisia kuin muut merkkivalot, että lampunkanta saisi virrat suoraan piirilevystä. Mutta kiinnitys samalla periaatteella (kiertämällä ½-kierrosta). Mittaristoa ei tämän takia tarvii välttämättä saada kokonaan pois paikaltaan, tai edes kaikkia liittimiä irti, sillä ko. johtojen/lamppujen paikallaan olon voi todeta kun vaan pääsee kurkkimaan sinne taakse (ja tarvittaessa vaihtamaan polttimot).
Lamppujen johdoissa on erivärisillä teipeillä "koodattu" niiden oikeat paikat, mittariston takana on vastaavat väritäplät kunkin lampun reiän vieressä. Jos koko mittariston haluat irti, niin huomioi että niissä mittariston "isommissa" liittimissä on sellanen lukitussalpa, eli se violettu muovilkipsu täytyy vetää ulos niin liitin irtoaa paikaltaan (pieni talttameisseli rokkaa).
Comment
-
Siis tarkoitat siinä sivussa lisämittareiden yläpuolella olevat kaikki lamput pimeitä?
Hitto kun ei muista mutta ihan on sellainen muistikuva, että itselläkään siinä ei ollut muita kuin valoja kuin tuo airbag.
Joissakin sitten on lisäksi vielä moottorin häiriövalo, turvavyövalo ja mitä muuta siinä on.
Itselläkin toki symbolit niissä oli mutta ainoa oikeasti kytketty oli airbag, eli ei siihen välttämättä muita valoja kuulu edes palaa.
Comment
-
Ne kaikki merkit on mittaristossa valmiina, mutta lamppuja on aina vaan tarpeen mukaan. Karvalakki-dieselissä on muistaakseni Airbagin ja ajoneston valot.
Kuvat näkyy tarpeeksi voimakkaassa valossa jommalta kummalta puolelta, esim. taskulampulla voi etupuolelta koittaa tiirailla, mikä merkki on missäkin kohtaa. Takaa paistava aurinko näyttää myös. =)
Comment
-
postataan nyt tähän samaan aiheeseen, jotta -91 S4 mittaristo kädessä ja ensimmäisenä huomasin "lisämittareiden" yläpuolella olevat merkkivalojen johdot (merkkivalot: ASR aus, ratin kuva,parkkien kuva,moottorinhäiriövalo,air bag,vilkkujen kuva) niin air bagin merkkivalolle meni punaisella kääritty johto ja vapaana ilman polttimoa roikkui keltaisen teipin sisällä valko sininen ja musta johto ja kanta mihin merkkivaloon tämä kuuluisi? olisko moottorin häiriövaloon? vai parkkien merkkivaloon? pikaisia vastauksia toivoen kolvi kädessä :)
Comment
-
no mulla on nyt toi mittaristo tossa vieressä, lisämittarien päällä on 6kpl merkkivaloja, kahteen tuli johdot, punaisella ja keltaisella käärityt! punaiseen kääritty johto oli erillään muista johdoista ja meni air bag valolle jonka vieressä on sininen täppä!! käsittääkseni air bag on "valinnainen" varuste joten johto tulee erillään muusta johtosarjasta.. tässä kohtaa jo "teippi koodit" meni mönkään?! se toinen johto (keltaisen teipin sisällä) mitä tässä nyt kyselen menis värikoodin mukaan "parkki valojen" merkkivalolle, kuitenkin ajotietokoneen alla olevissa 6 merkkivalossa ei ole moottorin häiriövaloa joten olisko toi roikkuva keltateippinen nyt kuitenkin se moottorin häiriövalo? jonka vieressä musta täppä!! kyllä nyt värikoodit kusee! TIETOA KAIVATAAN! :)
Comment
-
Comment
-
no mulla on nyt toi mittaristo tossa vieressä, lisämittarien päällä on 6kpl merkkivaloja, kahteen tuli johdot, punaisella ja keltaisella käärityt! punaiseen kääritty johto oli erillään muista johdoista ja meni air bag valolle jonka vieressä on sininen täppä!! käsittääkseni air bag on "valinnainen" varuste joten johto tulee erillään muusta johtosarjasta.. tässä kohtaa jo "teippi koodit" meni mönkään?! se toinen johto (keltaisen teipin sisällä) mitä tässä nyt kyselen menis värikoodin mukaan "parkki valojen" merkkivalolle, kuitenkin ajotietokoneen alla olevissa 6 merkkivalossa ei ole moottorin häiriövaloa joten olisko toi roikkuva keltateippinen nyt kuitenkin se moottorin häiriövalo? jonka vieressä musta täppä!! kyllä nyt värikoodit kusee! TIETOA KAIVATAAN! :)
Comment
Comment