Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 1.9TDI -99 Ilmastointi jäätyy ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Hmm, pyöriikö puhallin oikeaan suuntaan. Näin ne ongelman rajat ja mahdollisuudet rupee ratkeamaan pikku hiljaa. Itse asiassa totesin tämän ongelman juurikin lämppärinmoottorin vaihdon jälkeen. Ostin sen käytettynä kolariautosta ja moottori näytti kaikkinensa aivan identtiseltä paitsi että tämä ns. ropeli (tai mikä se lieriön muotoinen osa nyt sitten onkaan tai miksi sitä kutsutaan) oli korkeampi, kuin omassani. Otettiin se ropeli osa sitten omasta ja laitettiin siihen "uuteen" moottoriin. Ja ilmaa kyllä tulee sisälle ihan hyvin ja voimakkaasti. Eli voisi kuvitella sen pyörivän oikeaan suuntaan vai mitä olet mieltä?

    Ongelma todellakin tuli sen jälkeen. Ennen sitä en ole huomannut. Toisaalta voisi vaihtaa vanhan moottorin takaisin ja testata sillä. Jos jäätymistä ei ole, niin silloin ongelma rajautuu siihen moottoriin ja sen pyörintäsuuntaan.

    Läppä homma ok, sen ymmärrän, mutta ihmettelen, miksi jokin läppä alkaisi pikkuhiljaa estämään ilman tulon sisälle?! ..vaikka ei kait tuo ihme ole, kun on miljoona muuttuvaa komponenttia :)

    Comment


    • #32
      Olli, en menisi nykyajan laitteistojen aikana laittamaan kuivainta uuniin ja siten haihduttamaan kosteutta pois.
      Koska vaarana on mahdollisien silikaattipallojen yms sisuskalujen/epäpuhtauksin liikkeelle lähtö kuivaimesta järjestelmän ollessa päällä, uusio käytettäessä vanhaa kuivainta ( Seuraksena useita eri vikoja: Joka ikinen ahdas paikka menee tukkoon, kompura naulaa itsensä jumiin/rikkoo paikat yms..)

      Kuivain kun on yksi kylmäjärjestelmän elintärkeä komponentti!!

      Comment


      • #33
        Selvä, joskus joku "asiantuntija" kertoi homman olevan mahdollista. Voihan ne farkutkin uunissa kuivata....

        Comment


        • #34
          Hiihaa, ilmastoinnin sielunelämä alkaa pikku hiljaa valjea. Kiitos hyvän kaverin Salosta :) Hänen arvelema skenaario täytyy testata heti, kun tulee vähänkin matka-ajoa. Testaahan Karppa sinäkin. Olet näköjään paininut saman ongelman kanssa jo vuonna 2006. Törmäsin siihen hakuja tehdessä..

          Ilmastoinnin kennolla on anturi, joka mittaa kennon lämpötilaa. Ja kun lämpötila alkaa olla niin alhainen, että kenno on vaarassa jäätyä, kompura vaan puskee edelleen kylmää ilmaa kennolle, kun anturi antaa virheellisen tiedon. Normaalistihan tässä kohtaa kompuran pitäisi pysähtyä.

          No, miten testaat ja varmistat, että tämä kenno on varmasti jäässä, niin ettei tarvitse purkaa puolta autoa? Auto tielle, ilmastointi auto-asentoon ja ajoa niin kauan, että ilmantulo alkaa hiipua eli kenno oletettavasti jäätyy. Ja kun ilmaa ei enää tule nimeksikään, niin säätimistä lämpötilatavoitteeksi vaikka +28 tai hi. Tällöin automaatti-ilmastointi kytkee lämpimän nesteen tulemaan lämmityskennolle, joka taas koneen ollessa lämmin, ampuu melko nopeesti kennon kuumaksi ja sulattaa ilmastoinnin kennon (kennot ovat sarjassa). Jonka johdosta taas ilman pitäisi alkaa kulkemaan kabiiniin normaaliin tapaan ja suht nopeesti.

          Tämä mielestäni kuulosti järkimiehen puheelta ja varsin uskottavalta. Toinen probleemi, johon olen nyt lämpimien kelien aikaan törmännyt on koneen lämpöjen nousu rasitustilanteessa tai ilmastoinnin päällä ollessa. Tämäkin selittyi varsin loogisesti. Nyt jos ilmastoinnin kennon anturi on rikki ja kompura puskee kylmää täpöllä, niin ilmastoinnin lauhdutinhan puhkuu myös ns. täysillä eli pyrkii luovuttamaan kylmän ilman tuottamiseen tarvittavan energian lämpönä pois. No, sehän sattuu olemaan syylärin edessä, jolloin koneen nesteet lämpenee myös ja koneen lämmöt nousee. Tästä seuraa itselläni myös se, että koneen öljyjen lämpötila nousee yli 120 asteen, joka taas aiheuttaa laatikon öljyjen lämpötilan nousun. Tämä taas ilmenee turbiinin lukkiutumattomuus ongelmana. Turbiini ei lukkiudu sitten millään.

          Eipä mitään. Onhan keulilla kaksi flektiä, sähköinen ja visko. Miksi lämmöt nousee? Kyllähän noiden pitäisi pystyä pitämään järjestelmä viileänä. Päädyimme siihen, että mitä suuremmalla todennäköisyydellä visko ei toimi. Kun se lyö päälle, niin sitä ei kuulema voi olla huomaamatta. Sen huomaa tehon pudotuksena. Ja itse en mielestäni sellaista ole huomannut. Kaikki nämä täytyy testata. Viskonkin voi kuulema korjata kotikonstein, jos vain viskossa oleva piiliuska ei ole poikki. Se toimii öljyllä ja jos sitä on osa hävinnyt, niin eipä toimi enää.

          Karpalle vielä tohon, miksi ilmastointi jäätyy matka-ajossa, eikä kaupungissa. Kun ajaa kaupungissa, auto kerää tavattomasti lämpöenergiaa pelteihin, auton sisään, jne. Tällöin lämppärin puhallin pyrkii pitämään auton tavoitellussa lämpötilassa kovalla voimakkuudella. Eli pyörii vimmatusti. Kun taas ajat matkaa, auton pinta eikä myöskään kabiini ole niin kuuma, kun lämpötila on saavutettu. Flektin pyörimisnopeus laskee ja kenno alkaa mennä jäähän, kun ilmastointi edelleen vaan puskee sitä kylmää koko ajan, eikä älyä alkaa sulattamaan sitä.

          Tällaisia päätelmiä tänään. Nyt testaamaan, miten käy. P.S onko kellään tietoa, missä C5:n ilmastoinnin kennon lämpötilaanturi sijaitsee? Öitä...

          Comment


          • #35
            Viskon päälle menoa ei kyllä huomaa, eikä se "lyö päälle", vaan alkaa hissukseen pyörimään kovempaa.

            Comment


            • #36
              Eikös visko nimenomaan ns. lyö päälle. Viskoahan ohjaa öljy, joka siirtyessään ulkokehälle aiheuttaa viskon kiinnioton, jolloin flekti vasta varsinaisesti alkaa toimimaan. Muutoinhan se pyörii hyvin vaivalloisesti ja löyhästi. Sitä en mene varmaksi sanomaan, huomaako sen. Sellaisen kommentin sain. Kunhan saan testattua viskon, niin kommentoinpa sitten tätä asiaa. Voit hyvinkin olla oikeassa tuon huomaamisen suhteen.

              Comment


              • #37
                Aika pehmeästi se toimii, ei se ole mitenkään on/off.

                Ja koska se toimii niin, sitä ei mitenkään voi huomata pyöriikö se vai ei. Biturbossa ainakin on näin. Ilmastoinnin kompuran huomaa.

                Comment


                • #38
                  Millonkas viskon pitäisi lähteä päälle ja miten sen toiminnan voi testata? Onko se vasta 100 asteen paikkeilla vai milloin? Hyvähän tuo olis jotenkin testata.

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja Harri Penttinen
                    Ja kun ilmaa ei enää tule nimeksikään, niin säätimistä lämpötilatavoitteeksi vaikka +28 tai hi. Tällöin automaatti-ilmastointi kytkee lämpimän nesteen tulemaan lämmityskennolle, joka taas koneen ollessa lämmin, ampuu melko nopeesti kennon kuumaksi ja sulattaa ilmastoinnin kennon (kennot ovat sarjassa).
                    Tuossa vanhassa C4- viritelmässä ei liene toimisi, lämmityskenno on vasta ilmastoinnin kennon jälkeen.

                    Alkuperäinen kirjoittaja Harri Penttinen
                    Karpalle vielä tohon, miksi ilmastointi jäätyy matka-ajossa, eikä kaupungissa. Kun ajaa kaupungissa, auto kerää tavattomasti lämpöenergiaa pelteihin, auton sisään, jne. Tällöin lämppärin puhallin pyrkii pitämään auton tavoitellussa lämpötilassa kovalla voimakkuudella. Eli pyörii vimmatusti. Kun taas ajat matkaa, auton pinta eikä myöskään kabiini ole niin kuuma, kun lämpötila on saavutettu. Flektin pyörimisnopeus laskee ja kenno alkaa mennä jäähän, kun ilmastointi edelleen vaan puskee sitä kylmää koko ajan, eikä älyä alkaa sulattamaan sitä.
                    Harmi ettei tätä ehtinyt testaamaan. Ennen lomareissua ronkin muovitikulla, paineilmapurkilla ja imurilla kennoa puhtaaksi sen mitä ahtaasta kiertoilmaläpän kautta pystyi ja puhalluksen hiipumisongelmaa ei matkan aikana enää ilmennyt. Saattoi tosin vaikuttaa kelikin, ~+30°C melkein koko ajan joten puhallin ei juurikaan käyttänyt mininopeuksia. Pitää seurailla vielä näissä viileämmissä ilmanaloissa systeemin käyttäytymistä ja jos probleemi ilmenee niin kokeilla manuaalisesti nostaa puhallusnopeutta ja tutkiskella onko vaikutusta.


                    Alkuperäinen kirjoittaja Harri Penttinen
                    Millonkas viskon pitäisi lähteä päälle ja miten sen toiminnan voi testata? Onko se vasta 100 asteen paikkeilla vai milloin?
                    Josko olis säätöarvot saman suuntaisia kuin vanhemmassa, omassa on; Switching temperature 76°C +/-4°C (169° F +/-39° F) ambient temperature at viscous clutch.
                    Omaa testatasin kylmästi painamalla puukapulalla propellin kehää, ei uskaltanut niin kovin puristaa että olisi alkanut kuumalla koneella pyörimisnopeus hidastumaan. Kylmänä saa pysäytettyä hanskat käsissä sormineen.

                    Comment


                    • #40
                      Ok. Mistäs tuon oman C5:n kytkeytymislämpötilan löytää? Mun visko ei ainakaan ota kiinni, vaikka koneen lämmöt jököttää 90 asteessa. Hyvin löyhästi pyörähtelee silloin.

                      Comment

                      Working...