Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Antennin vaihto

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Antennin vaihto

Hermot menee tuon Audin vakio antennin kanssa kun tuo radio ei vaan kunnolla kuulu, joten minkähänlainen homma olisi vaihtaa antenni piuhoineen?

Tele-Tukun mallia 7677901 kaapeleineen: http://www.tele-tukku.fi/pdf/artk200...alearo2-39.pdf olen autooni suunnitellut mutta kuinka paljon autoa pitää purkaa ja mistä ja miten jotta piuhan + antennin saa vaihdettua.

Autona siis Audi A4 B6 Avant 2004
    Netistä koittanut asiaan diy juttuja hakea vaan eipä ole silmään sattunut...

Kannattaa tarkistaa, että alkuperäinen antennivahvistin on ehjä. Sijaitsee kontissa verhoilujen alla.

Alkuperäinen antenni on joko hainevä katolla tai yksi tai useampi antenni ikkunoissa. Vanhaa piuhaa tuskin kannattaa alkaa kaivella ulos vaan laittaa suoraan tilalle uusi. Antennivahvistimen virrat kannattaa katkaista soittimen perästä, ellet sitten käytä alkuperäistä vahvistinta ja liitä siihen uutta antennia.

Comment

Notta olen joskus aiemminkin samaan asiaan sotkeutunut ja kuinka ollakaan, mulla olikin homma kesken ja aktivoiduin tästä uudesta avauksesta ja tempaisin oman antennin auki kun aurinko paistoi ja itikat kävi kimppuun täällä mökki-verstaalla eli pilvettömän taivon alla.

Eli 03 vuosikerran vehkeen antennivahvari, siis se joka on siinä kartiossa sen piiskan juuressa oli aikojen saatossa saanut vettä joko hikoillen tai vuotaen ja korroosio oli hapettanut radiolta tulevan antennijohdon irtipoikki piirilevystä, joten ei mennyt virtaa eikä tullut signaali jotka kulkee samaa piuhaa pitkin.

Talvella nimittäin tein hätäkorjauksen eli ohitin sen vahvistimen suoralla tinauksella piiskaan ja alkoi kuulumaan ihan välttävästi ja nyt sitten jatkoin rojektia maaliin.

Etsin sen "maalin" siitä vahvistajan piirilevystä joka ei juuri peukalon päätä suurempi ole, mutta kyllä sen helposti löytää ja tinasin sen antennipiuhan pään alkuperäiseen paikkaansa ja kuuluminen palasi aivan ennenvanhaiseen tai parempaankin, kävin jopa ajamassa koelenkinkin ja kaikki parikymmentä mahdollista asemaa läpikäytyäni ei pienintäkään häiriötä käynyt ilmi.

Eli tarvinnut tilata mitään, se kattopiiska kun lähtee siitä tavaratilan katossa olevan valokonsolin kautta kivasti irti, kun siinä antennipiuhassa ei ollut liitostakaan niin en tehnyt sellaistakaan kun tinauksen sai tehtyä siinä johdon päässäkin...

Että semmosta, jos sattuisi sama vaiva olemaan...

Comment

Tuosta ei nyt päässyt perille että katto vai takasivulasi (niinkuin minulla) - antenni alunperin kyseessä mutta, tein tuon suunnittelemasi homman samasta syystä juuri viimeviikolla ja aika helppo juttu oli eli:

Kattovalo edestä irti, ensin "lasit" ruuvarilla kampeamalla ja sitten alta 2 ruuvia irti,tämän jälkeen otin apukuskin puoleisen päätylevyn kojelaudasta irti.

Tämän jälkeen ujuttelin näiden välille semmoisen abbout 1cm leveän pakkausnauhan joilla esim pahvilaatikoita sidotaan, tämän vetolanka homman olin valmistellut jo joku aika sitten ja nyt en ihan varmasti enää muista että kummasta suuntaa tuon nauhan työnsin, mutta tais olla niin että sieltä kattolampun reiästä päin työntämällä muutaman yrityksen jälkeen sinne a-pilarin alapäähän kojelaudan päätyyn se nauha tiensä löysi, tässä hommassa jouduin työntämään käden lampun aukosta niin pitkälle kuin vaan sain verhoilun ja kattopellin väliin, tässä hommassa voi joutua käyttämään vielä apuna jotain esim jäykän langan pätkää jonka päähän väännetty mutka jolla saa nykäistyä nauhan esille.

Pitää sitten vielä varoittaa että sivutörmäyssuojaverhot (vaimitkänenyonkaan) ovat siellä verhoilun välissä reunassa ettei niitä vahingoita.

Tämän jälkeen antennijohdon vetäminen tällä "vetonauhalla" olikin helppoa muuten mutta taas joutui käden työntämään "syvälle" kun meinas veto nurkassa vähän ahdistaa ja piti ohjata ja auttaa vetoa...

Eli tuossa yllä tuo vaikein osuus joka loppujen lopuksi meni paljon helpommin kuin kuvittelinkaan loppu olikin vielä helpompaa, irroittelin hanskalokeron - saattais onnistua pujottelut ilmankin mutta eipä irroittelussa kauaa mene ja vetäisin piuhan radion luo tämän jälkeen taas pakkausnauha helposti etummaiselta lampulta sitten takalampun aukon luo jonne antennin asentelin.

Tuosta radion kuulumisen paranemisesta en sitten vielä osaa mitään sanoa ennen kuin viikonloppuna mökille päin ajelen...

Comment

Tuosta ei nyt päässyt perille että katto vai takasivulasi (niinkuin minulla)
          Pentti puhui kattoantennista.

Comment

Working...
          X