Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lämppärin moottori ei sammu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • lämppärin moottori ei sammu

    Hakua käyttämällä en löytänyt mitään tästä aiheesta joten jatketaan näin.

    Eilen tuli ihan yllättäen sellainen vika, että lämmityslaitteen moottori ei suostu pysähtymään millään muulla konstilla, kun ainoastaan virta-avaimesta käntämällä virrat pois.
    Nopeudensäädön 0-50% asennoilla ei ole vaikutusta puhaltimen nopeuteen.
    Elikkäs pyörii kokoajan ~50% nopeudella ja siitä ylöspäin lähtee säätö vasta lisäämään nopeutta.. Mutta pysähtymään tuota moottoria ei saa kirveelläkään.

    Säädinpaneelissa on ollut kyllä aiemminkin kosketushäiriöitä, joten kannattaisiko vikaa alkaa etsimään sieltäpäin?

    Kumma vaan on tuo vika noinpäin. Juttua löytyy paljon noista esivastus hommista, missä puhallin toimii vain suurilla nopeuksilla, mutta en ole aiemmin törmännyt tähän päinvastaiseen ongelmaan.

    Vikakoodeja en ole vielä kerennyt katsella. Ajattelin kysäistä olisiko jollekin entuudestaan tuttu ongelma.

    Niin tosiaan automallihan on vm. 91 urS4 ja ilmastointihan tuossa on(lue: oli ennen cooleri päivitystä)
    Viimeksi muokannut Turbo^T; 19.5.2009, 09:36. Perustelu: lisätty ongelman omaava ajoneuvo

  • #2
    No joo.. vikakoodeja kiveltu esille... seuraavia ilmeni;

    11,7 - 13,7 - 18,3 - 22,1 - 22,5

    Äkkivilkaisulla noista suurinosa taitaa olla läppien toimintahäiriöihin liittyviä.
    Ne ei aiheuta suurta päänvaivaa sillä jumissa ne ei oikeasti ole. Kaikista napeista saadaan haluttu toiminto aikaiseksi pl. topicin ongelma. Ja koodit viittaisi enemmänkin satunnaisiin häiriöihin ---> "sporadic blaa blaa"

    Mutta tuo 18,3 olisi seuraavanlainen --> "Fresh air blower voltage, sporadic"

    Tuokinhan on satunnaisen hazardin koodi, mutta voisikohan viitata ongelmaan, koska eikös se moottorin pyörimisnopeus määrätä jännitteellä? Jos mosa ei suostu pysähtymään, vaan tohottaa aina vähintäänkin puolella teholla, niin eikös sinne silloin väkisinkin tarjoilla jotain jännitettä... Ja isommilla tehoille vielä vähän enemmän...

    Mutta tästä päätelmästähän ei kyllä tule hullua hurskaammaksi.
    Selvä asia. Blower voltage härö niin sehän korreloi suoraan moottorin pyörimiseen ja sen nopeuteen.
    Nyt pitäisi osata vaan paikantaa syy miksi asia näin.
    Pitänee ensimmäisenä repiä ohjauspaneeli pihalle ja auki. Tehdä sille kaikennäköisiä temppuja ja välillä testata vaikutukset.

    Comment


    • #3
      Transistorihan siellä on, jota ohjainyksikkö ohjaa. Yksikön pitäisi antaa kyllä vikakoodi, jos mitattu moottorin jännite poikkeaa siitä, mitä sinne halutaan säätää. Mittaapa jännitettä maan ja nopeussäätimen ohjainjohdon välistä. Jos nopeutta säätäessä jännite ei muutu, niin vika on ohjainyksikössä. Jännite ei oikein toimivassakaan muutu tietääkseni monia voltteja, vaan vähemmän, sillä sitä säädetään pienellä virralla.

      Comment

      Working...