Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Valoautomatiikan poisto A3 / A6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Valoautomatiikan poisto A3 / A6

    Xenon polttimoiden kans tuli huomattua että polttimoiden käyttöikä lyhenee huomattavasti jos valoautomatiikka on käytössä ainakin vanhemmassa kalustossa.
    (Eikä joka käynnistyksellä viitsi ensin kytkeä parkkiasentoon, sitten startata ja sitten vaihtaa ajovalo asentoon)

    - Eli kun laitat virrat päälle, syttyy ajovalot
    - Kun starttaat, ajovalot sammuu
    - Kun kone käynnistyy, syttyy ajovalot uudelleen
    Pikaseen mietittynä 50% enemmän valojen sytytyksiä kun ilman valoautomatiikkaa.

    Tuli sitten erään toisen projektin tiimoilta (haku kertoo..) käytettyä valokatkaisijaa auki niin etsin samalla että mitä johtoa tuo valoautomatiikka tottelee.

    Valoautomaatikan poisto käytöstä. Todettu omakohtaisesti ainakin A6 AFB ja A3 ATD kalustolla:
    - valokytkin irti (0 asennossa työnnä katkaisijasta ja kierrä pari milliä oikealle, vedä itseäsi kohti)
    - edestä päin katsottuna alarivin 3. viimeinen oikealla, irroita pikaliitin ja katso katkaisijan pohjasta merkintä TFL.
    - Katkaise ko. johto. ATD ja AJQ väri kelta-vihreä, ohut johto. AFB väri valko keltainen, paksu johto.
    - Suojaa johtojen päät =)
    Viimeksi muokannut mikko68; 2.9.2009, 18:50.

    #2
    Sama ohje käy ainakin TT - AJQ vermeelle

    Comment


      #3
      Itselläkin olisi ajatuksena katkaista TFL-johto ja kytkeä siihen huomiovalot. Mutta mikä olisi korrekti tapa saada myös takavalot palamaan samaan aikaan?

      Comment


      • #4
        Upitaanpa tätä. Eli itsellä sama ongelma, miten kytkeä takavalot palamaan tuossa 0-asennossa päivävalojen kanssa? TFL-johto pistetty poikki.

        Comment


          #5
          En takaa mitään, mutta ratin alta, jos löytyy, rele nro 173 pois ja hyppyjohdolla yhteen pinnit, joihin releen nastat 7 ja 4 menevät. (linkki)

          Ilmeiseti Golf4:ssa onnistuu noin, joten A3 8L:ssä ei varmaan kaukana olla.

          Täysin omalla vastuulla kokeilu.
          Viimeksi muokannut jasso; 2.10.2009, 17:40.

          Comment


          • #6
            Ok kiitoksia..eiköhän tuota uskalla kokeilla. Ihan omalla vastuulla tietysti :)

            Comment


            • #7
              takavalot toimimaan

              Tuli vasta nyt tutkittua asiaa ja eihän A3:ssa ole tota relettä #173 eikä sen pohjaakaan luonnollisesti. Ja mikäli oikein ymmärsin niin tuossa jasson linkissä puhutaan lähinnä valoautomatiikan poistosta ja siitä että käsijarrun merkkivalo säilyy mittaristossa?

              Edit: Tuli mieleen että jos esim sulaketaulun yhteyteen vaan vetäis jostain hyppyjohdot takavaloille mutta jos jollakin parempi idea niin kuunnellaan.
              Viimeksi muokannut sonikk; 26.11.2009, 17:28.

              Comment


              • #8
                Pikkupikkuruuvarilla on helppo taivuttaa liittimen pinnejä senverta että se johto lähtee siististi irti liitinrungosta. Sitten vaan hieman teippiä ympärille ja kiinni johtosarjaan.

                Mikään ei tympäise käytetyssä autossa enemmän kuin nuo mustalaisen konstit että katkotaan piuhat poikki.

                Comment


                  #9
                  Onkohan kukaan tutkinut mikä keino b5 a4 toimii kun eivät xenonit tosiaan tykkää tuosta räpsyttelystä?

                  Comment


                    #10
                    8L A3:ssa etuparkki ja takavalo ovat saman sulakkeen takana. Päätin ratkaista asian kytkemällä takavaloille rinnan toisen virransyötön päiväajovalojen ohjauspurkin kautta. Diodit väliin, jottei virta kulje sulaketaululle päin (eikä etuparkeille). TFL-johtoon laitan katkaisimen, jotta saan tarvittaessa ajovalomuistin toimintaan.

                    Comment


                      #11
                      Ei toiminut suunnitelmani. Katkaisin TFL-johdon, mutta ei se vaikuttanut kuin ajovaloihin. Eli 0-asennossa palavat edelleen parkit ja mittaristovalot. Millä saan nuo sammumaan 0-asennossa?

                      Comment


                        #12
                        Mittaristovalot eivät sammu, joten palakoon. Valoautomatiikka lähtee katkaisemalla TFL ja B. TFL osaa ohjata päivävaloja E-säännön mukaisella tavalla.

                        Ehdin jo hätäpäissäni ottaa valokytkimen tuonti IV Golfista, jossa ei ole valoautomatiikkaa, mutta se toimi aivan samalla tavalla A3:ssa kuin alkuperäinenkin, eli kytkimellä ei ollut mitään vaikutusta.

                        Josko tässä vielä ehtisi muutaman tunnin nukkua...

                        Comment


                        • #13
                          Vinkkinä, nykyisin Suomessakaan ei tarvitse takavalojen (parkkien) palaa huomiovalojen kanssa. Omassani on tehtaan päivävalot automatiikan ohjaamana eikä siinäkään takaparkit pala päiväsaikaan. Tuosta oli vastikään juttua Tekniikan Maailmassa.

                          Comment


                          • #14
                            Korjataan senverran että EIVÄT SAA palaa samaan aikaa päivävalojen kanssa! Tämän pykälän kommentointi on sittne oma lukunsa

                            Comment


                            • #15
                              ...ja kommentointi alkakoon: Tuo ilmeisesti riippuu siitä minkä E-säännön version tms mukaan uusi auto on tyyppihyväksytty. Näissä omissa virityksissä käy ilmeisesti kumpikin, näin ymmärsin konttorilta.

                              PS Kalle jos viitsit väsätä simppelin kaavion miten lopulta kytkit nuo takavalot niin olisin tod. kiitollinen (mistä virta, minkäliset diodit ja mihin ym). Palaako sulla muuten myös rek. kilven valot koko ajan? Säästää aika hyvin noita ledipolttimoita kun eivät pala, muuten alkaa stroboomaan ärsyttävän pian.
                              Viimeksi muokannut sonikk; 11.3.2010, 12:57.

                              Comment


                                #16
                                Niissä automalleissa, joissa takavalot eivät saa palaa, on pitänyt olla jo tehtaalta päivävalot, joten päivävalojen jälkiasentajan ei tarvitse tuosta säännöstä stressata. E-sääntöön viittaamisella tarkoitin sitä, että DRL:t syttyvät kun sytysvirran kääntää päälle valokytkimen 0-asennossa ja sammuvat kytkettäessä parkit tai ajovalot.

                                Takavalojen ei tarvitse palaa, mutta halusin ne palamaan, jonka takia tein diodikytkennän. Kytkentä onnistuisi toki myös vaihtoreleillä.

                                Rekisterikilven valot palavat aina, sillä ovat ymmärtääkseni kytketty mittaristovalojen kanssa samaan ohjaukseen. Mittaristovalot palavat, vaikka ottaisi valokytkimen irti. Tosin rekisterilven valoja en katsonut, palavatko ne ilman valokytkintä. Itse kyllästyin pyhättömän viikon kestäviin ledeihin, joten nyt rekisterikilven valoina tavalliset hehkut.

                                Kytkis liitteenä. Takavaloille menevät johdot on katkaistu ja kierrätetty diodikytkennän kautta.
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Nostelen vanhaa aihetta. Asensin siis xenonit tuohon C4:seen. Siinä on ajovaloautomatiikka käytössä, eli valoviiksi alhaalla kun laittaa virrat päälle niin valot syttyy ja startatessa ne sammuu starttauksen ajaksi. Tuommoinen räpsyttely taitaa lyhentää xenoneiden ikää.

                                  Nyt minulla on umpioissa vain lyhyet ja pitkät valot, mutta tarkoitus olisi ensi kesänä ostaa uudet umpiot, joissa on myös sumuvalojen umpio. Suunnittelin sellaista, että jos sumuvaloihin laittaisin jotkut ledipolttimot. Kytkennät tekisin siten, että valoviiksi ala-asennossa ja virrat päällä "sumarit" syttyy. Ne siis sammuu startatessa mutta ledien räpsyttely ei taida lyhentää niiden ikää ainakaan merkittävästi? Sitten kun laitan valoviiksen keskiasentoon, niin kaikki lamput sammuu niinkuin ne sammuu nytkin. Valoviiksi yläasennossa, xenonit syttyy ajovaloiksi ja ehkä samalla ledit sammuu.

                                  Näin voisin käyttää "sumareita" ns. päivävaloina ja hämärän tullen laittaisin valoviiksen yläasentoon ja xenonit syttyy. Varsinkin kesällä meinaa xenonit palaa turhaan kun valoja ei tarvitse, mutta siellä keulassa pitää lain mukaan palaa jotkut valot. Eli mitäs mieltä ootte mun suunnitelmasta? Onko tuommoinen kytkentä miten vaikea toteuttaa?

                                  Nyt kaipaisin apua lähinnä tuohon ajovaloautomatiikan poistoon. Eli valoviiksi ala-asennossa ajovalot ei palaisi. Toinen vaihtoehto olisi se, että ne eivät sammuisi starttauksen ajaksi. Nuo muut kytkennät suoritan luultavasti vasta ensi kesänä, joten niillä ei niin kiire ole.

                                  Nyt tarvitsen oikeastaan apua ainoastaan tuohon

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatketaanpa vanhaan, kun sen verran aasinsiltaa löytyy ylläolevaan.

                                    Eli yritin itsekin laittaa ledihuomiovaloja A6:een (C5) ja noudatin ylempänä ollutta ohjetta ja poistin käytöstä TFL ja B johdot valokytkimen liittimeltä. Ajovaloautomatiikka lähti, mutta samalla tuli semmoinen ominaisuus, että ajovaloja ei saa päälle, jos auto ei ole käynnissä. Ei tuosta mitään haittaa taida olla, mutta tiedoksi muille.

                                    Harjoitukseen käytin DealExtremestä (www.dx.com) tilattua hyväksyttyä daytime running lights settiä (dx:n koodi SKU 45608), joka on muuten hyvänoloinen, mutta jostain syystä siinä ei toimi akkujännitteestä moottorin käynnissäolon tunnistus, vaikka ominaisuuksien puolesta pitäisi. Setissä on kolme johtoa, joille merkitty paikat: punainen akun +, musta maa ja keltainen ajovalojen +.

                                    Tarkoituksena oli tehdä ohjaus niin, että valokytkimen 0-asennossa ei pala parkit eikä ajovalot (auto käynnissä). Jos parkit ei pala ja auto käynnissä, palaa huomiovalot.

                                    Muuten kaikki tulikin kuntoon, mutta nyt pitäisi löytää virtalukolla katkeava sähkö tuolle sarjalle. Onko A6:ssa jotain sopivaa paikkaa konetilan puolella, josta tuon saisi?

                                    Vai onko jollakin tietoa millä tavalla tuon akkujännitteestä toimivan käynnissäolon tunnistuksen saisi toimimaan?

                                    Kokeeksi laitoin ledivalojen syöttöön sarjadiodin, jolla jännite putosi hieman, mutta silti valot paloi koko ajan. Siten kyseessä ei liene ainakaan jännitetasoon perustuva tunnistus tai sitten se on pahasti pielessä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse itselleni vastaten... konepellin alta löytyy sopiva 12V esim. lambdan johtosarjasta. Otin siitä ohjauksen välireleelle, jolla kytketään akulta tulevaa sähköä, niin silloin palaa huomiovalot heti, kun auton starttaa.

                                      Lambadan syöttö olisi varmaankin kestänyt ledivalojen n. 1A lisävirran, mutta en jaksanut alkaa etsimään siihen faktoja, joten laitoin valoille syötön suoraan akulta (sulakkeen kautta toki).

                                      Comment


                                        #20
                                        Lambdan lämmityksen virrankulutusta valoo ECU (vikakoodi jos vääränlaisia arvoja, joissain ECUissa koodattu pirun herkäksi), joten siitä en ottaisi mitään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko jollain tietoa mihin valokatkaisijalta lähtevät TFL ja B johto menevät ? Omassa valokatkaisijan johdot ovat paikoillaan mutta mittariston valot ja parkit nolla asennossa pimeänä, ainoastaan drl:t palavat. Olisko katkottu jostain kauempaa mutta mistä ?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itsellä jäi vielä ongelmaksi se, että mittariston valot palaa kaikissa valokytkimen asennossa ja silloin on suuri riski jäädä pelkät huomiovalot päälle hämärämmässäkin ja silloin on perävalot pimeenä.

                                            Jos jollakin tietoa (kytkentäkaavio olisi paras), että kuinka valokytkimen nolla-asennossa saisi palamaan myös perävalot, mutta mittaristo olisi pimeänä, niin olisin kiitollinen neuvoista.

                                            Jassolle: Se ohjausrele ottaa niin vähän virtaa, että se mahtunee ECUn virranmittauksen toleransseihin, mutta ledivaloja ei siitä kannata suoraan syöttää, se on totta.
                                            Viimeksi muokannut Topau; 8.1.2013, 23:34. Perustelu: Kommentti Jassolle lisätty

                                            Comment


                                              #23
                                              Tähän asiaan ainakin jollakin tavalla liittyy tämä vaikkei ihan suora alkuperäiseen aiheeseen.
                                              Kyseessä tuore tapaus perheessä, -09 A3 8P Sportback facelift valoisuustunnistimella ja himmentyvällä sisäpeilillä. Tässä vehkeessä valot näköjään toimii eri tavalla kuin A4 B8:ssa, jossa valokytkimen 0-asennolla palaa ledit ja takavalot. Takavalot lienee B8:ssa koodattu päälle Suomessa maahantuojan toimesta aikoinaan?

                                              A3:ssa taas ei pala mitkään valot 0-asennossa. Onko ne mahdollista koodata päälle ja toimimaan samalla logiikalla kuin tuossa B8:ssa? Onko kukaan tehnyt sitä?

                                              Itse pidän tuossa B8:ssa kytkintä aina kesäisin 0-asennossa tuota jottei xenonit syty turhaa parkkihalleihin ja tunneleihin ajettaessa jne. Talvella kun on koko ajan pimeää/hämärää niin silloin on auto-asennossa.

                                              Tuli harrastettua illalla vähän googlettelua ja tässä ketjussa, vaikka tuo ihan eri asialla alkaakin, on tuota featurea kaivattu ja joku siellä on sellaisen tehnytkin mutta ei muista miten se tehdään (tai ei vaan halua sitä tuolla mainita tms.)

                                              niin ja toinen asia...
                                              Sumuvaloja kun tässä ei ole niin tuli vielä mieleen sekin, että onko mahdollista koodata CL/LH niin että xenonit ei syty, ainoastaan ledit? CH/LH on-off nappula löytyy valokytkimestä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tossa joku jo yllä pohti rekisterikilven valoja. Mulla on kytketty C5:ssä 0-asento niin että palaa kaikki valot, pl rekisterivalot. Mittarivalotkin palaa tuolloin. Tästä konstaapeli ja katsastusmies on huomauttaneet ystävällisesti ilman maksuseuraamuksia. Mikä pinni pitäis kytkeä minne ja miten notta 0-asennossakin noi palais niin vois unohtaa koko valokytkimen pimeänä vuodenaikana.

                                                Tosi rautalankaneuvo, kitoos.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eikös C5 mallisessa ole tämä japsi auto syndrooma, eli pitkät ei kuitenkaan toimi,
                                                  jos valokatkaisija on 0-asennossa, vaikka kaikki muu loistaakin.

                                                  Sitten itse kysymykseen.
                                                  Mikä ihmeen idea siinä on, etta C6 koppasessa xenoneilla varustettuna, valokatkaisijan ollessa 0-asennossa,
                                                  jolloin palaa mittaristossa vain neuloissa valo ja päivävalot on keulilla, tapahtuu seuraavaa...
                                                  Ajettaessa kirkkaassa päivän valossa mittaristo valot kirkastuu ja puolestaan ajettaessa vaikka tunneliin, ne sammuu kokonaan???
                                                  Paitsi ne neulojen valot.

                                                  En kerrassaan tajua tätä logiikkaa, sama homma oli transportterissa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mittaristovalojen sammuminen yrittää kertoa kuljettajalle, että tulisi kytkeä varsinaiset ajovalot.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No minkä ihmeen takia ne koittaa loistaa täysillä sitte auringon paisteessa?
                                                      Siksi, että on sitte mistä sammua vai?
                                                      En ole edelleenkään vakuuttunut :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ne loistaa täysillä auringon paisteessa, jotta mittaristoa olisi helpompi lukea. Joissain malleissa mittaristo on aika syvällä kolossaan ja valot oikeasti auttavat sen näkymistä kirkkaalla säällä. En osaa sanoa onko juuri kyseisessä automallissa näin, mutta logiikka nyt on vaan kopioitu kaikkiin samanlaisena.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jaa no tossa voi olla pointtia jos ne tosiaan on kuopassa.
                                                          Minun autoissa tuo lähinnä vaikuttaa idioottimaiselta ratkaisulta.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X