Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer vararengaskoteloon A4 Avant B5.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Subwoofer vararengaskoteloon A4 Avant B5.

    Nyt tarvisi ideoita/kommentteja kyseiseen projektiin. Tarkoituksena olisi
    rakentaa subi tuonne vararengaskoteloon niin, että koiraa
    voisi myös pitää takakontissa. Eli mitään näyttelyautoa en ole rakentamassa. Tässä pohdintoja:

    - Kotelon materiaali on vielä hieman hakusessa.
    Työpaikalla mahdollista tehdä se vaikka 6mm alumiinista,
    jolloin resonointi eliminoidaan. Myös polykarbonaatin ja eri metallien lävistäminen CNC-levytyökeskuksella onnistuu. Ajatuksena vuorata rengaskotelo ensin äänieristematolla ja sen päälle tulisi tuo itse kotelo.
    Takakonttiin tulee varmaankin kaukalomatto, johon voisi leikata sopivan aukon.

    - Elementin päälle voisi rakentaa jonkinlaisen suojan,
    jonka voisi kääntää tai liu'uttaa päälle, kun koira on mukana.

    - Toinen vaihtoehto on peittää se yksinkertaisesti verkolla,
    mutta koiran karvat, hiekka ym. menee ritilän läpi ja laskeutuu
    kalvolle - ei hyvä. Jos siihen ei laita jotakin "suodatinta" alle.

    #2
    Ja tosta valmispaketti. :)

    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...78&postcount=1

    Comment


    • #3
      10" Subi löytyy jo valmiina ja on pikkasen hintaa tuolla omavalmisteella..
      Ja onkos tuo vieläpä Sedan-malliin.

      Comment


        #4
        Etsi haulla 'pieni stereoiden asennusprojekti'. Sieltä voisi löytyä vinkkiä. En saa puhelimella laitettua linkkiä.

        Comment


        • #5
          Veditkö äänieristettä myös takakonttiin, subbarin ympärille?
          Tuliko vararengaskotelon ja subikotelon väliin mitään?
          Mietin vaan, että miten mahtaa istua nuo verhoilut paikalleen jos korotusta tulee pari senttiä..?

          Ei perkele, olihan se minun subi 12".
          Viimeksi muokannut Chocoeye; 2.5.2009, 19:06. Perustelu: Väistin muurin.

          Comment


            #6
            Laitoin bitumia pyöräkoteloon, mutta eipä se oikeastaan tarvi mitään jos on tuleva kotelo.

            Mistä se korotus tulisi? Sen voi tehdä niin että levy on pohjan tasalla.

            Comment


            • #7
              Niin siis tarkoitin lähinnä jalkatilan verhoilun alle tulevaa kerrosta - miten verhoilu istuu esimerkiksi kardaanitunnelin kohdilta kun alle laitetaan paksua äänieristettä. Tietysti jos käyttää Vibroplastia 2mm - asia on toinen. Mutta onko siinä riittävä äänieristys verrattuna tuohon paksuun (15-20mm bitumilevyyn) ?

              Ebaystä näyttäisi muuten saavan sopivaan hintaan tuota Vibroplastia. 40 levyä 95€.
              Suomessa näyttäisi halvimmillaan olevan 8 levyä 35€.

              Comment


              • #8
                sori, lainaan pikkasen vähän tätä aihetta. En ole vielä itse mitannut mutta mahtaako b5 a4 avantin varapyöränkoteloon saada laitettua kahta 12" subbaria?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja paspartuu Näytä viesti
                  sori, lainaan pikkasen vähän tätä aihetta. En ole vielä itse mitannut mutta mahtaako b5 a4 avantin varapyöränkoteloon saada laitettua kahta 12" subbaria?
                  Ei haittaa. Mietin itse ihan samaa. Oman elementtini halkaisija taisi olla jotain 315mm.
                  Vararenkaan ulkohalkaisija 600 luokkaa.. Aika tiukille menee jos on mennäkseen.

                  Comment


                  • #10
                    Tässä tulee vastaan vielä semmonen, että melkein paremmin soi yksi 12" kunnonkokoisessa kotelossa, kun kaksi väkisin ängettyä pieneen tilaan...mahtaakohan ne ottaa itseensä toisistaan? Siis paine yms. kun olisivat samassa tilassa..

                    Comment


                    • #11
                      olen kyllä tosissani miettinyt, että tekisin subi kotelon varapyöräkoteloon mutta mitäs sitten, kun oikeasti tarvis sitä varapyörää?

                      Comment


                      • #12
                        Kuinka usein oikeasti tulee tarve vararenkaalle? Itse olen jo 7 vuotta kortin (ja auton lähes koko ajan) omistanut, eikä ole eteen tullut tarvetta. Eikös paikkauspullolla pääse jo aika pitkälle. Se on kuitenkin aika pieni todennäköisyys että rengas räjähtäisi alta :)

                        Kevennyt OT: Kannattaa kantaa aina lentokoneella matkustaessaan pommia mukana. Koska todennäköisyys sille, että koneessa on pommi, on yksi miljoonasta. Saat vain arvailla mikä se todennäköisyys on, että koneessa olisi samaan aikaan kaksi pommia... ;)

                        Comment


                          #13
                          Niinhän sitä luulis, ettei sitä vararengasta tarvi... Itelläni ehti kortti olla yli 12 vuotta, kunnes viimesyksynä rengas "räjähti". Tosin nythän sitä vois ajella seuraavat miljoona km ilman vararengasta :)

                          Comment


                          • #14
                            ei muakaan se haittais jos menis tässä lähinurkilla mutta jos olet jossain hevonperseessä perheen kanssa niin sitten voi mieli vähän muuttua.

                            Comment


                            • #15
                              Jep. Itellä viimekesänä poksahti rengas kaupungissa ja siks olen jättänyt nuo subikotelot tekemättä tuonne vararengasboksiin.

                              Comment


                              • #16
                                Juu. Minäkin suunnittelin subin asentamista vararengaskoteloon, mutta päädyinkin laittamaan sinne toisen akun (rinnalla orkkiksen kanssa). Vararengas on siis vielä paikallaan, joten "no problems" jos rengas sattuisi jysähtämään. Renkaan irroittamiseen menee kyllä aivan varmasti ylimääräiset 10min, mutta tein kiinnityksen kuitenkin niin että onnistuu helposti...eikä tarvitse kuin 1 kpl 13mm kiintoavaimia, joka löytyy jo auton työkalupussukastakin :)

                                Comment


                                • #17
                                  Onko ideoita vahvistimen sijoittamiselle? Koira pitää ottaa huomioon ja lisäksi mahdolliset reissut, jolloin kontti täynnä romua.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itelläni on varapyöräkotelo ensin vaimannettu kunnolla ja tehty pelkästään kansi joka "liimattu" kunnolla varapyöräkoteloon niin että levyn kansi on n. 5-6cm alempana kuin kontin pohja. Subeina on 2x11" Focalit ja vahvistin on subien vieressä, myös 2x12" mahtuisi...
                                    Toi oli jo valmiina kun auton ostin. Itse tekisin sen lasikuidusta niin että kotelon saa tarvittaessa pois..

                                    *Vahvistimen voit laittaa samaan tilaan, verhoilun alle..jos sulla jää tilaa, mutta sillon olisi suositeltavaa asentaa vaikka yksi laitetuuletin jäähdytystä tehostamaan...
                                    Viimeksi muokannut Sissonen; 9.5.2009, 19:42. Perustelu: *

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse laminoin subikotelon lasikuidusta 17"-varapyörän vanteen sisään. Joten varapyörä on aina matkassa ja kotelo lähtee tarvittaessa nostamalla pois paikaltaan, irroittaa vain kaiutinpiuhat:)

                                      Elementille jäi tilavuutta n. 25 litraa, kun muokkasin kotelon yläpintaa hieman koholle.
                                      Viimeksi muokannut /RS2/; 9.5.2009, 22:47. Perustelu: tarkennus

                                      Comment


                                      • #20
                                        B5 avantiin tein kontin vasemman kyljen työkalu/cd-koteloon noin 15l suljetun laatikon vanerista, johon 10" elementti oikealle suunnattuna. Tulee ulospäin vajaa 10cm, ollen linjassa takapyörän kanssa.

                                        Pohjaverhoilun kovikkeita piti sirkkelöidä hieman, että varapyörään pääse käsiksi edelleen. Vahvistin sopi verhoilujen alle takarenkaan tienoille. Ihan hyvä ääni ollakseen hieman liian pieni, ja tulipahan vähän tilaa vievä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tietysti voisihan tuon subikotelon tehdä niin, että kun lähtee pidemmällä matkalle niin voi heittää varapyörän mukaan ja subin siks aikaa pois vallan...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ensimmäiset lasikuidut vedetty. Eli päädyin tuohon vararengasratkaisuun. Tosin taitaa tulla liian pieni kotelo 12" elementille (suositus 28l). Mihin tuo vaikuttaa, jos on liian pieni kotelo? Liikaa painetta, kotelo hajoaa? Veikkaisin, että tuo on lähempänä 18l. 10" elementti sopisi hyvin. Tuossa katselin jo yhtä DLS:n elementtiä - näytti olevan herkkyys ja taajuusvaste ainakin parempia, RMS tehoa 50W vähemmän. Luulisi kuitenkin tuon olevan aikalailla samaa tasoa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kannatti laittaa tuo subi tuonne vararenkaan sisään. Lähdin tänään töistä ja ihmettelin kun auto puoltaa niin pirusti oikealle. Parin kilsan jälkeen oli pakko pysähtyä --> kolme päivää sitten alle vaihdetusta uudesta vanne/rengas setistä oli etukumi puhjennut. Vieläpä niin mukavasti, ettei sitä kuulemma voinut paikata. Sisäsivussa reikä. Uusi rengas töineen 150 €. Eniten vituttaa nuo jäljet, jotka audin oma pulttiväännin jätti tuonne rengaskoloihin rengasta poistaessa. Tänään viimeksi mietin, että sitä pitäisi varmaan vähän pyöräyttää nauhalla.. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                vielä tähän aiheeseen semmonen, että kuulin, että quattroon ei saa edes laittaa yhtä täysin erikokoista rengasta, siis nyt alla 19" ja vararengas on jotain 14"-15" tuumaa..., jos näin niin eihän sillä vararenkaalla edes tee tuolla mitään. Onko siis näin?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo näin se on. Tiedän yhden subarun, joka hajosi juuri tästä johtuen..
                                                  Mitenkäs sitten etuvetoisen eturenkaan kohdalla? Eikös senkin luulisi aiheuttavan jotain damagea, jos saman akselin toinen rengas on erikokoinen? Nykyisellä rengastuksellani vararengas on kesäkumeja 6mm pienempi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kannattaa kuitenkin tutkia mikä on kyseisten renkaiden kehän ero. Korkeaprofiilinen kumi 15" vanteella ja matalaprofiili 19" voivat helpostikin olla "saman kokoisia" torsenin näkökulmasta. Kulutuspinnan verran eroa voi olla, eli jos samankokoisten renkaiden toinen on hieman kuluneempi, ei se menoa haittaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Suljetussa kotelossa tuo 10l eron huomaa tosipaljon ku 2l heitonki huomaa..

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X