Sattuipa liikenteessä tilanne, jossa kanssakulkijan Renoosta oli akku simahtanut. Tarjouduin antamaan apuvirtaa Cabriolla ja operaation jälkeen ihmiset tulivat valistamaan, että noin et olisi saanut tehdä koska autosi voi mennä sekaisin jännitepiikin(?) takia. Pitääkö tämä paikkansa? Pitäisikö minun olla huolissani nyt autoni elektroniikasta vai voinko jatkaa hyvin alkanutta viikkoa hyvin mielin?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Apuvirran antaminen
Collapse
X
-
Ongelma syntyy useimmiten virran saajan kohdalla. Tyhjä akku, kaapeleilla käyntiin ja kaapelit irti - jännitteensäädin hyppää hyperavaruusasentoon ja moottorinohjain saa halvauksen.
Kaapeleilla syötetään vartti virtaa tyhjään akkuun ja narut irti, sitten omalla startilla käyntiin ilman mitään riskiä. Vaihtoehtoisesti käynnistetään kaapeleilla ja annetaan niiden olla tuokion kiinni molempien moottorien käydessä. Sammutetaan molemmat autot ja irroitetaan kaapelit.
Comment
-
Mites tuo nyt sitten menee näin sähkön kannalta? Virran kulutus kasvaa hetkellisesti tappiin, jos akku on apukaapelit irrotettaessa yhä kovin tyhjä, eikä yhden laturin jännitesäädin enää tahdo pysyä perässä ja jännitteet hetkellisesti kaakkoon? Apuauton kanssa ei ongelmaa, koska kaksi laturia sekä eritoten se yksi täysi akku pystyy kattamaan piirin virrankulutuksen?
Comment
-
Juuri niin. Jännitteen säärimien säätöalueen ymmärrys on varsin rajallinen.
Kaapeleilla käyntiin tilanteella 13+ volttia, naru irti 8?volttia tai ei mitään - säädin avaa helvetin portit joita ei pysty sulkemaan - boom.
Nämä vauriotilanteet ovat erittäin harvinaisia, mutta täysin mahdollisia ja pirun kalliita. Nissaneissa ainakin oli jossain kohtaa 90-luvulla säätimiä jotka sylkivät heti voimavirralle- seurauksena kärähti laturin diodisilta ja sitäsuntätä jatkona.
Comment
-
Jos jotain tapahtuu, niin se on kyllä heti havaittavissa. Todennäköisesti auto hyytyy siihen paikkaan, eikä enää hörähdä tai vähintäänkin jokin mittaristo tms. ei sano enää mitään.
Eipä tosin ole itselle tullut vastaan vielä kertaakaan sellaista, että olisi saatu ECU tai muuta yhtä kriittistä poksauttamaan savut ulos. Tuo Akin jännitesäädin nyt on ainoa, ja siitäkään ei voi mennä takuuseen oliko jo muutenkin menossa päreiksi. Ei siis syytä paniikkiin.
Comment
-
Notta tuota, mistähän niitä jännitepiikkejä sitten syntyisi jos kaapelit kytketään akun napoihin oikein sillä toki akku jo itsessään melkoinen kondensaattori lienee?
Olisin myös sitä mieltä että esim. tyhjäkäynnissä laturien tehokin taitaa olla sen verran matala ettei siinä juuri johdot sun muutkaan savua vaikka aivan tyhjäksikin purkautunut akku jää laturin varaan. Mutta voihan sitä tietysti ulvottaa hieman jos se "parantaa" latausta...
Tokihan niiden kaapelien kanssa on oltava varovainen ettei niillä ala vahingossa räpsimään luvattomiin paikkoihin. Eli yleensäkin olisi tiedettävä mitä tekee.
Muistan kyllä itsekin lievähkössä paniikissa antaneeni apuvirtaa ensimmäistä kertaa näillä nyky-autoilla ja vieläpä aivan valot päällä tyhjentyneeseen autoon jossa ei edes mittariston valotkaan enää vilkahtaneet, no, ilmeisesti en edes sukukunnan ulkopuoliselle antanutkaan, mutta ei siinä muuta tapahtunut kuin auto lähti käyntiin ja kaikki oli OK.
Aivan samoin "nuoriso" tyhjensi omastakin akun ja samoilla lääkkeillä sekin alkoi pelaamaan...Viimeksi muokannut Pende; 30.4.2009, 05:24.
Comment
-
Tuo Akin jännitesäädin nyt on ainoa, ja siitäkään ei voi mennä takuuseen oliko jo muutenkin menossa päreiksi.
Ei jaksa oikein mihinkään jännitepiikkeihin uskoa itsekään. Tiedä sitten jos jännitteensäädin on jo valmiiksi rikki/menossa. Voiko se päästää jännitteen nousemaan niin ylös ettei joku osa kestä, polttimo menee tai pahimmassa tapauksessa jokin puolijohde. Tuota voisi periaatteessa kuitenkin nimittää jännitepiikiksi.
Tai ehjällä säätimellä juurikin oliverin kuvailema juttu.
Oikeasti en kuitenkaan tunne noita syvällisemmin :)
Comment
-
Kyllä ne vaan usein myös viat jää piileviksi, eli joku boksi hajoaa sitten kuukauden sisään, entisessä elämässä näitä jonkin verran tuli vaihdeltua.
Mutta paras ohje siihen virran antoon mikäli sitä pitää antaa autosta autoon (for dummies):
1. Kummastakin autosta virrat pois, kaapelit kiinni.
2. Virran luovuttaja-auto käyntiin, ja korotetulla tyhjäkäynnillä 5min tyhjän akun latausta.
3. Luovutta-autosta virrat pois, kokeillaan käyntiin autoa mihin annettiin virtaa. Mikäli ei lähde käyntiin, palataan kohtaa kaksi.
4. 5min korotetulla tyhjäkäynnillä lataillaan taas akkua. Sammutetaan ja otetaan apukaapelit irti.
Comment
-
Esim. tyhjäkäynnissä laturien tehokin taitaa olla sen verran matala ettei siinä juuri johdot sun muutkaan savua vaikka aivan tyhjäksikin purkautunut
En kyllä itsekään voi varmaksi mitään sanoa, kun en Akin tavoin oikein tiedä mitään perusteellista.
Mutta piileviä elektroniikan vikoja jostain jännitepiikistä en ole kuullut. Jos kilahtaa, niin kilahtaa heti eikä kuukausien päästä. En oikein keksi mikä siellä voisi "kyteä".
Comment
-
Noista jännitepiikeistä sen verran että kun virtapiiri kytketään tai katkaistaan nopeasti niin se jo aiheuttaa itsessään jännitepiikin virtapiirin induktanssien mukaan (- vrt. katkojankärjet sytkäsysteemeissä)
Jos tätä piikkiä haluaa pienentää niin yksi tapa on siis pitää niitä kaapeleita tarpeeksi kauan kiinni että virta alenee, paras systeemi olisi joku säätövastus kaapeleissa jolla virrat voisi ajaa alas.
Comment
-
Apuvirran antaminen Audi A4 Avant 2013
Voiko kyseisestä autosta antaa apuvirtaa toiseen autoon ja jos niin miten se tapahtuu? Kytkenkö kaapelit oman autoni moottoritilan plusnapaan ja miinuspulttiin vai pitääkö kaapelit kytkeä suoraan akkuun, joka on takakontissa? Antavana autona siis juuri oma Audini. Ohjekirja ohjeistaa ainoastaan jos oma autoni on virtaa vastaanottavana osapuolena ja silloin kaapelit kytketään juurikin moottoritilan liitäntöihin.
Comment
Comment