Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 lämppärinkennon vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2 lämppärinkennon vaihto

    Aiheesta löytyikin hakua käyttämällä mainio ohje otsikolla "Typ89:n lämppärinkenno", ilmeisesti samainen teksti pätee myös automaatti-ilmastoinnilla varustettuun skakkoseen? Täytyykö muuten airbagillisen ratin irroituksessa tehdä jotain erityistemppuja jos ei halua pussia silmilleen?

    Kaikki lisävinkit ja rautalankamallit erityisen tervetulleita.

    #2
    Ellet halua päästää kylmäaineita pois, kuten et halua, halkaise kotelo paikallaan pystysuunnassa 2 osaan. Höyrystin/puhallinosa jää koriin ja kenno/läppäosa lähtee irti. Kohtuullisen ikävissä paikoissa niitä metalliklipsuja, joilla kotelonpuolikkaat on yhdessä, mutta kuitenkin maksaa vaivan.

    Ilmeilisesti bagin kanssa varotoimenpide on akun irroitus jonkin verran ennen ruuvausta. Ei omakohtaista kokemusta, mutta täältä luettua.

    Ota kojelauta irti sivuilmasuutintorvien kanssa ylöspäin nostamalla. Katso tuulilasisuuttimen liitosta mittariston reiästä ettei säry. Ilmatorvissa muutama ruuvi siellä täällä. Voimankäyttöä tulee siis välttää ja järjenkäyttöä suosia.

    Comment


    • #3
      Akkuhan pitäisi ottaa irti ja odotella hetki. Itse en moista ole jaksanut tehdä vaan virrat pois päältä ja bägi irti, nyt on ainakin jo neljä kertaa säästynyt ehjänä. Itse olen vaihtamassa 2001 S4 rattia paikoilleen niin sen takia on vähän väliä zoomailtu sitä paikoilleen, ja eipä hirveästi harmittaisi jos se vanhan ratin airbägi hajoaa. Ebaysta niitäkin saa eurolla, ei niitä ketään halua.

      Rattiakselin muovi yläpuolelta pois (kaksi ruuvia alhaaltapäin), punainen kaksinapainen liitin irti ('irtonainen' virtalukon lähettyvillä), ratin takaa kaksi torx:ia irti (pitävät airbagin kiinni ratissa), airbagista piuha irti (silmät kiinni ettei ole paskaa niissä kun se räjähtää), 24mm kannalla oleva ratin keskimutteri irti. Muuta ei tarvitse irroitella rattia varten.

      Comment


      • #4
        Tässähän kuluikin melkein kymmenen minuuttia vastausta odotellessa... :)

        Mitämitä? Pystyykös tuossa tunaroimaan ilmastoinnin "freonit" pihalle jotenkin? Mitäs kaikkea täytyy irroittaa ennekuin tuon kuvailemasi halkaisuoperaation pääsee suorittamaan?

        Akku onkin ollut irti jo viikkokausia, joten bagin kanssa ei siis syytä suurempaan huoleen.

        Comment


          #5
          Kojelauta pois niin ko. kotelointi tulee esille. Kori on sen mallinen, että sitä kennoa ei saa sieltä irroittamatta koteloa. Koko kotelon irroitus edellyttää ilmastoinnin putkien aukaisua, mutta sen voi edellämainitulla tavalla välttää.

          Comment


          • #6
            Kenno vaihdettu, suurkiitos Petrille hyvistä neuvoista. Hommaan ei yksi työpäivä riittänyt ja tuli vähän sellainen fiilis, että kenno on ripustettu narusta kattoon ja auto rakennettu kennon ympärille.

            Comment


              #7
              tuli vähän sellainen fiilis, että kenno on ripustettu narusta kattoon ja auto rakennettu kennon ympärille.
              Lämmityslaite on kutakuinkin ensimmäinen osakokonaisuus mitä koriin tehtaalla kiinni ruuvataan.

              eipä hirveästi harmittaisi jos se vanhan ratin airbägi hajoaa
              Mikäli bägi laukeaa käsissä se rikkoo luita. Lapsen kokoiselle se voi olla jopa tappava, joten sitä kannattaa ihan aikuisten oikeasti käsitellä kuin räjähdyspanosta. Paukkua voisi verrata voimaltaan armeijan tulenkuvauspanokseen. Nimim. kokeiltu on ...

              Comment


              • #8
                Diu diu jatketaas tähän vanhaan..
                Eli kenno menee itselläkin vaihtoon, mahotonta kohta ajella noilla huuruilla =)

                Tarviiko mitään erikoista työkalua tuossa vaihdossa, tai siis olisiko jostain jotain hyötyä?
                Ja olisiko kaveri hyvä olla, onko hankalia tilanteita jos yksin tekee? ..menee kuitenkin juomiseks kaverin kanssa =)
                Ilmastoitu malli, niin milläs olette lääränny sen kotelon sitten kasaan, vai tarviiko sitä edes niin erityisemmin läärätä?
                Ja mitäs eri valmistajia noille kennoille on?
                Itse kävin tilaamassa hellan tekeleen, luulis olevan ihan ok?

                Comment


                  #9
                  Hella-Behr on oem laatua. Nissensit ja muut kiinalaiset jättäisin kaupan hyllylle.

                  Comment


                    #10
                    Erikoistyökaluista sen verran, että erittäin lyhyt ristipäämeisseli on oiva kun ottaa niitä lämmityskanaviston ruuveja irti. Kaveri on mukava olla kojelautaa poistettaessa, mutta menee se yksinkin.

                    Comment


                    • #11
                      OK, eihän tuossa nissun nassussa ole sitten mitään järkeä kun päälle 40e maksaa ja tuon hellan saa 60e :)

                      Jep pitääpä kaivella tuollanen meisseli jostain..
                      Mites onko siellä kovinki ahtaita paikkoja minne pitäs käsi mahtua?
                      Itse en ihan niitä pienimpiä miehiä ole niin sillä vaan ajattelin :)

                      Comment


                      • #12
                        Rintapellistä konehuoneen puolelta kun avaa niitä muttereita, jotka pidättelee
                        koteloa, voi S2:a olla hieman hankalat, ainakin omassa B4 Tdi:ä oli
                        jokseenkin haastava homma avata. Toinen mikä voi ahistaa isoja kämmeniä
                        on niiden klipsujen avaaminen kennokotelosta kabiinin puolelta, mutta
                        sitähän saa hieman vedettyä poispäin rintapellistä kun vapauttaa tuon
                        koko kotelon puhaltimelle asti.
                        Kolmas, mikä mieleen tuli on nuo katkaisijat radion yläpuolella.
                        Aika lyhyet piuhat niissä ja inhottavat laittaa takaisin.

                        Comment


                        • #13
                          Sanokaas montako niitä muttereita on pitämässä sitä koteloa kiinni?
                          Klipsut oon saanut jo pois, ovat selvästi irrallaan ne kotelot toisistaan
                          2kpl olen muttereita löytänyt, onko muita vielä? Kenties jonkun muun kapistuksen kanssa samassa?

                          Letkutkin tietysti ovat jo irti ja kotelo liikkuu jo hieman mut joku sitä pitää vielä kohtuu jämäkästi paikallaan, mutta mikä?
                          Melko ahtaita paikkoja on kyllä ollu omille kätösille, mutta hyvin toistaseks onnistunu :)
                          Viimeksi muokannut Pexter; 23.12.2008, 13:43.

                          Comment


                            #14
                            Josko meinaat koko kotelon ottaa irti, niin rintapellissä on kuusiokolokantainen pultti ilmastoinninputkien välissä.

                            Comment


                            • #15
                              Meinaan niin kun porkkis tuolla ylempänä, että pelkkä kenno/läppäosa lähtis irti..
                              Jostain aika pienestä tuo enää on kiinni, niin paljon se heiluu jo...

                              Onko siinä jotain ruuveja jossain siellä takana myös?
                              Muutaman ruuvin olen jo ottanut irti, pari ihan siinä näkysällä niissä ilmatorvissa ja yks ainakin sieltä kaasupolkimen vierestä
                              Tuntuu että yhdessä torvessa tämän näytön edessä on ruuvit kohta aika kireellä, pitäs kai jouluks mökille päästä ja auto levällään =)

                              Ei uskalla kauheella voimalla tuota repiä irti, aika haperoa tuntus olevan joiltai kohilta toi kotelo, kun jäänyt palasia käteen vaikkei juurikaan voimaa ole käyttänyt
                              Viimeksi muokannut Pexter; 23.12.2008, 16:01.

                              Comment


                              • #16
                                Klipsut oon saanut jo pois, ovat selvästi irrallaan ne kotelot toisistaan
                                Rintapellissä on kaksi mutteria konehuoneessa kuskinpuolella kennokoteloa pitämässä kiinni. Ne olet jo avannut?
                                Vapauta koko tunneli repsikan puolelta konehuoneesta, kuusiokolopultti. Näin saat vedettyä kennokoteloa ja tunnelia pois rintapellistä.
                                Sen kennokotelon ja tunnelin erottamiseksi joudut irroittamaan klipsut myös
                                kennokotelon takaa, eli rintapellin puolelta. Näitä klipsuja kotelon takaa
                                et saa ehjänä irti ellet vapauta koko tunnelia. Sinne kotelon taakse ei sitten mahdu kenenkään kätöset
                                vapauttamatta tunnelia.
                                Viimeksi muokannut mikaks; 24.12.2008, 13:35. Perustelu: Lisäys

                                Comment


                                • #17
                                  Joo ne mutterit olen aukassut, täytyy vielä toi kuusiokolo ottaa ja varmistaa , että kaikki klipsut on irti...
                                  Mielestäni vaan ovat jo erillään kun heiluvat ihan erikseen :)

                                  Sitäkö ei sitten enää muu pidä kiinni?
                                  Ei kai siinä auta, kun repästä ellei klipsuja löydy

                                  Tiedä sitten mitä patentteja siellä on, vähän sen näköstä jälkee että tuon on joku poropeukalo joskus aikasemmin jo aukassu.. Voinut siis kasata vähä miten sattuu patentilla =)

                                  E: Eihän sitä piru jouluruoan päälle taivu mihkää autoo rassailemaan, täytyy kai pari päivää nyt sulatella =)
                                  Viimeksi muokannut Pexter; 24.12.2008, 18:25. Perustelu: ähky :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joops lähtihän se irti kun vähän väänti ja käänti, jostain yläältä otti kiinni ja ehkä alaaltakin, ei vaan uskaltanut kovin voimalla aluks repästä kun vaikutti niin haperolta koko vehje...

                                    ..ja sitä se kyllä onkin, kävipä sitten sellanen että tästä nakkaleesta katkes tuo letkun paikka :)
                                    Kysymys kuuluukin, että saako tuota osaa mistään uutena?
                                    Tahtovat kai olla iän myötä niin hauraita kaikki
                                    Mitään osanumeroa tuossa ei ole, IPRA tai 1PRA siinä vaan lukee eikä muuta
                                    Ohjaapi alipaineella tuota yhtä läppää tuossa kotelossa.. Jos joltain löytyy ehjä niin kertokaa ihmeessä :)

                                    Koitin sitä nyt liimata araldit rapid epoksiliimalla, saa nähdä kestääkö mut ei kai se ikuinen tule olemaan..
                                    En vielä ole kasannut laitteita, niin toinen kysymys että olikos tuo millä kohtaa, että saiko vaihdettua vaikka ratin alta, ei viittis kasata koko härveliä todetakseen et ei liima kestäny ja ei pysty vaihtamaan ilman kojelaudan irrotusta :D
                                    Läppäkotelon vasemmalla, kuskin puolellahan tuo vehe oli...

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä siihen muistaakseni pääsee käsiksi ihan purkamatta erityisen paljon. Osanumero lienee 191820677B ja hintaakin toki on kolminumeroisille asti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tee tuohon kierre ja laita metallinippa. Tai sitten 5 mm:n ruuvi johon poraat parin millin reiän keskelle ja katkaiset.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitokset jelpeistä :)

                                          Huh huh, joha on hintaa kertyny pienelle muovin palaselle :)
                                          Täytyy nyt ensin kai koittaa kestääkö toi liima, sit jos ei niin kokeilla ehkä tuota kierre hommelia, mut jos eivät kestä niin en kyllä uutta orkkista ainakaan osta...
                                          Pitääkin alkaa kyselemään jo romuttamoilta jos sattus löytymään kyseinen osa

                                          Jos siihen sitten isompia purkamatta pääsis käsiks, niin on kyllä hyvä
                                          Vähän arveluttaa tuo liima, kun noita lämpötilavaihteluita tulee aika isoja, että kuin se jaksaa pitää kii siitä

                                          Auttaskohan jos levittelis jotain mömmöö, tiivistemassaa tai vastaavaa, sen liitoksen ympärille sitten ku on letkun laittanu paikalleen?
                                          Suojaiskohan se vähän tuota ja pitäs pikkasen paikallaankin?
                                          Vai pitäskö suosiolla suoraan kokeilla tuota toista vaihtoehtoa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sainpas vihdoin näin lomien jälkeen tuon osan fiksattua, rasvanippa porattuna ontoks oli se mikä pitää :) liima ratkes heti kun lähti yrittämään paikalleen..

                                            Mutta mutta, sanokaas nyt missä järjestyksessä tuo koko rojekti on tarkotus kasata vai pitääkö tuota purkaa lisää että saa kasalle?
                                            Ongelmana siis kun läppäkotelon laittaa paikalleen niin niitä sen alla olevia ilmaröörejä ei saa mitenkään sopimaan, sama myös toisinpäin ettei sitten saa läppäkoteloa nätisti millään

                                            Tuli purettua vähän hätiköiden ja pientä voimaakin käyttäen, niin ei jäänyt oikeen kuvaa mikä ensin ja minne.
                                            Vai onko ratkasuna tässäkin vaan voima?
                                            Pien pelko persiissä koko ajan että taas särkyy jotai miljoonan osia =)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei tarvitse purkaa enää mitään, tai ainakaan rikkoa mitään. Tarkoitat vissiin
                                              sitä kotelon alla olevaa ilmanjakajaa josta lähtee neliön muotoinen putki
                                              ylöspäin koteloon? liitoksessa taisi olla vielä ruuvikiinnitys putkien läpi.

                                              Muistaakseni sen kyllä saa paikalleen kotelon ollessa omalla paikallaan.
                                              Ehkä hieman joutui muljauttamaan, että meni putket sisäkkäin.
                                              Jos ei muista kuinka on purkanut, niin täytyy vain kokeilla kaikkia mahdollisia asentoja,
                                              kasausjärjestyksiä, mahdottomiakin. Runnomaan ei auta ruveta.
                                              Kaikki osat menee kyllä väkivallattomasti paikalleen ja kyllä se kasausjärjestys
                                              palautuu pikkuhiljaa mieleen kun rauhallisesti asennoituu hommaan.

                                              Aikalisä aina siinä vaiheessa, kun alkaa pilli viheltämään :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jep niinhän sitä pitäs, mutta kun ei malta =)

                                                Noh nyt kuitenkin on homma kohillaan ja lämmintä kopissa..
                                                Purin siitä ympäriltä kaikki maholliset irti ja sittenhän se meni kun laitto vaan diudidiu...

                                                Onneks kaveri sattu just kyläilemään siinä vaiheessa, kun piti kojelautaa alkaa asettelee ja ährää niide piru piuhojen kanssa, sillä kun on paljon kaposemmat kätöset niin eipä ollu siinäkään mitään ihmeellistä..

                                                ..niin ja eka testilenkki oli makia ajaa, reippaammin käännettäessä töötti ulahteli aina omiaan
                                                Pieniä hävetyksiä oli, kun eihän sitä monen viikon tauon jälkeen jaksanu hiljakseen ajella =)
                                                Rattikin vielä vähän vinossa, niin luisun jälkeen ei aina oikeen älynnyt mihin päin sitä lähti, mut nehän on pikkujuttuja jo onneks...

                                                Comment

                                                Working...
                                                X