Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 Concert II, käyttöönotto-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B6 Concert II, käyttöönotto-ongelma

    Asensin autossa jo ostovaiheessa olleen tarvikemankan tilalle Concert II (8E0035186J)- soittimen. Ongelmana ovat seuraavat asiat, jotka hitusen haittaavat normaalia käyttöä :)

    - soitin ei käynnisty ilman soittimen vasemmanpuoleista nuppia painamalla
    - soitin käynnistyy aina SAFE-tilaan, jos virta-avain on otettu pois
    - soittimessa vilkahtaa kaikkien nappien taustavalot, kun virta laitetaan päälle, mutta soittimen ollessa päällä ainoastaan näytön taustavalo loistaa
    - takakaiuttimista ei kuulu mitään

    Soitin toimii kuitenkin muuten normaalisti tuon turvakoodin syötön jälkeen.

    Autossa ei ole monitoimirattia ja olen koodannut vag-comilla STG 17 kanavaan 62 +01. Auton johtosarja koostuu vain kahdesta liittimestä; ruskea 8-pinninen ja musta 8-pinninen.

    Tarvikemankassa on toiminut takakaiuttimet ja fader-toimintokin moitteetta, mutta sillä ei taida olla merkitystä tässä tilanteessa..

    Pitääkö tästä päätellä, että on tullut ostettua liian hyvä soitin Karpon karvalakki- malliseen autoon, jossa ei ole mitään Bosea tai vahvareita takakaiuttimille yms.?

    Jotain tätä aihetta sivuavia ketjuja löysin, mutta mitkä ovat nyt toimenpiteet, joilla saisi ainakin tuon SAFE-kyselyn ja takakaiuttimet toimimaan?

  • #2
    Todennäköisesti tarvikemankkaa asennettaessa on vaihdettu johtojen järjestystä liittimissä.

    Comment


    • #3
      Johtosarjasta puuttuu signaaleja. Tuo mankka vissiin ottaa sytytysvirtasignaalin ja valaistuksen CAN-väylää pitkin.

      Comment


      • #4
        Nyt löysin ketjun, jossa on puitu vastaavia ongelmia.

        Minun pitää siis vetää mittaristolta, sinisestä 32-pin liittimestä soittimeen karvat 19 > 12 ja 20 > 7. Vihreästä 32-pin liittimestä karva 23 (K-wire), jos haluan päästä vag-comilla soittimeen käsiksi. Mistä tarkalleen ottaen nuo 32-pin liittimet löytyvät?

        Noi takakaiuttimet on vielä pikkasen ongelmana. Helpointa ilmeisesti olisi liittää ne tuohon etukaiuttimien rinnalle fader-toiminnon kustannuksella..?

        Comment


        • #5
          Kun otat mittariston irti, niin siellä on tuo sininen liitin.

          Jos vedät takakaiuttimet rinnalle, niin voi olla liian iso kuorma radion vahvistimelle. Luultavammin sulla on kuitenkin aktiivikajarit takana, ja joudut vain liittämään ne oikeisiin karvoihin Consertissa.

          Comment


          • #6
            Eikös näillä pääsisi tekemään nuo liitokset mittariston liittimiin
            3kpl 000 979 009 female (cluster, CAN hi/lo + k-bus)
            3kpl 000 979 021 female (concert, CAN hi/lo + k-bus)

            Koodit noukin tästä.

            Voinko liittää nuo johdot suoraan soittimen urospinneihin vai onko tarve hankkia Concerttiin sopiva data communication liitin (4A0 972 643A)?

            Comment


            • #7
              Parempi hankkia myös tuo liitinkuori. ei pysy pelkästään nuo korjausjohdot urospinneissä kiinni.

              Comment


              • #8
                En oikein jaksa uskoa, että autossa ei olisi radion johtoja valmiina mittaristolle. Itse lähtisin etsimään ensin radion takaa mahdollisia ylimääräisiä johtoja ja tarkistaisin radion liittimien piuhojen järjestyksen.

                Comment


                • #9
                  Kyllä se melkeen on uskottava, koska ainoat liittimet, jotka din-aukkoon tulevat ovat musta ja ruskea 8-pin liittimet. Ruskeaan tulevat etu-/takakaiuttimet (4 paria, värejä en muista) ja mustaan virta (pu-si) ja maa (ru) sekä ohut johto (si-ha).

                  Nyt kun tuon kirjoitin, niin olisikohan toi si-ha sittenkin se k-bus johto?? Ainoastaan siis CAN hi/lo piuhat puuttuisivat.

                  edit:
                  Näyttää tuo si-ha olevan illumination. Kuva kahdesta liittimestä. Tuossa on ollut Alicante CD32 ennen soittimena ja ilmeisesti sille ed. omistaja on vetänyt uuden jännitesyötön (pu johto) ja siihen sulake väliin. Tuo vas. alalaidassa oleva sininen ohut piuha sulakkeen jälkeen on antennivahvistimelle.

                  Eikös auton jatkuva +12V (pin 4) pitäisi olla kytkettynä tuon punaisen tilalle (pin 7), kun Concert laitetaan paikalle?
                  Viimeksi muokannut Paaki; 15.4.2009, 15:57.

                  Comment


                  • #10
                    Jos auto on myyty radiovalmiudella, niin silloin siinä on passiiviset takakaiuttimet. Näin ollen Concert II:n vaatii takakaiuttimille oman vahvistimensa, koska Concertista tulee taakse vain linjaulostulo.

                    Omasta A6:sta löytyi kojelaudan uumenista myös liitin, jossa oli valmiina CAN HI/LO, ongelma vain on siinä, että johdon toinen pää ei ole missään kiinni.

                    Comment


                    • #11
                      Tuon vihreän liittimen pinni 23 on jo käytössä vi-pu johdolla lähtee johonkin, mutta ei soittimelle. Onko tuo nyt se oikea pinni, kun haluaa sen k-bus:n vetää myös soittimelle?

                      Pikaisia vastauksia, jos sais kun on liittimet auki ja mittaristo penkillä :)
                      Viimeksi muokannut Paaki; 26.4.2009, 16:43. Perustelu: johdinväri

                      Comment


                      • #12
                        En nyt kerkeä kytkiksiä katsomaan, mutta oletettavasti K-linja on kytketty mittaristolle ja lähtee siitä moneenkin paikkkaan. K-linjan voi haarottaa.

                        K-linjan voi myös haarottaa OBD-diagnostiikkaliittimeltä.

                        Comment


                        • #13
                          Ei oikein tekisi mieli alkaa leikellä alkuperäsiä johtoja, joten taidan jättää tuon vetämättä. Onko siitä edes varsinaista iloa, että pääsee vag-comilla kiinni tuohon radioon ts. mitä sillä voi säätää? Mulle oli kuitenkin pääasia, että tuon soittimen sai väylään kiinni.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Paaki Näytä viesti
                            Ei oikein tekisi mieli alkaa leikellä alkuperäsiä johtoja, joten taidan jättää tuon vetämättä. Onko siitä edes varsinaista iloa, että pääsee vag-comilla kiinni tuohon radioon ts. mitä sillä voi säätää? Mulle oli kuitenkin pääasia, että tuon soittimen sai väylään kiinni.
                            Eipä tuota diagnostikkayhteyttä juurikaan tarvi. Minä vedin K-linjan Concertille enkä ole sitä vielä mihinkään tarvinnut. Todellakin paljon tähdellisempi on tuo CAN-väylä, itselläni se puuttuu vielä kun en ole viitsinyt kytkeä soittimelle tulevan väyläjohtimen toista päätä mihinkään. Hyvin olen vuoden verran tullut toimeen ilman sitäkin.

                            Comment


                            • #15
                              mistäs tuo vahvistin (8E5 035 223) sedanista jossa (concertin aktiivinen järjestelmä) fyysisesti löytyy, pitäisi löytyä jos ylipäätään löytyy? ja mikä mahtaa olla radiovalmiuiden ja aktiivijärjestelmän varustekoodit?

                              potilas siis sedan, kenties radiovalmiudella. en ole liittimistä vielä tarkistanut, löytyykö can-väylä ja k-line radion takaa. potilaassa edellisen omistajan jälkeen jälkiasennusrokkikone, ei bose sound systemiä ainakaan kaiutinritilöiden perusteella. eli oem-henkisen soittimen asennus edessä.

                              perhealbumi näyttää viitteellisesti vahvistimen sijainnin johonkin taakse (10)

                              Comment


                              • #16
                                itse itselleni vastaten. varustekoodeista löytyi tuommoinen (7A0 = without CD changer/CD player)
                                eli ei ainakaan vaihtajaa ja sen johtosarjaa. soittimesta ei muuta erillistä koodia ole, mutta perhealbumin mukaan vaihtoehtoja siis vielä muutama jää.

                                Comment


                                  #17
                                  Helpoimmalla voit tarkastaa tuon tutkimalla onko hattuhyllyn alla "subbari" ja keskikonsolissa tuulilasin ilmasuuttimen takana olevan ritilän alla pieni keskiääni. Jos on, autossa on ollut oem-soitin, ja takapää on aktiivinen. Samoin voit tutkia ISO-liittimeltä, onko korkeatasolähtöihin kytketty sekä etu- että takapää (tällöin kyseessä radiovalmius). Ovien kaiutinelementit ovat samat järjestelmästä riippumatta (pois lukien Bose)

                                  Ilman aktiivista takapäätä orkkissoitin kyllä toimii, mutta tällöin vain etukajarit pelittävät. Omassa tapauksessani takapäälle laitettiin oma pikkuvahvari.

                                  Radiovalmiuden tapauksessa K-linja ja CAN tuskin on vedetty soittimelle asti. Tällöin ne pitää ottaa mittariston takaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    kuva radiovalmius ratkaisusta ja aftermarketsoittimen liittimistä. mutta mikä on tuo sinivalkoinen johto tuossa mustassa liittimessä (- maa) ja (+ akku) johtimen välissä?


                                    nyt kun asentelen oem-soittimen, niin tuon (+ akku) piuhan voi siirtää tuohon (+ ACC) kohtaan, poistaa virtalukolta tulevan (+ ACC):n sitten kun k-line johto on lisätty myös radiolle. tuo sinisen piuha on antennille menevä heräte/jännitesyöttö. katsotaan mitä sille tarvii tehdä kun saa soittimen. Antennitkin on erilaiset itse concert aktiivijärjestelmässä ja radiovalmiusversiossa.

                                    vertailuna Concert II aktiivijärjestelmän liittimet


                                    omassa projektikertomuksessa lisää kytkennöistä

                                    Comment


                                      #19
                                      Radiovalmiuden kanssa tuleva antennivahvari kyllä toimii OEM-soittimen kanssa (on itse asiassa sama kuin alkupään karvalakki-Choruksessa). Diversityä ei ole, ja saattaa kaivata +12V keskijohtoon. Itsellä RNS-E kanssa kuuluvuus normaali, joskin tulee vikakoodi diversityn puutteesta - mutta sillä ei ole mitään väliä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Löytyipä tuommoinen viralliset ohjeet

                                        CAN-väylien kytkentäkaavioista
                                        Audi A4 No. 61/1

                                        Radion (eri versiot) kytkentäkaaviot
                                        Audi A4 No. 52/1

                                        Comment

                                        Working...
                                        X