Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointiongelma näin kevään kunniaksi...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointiongelma näin kevään kunniaksi...

    Koetin haeskella hieman foorumilta, olisiko tästä jo topiccia ja löysin yhden ketjun, jossa samankaltaista ongelmaa, mutta siinä oli kuitenkin kyse eri mallista ja ongelmakaan ei ehkä täysin identtinen.

    Minulla on ollut nyt reilut 2 kk Audi A6 Avant 3.0 TDI V6 4F (-05) ajokkina ja olen pitänyt näin talvella ECON -toimintoa päällä. Tässä olen ilmojen lämmetessä koettanut vihdoin testailla, miten ilmastointi lähtisi toimimaan, mutta sainkin ikäväkseni todeta ilmastoinnissa olevan ongelman: ECON-nappia painettaessa merkkivalo sammuu pariksi sekunniksi ja syttyy heti uudelleen eikä sitä saa enää sammutettua lainkaan. Ohjekirjan tutkiskelu tuotti hakutuloksena sen, että mikäli ECON-valo jää palamaan eikä saa sammutettua, on kyse viasta ilmastointilaitteessa. Ja siis nyt ei ole kyse napin juuttumisesta, koska nappi toimii moitteetta ja ECON sammuu kyllä ensimmäisellä yrittämällä aina hetkeksi.

    Viimeisimmässä huollossa löytyi kärryn sähkökeskuksen antama vikakoodi: "OHJAINLAITE (ohjausyksikkö?) VIALLINEN" ja koska en tuolloin ollut törmännyt tähän ilmastointiongelmaan eikä mitään muita vikoja/oireita autossa ollut, päätimme merkkiliikkeen kanssa jättää asian sikseen, koska samantapaisia ohjausyksikön vikailmoituksia on kuulemma VAG-konsernin autoissa kohtuullisen usein (Transporttereissa jne.) ja jos oireita ei ole ja auto pelaa muutoin kuin unelma, niin miksi haaskata satoja euroja vian hakemiseen tai vastaavasti tuhlata tonni yksikön vaihtoon...?

    Osaako joku näillä tiedoin antaa jonkinlaista neuvoa, mitä kannattaa tehdä? Miten itse toimisitte minun sijassani? Minä en osaa ohjausyksikön juotoksia tarkistella tai muuta vastaavaa pikkukikkailua ja sen tiedän, että merkkiliike ottaa auton varmaan päiväksi "tutkailtavaksi" ja sen tietää, mitä se tekee euroissa :D Onkohan kyse kahdesta eri viasta vai mahd. ilmastointijärjestelmän pikkujuttu kuten nesteen vähyys tmv.? Toki, jos muu ei auta, niin käännyn korjaamon puoleen, kun olen tässä vaiheessa varsin noviisi audisti eikä oma taito riitä nykyautojen vikojen etsintään...

  • #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...highlight=econ

    Tuolla ketjun loppupuolella oli samankaltaista ongelmaa. Löytyisiköhän Oulusta Bosch car service korjaamoa, joka saattaisi olla hivenen halvempi kuin merkkitiski?

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...highlight=econ

      Tuolla ketjun loppupuolella oli samankaltaista ongelmaa. Löytyisiköhän Oulusta Bosch car service korjaamoa, joka saattaisi olla hivenen halvempi kuin merkkitiski?
      Kiitos Mika linkistä! Näköjään pitkälti samankaltainen ongelma. Oulusta löytyy Bosch Car Service :)

      Comment


      • #4
        Noniin, nyt asiaa on lähdetty selvittämään. Käytin Audia tänään Bosch Servicessä, jossa tehtiin ilmastoinnin huoltotäyttö. Järjestelmässä ei ollut painetta eli käytännössä ei siis ilmastointikaasuainetta lainkaan.

        Ongelma ei korjaantunut. Itse asiassa huoltotäyttökään ei onnistunut: syystä taikka toisesta tuo ilmastointijärjestelmä ei suostunut ottamaan vastaan uusia aineita. Jos laskee 1+1 = 3 -periaatteella niin voisi olettaa, että järjestelmässä on joko a) tukos tai sitten b) korjaamon ilmastointitäyttölaite temppuili, c) muu syy !?

        Korjaamo ilmoitti, että heidän laitteensa on aivan vasta otettu käyttöön (uusi yksilö), joten siinä saattaa olla syyllinen. Minulta veloitettiin nyt 89 euroa ja luvattiin tehdä maksutta ensi viikolla uusi huoltotäyttö, ja mikäli ongelma ei ollut koneessa, niin Audi jää "telakalle"...

        Ei ihan paras fiilis tällä hetkellä... Saa nähdä, montako sataa euroa (jollei mennä maagiseen 4-numerolaskuun) tähän tuhlaantuu, ennen kuin saan toimivan ilmastoinnin autooni. Oe voe.

        Comment


        • #5
          b) korjaamon ilmastointitäyttölaite temppuili
          Väittäisin syyllisen löytyvän täyttölaitteesta, tai sitten eivät osanneet käyttää laitetta ja kuulostaa myös hyvin oudolta, että tuloksettomasta työstä laskutetaan.
          Selkeästi järjestelmässä on vuoto, joka pitäisi koeponnistaa. Jos se ei ilmaise vuotokohtaa, niin laitetaan kylmäineet ja väriaine, joka viimeistään paljastaa vuodon.
          Jos ei onnistu seuraavallakaan kerralla täyttö, tai ponnistus ko. firmassa, niin ei sitä autoa kannata ainakaan sinne jättää korjattavaksi.
          Ehkä kannattaisi hakea jostain toisesta ilmastointihuollosta toinen mielipide.

          Comment


          • #6
            Korjaamo ilmoitti, että heidän laitteensa on aivan vasta otettu käyttöön (uusi yksilö)
            Luulis että uusi laite osaisi kertoa onko järjestelmässä vuoto tai tukos, näin ainakin viime kesänä omassa ilmastointihuollossa vaikka ei iha tuore huoltolaitos ollutkaan. Kai autos järjestelmä imettiin tyhjiöön ennen kun yritettiin ainetta laittaa? Jo tyhjiöinti vaiheessa, paineista pitäisi nähdä mahdollinen vuoto.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
              Väittäisin syyllisen löytyvän täyttölaitteesta, tai sitten eivät osanneet käyttää laitetta ja kuulostaa myös hyvin oudolta, että tuloksettomasta työstä laskutetaan.
              Selkeästi järjestelmässä on vuoto, joka pitäisi koeponnistaa. Jos se ei ilmaise vuotokohtaa, niin laitetaan kylmäineet ja väriaine, joka viimeistään paljastaa vuodon.
              Jos ei onnistu seuraavallakaan kerralla täyttö, tai ponnistus ko. firmassa, niin ei sitä autoa kannata ainakaan sinne jättää korjattavaksi.
              Ehkä kannattaisi hakea jostain toisesta ilmastointihuollosta toinen mielipide.
              mikaks, kiitos kommentistasi! Jälkiviisaana itsekin olen mielessäni ihmetellyt, miksi minä pöljä maksoin tuloksettomasta työstä. Kuitenkin jotain se laite oli tehnyt (mm. laittanut väriaineet järjestelmään vuodon selvittämiseksi) ja sain nyt selville, että huoltamon kone oli herjannut paineensäätöventtiilivikaa, mutta ei autossa vaan itse koneessa. Saapa nyt nähdä.

              Vesa_k1988, soittelin tänä aamuna huoltoon. Juu, kyllä siellä tehtiin myös se asianmukainen tyhjiökäsittely yms. Järjestelmän tyhjennys ilmeisimmin se ensimmäinen vaihe.

              Seuraava aika korjaamolle maanantaiaamuna klo 8, jonka jälkeen olemme toivottavasti viisaampia. Nyt parin puhelin jälkeen olen saanut jo listaa, missä voisi vika olla. Toivon todella, että kyse olisi pelkästä pienestä vuodosta jossain letkussa. Jos kompura on sökö, niin uusi maksaa vajaan tonnin tiesi korjaaja jo varoitella :) Elämä on.
              Viimeksi muokannut pennola; 16.4.2009, 13:32. Perustelu: puhelut huoltoon

              Comment


              • #8
                Luulis että uusi laite osaisi kertoa onko järjestelmässä vuoto tai tukos
                Juuh, näin kai uusissa laitteissa, tosin koskaan semmoisia nähnytkään. Omat ilmastointihommat hoituu vähän perinteisimmillä vekottimilla :)

                Kuitenkin jotain se laite oli tehnyt (mm. laittanut väriaineet järjestelmään vuodon selvittämiseksi)
                Onhan sinne sitten ainetta saatu, jos väriaineetkin on sisällä. Jos oikein muistan, niin väriaineen annetaan jonkun aikaa muhia järjestelmässä, että nähdään vuoto/vuodot kunnolla koko järjestelmästä. Siksi aika ensi viikolle korjaamosta. Kone tuskin kertoo mistä kohtaa vuotaa, vaikka vuodosta herjailisikin.

                Comment


                • #9
                  mikaks, juu on sinne ilmeisesti jotain saatu menemään; eilen vaan ehkä ymmärsin osin väärin tilanteen ja kun keskenäänhän he siinä pohtivat, missä vika. Tosiaan puhelimessa sanoivatkin, että ensi viikolla tarkistellaan erikoislampulla mahd. väriainevuodot (infrapuna? UV?).

                  Jäädäänpä odottelemaan. Tulee mitä tuleman pitää.

                  Comment


                  • #10
                    Noniin, pitääpäs tännekin kirjoitella, kun ongelma on korjattu.

                    Vein tosiaan sovitusti auton uuteen arvioon ilmastointiongelman vuoksi. Nyt selvisi lisää. Edellisellä kerralla ilmastointihuolto oli jäänyt siihen vaiheeseen, kun järjestelmään laitetaan alipaine (vacuum). Alipaine oli pysynyt järjestelmässä ja jo näillä tiedoin huoltomies uskalsi veikkailla, että järjestelmä autossani on kunnossa. Ja niin se vaikutti olevan. Boschin koneessa oli kai ollut jokin ongelma ja nytpä homma onnistui kerralla.

                    Kompura toimi ja kylmää alkoi pukata siihen tahtiin, että sairaaksi tulisi jos minimiin jättäisi :)

                    Tuo toinen reissu oli free of charge, koska veloitus tehtiin edelliskerralla eli näin ollen tämä "vika" autossani tuli maksamaan kaiken kaikkiaan 89 e. Ei paha Audille ;)

                    Toivotaan, että toimii jatkossa!

                    Comment


                    • #11
                      Mikä tässä ilmastoinnissa oli lopuksi vikana?

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
                        Mikä tässä ilmastoinnissa oli lopuksi vikana?
                        Hyvä kysymys. Autolla ikää noin viisi vuotta, hankkiessani sillä oli ajettu n. 44 tkm, seisonutkin joskus viikkoja käyttämättömänä eikä ilmastointiakaan ole kai suuremmin hyödynnetty.

                        Järjestelmä oli totaalisen tyhjä viedessäni auton ilmastointihuoltoon. Jostain ne aineet on karanneet. Toivon mukaan käyttämättömyyden vuoksi eikä esim. pienenpienen vuodon. Mutta senpä näkee nyt kesän mittaan, miten pelittää. Tähän asti ainakin moitteetta.

                        Comment


                        • #13
                          No eihän se välttämättä rikki ole jos viidessä vuodessa on tyhjäksi päässyt. Suositus kuitenkin olisi vaihtaa ne aineet kahden tai kolmen vuoden välein.

                          Comment


                          • #14
                            A4 B7 ilmastointi kompressori rikki?

                            Kevään tullen ei tulekaan kylmää vaan hiki! Järjestelmä täytetty, ei vuotoja ja aineitakin oli.

                            Epäily on siis kompressori, joka ei tee työtä. Kuulemma ko. kompurassa ei ole magneettikytkintä, jonka pitäisi naksahtaa vaan jonkinlainen säätöventtiili. Onko tietoa, kuinka tuon testaisi?

                            Saksalaisella palstalla pohtivat jotain kumielementtia (olisi siinä hihnapyörässä), joka olisi pettänyt? Mikä se nyt sitten on?

                            Mites tästä eteenpäin, uusi kompura maksaa noin 740 eur.
                            Viimeksi muokannut jussipo; 4.5.2009, 15:19.

                            Comment


                            • #15
                              Noh, nyt toimii taas ilmastointi. A4 vm.-05 kompura on Denson valmistama ja siinä ei siis ole magneettikytkintä. Kompura pyörii kokoajan, säätö tapahtuu sähköisellä venttiilillä (imun säätö).

                              Tilasin kompuran Saksasta Ebayn kautta, kunnostettu orggis (joku tiiviste uusittu) kustansi posteineen n.200 eur! Aika eri hinta kuin tiskin 740 tai harakiri n.500 eur. Toivottavasti kestää!

                              Ei ollutkaan venttiili rikki vaan oli leiponut kiinni (ehkä laakerivika, irti ollessa kuitenkin pyöri?) ja sitä kautta hihnapyörässä oleva murtokohta murtunut.

                              Kiitos Jarille!

                              Comment


                              • #16
                                Jaa että nuin halvalla löyty. Miten mahtaa olla tämän sigun TT:n kanssa, onko sama kompura? Saattaa olla vikaa siinä, tai sitten ei. Kyllä se kylmää ilmaa antaa mutta etenkin auton ollessa kylmä pitää nakuttavaa ääntä. Kiristin tai kompura oli diagnoosi LMS:ssä.

                                Jediittiä
                                Juu tuli tehtyä googletusta ja ebay.de antoi Sandos merkkisellä kompuralla posteineen hinnaksi 231€. Voisin väitttää että aika edullista :)
                                Viimeksi muokannut Ertzi; 20.5.2009, 20:38.

                                Comment


                                • #17
                                  Täällä oli myös tuossa ilmojen lämmetessä profiilin A3 Sportbackissa tuo ECON-valo koko ajan päällä. Syynä jokin ilmastointijärjestelmän venttiilin pettäminen ja ilmastoinnin aineista puolet tullut pihalle. Huoltotoimenpiteenä ilmastoinnin huolto ja venttiilin uusiminen.

                                  Takuu korvasi asian koska autolla ikää tuolloin hiukan vajaa vuosi. Huollossa lipsauttivat vahingossa että olisi maksanut n. 500? jos olisi pitänyt omasta pussista maksaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    kun on ollut kompressori ongelmia niin onko eco palanut kokoajan?

                                    Itselläni ei pala eco vaan saa vaihdettua päälle ja pois. Mutta kun laittaa ilmastoinnin päälle niin tulee lähes tulkoon lämpimämpää ilmaa. Nesteet juuri vaihdettu eikä pitäisi olla vuotoja.

                                    Jostain luin että lämmönsäätäjässä ollut ongelmia. voisikohan nyt olla tämä vika?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X