Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 kattoluukkuongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 kattoluukkuongelma

    Kiitos jo etukäteen ... elikkäs, auto on 95 mallin A4 audi jossa on sähköllä toimiva kaksasentoinen kattoluukku. Toiminut tähän asti normaalisti kunnes eräänä päivänä jäi niin sanotusti sisään, siis kattoluukku ... eli aukesi kokonaan eikä enään mennyt kiinni. Jäi jotenkin jumiin sinne katon sisälle. Jouduttiin lähes lievää väkivaltaa käyttämällä ja renaamalla avausnappia vetämään kattoluukku ulos ja painamaan kiinni. Sen jälkeen on toiminut, mutta luukkua vain osittain avaamalla, jos sen avaa kokonaan, jää se uudestaan katon sisälle jumiin.
    Myös kun nostaa lasin takaosan ylös, kiinni laitettaessa menee kiinni, hetkeksi, mutta sen jälkeen avautuu rakoselleen. Kattoluukun alla on levy, eli saa vedettyä sen luukun eteen jos rupee häikästään aurinko liikaa, sitä vetämällä hiukan eteenpäin menee luukku normaalisti kiinni.

    Mikä mahtaa olla vikana, jompikumpi luukku pois raiteiltaan? Tunnistimissa jotain häikkää, moottori kenties hajalla?? Eipä se vielä niin kovassa käytössä oo mutta kesäks ois kiva saada kuntoon ... :)

  • #2
    Siellä kattoluukun lähellä katossa on semmonen luukku josta pääset veivaamaan kuusiokoloavaimella kattoluukkua manuaalisesti. Veivaa kerran käsin kiinni kunnolla ja sitten uskon, että alkaa taas toimimaan. Itsellä ainakin näin kävi. Toivotaan, että auttaa.

    Comment


    • #3
      Mahtaisko moottorin asento olla pielessä? Siellä on sisällä tunnistin jonka mukaan se "tietää" lasin paikan. Jos kalibrointi mättää, lasi menee väärään kohtaan.

      Jos moottoriyksikkö on rikki, minulta löytyy prefaceliftin moottori ylimääräisenä.

      Comment


      • #4
        Noniin ... tässä eräänä päivänä rupesin tutkailemaan tarkemmin mikä siinä mahtaisi olla vikana. Avasin käsipelillä luukun kokonaan ja ... sinnehän se sitten jäi sisään hela hoito! Loppujen lopuks saatiin se tuleen ulos kun se siihen pakotettiin! Ei onnistu käsiveivillä eikä sähköllä...
        No ei mitään, nyt sitä ei parane aukasta yhtään "sisäänpäin" kun joka kerta jää jumiin, enemmän tai vähemmän, ja kun perän nostaa ylös niin kiinni laitettaessa se laskee kattolinjan alapuolelle ... varmaan jossain tunnistimissa häikkää tai jotain tärkeetä pois raiteiltaa? Ainakin siitä "nostimen kiskoilta" lähti muovista palasia käveleen ... ja ja kehyksestä löyty myös metallisilpun olosta möskää ...

        Comment


        • #5
          Itse tulin etsimään samaan ongelmaan ratkaisua.

          Huomasin kun palasin autolle että kattoluukku oli jäänyt puoleen väliin auki. Menin laittamaan kiinni mutta menikin auki ja jäi jumiin katon siälle. Moottori loksutti vain tyhjää luukku yritti tulla sisäkaton läpi. Saatiin sitten väkisin kiinni mutta jäi repsottamaan toisesta nurkasta. Nyt luukku ei liikku kuin hitusen ylös ja alas, mutta toinen nurkka ei nouse. Missä mahtaisi olla vika? Sisäkaton purkaminen edessä vai olisiko kallis remontti viedä korjaamoon?

          Comment


          • #6
            Itsellä kävi viime kesänä sama homma, luukku jäi sisään eikä tullut ulos edes veivillä. No, sisäkattoa piti raottaa ja ottaa koko luukkusysteemi takaluukun kautta ulos. Tarkemman tutkiskelun jälkeen huomasin että vaijerin päässä oleva ohjuri oli haljennut (kevytmetallia). Merkkarilta uudet vaijerit joissa siis ohjurit päissä 200€ kiitos ja nyt toimii. Kuviakin löytyy operaatiosta jos joku tarvii.

            Pystyy siis korjaamaan itsekin jos ei ole peukalo aivan keskellä kämmentä. Korjaamolle vietäessä on varmasti kallis paukku koska on kuitenkin melko aikaa vievä projekti.

            Comment


            • #7
              Aika tyyriit vaijerit. Melkeen kannattaa romuttamoa tai Tepon hintaa selvitellä..

              Comment


              • #8
                No vaijerithan tuossa ei varmaan paljoa maksa vaan ne päässä olevat kevytmetalliohjurit, joita en kyllä lähtisi romuttamolta kyselemään jos haluaa luottavaisin mielin availla luukkua koska ne todellakin väsyvät käytössä ja joku päivä napsahtavat poikki.

                Comment


                • #9
                  Kannattaa muuten niitä kattoluukun kiskoja rasvailla. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että se jää usein huollon pojilta rasvaamatta, vaikka se huolto ohjelmaan kuuluukin. sen verta harvinaisempi varuste kuitenkin suomessa.

                  Comment


                  • #10
                    Lainataas Topiccia. Mahtaneeko B4 avantin kattoluukku toimia samalla periaatteella?

                    Luukku jäi auki ja jouduin manuaalisesti sen veivaamaan takaisin ylös. Avattaessa sähköisesti, luukku aukeutuu ylös normaalisti, mutta alas tullessaan luukku jää kattolinjan alapuolelle(ongelma ilmeni pesulassa kun vedet valui sisään). Avatessa luukkua kokonaan katon sisään, jää se puolessa välissä kanittamaan toisesta reunasta työntäen luukun vinoon, tapahtuman aikana moottori naksuttaa aivan kuin jokin löisi tyhjää(vaijeri?). Ongelmankuvaus aivan vastaava kuin yllä mainitussa tapauksessa. Eli kattoluukun vaijerit ja niiden päässä olevat haljenneet ohjurit vaihtoon? Vaiko k-luukun moottori tiensä päässä? Tietysti lopullisen ongelman löytää purattaessa, mutta armeijan takia tekee mieli ennakoida...

                    Hinta-arvio sama kuin B5:lle? Osat n.200e?? Helppo ja nopea vaihtaa itse, k.määrin paljonko tarvittanee varata aikaa, jotto armeijan viikonloppuvapailla ehtisi askarrella kuntoon? K-luukkuongelmallinen kiittää täsmentävistä vastauksista etukäteen..

                    Comment


                    • #11
                      Onko -93 c4:n sähköinen kattoluukku samalla tavalla rakennettu? Itsellä se ei ole toiminut koskaan enkä tunne kapineen sielunelämää. Olisi kesäkuumille kyllä mukava saada toimivaksi. Mistä kannattaa tutkiminen aloittaa, ei kai vaan kattoverhoilun poistosta...?

                      Comment


                      • #12
                        Meikäläinen potee yhä vain kyseistä ongelmaa. Sain purettua moottorin(testattu ja toimii ok). Vaijeri ei vissiin näytä ihan normaalilta?? Mahtaneeko tuo paskanen vaijeri sitten olla syypää koko edellisessä viestissäni mainittuun ongelmaan? Vai mahtaneeko pääsyyllinen vikaan olla vielä ne vaijerien päässä olevat ohjurit?

                        Comment


                        • #13
                          B4:n kattoluukun kohdistaminen

                          Noniin, sontaahan sieltä löytyi. Vaijeri on kulunut ja moottorin rattaiden "hampaat" myös paskaset. Luukku toimii huomattavasti paremmin rasvauksen ja puhdistuksen jälkeen. Luukun kumiohjuri on rikki, jonka ansiosta kannattaa avata luukku vain puoleen väliin(jos avaa luukkua katon sisään).

                          Nollausongelmia? Ei hätää! Selkeät ohjeet löytyvät tästä sekä kuvasta:

                          1. Rullaa luukku manuaalisesti kiinni, millin pari kattolinjan yläpuolelle.
                          2. Irroita moottori
                          3. Keskitä moottorin rattaat kuvan(linkki) osoittamalla tavalla manuaalisesti tai sähköllä.
                          4. Asenna keskitetty moottori takaisin paikalleen.

                          Ohessa kannattaa voidella kiskot ja vaijerit, työaikaa kuluu noin 15-45min tekijästä riippuen. HUOM! Tämä ohje pätee B4-korimalliin, olettaisin että B5:ssa jokseenkin samankaltainen rakenne!
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut welloo; 13.7.2012, 09:14. Perustelu: Linkin päivittäminen

                          Comment


                          • #14
                            Vihdosta viimeinkin sain kattoluukun toimimaan melkein niin kuin pitääkin.... aukee ja menee kiinni loistavasti käsikäytöllä mutta sähköllä ei osu katto ja luukku millään kohdilleen. Sähkömoottorista ilmeisesti rattaat sekasin, kun avaa 'perän ylös' niin luukku on melkein samalla tasolla kuin katto ja kun laittaa kiinni, katto tulee alas ja menee muutaman sentin katon sisälle... oli joku aikasempi omistaja käyny ropaamassa kun pultin kannat pyöreenä.
                            Tänään loppus jos mielenkiinto joten tarvii varmaan huomenna purkaa taas kaikki verhoilut katosta ja pilareista pois ja yrittää moottoria irti ja säätöihin.

                            Comment


                            • #15
                              Ei tarvikaan purkaa enää ... mahtaa olla korkeemmilla voimilla jotain tekemistä asian kanssa! Veivailin luukkua sisään ja ulos manuaalisesti ja välillä elektroniikan tukemana ja yks kaks rupes vaan kauhea rohina ja pauke ja naksutus kuulumaan kun moottori otti vähän itteensä ... mutta rupesi toimimaan! Nyt aukee ja menee kiinni hyvin. Mutta kuinka kauan niin se nähdään.

                              Comment


                              • #16
                                Tuli tuohon omaan kattoluukkuun sellainen vika että jumittui taka-asentoon, ikäänkuin painaa kattoa vasten eikä suostu tulemaan takaisin enää. Missä lie vika? Onko tuon mekanismin vaihtoon jotain vinkkejä?

                                Comment


                                • #17
                                  Lainataan tätä aihetta.
                                  Mistä löydän tälläisen paketin missä olis kattoluukun mikrokytkin? http://www.slamit.net/product/3483/p...valaistuksella

                                  Auton ku ostin aikoinaan nii joku valopää oli ottanu ton kattovalo/kattoluukun kehyksen pois ja vieny sieltä piirikortin. (?) Eli autossa ei tällä hetkellä ole sisätilan valoja eikä kattoluukkua saa käytettyä..

                                  Comment

                                  Working...
                                  X