Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnissa vikaa?, vinkkejä kiitos!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Höpö höpö! Mutta joo, auton alta katselin uusin silmin ja otin pohjamuovin pois niin lauhduttimen vasemman alareunan putkiliitoksen O-rengas oli vuotanut. Menee siitä lauhduttimelta kompuralle se letku/putki. Ei tarvi höyrystimeen kajota huh.

    Comment


    • #32
      Mikäs se mahtaa olla Ilmastoinnissa todennäköisin vika kun välillä puhaltaa kylmää ja välillä taas ei? Saattaa välillä pitää vartin taukoja ettei puhalla kylmää.
      Aineet vaihdettu viime kesänä

      Comment


        #33
        Kenno keulalla paskainen/tukossa, sähköflekti ei toimi?

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja heganatzio91 Näytä viesti
          Höpö höpö!
          Noh, jokainen omalla tavallaan....

          Comment


          • #35
            Mikäs se mahtaa olla Ilmastoinnissa todennäköisin vika kun välillä puhaltaa kylmää ja välillä taas ei? Saattaa välillä pitää vartin taukoja ettei puhalla kylmää.
            Aineet vaihdettu viime kesänä
            Vuoto on yleisin syy

            Comment


            • #36
              Vuoto. Itellä teki tuota ja se sitten vuoti täyttöventtiilistä.

              Comment


              • #37
                Vuodosta tai liian korkeasta korkeapaineesta johtuvat pätkäkäynnit aiheuttaa ongelmia toiminnassa. Toimiiko keulan puhaltimet?

                Olen tästä aina ennenkin maininnut.. Viekää autonne asiantuntijalle, joka kytkee mittarit järjestelmään kiinni nähdäkseen toiminnan...

                Comment


                • #38
                  Vuotokohta etsitään typellä. Joten ammattilaiselle vaan jos haluaa kerralla kuntoon. Muistakaa että ilmaisointilaite hommiin tarvii jonkun erikoiskoulutuksen

                  Comment


                  • #39
                    Juuri näin! Kylmäaineiden käsittely on Suomessa luvanvaraista toimintaa.

                    Comment


                    • #40
                      Vuotokohta etsitään typellä. Joten ammattilaiselle vaan jos haluaa kerralla kuntoon. Muistakaa että ilmaisointilaite hommiin tarvii jonkun erikoiskoulutuksen
                      Noh, vuodon on havaitsemiseen hirvittävä määrä variaatioita. Toki varmin konsti on mennä sinne ammattilaiselle. Eikä se ammattilainen mitään takuuta tuo.

                      Nimimerkillä. 15V. kokemus kylmäalan tehtävistä.

                      Comment


                      • #41
                        No vaatii joo kylmälaitekoulutuksen. Automiehiä luulis kiinnostavan ainoastaan R 134 A!

                        Comment


                        • #42
                          No vaatii joo kylmälaitekoulutuksen. Automiehiä luulis kiinnostavan ainoastaan R 134 A!
                          Ja tämäkään ei ole niin yksiselitteistä. Ei ole niinkään kauan aikaa kun autot kulkivat vielä R12 kylmäaineen turvin.

                          Comment


                          • #43
                            Niinpä niin..

                            Comment


                            • #44
                              Kylmäaineiden käsittely on Suomessa luvanvaraista toimintaa
                              Ei pidä paikkaansa sitten lainkaan. Ainoastaan kylmälaitteiden kaupallinen korjaus/asennus/yms on luvanvaraista. Kuka tahansa saa ostaa ja pitää hallussaa esim R134A:ta ja käyttää sitä yksityisesti.

                              Niin, on mulla kylmälupiakin taskussa, mutta ei niitä omassa tallissa tarvitse.

                              Comment


                              • #45
                                Sen enempää tästä asiasta riitelemättä.

                                Ei muuten saa ostaa kuka tahansa, eikä käyttää, luvat tulee olla kunnossa! Sitä kun ei saa myydä edes yksityiselle taholle, saatikaan yritykselle, jolla ei ole luvat kunnossa.. Jos näin tapahtuu, se on rikos.

                                Yksityishenkilön ja yrityksen tulee olla ehdottomasti rekisteröitynä www.tukes.fi listoilla, joka ostaa ja käyttää.

                                Se että jokin yksityinen henkilö/yritys säilyttää esim kylmäaineella täytettyjä säiliöitä varastossaan, niin siihen nyt en osaa ottaa kantaa. Tämänkin saa selville Tukesista kysymällä.

                                Kun esim yksityishenkilöllä on vähintään alle 3kg luvat kunnossa ja rekisteröitynä Tukesin, hän voi käyttää esim HFC- kylmäainetta.

                                Herra on hyvä ja osoittaa oman väitteensä todeksi.
                                Viimeksi muokannut Murre; 6.9.2015, 11:28.

                                Comment


                                • #46
                                  No tetrafluorietaania (R134a) saa ostaa ihan peruskaupoista hyllystä, vaikka biltemasta. Kunhan se ei ole markkinointinimeltää ilmastointiaine, niin silloin sitä saa myydä (vaikka kylmäspray). Ei siis ole rikos pitää hallussaan tai käyttää R134a:ta, eikä edes rike. Sieltä linkkaamaltasi Tukesin sivuilta tämäkin tieto löytyy.

                                  Lisäksi kuka tahansa saa säilyttää ja myydä R134a kylmäainesäiliöitä (tai muita kylmäaineita), se ei vaadi mitään lupia. Tämäkin löytyy Tukesin sivuilta.

                                  Haluaisin että joku osoittaisi väitteensä todeksi että se karhuryhmä hyökkää jos pitää kädessään kylmäainepulloa, eikä sitä ole vielä tapahtunut. Milestäni turhaa peloittelua vaan koko juttu, tai sitten olen saanut/lukenut ihan väärää tietoa.

                                  Tämähän on ihan absuria koko homma, on vedetty säädökset täysin ristiin ja Tukes vielä sekoittaa tapansa mukaan pakkaa. On siis ok että vaikka atk-korjaaja suihkii päivässä pari 300g "spraypaineilma" pulloa tyhjäksi, pullo voi hyvinkin sisältää 300g R134a:ta, mutta jos yksityishenkilö haluaa kerran 5vuodessa lisätä ilmastointiin 300g ainetta niin se ei onnistu. Öljyäkin saa myydä yksityisille, vaikka sillä saa pohjavedet pilattua.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Sen kyllä tiedän, että noita "kylmäspray" tuotteita myydään kuluttajille/yrityksille ilman mitään sen kummoista lupaprosessia.. Ristissä ollaan, mutta nyt on kyse kylmätekniikkaan liittyvissä asioissa. Asiana on KYLMÄAINEET, joita käytetään KYLMÄTEKNIIKASSA, eikä ponnepulloissa. Siinä on juurikin se ero.

                                    Tukesin sivuilta löytyy yksiselitteisesti tekstiä siitä KENELLE sitä SAA myydä ja kenelle EI.
                                    Tukkuliikkeet, jotka sitä varastoivat ja myyvät, ovat asia erikseen, näitä valvoo myös Tukes yms.

                                    Yksityinen ilman pätevyyksiä oleva henkilö ei voi olla tukkuliike, saatika myyjä ilman yritystä, se on selvää. Tai jos väität jotain muuta, niin sitten faktat tiskiin. Täten tällaiselle yksityiselle taholle niitä ei saa myydä/luovuttaa.. Tänä päivänä tukkuliikkeilläkin on omat vastuuhenkilöt, koska välillä he joutuvat väistämättäkin tekemisiin kylmäaineiden kanssa fyysisesti.

                                    Ja jos ja kun teet esim omassa tallissasi omaan autoosi kylmälaitteistoon liittyviä huoltoja ja asennuksia, on tämä kylmälainsäädännön alaista toimenpidettä. Olit yksityinen tai et. Sama koskee esim yksityisten ilppejä, maalämpöpumppuja jne..

                                    Minä jaksan tästä vääntää vaikka maailman hamaan tappiin asti.. Jos Kauppinen Tukesista ilmoittaa toisin, niin sitten asiaa voidaan tulkita eri näkökannasta.

                                    Karhuryhmä.. No nyt "laukkaa"... =D

                                    Parempi vain niin, että yksityiset talliranet ei koske lainkaan näihin paineen alaisiin järjestelmiin.. Vältytään täten vahingoilta ja monelta muulta mieltä pahoittavalta asialta.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ristissä ollaan, mutta nyt on kyse kylmätekniikkaan liittyvissä asioissa. Asiana on KYLMÄAINEET, joita käytetään KYLMÄTEKNIIKASSA, eikä ponnepulloissa. Siinä on juurikin se ero.
                                      Ero on vain siinä mitä pullon kyljessä lukee, sisältö on sama jos puhutaan autoissa pääasiassa käytössä olevasta R134a:sta.

                                      Laki on näköjään vähän päivittynyt siitä kun viimeeksi sitä olen lukenut. Kyllä tosiaan korjaamisessa pitää olla luvat omassa tallissakin. Ennen se oli mielestäni luettavissa samallaiseksi säädökseksi kuin kuorma-autojen jarrurempat oli ainakin siihen aikaan kun niitä itse tein. Omaan laitteeseen saat tehdä mutta toiselle et ilman lupia.

                                      Itse en näe mitään syytä miksi talliranet ei voisi koskea henkilöautojen kokoisiin R134a järjestelmiin, paine on suht pieni ja kaasumäärä niin vähäinen. Ainetta saat siis ostaa ja suihkia ilmaan, mutta autoon sitä et saa lisätä laillisesti. Co2 järjestelmiinhän saa koskea (kait, säädöksethän koskevat F-kaasuja ja niitä käyttäviä laitteita), niissä paine on jo reilumpi ja alkaa olemaan jotain oikeaa vaaramomenttia.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tuli tässä mieleen vanha kertomus, kun r12 aine oli muuttumassa r134a:han. No amerikkalaisilla sotilailla tehtiin testi miten tämä "turvallisempi" aine vaikuttaa ihmiseen. Koetilanne oli tämä: Pieneen koppiin laskettiin uutta kylmäainetta tietty prosenttiosuus (en enään muista paljon), ja koppiin paikallinen moku. Parin minutin oleskelun jälkeen mokulta lähti taju, ja kaveri raahattiin ulos. Tulokseenhan ei tietenkään uskottu vaan moku meni selvittyään uudestaan koppiin. Nyt ko. kaveri ei enää kestänyt kuin minuutin pyörtymättä.

                                        Tästä voimme siis päätellä, että kaasut ovat hyvin testattuja. Turvallisiksi todettuja, otsoniaukkoa täyttäviä aineita.

                                        Testi on tosi ja tehtiin joskus 1900- 2000 luvun vaihteen tienoilla.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ei varsinaisesti kuulu tämän aiheen alle, mutta en arvannut tehdä uuttakaan. Olen hankkinut jokin aika sitten Audi A4 B5 1.8T AEB autoon käytetyn ilmastoinnin säätöyksiköm. Täytyykö tämä "uusi" ohjelmoida autoon vcds kanssa jotenkin? Ei puhalla viileetä ilmaa auton sisälle, mutta vanha puhaltaa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ei varmaa tietoa, mutta veikkaisin että sopeutus pitää tehdä jotta säätölaite tietää missä asennossa läpät on. Onnistunee vcds:llä.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Miten tämä onnistuu?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Säätöläppien perussäätö tapahtuu luullakseni seuraavasti VCDS:llä: Controller 08 - Auto HVAC -> Basic Settings - 04 -> Group 001 -> Go!

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Autona A8 D2 -98 ja ongelmana, että ilmastointi ei toimi talven jäljiltä.
                                                  Kun ECO-napin kytkee pois, ilmastoinnin rele naksahtelee kojelaudan alla vähän väliä. Kylmä ilmaa ei kuitenkaa tule, koska kompuran magneettikytkin ei näytä kytkeytyvän. Flektit on testattu ja ne toimii.

                                                  Luin 08 - HVAC vikakoodit ja yksi vika löytyi:
                                                  A/C Refrigerant High Pressure switch (F118)
                                                  30-00 – Open or short to Plus


                                                  Eli lauhduttimessa sijaitsevasta F118-korkeapainekytkimestä koodi, joka ilmeisesti tarkoittaa, että virtapiiri auki.
                                                  Mittailin kytkimen 4-napaisen liittimeen tulevat virrat kun ilmastointi on päällä ja liitin irti. Sain seuraavat arvot:
                                                  Pinni 1. (rusk./sininen johto): 12.78v (Ilmastoinnin ohjainlaitteelle)
                                                  Pinni 2. (rusk./valk. johto): 0.24v (Ilmastoinnin ohjainlaitteelle)
                                                  Pinni 3. (rusk./sininen johto): 14.08v (Ohjaa flektin 2. nopeutta)
                                                  Pinni 4. (rusk. johto) maa.

                                                  Järjestelmän toimiakseen pinni 1. ja pinni 2. pitäisi yhdistyä. Pitää koittaa vielä hyppylangalla lähteekö kompura käyntiin.

                                                  Voisiko kyseessä olla kuitenkin, että kylmäaineet on vähissä? Yritin etsiä VCDS:ällä Measuring blockeista ilmastoinnin paine-arvoja, mutta en onnistunut. Mikähän group niitä näyttää?
                                                  Viimeksi muokannut Kaitzu; 11.5.2016, 07:52.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mulla tuo toinen B5 antaa samaa koodia, mutta siinä ei naksu edes tuo rele. Vaihdoin painekytkimen mutta sama vika jatkuu + muutama muu koodi
                                                    6.1
                                                    7.1
                                                    20.1 häviää aijoittain itekseen. Ilmeisesti kompuran jännite väärä mutta ainakin mg-kytkimelle tulee täys jännite kun mittaa.
                                                    22.1
                                                    50.3

                                                    Mitähä tekis?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Mittailin tuossa viikonloppuna vielä tuota F118-korkeapainekytkintä ja se rupes yhtäkkiä yhdistämään. Vikakoodi häipyi, eikä ole tullut takaisin. Liittimen ollessa kiinni kytkimessä ykkös ja kakkos pinnin välillä kulkee 0.33v virta.

                                                      Ilmastointi ei kuitenkaa vieläkään pelaa. Magneettikytkin yrittää selvästi lyödä kompuraa tulille kun moottorin kierroksetkin heilahtaa, mutta kylmää ilmaa ei tule.

                                                      Vien tänään auton ilmastoinnin täyttöön, katsotaan auttaako se.


                                                      ***Update***

                                                      Auto kävi ilmastoinnin täytössä ja aineethan sieltä oli loppu, 100g oli täydestä 800g'sta jäljellä. Paineistivat vielä typellä 18bar paineella järjestelmän 10minuutiksi, mutta vuotoja ei onneksi löytynyt. Nyt toimii ilmastointi normaalisti.
                                                      Viimeksi muokannut Kaitzu; 11.5.2016, 12:45.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        laitetaan tähän samaan ketjuun että onko vinkkejä että onko autossa vikaa vai missä kun näin kesän ensimmäisenä hellepäivänä oli ilmastointi automaatilla ja säädetty ~20 asteeseen..
                                                        sitten jos seisoo kehä 1:sen jonoissa yms niin auto alentaa ensin puhallin nopeutta itsekseen. ja sitten hetken päästä lähtee koko tuuletus ja siten myös ilmastointi pois päältä (ko nappuloissa on edelleen kyllä valot päällä että ne olisivat vielä päällä?) jos räplää ilmastointi (ac) nappulaa ja tuulettimen nopeus säätöä (eli pois automaatista) niin voi toimia hetken kunnes tuuletus sammuu taas kokonaan.
                                                        ja kun lähtee liikkeelle niin kaikki toimii taas normaalisti noin 15km ajon jälkeen...
                                                        eli tuntuu tekevän tuota kun auto "seisoo" lämpimällä ilmalla. (teki pari kertaa viimevuonnakin kunnes unohdin asian..)

                                                        eli jotenkin tuntuisi siltä että tuo on jokin suojatoimi kun auto kerran "seisoo" ettei joku ylikuumene ? mutta hassulta se kuulostaa kun ei muissa autoissani oli tehnyt aikaisemmin tuollaista...
                                                        vinkkejä kiitos ! :)

                                                        (niin ja mitään virheilmoituksia ei tule minnekkään tms..)
                                                        Viimeksi muokannut fsol77m; 2.6.2016, 21:35.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Moro,

                                                          Onko ideoita, että mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa. Ilmastointi puhaltaa välillä kylmää ja välillä taas lämmintä eli vaihtelee ajan aikana, mutta ei kuitenkaan jokaisen ajon aikana tee tuota. Ajoittain moottorista alkaa myös kuulumaan jonkinlaista "jurnuttavaa" ääntä oikeasta etukulmasta. Voiko järjestelmä olla tyhjä vai alkaako kompura lahoamaan.

                                                          Audi A4 B5 1.8T 98

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            A5 -10 ilmastointi

                                                            Ilmastointi täytetty mutta ei tule kylmää. Sulakkeet tarkistettu. Jäähdyttimen flektit ei pyöri. Autolla ajettu 130tkm.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kompressorin suunnalta lähtisin vikaa etsimään. Näissä on muuttuvatilavuuksinen kompressori ja sitä tilavuutta säädetään venttiilin avulla, joka on vikaherkkä osa. Ja kompressorissa ei ole enää mg-kytkintäkään.
                                                              Viimeksi muokannut Killeri; 6.5.2018, 20:03. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X