Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -98 puhaltaa toisinaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 -98 puhaltaa toisinaan

    Moro,

    Audissa ongelma.
    Puhallin ei _yleensä_ toimi.
    Saattaa lähteä puhaltamaan
    a) itsestään heti tai kesken ajon ilman töyssyjä tai mitään.
    b) relettä koputtelemalla.

    Ilmastoinnin näytöltä voi lukea vikakoodin 22.1 kun vika on päällä.

    Tähän mennessä tehty:
    -puhallin käytetty irti ja toiminta testattu
    -rele vaihdettu
    -se regulaattorijuttuhässäkkä (heti puhaltimen jälkeen) vaihdettu.
    -kiroiltu

    Onko mitään ideoita?

    #2
    Missäs kunnossa puhaltimen hiilet ja kommutaattori olivat?

    Comment


    • #3
      Omaani vaihdettiin eilen puhaltimen moottori. Hiilet ja laakerit olivat loppuun kuluneet, toimi koputtelun jälkeen ja irroitettuna mutta vaihtamaan kehottivat korjaamolla ( AD ). Positiivinen yllätys oli hinta, puhaltimen moottori 65e ja työ 40 eli yhteensä 105e. Ja pääasia että nyt toimii, tänäkin aamuna -16 astetta pakkasta...

      Comment


        #4
        eihän ne hiilet toki enää uudet olleet,
        luuletko että voisi vaikuttaa?

        Puhaltaa kyllä hienosti ja lujaa jos vain puhaltaa.

        Comment


          #5
          90:ssä oli moottori siinä kunnossa, että hiilissä oli pintaa, mutta kommutaattorin kupari oli kulunut joistain kohdista loppuun. Toimi välillä, välillä ei ja välillä piti räpättävää ääntä.

          Comment


            #6
            Onko autossa aurinkokennoluukku ? Sellaisen releeseen joskus vian paikansin vastaavilla oireilla.

            Comment


              #7
              Kyllä muuten on aurinkoluukku.

              Missä sen rele on?

              Comment


                #8
                Siellä se vasemmalla jalkatilassa sijaitsee.

                Edit. Rele J309 paikassa nro 3. Releen voi ohittaa oikosulkemalla navat 4 (musta/vihreä johto) ja 5 (musta/sininen).
                Viimeksi muokannut TDIq; 19.5.2011, 07:32.

                Comment


                  #9
                  Jeps, eli päivitystä;

                  Ei ollut rele syyllinen. Ainakaan täysin. Autoa startatessa rele sulkee mutta avaa heti uudestaan ja jää siten.

                  Aamusella huomasin, että auringon paistaessa puhallin saa reilua voltin jännitettä, eli kattokennot toimivat ja virta tulee kyllä puhaltimelle....

                  Ideoita mitä seuraavaksi?

                  Comment


                    #10
                    Sulla on nyt kytkentäkaavio olemassa, syvenny yleismittarin kera että mihin kohtaa virta katoaa.

                    Autoa startatessa rele sulkee mutta avaa heti uudestaan ja jää siten.
                    Edelleen väittäisin että tässä on se ongelma, tuo rele antaa virtaa katolta puhaltimelle kun autosta virrat pois. Kun autoon kytketään virrat päälle, pitää tuon releen sulkeutua jotta puhallin saa normaalin +12V.

                    Comment


                      #11
                      Totuuden lähteillä lienet.

                      Kerrotko vielä että mitkä ne 4 ja 5-nastat on siinä releessä, voisin ohittaa sen purkamatta relepaneelia pois?

                      Comment


                        #12
                        Noniin....

                        Puhaltaahan se.
                        Uskomatonta, mutta totta;
                        Olin väärän releen kimpussa, miten se mahdollista lieneekään....

                        Pitää vielä mittailla onko rikki todella rele vai jossain kauempana. Relettä ei viitsi ostaa sokkona, kun sattuu olemaan hintaa melkein 70 euroa.

                        Kiitokset kaikille, erityisesti Jani Forssille!

                        Comment


                        • #13
                          Oma A8 alkoi tekemään myös samaa. Paneeli on. Serkun A6 korjaantui aikanaan releen vaihdolla.

                          Onkohan sama rele A8 ja A6..? Ja missä sijaitsee?

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja seppo.kuisma Näytä viesti
                            Oma A8 alkoi tekemään myös samaa. Paneeli on. Serkun A6 korjaantui aikanaan releen vaihdolla.

                            Onkohan sama rele A8 ja A6..? Ja missä sijaitsee?
                            Hei,

                            ei oo ETKAA tässä töissä tarjolla mutta vahva veikkaus olisi että sama rele.
                            A6:ssa löytyy nuo releet kuskin vasemman polven kohdalta. Kun ottaa sulaketaulun suojan pois niin kohtuullisen kokoinen käsi mahtuu releille. Pienellä purkamisella saa ihan esille.

                            Alla olevassa kuvassa rele 3 (J309) ja muistaakseni releen päällä on merkintä '385', selkeästi isompi rele kuin viereiset.

                            Toivottavasti pätee edes suunnilleen A8:iin ja saat jotain apua tästä.


                            Comment


                              #15
                              Kiitoksia hyvistä ohjeista, Jani. Enpä olisi ikinä osannut itse etsiä vikaa aurinkokennokattoluukun releestä kun puhallin oli kokonaan död. Releeltä "385" löytyi murtuneita juotoksia, jotka korjasin ja puhallin alkoi toimimaan. Huomenna varmaan toimii taukoviilennyskin kun iltavalossa tuli katolta 2V puhaltimelle.

                              Vikakoodina oli:
                              01273 - Fresh Air Blower (V2)
                              17-00 - Control Difference

                              Auto: a6 -98

                              Comment


                              • #16
                                Missähän A8 -99 on tuo rele? En oikein päässyt selville. Itsellä myös puhallin äkisti lopetti toimintansa.
                                Tiedän että releboksi on matkustajan jalkatilassa mutta tarkempi osoite auttaisi.

                                Comment


                                  #17
                                  Pikaisen haun perusteella releboksi näyttäisi olevan matkustajan jalkatilassa tulipeltiä vasten. Yleensä lattiamattoa pystyy taivuttamaan yläreunastaan (hanskalokeron alapuolella) penkkiä kohti, jolloin elektroniikkaa alkaa paljastua. Voi vaatia esim. oikealla sivulla olevan muovipaneelin irroittamisen. Nämä kokemukset siis a6-mallista.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X