Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44:än takakontin maapiuhat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ44:än takakontin maapiuhat

    Takavalot on niin sanotusti tillin tallin. Valopidikkeen rungon maadoittamalla ylimääräisellä piuhalla kaikki toimii taas eli maa puuttuu osittain. Ilman kuormaa rungosta maihin ei mittari näytä vastusta, mutta kuorman kanssa on jännite ero 4V. Paha maaluuppi siis. Vilkut ja jarruvalot palaa himmeästi.

    Kaavioiden mukaan takavalot pitäisi maadoittua takakontin maadoituspisteeseen, joka sijaitsee siinä kuskin puolen valon vieressä.

    Apparin puolen valojen maa tulee kuskin puolen valojen liittimeen, josta lähtee maajohto sitten kohti takapenkkiä ja keulaa johtonipussa. Samasta johtonipusta tulee kolme maapiuhaa takaisinpäin siihen takakontin maadoitukseen.

    Eli kysymys kuuluukin kuinka kaukaa se johto oikein kiertää takaisin?

    Ei sitä nyt kehtaa vain ylimääräistä maapiuhaa vetää liittimeltä maihin, ettei vahingossa kierrä kaikki muukin ylimääräinen sitä kautta maihin.

  • #2
    Olisiko yksi niistä kolmesta sitten se takavalojen maadoitus? Tuohan selviäisi irroittamalla yksi johto kerrallaan ja mittaamalla muutokset jännitehäviössä.

    Minä ottaisin seuraavasta johtosarjan haarasta suojateipit pois ja tarkistaisin, että kiertääkö se johto sinne asti. Siitä sitten tapauskohtaisesti voisi suunnitella korjaustoimenpiteitä.

    Omassa oli startin 50 johto poikki ja muutamasta kohdasta avasin johtosarjan ja koska johdossa oli sanomista molempiin suuntiin, niin lopulta vedin uuden johdon kulkemaan johtosarjan kyljessä sulakerasian pohjalta aina startille asti.
    Jos ei johtosarjaa ole vahingoitettu esim. jollain ruuvilla, niin vaikea sitä katkosta on alkaa johdosta etsimään.

    Tuntuisi, että koska tapauksessasi maajohdossa on korkea jännitehäviä ja jos kerran muut laitteet toimivat kunnolla, niin takavalojen maajohtoon voisi huoletta laittaa vaan uuden maadoituspisteen, eli kytkeä siihen maajohdon kylkeen toinen johto, jonka maadoittaa asiallisesti.

    Comment


      #3
      Jaa-a. Ainoa seuraava haaroitus taitaa olla takakontin haaran jälkeen ratin alla.

      Nämä johtosarjaropaukset on kyllä aina yhtä rasittavia. Kaaviot kun eivät kerro mitä hemmetin kautta se johto sinne määränpäähän oikein luuppaa. Onneksi on kuitenkin tämä lötkö varusteiltaan mallia "afroamerikkalainen", joten johtosarjan paksuus on sentään aika yksinkertaista luokkaa.

      Ehdin jo luulla hetken, että luuppaa takaluukun kautta, mutta sieltä menee oma johto siihen maadoitukseen. Ehdin tosin jo repiä koko luukun johdotuksen irti uusimista varten, kun on saranan kohdalta enemmän kuin useammin joku korjaillut piuhoja. Tuleepahan samalla uusittua sekin pätkä.

      Comment


      • #4
        Mistäs keskuslukitukselle menee johdot? Kuvittelin, että olisi samaa johtosarjaa ja siitä läheltä pääsisi kurkkimaan johtosarjan sisuksiin.

        Comment


          #5
          Muistaakseni niille menee oma nippu siinä lattian reunassa, mutta täytyy vähän rauottaa mattoa, jos näkisi jotain.

          Penkin alla ei ainakaan mitään haaraa ole.

          Comment


            #6
            Nyt alkoi selviämään.

            Maapiuhoja taisi tulla viisi tuohon maadoitukseen: bensapumppu/bensamittari, luukun valot, luukun valokytkin, takavalot. Se viides oli musta-ruskea johto, joka todennäköisesti ei ole missään kytkettynä, sillä sähkökaavioiden mukaan ainoa musta-ruskea maapiuha mitä on, menisi takavalojen autocheck-rasialle. Muut pääsin varmistamaan mittarilla, että minne menee.

            Ja selvisi vikakin, ainakin luulen näin. Kesällä kun tein takapään peltitöitä, meni rälläkällä myös muutama piuha poikki. Olin juottanut sitten maapiuhoja ristiin ja nyt takavalojen maa kiersikin luukun kautta. Eli siksi se siis lähti johtosarjaa pitkin pois päin eikä suoraan maahan. Kunnon valaistuksessa kun pääsi tutkimaan, niin huomasi, että johto ei jatkukaan aivan saman sävyisenä ruskeana liitoskohdasta.

            Toiminut tähän asti ongelmitta, joten en ollut tajunnut. Vissiin mennyt jokin poltin luukusta tai sitten saranakohdasta rispaantunut niin, ettei maa enää kulkenut. Joka tapauksessa ollut siis kesästä lähtien väärin kytketty.

            Loppui vain maaliittimet kesken, niin ei vielä päässyt tekemään loppuun asti. Ja takaluukun piuhoihin pitää vielä hommata sopivaa tilalle.

            Puhtaasti siis alunperin omasta säpäyksestä johtuva ongelma.

            Comment

            Working...
            X