Takavalot on niin sanotusti tillin tallin. Valopidikkeen rungon maadoittamalla ylimääräisellä piuhalla kaikki toimii taas eli maa puuttuu osittain. Ilman kuormaa rungosta maihin ei mittari näytä vastusta, mutta kuorman kanssa on jännite ero 4V. Paha maaluuppi siis. Vilkut ja jarruvalot palaa himmeästi.
Kaavioiden mukaan takavalot pitäisi maadoittua takakontin maadoituspisteeseen, joka sijaitsee siinä kuskin puolen valon vieressä.
Apparin puolen valojen maa tulee kuskin puolen valojen liittimeen, josta lähtee maajohto sitten kohti takapenkkiä ja keulaa johtonipussa. Samasta johtonipusta tulee kolme maapiuhaa takaisinpäin siihen takakontin maadoitukseen.
Eli kysymys kuuluukin kuinka kaukaa se johto oikein kiertää takaisin?
Ei sitä nyt kehtaa vain ylimääräistä maapiuhaa vetää liittimeltä maihin, ettei vahingossa kierrä kaikki muukin ylimääräinen sitä kautta maihin.
Kaavioiden mukaan takavalot pitäisi maadoittua takakontin maadoituspisteeseen, joka sijaitsee siinä kuskin puolen valon vieressä.
Apparin puolen valojen maa tulee kuskin puolen valojen liittimeen, josta lähtee maajohto sitten kohti takapenkkiä ja keulaa johtonipussa. Samasta johtonipusta tulee kolme maapiuhaa takaisinpäin siihen takakontin maadoitukseen.
Eli kysymys kuuluukin kuinka kaukaa se johto oikein kiertää takaisin?
Ei sitä nyt kehtaa vain ylimääräistä maapiuhaa vetää liittimeltä maihin, ettei vahingossa kierrä kaikki muukin ylimääräinen sitä kautta maihin.
Comment