Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bora(n sähköt) sekosi autopesun jälkeen. Hjälp!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bora(n sähköt) sekosi autopesun jälkeen. Hjälp!

    Kävin äsken itsepalvelu autopesussa painepesurilla pesemässä auton ja 30min kuivailujen jälkeen ensinnäkään en saanut autoa käyntiin, vaan tarvitsin kaapeleita avuksi. Auto starttasi heti, ja aloitin 3km matkan kotipihaani. Puolessa välissä matkaa kun kiihdytin alamäkeen, vilkahti ABS-valo. Uusi kiihdytys ja se jäi palamaan. Sitten hetken päästä mittaristosta kuului kolme piippausta. Dieselin ääni alkoi kuulostaa 3 kertaa kovemmalta, lähennellen kuorma-auton koneen ääntä, eikä oikein tehoja tuntunut löytyvän. Sitten taas pari kertaa kolme piippausta ja nyt vilkkui myös huutomerkki mittaristossa. Viimeiset käännökset kotipihaan ja kakkosella ajettaessa taas kuorma-auton äänet ja pätkimistä kaasussa. Niin, ja vilkut ei toiminut, ja mittariston valotkin taisivat olla pimeänä..
    Pääsin parkkiruutuun, sammutin auton ja kun koitin uudestaan käynnistää, ei eloakaan. Mittaristossa meni kello ja trippimittari nolliin ja samalla viisarit raksutti ja tärisi pari sekuntia.
    Otin sitten molemmat akkukengät irti puolisen tuntia sitten.. Nyt kaveri on tulossa kaapeleiden kanssa ja katson onko muutosta tapahtunut.

    Johtuuko kaikki edellämainittu vain kosteudesta jossain väärässä paikassa? Ulkona alkaa pakastuun, joten koneen pitäisi kuivua kai piakkoin.. Itse ajattelin että akku olisi finaalissa, kun muutamina viime päivinä olen ajellut vain muutaman kilometrin matkoja, joten laturi ei välttämättä oo kerennyt akkua lataileen ajon aikana riittävästi?! Pitäiskö siis uutta akkua harkita..

    Vähän pihalla oon, ja huomenna kun tarvis ajoonkin tuo saada niin vinkit ois tarpeen! Jos nyt nuo sähköiset viat poistuu, niin akkuun varmaan pitäisi vähän saada varausta enemmän ja heittää pidempi lenkki tuolla? Isä sanoi että saattaa olla oikosulussa, ja akku tyhjentynyt sen takia. Irrottamalla plus-kaapelin akusta ja laittamalla uudellee takaisin selviäisi onko oikosulkua. Jos säkenöi takaisin laitettaessa, jossain on oikosulku?!

  • #2
    Kuulostaisi siltä että vettä on mennyt väärään paikkaan. Toivottavasti se kuivuu kuntoon.

    Akunkenkä "säkenöi" kyllä aina kun se laitetaan kiinni, sen verran siellä paikat lataantuu että virtaa kulkee. Ei siitä voi päätellä oikosulkua, paitsi jos se on oikein kunnon salama.

    Comment


    • #3
      Latausjännitteen mittaisin ensimmäisenä.

      Comment


      • #4
        Varsin kaukaa haettu ja epätodennäköistä, mutta kun logiikka seuraavassa toimii pintapuolisesti:

        Akkunapojen ja kaapelin välillä huonokontakti -> virtaa huonosti -> ylimääräisillä kaapeleilla toinen akku suoraan kiinni liittimiin -> hyvä kontakti kaapeleihin -> virtaa riittämiin.

        Mittaristossa meni kello ja trippimittari nolliin ja samalla viisarit raksutti ja tärisi pari sekuntia.
        Tuo tarkoittaa juurikin, että virtaa ei tule kunnolla. Noin teki oma Golf, kun olin unohtanut kiristää akkukengän. Oli siis painettu paikoilleen, mutta ei kiristetty. Ennen kuin koitti startata, kaikki oli ok, mutta startti vie niin paljon virtaa, että muualle ei enää huonosta kontaktista johtuen riittänyt.

        Tosin, nyt viikolla se teki yhden kerran aivan yllättäen tuota ensimmäistä kertaa ilman mitään ropausta. En ole vielä etsinyt lainkaan, missä huono kontakti on. Alkuun nyt ajattelin lähteä akkukengistä ja pääsulakerasiasta akun päällä, koska jos vika on muualla, itku tulee. Borassa lähtisin yhtä epätoivosesti samasta paikasta.

        Comment


        • #5
          Syynä todennäköisesti oli vain kosteus väärässä paikassa. Annoin akun olla irti puolisen tuntia ja sitten kaverin auton avulla käynnistettiin Bora. Lähti kolmannella sujuvasti käyntiin, eikä mitään noista kummallisista sähkövioista enää ilmennyt. Ajettiin reilun puolen tunnin matka maantieajoa, jotta kone lämpeisi ja kosteus haihtuisi pois.. Sitten takaisin parkkiin ja sammuksiin. Puolen tunnin päästä uusi käynnistys ja ihan moitteetta lähti käyntiin. Samoten vielä puolen kilometrin päässä kaupassa käynnin jälkeen. Tänään en ole vielä koittanut käynnistä, mutta tuskinpa ongelmia syntyy enää.
          Kosteus on katala kaveri, ei voi muuta sanoo! Aina sitä jostain välistä pääsee vääriin paikkoihin.

          Comment


          • #6
            Tähänkin selvisi sitten syy. Auto oli huollossa kun temppuili taas pariin otteeseen samoilla vioilla. Laturin kyljestä oli pari johtoa hankautunut 15cm matkalta lähes poikki, jolloin laturi ei aina ladannut akkua. Johdot vaihdettiin uusiin, ja ongelma on poissa. Huollattaminen on aina mukavaa. 4,10e laskutettu johtosarjasta, ja huollon lasku töineen ja oheistöineen jne. 320e. Halpaa kun saippua. Miksi edes vaivautua itse korjaamaan autoaan.. Vai..

            Comment

            Working...
            X