Moikka kaiklle!
-88 mallisen mittaristo on reistaillut jo pidemmän aikaa. Polttoainemittari näyttää joskus (harvoin) oikein, yleensä liian vähän. Vika ei ole anturissa, sillä jos sen tilalle laittaa 39 ohmin vastuksen, välillä mittari näyttää 1/1 tankillista ja välillä 3/4 tankillista. Lienee vikaa jossakin johdotuksessa tai liitoksessa. Itse mittarin olen mielestäni todennut ehjäksi ja kaikki juotokset mittaristossa juotellut uusikisi. Regulaattorikin on ehjä kun lämpömittari näyttää oikein.
No toinen ongelma on ollut nopeusmittari. Se on joskus jäänyt kylmänä näyttämään 20 kmh (minimilukema), vaikka nopeutta on ollut lähemmäs 100 kmh. Lievä nyrkin isku mittaristoon ja taas pelaa. Välillä taas on lämpimänäkin alkanut mittari pomppimaan kesken ajon. Taas nyrkkiä peliin ja toimii.
No tänään ryhdistäydyin ja yritin korjata noita vikoja. Nopeusmittarin piirilevyn saa irti vain jos irroittaa viisarin ja asteikon. No viisari oli tiukassa ja akseli katkesi mieluummin kuin viisari irtosi :( No näppäränä poikana purkasin mittarin palasiksi ja hitsasin akselin "kuntoon" kaasuhitsivehkeillä. Akseli oli luokkaaa 0,5 mm, joten kaikki ei kai mennyt ihan niin kuin elokuvissa (no tiedossa oli, että se oli tuhoon tuomittu yritys). Ekalla kokeilukerralla olin vielä laittanut mittarin kestomagneetin väärin päin ja mittari ei tietenkään näyttänyt mitään. No mittari pois autosta, purku jne. Nyt mittari näytti jotain, mutta aivan liian vähän. Satasen vauhdissa mittari näytti noin 70 kmh. Lisäksi edellä mainituista syistä mittari takertelee ja saattaa jäädä näyttämään 30 kmh, vaikka auto on paikoillaan.
Tuo polttoainemittarimysteeri jäi vielä epäselväksi, mutta kyllä se siitä...
Eli kysely niille, jotka jaksoivat lukea näin pitkään: Olisiko nurkissa ylimääräistä mittaristoa tai pelkkää nopeusmittaria? Kyseisessä autossa on digitaalinen kello ja kierroslukumittari.
Positiivisena hommana pitää nähdä se, että nyt mittarin irroitus tai takaisin laitto sujuu kahdessa minuutissa vaikka rattikin pitää irrottaa tieltä...
Olavi B.
p. 0400-646476
-88 mallisen mittaristo on reistaillut jo pidemmän aikaa. Polttoainemittari näyttää joskus (harvoin) oikein, yleensä liian vähän. Vika ei ole anturissa, sillä jos sen tilalle laittaa 39 ohmin vastuksen, välillä mittari näyttää 1/1 tankillista ja välillä 3/4 tankillista. Lienee vikaa jossakin johdotuksessa tai liitoksessa. Itse mittarin olen mielestäni todennut ehjäksi ja kaikki juotokset mittaristossa juotellut uusikisi. Regulaattorikin on ehjä kun lämpömittari näyttää oikein.
No toinen ongelma on ollut nopeusmittari. Se on joskus jäänyt kylmänä näyttämään 20 kmh (minimilukema), vaikka nopeutta on ollut lähemmäs 100 kmh. Lievä nyrkin isku mittaristoon ja taas pelaa. Välillä taas on lämpimänäkin alkanut mittari pomppimaan kesken ajon. Taas nyrkkiä peliin ja toimii.
No tänään ryhdistäydyin ja yritin korjata noita vikoja. Nopeusmittarin piirilevyn saa irti vain jos irroittaa viisarin ja asteikon. No viisari oli tiukassa ja akseli katkesi mieluummin kuin viisari irtosi :( No näppäränä poikana purkasin mittarin palasiksi ja hitsasin akselin "kuntoon" kaasuhitsivehkeillä. Akseli oli luokkaaa 0,5 mm, joten kaikki ei kai mennyt ihan niin kuin elokuvissa (no tiedossa oli, että se oli tuhoon tuomittu yritys). Ekalla kokeilukerralla olin vielä laittanut mittarin kestomagneetin väärin päin ja mittari ei tietenkään näyttänyt mitään. No mittari pois autosta, purku jne. Nyt mittari näytti jotain, mutta aivan liian vähän. Satasen vauhdissa mittari näytti noin 70 kmh. Lisäksi edellä mainituista syistä mittari takertelee ja saattaa jäädä näyttämään 30 kmh, vaikka auto on paikoillaan.
Tuo polttoainemittarimysteeri jäi vielä epäselväksi, mutta kyllä se siitä...
Eli kysely niille, jotka jaksoivat lukea näin pitkään: Olisiko nurkissa ylimääräistä mittaristoa tai pelkkää nopeusmittaria? Kyseisessä autossa on digitaalinen kello ja kierroslukumittari.
Positiivisena hommana pitää nähdä se, että nyt mittarin irroitus tai takaisin laitto sujuu kahdessa minuutissa vaikka rattikin pitää irrottaa tieltä...
Olavi B.
p. 0400-646476
Comment