Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Airbagin valo syttyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Airbagin valo syttyi

    Tervehdys!Vaikka aihetta on käsitelty jo monesti täällä, eilen ilmaantui probleema: airbag valo syttyi ja jäi palamaan aamulla. Laakkosen testeri kertoi että ohjainlaite ja molemmat sensorit olisi uusittava. Suuresti epäilen että noi kaikki osat olisivat samalla kertaa saavuttaneet eräpäivän! Mitä vaihtoehtoja olisi edetä, merkkiliikkeen korjausarvio öbaut 1110 eskoa(huh huh!)? Kiitokset tiedoista jo etukäteen...
    Viimeksi muokannut 8866; 18.2.2009, 21:13. Perustelu: Lauseen jälkeen välilyönti helpottaa lukemista.

  • #2
    Pitäisis lukasta jossain tai jonkun toimesta ne vikakoodit, että tietäis ensin mitä ne oikeasti sanoo.

    Comment


    • #3
      No siis, jos kyse on pelkistä törmäysantureista, niin hinta on n. 1/9 ilmoittamastasi hinnasta. Omassa hanttarin sivutörmäysanturi varaosakanavan kautta 72e+pk.

      edit: kyseessä oli näköjään noiden lisäksi ohjainlaite, joten sitten en tiedä.

      Comment


      • #4
        Tuo hinta koostuu ohjainlaite 600+kaksi sensoria 250+työt 250. Täytyy kysellä oisko tässä lähellä joku jolla ois vikojen lukumahdollisuus, ei siis liikkeessä, sais mustaa valkosella mitä se herjaa...
        Viimeksi muokannut 8866; 18.2.2009, 21:15. Perustelu: Seuraavaan viestiin itse välilyönnit.

        Comment


        • #5
          Liekkö alueellista...mullakin on herjannu nyt parikertaa tuo valo. Palaa muutaman kymmensekunttisen ja sitten sammuu. Tehnyt pari kertaa. Nyt taas toimii ok. Tunnetko Auto-Pekan? Se kenties vois lukea koodit. Ainakin jonkinlainen testeri sillä on.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
            Pitäisis lukasta jossain tai jonkun toimesta ne vikakoodit, että tietäis ensin mitä ne oikeasti sanoo.
            65535-Internal Control Module Memory Error
            00-10 Intermittent

            Muita vikakoodeja ei herjannut. Missä muuten fyysisesti sijaitsee tuo ohjainlaite,tietäisi mitä purkaa ja mitä ei...
            Viimeksi muokannut okkim; 24.2.2009, 23:15.

            Comment


            • #7
              Ohjainlaite pitäisi olla keskikonsolin sisällä/alla.

              Tuossa nyt jotain tuosta vikakoodista, en kyllä ymmärrä miten tuonne kosteus pääsisi:
              http://wiki.ross-tech.com/index.php/65535

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                Ohjainlaite pitäisi olla keskikonsolin sisällä/alla.

                Tuossa nyt jotain tuosta vikakoodista, en kyllä ymmärrä miten tuonne kosteus pääsisi:
                http://wiki.ross-tech.com/index.php/65535
                Mikä olisi paras kirja tuon keskikonsolin purun kannalta, tietäisi mitä/miten/missä järjestyksessä purkaa?
                Esim. tämä http://www.alfamer.fi/audi-19982004-p-17075.html tai http://www.alfamer.fi/audi-1997-p-13825.html
                Viimeksi muokannut Fangio13; 26.2.2009, 07:44.

                Comment


                • #9
                  Airbag uusittava!!

                  Päätin unohtaa koko episodin, mutta kun kuulee Laakkosen ja Airbagin samassa lauseessa niin...

                  Auto oli 2v.8kk ikäinen kun vein sen huoltoon Airbagin merkkivalon palaessa. Huoltomies soitti ja kertoi, että Airbag pitää vaihtaa. Maahantuoja ei tullut asiassa vastaan. Auton myyjäliike tuli 500?:n korjauskuluissa puoleen vastaan. Koko soittelu ja e-mail prosessiin kului 2,5kk. Auto oli vihdoin ja viimein ´pukeilla´. Vaimoni jätti yhteystietonsa johon huoltomies soittikin.

                  "Ei Airbagia tarvinnutkaan vaihtaa, vaihdoimme sinne erikoisliittimen ja laitoimme siihen korroosionestoainetta."

                  Huoltoneuvoja tarjosi minulle laskua n.85? johon, vastasin vittuuntuneena, että koko prosessiin kului aikaa ja turhia soittoja ja sähköpostin lähettelyä ja kaikki ainoastaan teidän tekemän väärän diagnoosin takia.

                  Huoltoneuvoja veti laskun pois ja ehdotti, että annetaan asian olla näin.

                  Tapauksesta jäi kaksijakoinen mielipide ko.lafkan työnlaatuun. Lopputulos oli OK, valo ei enää palanut ja se ei maksanut mitään, vaikka aikaa menikin melkein 3kk.
                  Kunnes se valo alkoi jälleen palamaan...

                  Comment


                  • #10
                    Mikä olisi paras kirja tuon keskikonsolin purun kannalta, tietäisi mitä/miten/missä järjestyksessä purkaa?
                    Varmaan Bentley on paras, vaikka kyllä se hoitunee Alfamerinkin oppaalla.

                    Comment


                    • #11
                      Aika monesti saa valon sammumaan liittimiä putsailemalla. Aika herkkiä noi liittimet vaikka näyttääkin puhtailta niin putsaus ja vikamuistin tyhjentäminen on monesti auttanut asiaan. Tosin autot josta tullut putsailtua on lähestulkoon kaikki ollut italialaisa

                      Comment


                      • #12
                        Taitaa kysyjän autossakin olla millenium-kirous tuossa purkissa. Omassa autossani oli myös samoinen koodi. Uutta purkkia varaosakanavan kautta tilaukseen tai sitten purkki korjaukseen Saksaan. Aikoinaan selvittelin tuota hommelia ja tais olla että tietyssä ohjainlaitteen versiossa pieni HW-bugi, eli ei suostu nollaamaan vikakoodia sen kerran tullessa päälle.

                        Kannattaa hankkia auto vag-comin tai muun testerin nokkaan, josta selviää boksin tarkka malli jos päädyt tilaamaan uuden.

                        Tuolta näyttää löytyvän vaihto-ohjeet vm. 2001 A6:een

                        http://www.audiworld.com/tech/elec179.shtml

                        Jostain syystä ko. kaveri on tykännyt purkaa autoa ennemmänkin, mutta facelift A4:ään boksi onnistui vaihtaa irrtoittamalla radion ja ilmastoinnin ohjauspaneelin.
                        Viimeksi muokannut JarnoE; 27.2.2009, 08:07. Perustelu: linkki lisätty

                        Comment


                        • #13
                          en viitsi aloittaa uutta keskustelua, vaan jatketaan näillä ilmapussi asioilla tässä samassa:

                          mulla alkoi airbag valo palamaan ja vika oli:
                          00589 - Airbag Igniter 1: Passenger Side (N131)
                          32-10 - Resistance too High - Intermittent

                          eli apuskin baggi.
                          sitten hansikaslokero pois ja tutkimaan. mitään erityistä ei löytynyt, joten todennäköisesti itse bägi on tiensä päässä.
                          Sitten tein oivalluksen ja laitoin tavallisen halogeenivalo polttimen 20 W (jossa on ne kaksi karvaa) johtoliittimeen joka menee bagille. Sehän menee siihen liittimen aika hyvin ja polttimon vastus on n. 1 oomi. ajattelin että se simuloisi bagia vikadiagnostiikka ohjelmalle ja niin se tekeekin. Baggi on paikaallaan mutta ei kytkettynä, siihen en viitsi koskea tai mittailla.

                          vikakoodien poistamisen jälkeen loppu varoitusvalon palaminen ja toistaiseeksi pelaa hyvin. ei taida olla ihan laillinen mutta ilmainen.

                          Comment


                            #14
                            Varo vaan ettei halogeeni polta autoa :)

                            Comment


                              #15
                              Tuo intermittent tarkoittaa ajoittaista vikaa. Et kokeillut, josko vika olisi ollut liittimessä?

                              Comment


                              • #16
                                joo tossa alkuvaiheessa se oli intermittent, mutta parin päivän jälkeen se oli:

                                00589 - Airbag Igniter 1: Passenger Side (N131)
                                32-00 - Resistance too High

                                eli vika kehityi pysyväksi.
                                mutta kun vika tolla korjaantui täytyy sen olla bagi tai se liitin kohta siihen , mikä ainakin näytti hyvältä

                                ei se halogeeni pala tai edes lämpene eikä sinne tule nähdäkensi virtaakaan. vastusta se keskusyksikkö kai vaan tarkkailee
                                Viimeksi muokannut tomppa; 27.2.2009, 22:10.

                                Comment


                                • #17
                                  tomppa laitoitko siis tuon halogeeni polttimon bägille menevään johtoon vai airbag poksille?
                                  itsellä tuli sama vika ja maanantaina katsastus, eikä sitä ennen kerkiä tuota laillisesti korjaamaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    tomppa laitoitko siis tuon halogeeni polttimon bägille menevään johtoon vai airbag poksille?
                                    Eikös tuo ole about sama asia, se johto pussilta menee airbagin boksille.

                                    Comment


                                    • #19
                                      siinä välissä on vain liitin ja sain tompan tekstistä semmoisen käsityksen, että liitin on irti ja poltin tulee bägille menevään johtoon.
                                      Kun liittimen ottaa irti niin bägille menevässä päässä on sille halogeenipolttimelle sopivat reiät.
                                      En vain käsitä mitä sillä polttimolla siinä tekee ku ei ole koko johto enää yhteydessä ohjainpoksiin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sit olet käsittäny ihan oikein :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko audeissa ollut vikaa airbagin pinneissä tai johdotuksissa?
                                          Kokeillut tässä kaikenlaisia vastuksia ja koodia 589 ei saa pois.
                                          kokeilin vastuksella penkin airbagia ja sen sai huijattua tuolla vastuksella.
                                          Missä päin airbag poksi sijaitsee?

                                          Comment


                                            #22
                                            Airbag-boksin sijainti on kerrottu jo aiemmin tässä threadissä... Eli keskikonsolissa, radion/ilmastoinnin ohjainpaneelin alapuolella kardaanitunnelin päälle pultattuna se on.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niinhän siellä olikin, on vain aikaa kun olen lukenut tuota alkupäätä niin ei muistanut. Kiitoksia

                                              Comment


                                              • #24
                                                Toimii!!
                                                Piuha oli poikki poksin ja airbagin liittimen väliltä. En jaksanut alkaa purkamaan sitä johtosarjaa, vaan laitoin vastuksen sinne poksin liittimen sisään.
                                                Osaisko kukaan kertoa onko mitään haittaa, vaikka sen airbagin liittimen laittaa kiinni kun siellä on se vastus paikoillaan.
                                                Jätin nyt sen irti varalta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei kai siitä muuta haittaa ole kuin saattaa tulkita resistanssin liian isoksi ja vikakoodia pukkaa.
                                                  Kannattaa se vastus ottaa pois.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä pitää jossain vaiheessa ottaa pois.
                                                    Pitää vain uusia se piuha sinne bägille asti.
                                                    Tuo bägi on joka tapauksessa poistettu käytöstä myös ohjelmallisesti.
                                                    Eli pitäis olla noinkin ihan laillinen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      niin, ohjainpoksin pää piuhasta on aina kiinni poksissa, polttimo tuli piuhaan siellä bagin päässä. hyvin toimi ja huijasi vikadiagnostiikkaa.

                                                      myöhemmin otin asian uuteen tarkasteluun ja vika löytyi, ilmeisesti se bagiin liitettävä pistoke väsyy, ja pikkumeisselillä väänsin kielekkeitä parmepaan puristukseen (kontaktiin). nyt ei siis tarvita enään polttimoakaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Airbag-boksin sijainti on kerrottu jo aiemmin tässä threadissä... Eli keskikonsolissa, radion/ilmastoinnin ohjainpaneelin alapuolella kardaanitunnelin päälle pultattuna se on.
                                                        Pääseekö tuohon käsiksi haskalokeron kautta sen ollessa irti, vai pitääkö rueta purkaan tuota keskikonsolia radioineen/ilmastoitiyksiköineen irti? Mistä sen ylipäätään tunnistaa, ETKA ei auttanut asiaa... Palaa ittelläki tuo airbagin valo (vika koodi on sama) ja ainakaan sen bagin puolen liittimen rassaaminen ei auttanut asiaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuosta ainakin saa vähän käsitystä miten sinne voisi päästä käsiksi:
                                                          http://www.audiworld.com/tech/elec179.shtml

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ai se on tuolla asti... no eikait se auta sit ku repiä koko paska irti seuraavaksi. Pitää varmaan ekana kokeilla tuota halogeenikikkaa, että näkis onko se katkos ennen sitä bägin liitintä ennenkö rupee koko keskikonsolia lyömään osiksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X