Tervehdys!Vaikka aihetta on käsitelty jo monesti täällä, eilen ilmaantui probleema: airbag valo syttyi ja jäi palamaan aamulla. Laakkosen testeri kertoi että ohjainlaite ja molemmat sensorit olisi uusittava. Suuresti epäilen että noi kaikki osat olisivat samalla kertaa saavuttaneet eräpäivän! Mitä vaihtoehtoja olisi edetä, merkkiliikkeen korjausarvio öbaut 1110 eskoa(huh huh!)? Kiitokset tiedoista jo etukäteen...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Airbagin valo syttyi
Collapse
X
-
Tuo hinta koostuu ohjainlaite 600+kaksi sensoria 250+työt 250. Täytyy kysellä oisko tässä lähellä joku jolla ois vikojen lukumahdollisuus, ei siis liikkeessä, sais mustaa valkosella mitä se herjaa...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viestiPitäisis lukasta jossain tai jonkun toimesta ne vikakoodit, että tietäis ensin mitä ne oikeasti sanoo.
00-10 Intermittent
Muita vikakoodeja ei herjannut. Missä muuten fyysisesti sijaitsee tuo ohjainlaite,tietäisi mitä purkaa ja mitä ei...Viimeksi muokannut okkim; 24.2.2009, 23:15.
Comment
-
Ohjainlaite pitäisi olla keskikonsolin sisällä/alla.
Tuossa nyt jotain tuosta vikakoodista, en kyllä ymmärrä miten tuonne kosteus pääsisi:
http://wiki.ross-tech.com/index.php/65535
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viestiOhjainlaite pitäisi olla keskikonsolin sisällä/alla.
Tuossa nyt jotain tuosta vikakoodista, en kyllä ymmärrä miten tuonne kosteus pääsisi:
http://wiki.ross-tech.com/index.php/65535
Esim. tämä http://www.alfamer.fi/audi-19982004-p-17075.html tai http://www.alfamer.fi/audi-1997-p-13825.htmlViimeksi muokannut Fangio13; 26.2.2009, 07:44.
Comment
-
Airbag uusittava!!
Päätin unohtaa koko episodin, mutta kun kuulee Laakkosen ja Airbagin samassa lauseessa niin...
Auto oli 2v.8kk ikäinen kun vein sen huoltoon Airbagin merkkivalon palaessa. Huoltomies soitti ja kertoi, että Airbag pitää vaihtaa. Maahantuoja ei tullut asiassa vastaan. Auton myyjäliike tuli 500?:n korjauskuluissa puoleen vastaan. Koko soittelu ja e-mail prosessiin kului 2,5kk. Auto oli vihdoin ja viimein ´pukeilla´. Vaimoni jätti yhteystietonsa johon huoltomies soittikin.
"Ei Airbagia tarvinnutkaan vaihtaa, vaihdoimme sinne erikoisliittimen ja laitoimme siihen korroosionestoainetta."
Huoltoneuvoja tarjosi minulle laskua n.85? johon, vastasin vittuuntuneena, että koko prosessiin kului aikaa ja turhia soittoja ja sähköpostin lähettelyä ja kaikki ainoastaan teidän tekemän väärän diagnoosin takia.
Huoltoneuvoja veti laskun pois ja ehdotti, että annetaan asian olla näin.
Tapauksesta jäi kaksijakoinen mielipide ko.lafkan työnlaatuun. Lopputulos oli OK, valo ei enää palanut ja se ei maksanut mitään, vaikka aikaa menikin melkein 3kk.
Kunnes se valo alkoi jälleen palamaan...
Comment
-
Taitaa kysyjän autossakin olla millenium-kirous tuossa purkissa. Omassa autossani oli myös samoinen koodi. Uutta purkkia varaosakanavan kautta tilaukseen tai sitten purkki korjaukseen Saksaan. Aikoinaan selvittelin tuota hommelia ja tais olla että tietyssä ohjainlaitteen versiossa pieni HW-bugi, eli ei suostu nollaamaan vikakoodia sen kerran tullessa päälle.
Kannattaa hankkia auto vag-comin tai muun testerin nokkaan, josta selviää boksin tarkka malli jos päädyt tilaamaan uuden.
Tuolta näyttää löytyvän vaihto-ohjeet vm. 2001 A6:een
http://www.audiworld.com/tech/elec179.shtml
Jostain syystä ko. kaveri on tykännyt purkaa autoa ennemmänkin, mutta facelift A4:ään boksi onnistui vaihtaa irrtoittamalla radion ja ilmastoinnin ohjauspaneelin.
Comment
-
en viitsi aloittaa uutta keskustelua, vaan jatketaan näillä ilmapussi asioilla tässä samassa:
mulla alkoi airbag valo palamaan ja vika oli:
00589 - Airbag Igniter 1: Passenger Side (N131)
32-10 - Resistance too High - Intermittent
eli apuskin baggi.
sitten hansikaslokero pois ja tutkimaan. mitään erityistä ei löytynyt, joten todennäköisesti itse bägi on tiensä päässä.
Sitten tein oivalluksen ja laitoin tavallisen halogeenivalo polttimen 20 W (jossa on ne kaksi karvaa) johtoliittimeen joka menee bagille. Sehän menee siihen liittimen aika hyvin ja polttimon vastus on n. 1 oomi. ajattelin että se simuloisi bagia vikadiagnostiikka ohjelmalle ja niin se tekeekin. Baggi on paikaallaan mutta ei kytkettynä, siihen en viitsi koskea tai mittailla.
vikakoodien poistamisen jälkeen loppu varoitusvalon palaminen ja toistaiseeksi pelaa hyvin. ei taida olla ihan laillinen mutta ilmainen.
Comment
-
joo tossa alkuvaiheessa se oli intermittent, mutta parin päivän jälkeen se oli:
00589 - Airbag Igniter 1: Passenger Side (N131)
32-00 - Resistance too High
eli vika kehityi pysyväksi.
mutta kun vika tolla korjaantui täytyy sen olla bagi tai se liitin kohta siihen , mikä ainakin näytti hyvältä
ei se halogeeni pala tai edes lämpene eikä sinne tule nähdäkensi virtaakaan. vastusta se keskusyksikkö kai vaan tarkkaileeViimeksi muokannut tomppa; 27.2.2009, 22:10.
Comment
-
siinä välissä on vain liitin ja sain tompan tekstistä semmoisen käsityksen, että liitin on irti ja poltin tulee bägille menevään johtoon.
Kun liittimen ottaa irti niin bägille menevässä päässä on sille halogeenipolttimelle sopivat reiät.
En vain käsitä mitä sillä polttimolla siinä tekee ku ei ole koko johto enää yhteydessä ohjainpoksiin.
Comment
-
Toimii!!
Piuha oli poikki poksin ja airbagin liittimen väliltä. En jaksanut alkaa purkamaan sitä johtosarjaa, vaan laitoin vastuksen sinne poksin liittimen sisään.
Osaisko kukaan kertoa onko mitään haittaa, vaikka sen airbagin liittimen laittaa kiinni kun siellä on se vastus paikoillaan.
Jätin nyt sen irti varalta.
Comment
-
niin, ohjainpoksin pää piuhasta on aina kiinni poksissa, polttimo tuli piuhaan siellä bagin päässä. hyvin toimi ja huijasi vikadiagnostiikkaa.
myöhemmin otin asian uuteen tarkasteluun ja vika löytyi, ilmeisesti se bagiin liitettävä pistoke väsyy, ja pikkumeisselillä väänsin kielekkeitä parmepaan puristukseen (kontaktiin). nyt ei siis tarvita enään polttimoakaan.
Comment
-
Airbag-boksin sijainti on kerrottu jo aiemmin tässä threadissä... Eli keskikonsolissa, radion/ilmastoinnin ohjainpaneelin alapuolella kardaanitunnelin päälle pultattuna se on.
Comment
-
Tuosta ainakin saa vähän käsitystä miten sinne voisi päästä käsiksi:
http://www.audiworld.com/tech/elec179.shtml
Comment
Comment