Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpöaikakytkimen testaus (Jetronicit)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lämpöaikakytkimen testaus (Jetronicit)

    Syylärin vaihdon yhteydessä päätin tutkia toimiiko lämpöaikakytkin oikein vain ei. Eli kyse on siis K/KE-jettien lämpöaikakytkimestä, joka ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta starttauksessa (Bosch 0280130214 / VAG 043906163a).

    Yksinkertaisuudessaan testaushan onnistuu akulla (mp:n akku on mainio testivirtalähde) ja ledillä tai mittarilla. Anturin +nasta akkuun kiinni. Anturin runkoon esim. hauenleuoilla johto, jonka testatessa kytkee akkuun eli toimii siis kytkimenä. Ledi sitten akun +napaan ja anturin maadoittavaan nastaan.

    Sitten vain katsoo, kuinka kauan ledi palaa, kun maan kytkee akkuun suhteutettuna anturin lämpötilaan.

    Pitäisi käsittääkseni palaa jomman kumman kuvaajan mukaisesti.


    Mittailin itse ja nollassa asteessa syttyi heti ja paloi about 4s. Eli ok aika palaa, mutta eikö tuon nyt sitten pitäisi syttyä vasta ~2s päästä?

    Eli osaako joku nyt varmistaa, kuuluuko sen todella syttyä kuten noissa kuvaajissa (mielestäni pitäisi). Musta alue on siis "paloaika". Tämä kyseinen kytkin siis olisi kaput.

    Täytyy kokeilla vielä kylmentää reilummin pakkaselle pakastimessa ja tehdä nopeasti testi. Suola-jäällä pääsis aika stabiiliin -17°C pakkaslukemiin, mutta ei viitsi kaikkia ruokasuolaa tuhlata.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut jasso; 9.2.2009, 20:39.

    #2
    Itsellä se suuttimen johto ollut irti viimiset parivuotta ja toimii aivan riittävän hyvin ilman moista luksusta :)

    Comment


    • #3
      Ei kai siellä sisällä mitään kovin uutta tekniikkaa ole. Sillä oletuksella veikkaisin, että kuuluukin syttyä heti ja tuo 2-6 sek voisi olla ennemmin aikaväli, jonka maadoittaa, eli nollasta kytkee ja katkaisee 2-6 sekunnin kohdalla.

      Comment


        #4
        Siis siellähän on sisällä vain vissiin sähköllä lämmitettävä liuska, joka osuu tai ei osu rungon kontaktiin taipumisensa mukaan. Olettaisin, että kylmänä se luiska on taipunut ali kontaktin, sähköllä lämmitettäessä nousee kontaktiin kiinni ja lopulta sen yli.

        Nuo on Haynesin kirjasta, jossa kerrotaan:

        Operate the starter for 10 seconds and note the interval before the test lamp lights and the period for which it remains alight. Reference to the graph will show that at a coolant temperature of 30°C the lamp should light immediately and stay on for two seconds.
        Eli tuon mukaan musta alue on nimenomaan kytkettynä. Hämää vain, kun se tuntuu kyllä palavan ihan oikean pituisesti, mutta kytkeytyy vain heti. Täytyy vissiin ottaa 200:sta testiin, mitä se sanoo. Tosin en tiedä onko sekään kunnossa.

        Tämähän juontaa juurensa 100:sen käynnistymisongelmiin. Kylmänä lähtee ok KK-suuttimen kanssa, välilämpöisenä saa riehua. Kun ottaa KK-suuttimen johdon irti, lähtee ok välilämpöisenä, mutta hunosti kylmänä. Ei viitsi 70e osaa ostaa turhaan.
        Viimeksi muokannut jasso; 9.2.2009, 23:18.

        Comment


        • #5
          Tuosta on ollut juttua jossain ennenkin, mutta taisi nyt olla oliko se 35´c la-kytkimen oireita. VW:llä sanoivat, että siinä toimii paremmin jollain muilla arvoilla oleva kytkin.
          Joskus taisin sinulle laittaa yhden nimen YV:nä. -Oli sama mies, joka siitä mainitsi. Tosin en usko, että täysin ehjä ruisku välittää sellaisista pikkuseikoista.

          No joo, mutta muistelen, että minunkin Audissani olisi la-kytkin maadoittava kylmänä, siis alusta asti.

          Comment

          Working...
          X