Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 ja erilaisia vikavaloja ym

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2 ja erilaisia vikavaloja ym

    Olen uusi tällä foorumilla sillä vasta harkitsen S2:n ostamista ja nyt kaipailisin tietoa äskettäin koeajamaani yksilöön liittyen.
    Koeajolla havaitsin seuraavia vikoja:

    Lämpötilan merkkivalo alkoi vilkkua autocheckissä: Lämpömittari ei noussut 70 astetta korkeammalle koeajon aikana, mutta kun auton jätti tyhjäkäynnille alkoi flekti huutaa aika pian.

    Seurasin myös öljynpainemittaria joka oli kierroksista riippumatta kokoajan melkein 5 bar? Käsittääkseni sen pitäisi olla tyhjäkäynnillä luokkaa 1,5 bar??

    Myös huutomerkki (!) vilkkui autocheckissä ja mielestäni jarrut tuntuvat aavistuksen tehottomilta. ABS toimi kyllä kovan mekkalan säestämänä.
    Viittaako tämä jarrutehostajan painesäiliön vuotoon vai johonkin anturivikaan?

    Maantienopeuksissa ajettaessa kun kaasun löysäsi ja painoi uudelleen, kuului kardaanista tms kolahdus, mutta liekö tämä normaalia?

    Kiihdyttäessä vähän ripeämmin ahtopaine kohosi 5500-6000 kierroksen kohdalla noin 0.8 bar, kuinka paljon S2 pitäisi ahtaa. Omistajan mukaan autossa on liki 300 hv

    Kaikki tieto tai ehdotukset ovat tervetulleita

    #2
    Lämpötilan merkkivalo alkoi vilkkua autocheckissä: Lämpömittari ei noussut 70 astetta korkeammalle koeajon aikana, mutta kun auton jätti tyhjäkäynnille alkoi flekti huutaa aika pian.

    Myös huutomerkki (!) vilkkui autocheckissä ja mielestäni jarrut tuntuvat aavistuksen tehottomilta. ABS toimi kyllä kovan mekkalan säestämänä.
    Viittaako tämä jarrutehostajan painesäiliön vuotoon vai johonkin anturivikaan?
    Nuo voi viitata mittaristovikaan. Monesti pienellä kolvin näytöllä tuosta selviää.

    Liekkö tuossa mallissa "pommi" eli painevaraaja. Se kai voi aiheuttaa tuon jarrujen tehottomuuden ja huutomerkin, tai sitten tuo edellä mainitut mittariston juotokset.

    Maantienopeuksissa ajettaessa kun kaasun löysäsi ja painoi uudelleen, kuului kardaanista tms kolahdus, mutta liekö tämä normaalia?
    Riippuu vähän kuinka kova kolahdus. Tuo on vähän jokaisen quattron ominaisuus. Jos se ei ole liian metallisen kuuloinen, niin en huolestuisi. Lähinnä tömähdys kuulostaa oikealta sanalta.

    Comment


      #3
      Vaihtuiko öljynpaine mittarissa ollenkaan, oliko öljyt lämpöset?

      Pommin voit testata auton sammuttamisen jälkeen pumppaamalla poljinta, jos poljin muuttuu kovaksi parilla polkasulla on pommi vaihtokunnossa.

      Comment


      • #4
        En kyllä huomannu että öljynpainemittarissa ois tapahtunu mitään ennenku sammutti auton. Siinä 5 bar tietämillä mittari kökötti kokoajan. Öljyn lämpö oli muistaakseni siinä alle sata.

        Siitä kolahduksesta niin kyllä se mielestäni kohtalaisen kovaa kolahti, muttei kuitenkaan todella voimakkaasti. Mikäs voisi olla vikana jos kolahdus on "liian" kova?

        Comment


          #5
          Eli öljynpaine anturilta vois olla liitin irti, näyttää silloin 5bar koko ajan. Vähän matalilta kuulostaa paineet jos pitäis 300hv olla. Ei taida kyllä ihan helpolla saada vakio turbolla noita hevosia irti.

          Kannattais käydä lukemassa vikakoodit jossain.
          Viimeksi muokannut quattro20v; 8.2.2009, 22:25.

          Comment


            #6
            Ei irtoa vakioturbolla 0.8 ahdoilla 300hv. S-kakkosissa on hydraulitehostetut jarrut, tuo pommijuttu on tyyppivika. Pommi maksaa n. 150e ja vaihtotyö on ikävähkö toimenpide ko. osan sijainnin vuoksi.
            Nuo kolahdukset ovat myöskin tyyppivika, joidenkin mielestä ominaisuus mutta omasta mielestäni kertoo lähinnä lopussa olevista moottorin/vaihteiston/perän tukikumeista.

            Comment


              #7
              Multivikalämpöanturi voi hyvin olla syy tuohon lämpötilavaloon ja mittariin. Se kun antaa tiedon sekä ylikuumenemisesta, että lämpötilasta. Kutsumanimi kertoo kuinka yleistä on tuon anturin hajoaminen.

              Comment


                #8
                Lämpömittarissa 70° viiva taitaa olla ensimmäinen tai toinen viiva 50° merkistä, eli äkkiseltään katsottuna mittarin mukaan kylmä kone on yleensä yli 80°C reilusti. Asteikon jako ei ole aivan looginen.

                Lyhyt oppimäärä voimansiirron ääniin :
                -kilahdus tai helähdys tarkoittaa yleensä kuluneita vakionopeusniveliä kardaanissa
                -selkeä kolahdus (klonk) taka-apurungon puslia rikki
                -tumpsahdus sitten laatikon ja moottorin kannakekumit

                Hajonneella kardaanin tukilaakerin kumilla on sitten vielä omat äänensä.

                Jos laatikon takakannake on kunnossa, eikä muutkaan kannakkeet ole pahemmin rikki, niin parhaiten tumpsahduksiin tuntuu tepsivän moottorin etukannakkeen vaihto ns. sport quattro -versioon. Eli sellainen kannakekuppi mikä ei salli muuta liikettä kuin mitä se kannakekumi antaa periksi.

                Comment


                • #9
                  Sattuisiko Jarilla olemaan osanumeroa tuollaiselle sport quattro -version etukannakkeelle?

                  Comment


                    #10
                    171199319A se ilmeisesti oli. Samaa osaa käytetään myös golfissa, mutta sport q kuulostaa paljon katu-uskottavammalle. Hintaa Teppo-osana reilu kymppi. Kannakekumina siihen sopii alkuperäinen osa, lienee sama sekä 3B:ssä että ABY:ssä.

                    Kannake ei käy suoraan pulttaamalla kiinni, vähän joutuu käyttämään väkivaltaa ja voimatyökaluja sovituksessa. Mutta se kannakekumi ja kannakekuppi muodostaa sitten varsin jämäkän paketin kunhan sen saa ensin paikalleen.

                    Comment


                      #11
                      Kyseinen osa taisi olla lähinnä halkaisijaltaan ~70mm putkenpätkä, mutta tuolla hinnalla sitä ei kannattane lähteä edes itse tekemään.

                      Comment


                        #12
                        Putkenpätkähän se lähinnä on ja kw:n kannatinta saa muovata sen verran että se putkenpätkä voi olla helpompi toteutus, riippuu vähän siitä mitä tallin nurkista löytyy.

                        Sportin kannatin sorvattuna 3B:n etupalkkiin sopivaksi. Sen piti huhun mukaan olla pulttaa kiinni -osa mutta...

                        Comment

                        Working...
                        X