Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenon kiukuttelee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Xenon kiukuttelee

    Mikähän voisi olla vikana, kun umpiosta kuuluu valot päällä vain sellainen jatkuva "tzk tzk" -ääni, mutta valo ei edes välähdä? Polttimo toimii toisessa umpiossa, joten sen pitäisi olla kunnossa.

    Umpio on siis D2S-tyyppisellä polttimolla ja erillisellä ballastilla.

  • #2
    Koita vaihtaa vielä ballastit keskenään...luultavasti vika siinä! Tuo ääni vois liittyä jotenki valojen korkeudensäätömoottoriin. Muistaakseni foorumilla oli tapaus, että automaattinen korkeudensäätö ei toiminut kun oli ballasti hajalla!

    Helpoin ja halvin vika olisi jos olisi joku irtonainen liitin tai johto poikki...

    Comment


    • #3
      Kiitti vinkistä! Ihan noin helpolla vika ei kuitenkaan tuntunut korjaantuvan. Se ääni taitaa itse asiassa tulla Xenon-polttimon sytkästä, sillä se kuuluu aika selkeästi umpion sisältä ballastin alapuolelta. Eikö sytkä ole juuri siellä? Voisikohan sytkässä olla jotain häikkää?

      Comment


        #4
        Jos se ballasti pitää ääntä niin se on rikki :) Mittaa että saako se jännitettä. Jos saa niin rikki se ainakin on silloin.

        Comment


        • #5
          Ei kun kokeilin jo toisella ballastilla, ja sillä kävi ihan sama homma :) Ääni kuuluu umpion sisältä suunnilleen sieltä päin, johon Xenon-polttimosta menevät johdot katoavat.

          Vaihdoin siis jo toisesta (varmasti toimivasta) umpiosta sekä polttimon että ballastin, ja ihan sama juttu. Kokeilin jopa vaihtaa umpioit päittäin (vasen oikealle puolelle), mutta ei auttanut sekään.

          Comment


            #6
            Vaihda vain polttimo tai ballasti, älä kumpaakin yhtäaikaa. Muuten et tiedä kumpi niistä on rikki.

            Jos toisessa umpiossa ballasti toimii (ja polttimo), ja toisella puolella ei, niin sitten sähköissä on pakko olla jotain vikaa.

            Comment


            • #7
              Nyt on kokeiltu ristiin parilla ballastilla ja kahdella eri polttimolla, mutta umpio vain pysyy pimeänä. Olisiko nyt sitten niin, että umpion sisältä on hajonnut jotain? Päällisin puolin ei näkynyt mitään irrallisia johtoja tai muutakaan vikaa. Mikä sieltä nyt sitten voi hajota?

              Comment


              • #8
                Oletko nyt mitannu, että ballastille tulee jännite kanssa?

                Comment


                • #9
                  Itse asiassa sitä en ole vielä tehnyt. Voiko sen mitata suoraan umpion pohjassa olevan liittimen kahdesta karvasta?

                  Kokeilin toista umpiota (auto alkaa tosiaan olla jo osina, onneksi ei ole talvella käyttöpeli) siinä samalla puolella, ja se näytti toimivan.

                  Comment


                  • #10
                    Noissa ei taida olla mitään erillistä sytytinta vaan ballasti hoitaa senkin homman. Mittasitko viallisen umpion puolelta ballastin syöttöjännitteen? Jos se on OK, eipä tuossa ole enää paljon muuta mahdollisuutta kuin viallinen johto tai joku liitos, koska ballastit ja polttimot toimivat ristiin. Vika on silloin ballastin ja polttimon välissä. Se "tzk" ääni voi tulla läpilyönnistä. Polttimoa sytytettäessä sinne lykätään muutaman kymmenen kV jännite, joka helposti loikkaa väärään paikkaan, jos piuhan eriste on vaurioitunut. Jos siellä kuitenkin on erillinen sytytin, sitten sitä tutkimaan.

                    Comment


                    • #11
                      En tunne alkuperäisen xenonin rakennetta mutta mittaisin ennen ballastia.
                      Mittaisin sen myöskin toimivasta vertailun vuoksi.

                      Mikähän tuollaisen ballastin kynnysjännite on?

                      Jos ballastille tuleva jännite kuitenkin on samaa luokka kuin toimivalla puolella, niin sitten täytyy tosiaan olla jotain kosketushäiriötä tai johdoissa vikaa ballastilta polttimolle.

                      Comment


                      • #12
                        Se ääni taitaa itse asiassa tulla Xenon-polttimon sytkästä, sillä se kuuluu aika selkeästi umpion sisältä ballastin alapuolelta. Eikö sytkä ole juuri siellä? Voisikohan sytkässä olla jotain häikkää?
                        TT:ssä onkin vähän erilaisempi ratkaisu, kuin B6 A4:ssa. TT:ssä on erillinen sytytin boksi polttimon persuuksissa ja ilmeisesti umpion alla on sitten se ohjausyksikkö. Näin perhealbumin kuvista päättelin. Mites tuo ohjainboksilta tuleva johto polttimolla, oletko kokeillut vaihtaa sitä tai sitten se ohjainboksi on se viallinen...luulisi kuitenkin, että kummallakin umpiolla on oma boksinsa.

                        Laitoin kuvan liitteeksi....
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Ehdin tässä jälleen näin sunnuntain viihteeksi perehtyä hiukan tilanteeseen. Mittausten perusteella ballastille asti on kaikki kunnossa, mutta siitä eteenpäin on jotain häikkää, koska polttimo pysyy pimeänä. Polttimolle tulevia johtoja on tosin uskaltanut kokeilla, niissä kun on kai melko suuri jännite.

                          Ballasti on tosiaan ihan erillinen murikka umpion alla. Kuten tuossa jaarlin kuvassa näkyykin, umpion sisällä on sitten erillinen sytytin (kuvassa juuri valittuna oleva 14A), josta menee johdot polttimolle. Ainoa vaihtoehto tässä vaiheessa taitaa olla se, että tuossa sytyttimessä on vikaa, mutta umpion rakenteen vuoksi siihen ei pääse käsiksi muuten kuin purkamalla koko umpio - ja sehän taas ei tietenkään ole tehty purettavaksi. Lasin saa kyllä irti kuumailmapistoolilla lämmittämällä, eli homma olisi kyllä jotenkin mahdollinen. Suurin hankaluus onkin se, että tuota sytytintä ei saa varaosana.

                          Tietääkö joku, onko samaa sytytintä käytetty mahdollisesti jossain muussa vehkeessä? Jos jollain on muuten rikkinäinen TT:n Xenon-umpio ylimääräisenä, niin sekin toki kiinnostaa.

                          Comment


                          • #14
                            No niin, lähtihän se ei-huollettavissa-oleva sytytin sieltä takakautta ilman, että umpiota tarvitsi purkaa atomeiksi. Se on kiinni parilla pienellä torxilla, ja paikat ovat sen verran ahtaat, että hyviä (pieniä) työkaluja ja hermoja kaivataan.

                            Osanumero on 1 307 329, mikäli joku sitä kaipailee. Ainakin E46 M3 Bemarissa näyttäisi olevan sama osa.

                            Comment

                            Working...
                            X