Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ja taas soittimista...

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Ja taas soittimista...

Eli vaihdoin tänään ton chorus kasettirammarin jvc:n mp3 rammariin... vähän kyllä jännitti piuhojen kans ku oon täältä lukenut noita juttuja... eli autossa oli ISO liittimet ja vaihdoin siitä ne virtapiuhat ristiin ja hyvin pelaa (paitsi takakajarit), kelt ja pun liitin autosta jäi käyttämättä, keltainen ilmeisesti se bose systeemi,? punaiseen tulee vain yksi piuha?

Elikkäs varsinainen kysymys on että toimiiko takakajarit jos lyön mankan RCA lähdöistä piuhat bosen liittimeen/piuhoihin esim. sokeripalalla?
    vai tarviiko jonku "boxin" väliin?

esim.
    Mulla on jäänyt jostain kasettirammari ajoilta tommonen kaiutinlähtö->rca muunnin jossa on molemmille lähdöille erillinen "volumepotikka" jos sen löis mankan kajarilähdön ja bose plugin väliin?

ja mitä kaikkea muuta oleellista pitäs tietää?

Saatasi toimiakkin, mutta herätteen se BOSE tarvitsee että herää henkiin kun virtaset laitat soittimeen.

Ja varaudu myös tuohon konkan kolvaukseen siihen soittimen ja BOSEn väliseen potentiaali johtoon. (se siis yhdistää soittimen ja BOSEn "maat"). Tämä siis jos häiriöääntä ilmenee kytkentöjen jälkeen.

Comment

Joo kytket vaan rca:n siihen BOSEEN, mutta muista vaan se, että kun liität niitä rca piuhoja siihen BOSEEN niin ne johdot pitää osata kytkeä oikein, että se toimii. Katso siitä Audin alkuperäis mankasta apua kytkentään, siinä pitäis olla kytkentä ohje liimattuna kylkeen.

Comment

nyt sain omaan autoon vihdoin kuulumaan nuo takakaiuttimet ym.. Kävin tilaamassa tosta jjhifistä (http://www.jjhifi.com) sen adapterin makso 24e. 5minuuttia asentamisessa ja voila!!!

Comment

Jees, näin se menee... ei usko ja yrittää aina ensin isse, ja sit kiltisti piuhakauppaan ;)

PS:Paitsi mulla se piuhakaan ei toiminut ennen modausta...

Comment

Tulipahan viimeinkin rekisteröidyttyä tännekin foorumille. Jatketaan samaa jankutusta mitä näistä soittimista on nyt veivattu jo useammassa topicissa eestaas...Tuntuu kuitenkin, että joka jumalan autossa on vähintäänkin erilaiset adapterit tarpeen, mallista ja vuosimallista riippuen. Ei ois voitu vaikeemmaksi enää tehdä tarvikesoittimen vaihtamista.

Eli kysynpä vielä kerran. Kärme: Olikos sulla nyt mikä soitin (chorus, concert vai joku muu?) ja bose vai not? Eli mulla on juuri tuo pikkiksen mainitsema chorus ja passiiviset etukaiuttimet ja "aktiivinen takapää" ;) ja sis. siis subbarin. Soitin on Sonyn mp3 ja pelkkä etupää peuhaa ja adapteria tarttis. Ennen kuin alan tekemään omia johtovirityksiä niin haluaisin tietää onko joku saanut nimenomaan Sonyn soittimen toimimaan Audin aktiivikajareitten kanssa jollakin adapterilla??? Vastaus ELFA-Elektroniikasta oli, että tarvitsee Bose-adapterikaapelin 32? + aktiiviantennille virransyöttö-adapterin 27?.

On pikkusen kirjavaa tuo neuvojen jakelu ihan jopa alan ammattilaisiltakin, joten alan kohta luottaa enemmän tän pimppernetin kaikkitietäviin ohjeisiin...Blaukkarin ukko mm. tuumas, ettei koko laitetta saa toimimaan...Mutta oikeesti olisko jollakin nyt heittää faktaa, että minkälaisen adapterikaapelin tilailen ettei tartte kovin montaa harhalaukausta tehdä. Ja mahtaako sille aktiiviantennille riittää virran ryöstäminen "mistä vaan" vai onko tuo toinenkin adapteri pakollinen hankinta?!

Comment

Elikkä mulla tuo soitin oli delta ja aktiivi takapää ja nokia basso ja vahvari jonka merkkiä en tiedä.
              mun soitin on tuo alpine 9827rr ja tolla adapterilla rupes siis toimiin kaikki liittimet sopi suoraan 1/1.
              Mulle sanottiin kans oulun pörhöllä ja teleraksilassa (blaupunkt kauppias) ettei saa toimiin muutaku blaukkarin mut ku kävin sit tuolla JJhifissä niin kysy vaan auton mallin ja jostain järvenpäästä laitto tilaukseen viikko toimituksessa meni aikaa jne.. Kannattaa sun ainakin soittaa tohon liikkeeseen ja kysyä miten asia on.

Comment

Tässä kuinka sain sen Blaukkarin toimimaan, siis nuo piuhat käy jos soittimessa on normaalit standardin mukaiset liitännät (2x8 pinniä), ilmeisesti puhutaan ISO liittimistä.

Olettaisin että toimii muillakin merkeillä. Itse kokeilin myös Kenwoodin soittimella, ja se toimi, tosin Blaukkari meni kiinnitykseen, koska sen olin jo ostanut ja sopi muutenkin paremmin.

Hinnat Victorin mainitsemaa luokkaa. Ja Anttenni vahvistin adapterin tarve ei ole välttämätön (kaikissa ei ole tuota vahvistettua antennia, jolloin toimii ilmankin)

No niin nyt toimii, eli ratkaisu oli kuin olikin tuo konkka (470microfaradia), sen paikka on siinä adapteri piuhassa siinä maa-potentiaali johdossa, joka yhdistää soittimen ja BOSEn vahvistimen. Piuha poikki ja konkan asennus (kolvaus) siten että miinus napa on soittimen päässä.

Adapteri kaapeli oli 7 607 001 111 AUDI/BOSE (blaupunkt). (Virhe minkä tein oli se että, kytkin konkan soittimesta maahan menevään piuhaan ensin -> Ei toiminut)

Lisäksi kytkentään tuli Antennivahvistin adapteri 7 607 621 129 (blaupunkt), joka kävi sellaisenaan.

Piuhojen ahtaminen oli lopussa työläin vaihe.

(c:)

EDIT: Niin ja se jännitteenkesto, mulla on 25V konkka jolla toimii.
                Niin ja tuo konkka juttu vain jos ilmenee häiriömekkalaa kytkentöjen jälkeen...

Comment

Suuri kiitos timi ja kärme vaivannäöstänne ja vastauksista. Normaalit ISO-liittimethän tuossa sounissakin tosiaan on eli ei muuta kuin soittelemaan tuonne JJhifiin ja tilaamaan vastaava palikka kuin kärmellä. Ohan sen nyt toimittava, jos kerran kentsun ja alpinen kanssakin rokkaa!

Onks sulla kärme vielä tarkka tuotenumerokin jossain ylhäällä? Ihan vaan varmuuden vuoksi...Soitan nyt kuitenkin pikimmiten tuonne ja tilaan sellaisen liittimen ilman numeroita, koska siellä tunnutaan kuitenkin olevan asiasta selkeimmin jyvällä. Nuo muut kun ei ole aina vakuuttaneet asiantuntemuksellaan...

Ihan sama setti mulla varmaan on kuin sulla kärme. Ei siellä ainakaan bosea lue missään ja samapa tuo, taitaa silti olla sama adapteri oli bose tai nokia kunhan on aktiiviosasto takana ja normi edessä. Täytyy informoida kun saan adapterin paikalleen.

Comment

Kokeilin eilen Concertin tilalle laittaa JVC:n soittimen. Hieman askartelemistahan tuossa oli, mutta nyt käy piuhojen puolesta joko normaali soitin tai Audimalli kun laittaa vaan liittimet kiinni. Joten onnistuu kyllä laittaa mikä tahansa soitin kiinni... Ainoa tietysti on että tuossa ei ole lähtöä ulkoiselle näytölle, joten kanava ei näy ajotietokoneen näytöllä.

Uups... Korjataanpas soitin oikeaksi, eli kyseessä olikin Delta.

Comment

Itsekin hieman ole tuota Deltan vaihtamista pohtinu, mutta kun haluaisi sen turhuuden säilyttää siellä mittaristossa, eli että näyttää sen kanavan siellä. Eikö löydy mitää plugin radiota millä sekin toimisi. Entäs sitten integroidut hf ja puhelin? Toimiiko ne kuten ennen jonkun toisen radion kanssa, eli orkkiksessa on se vaimennus kun puhelu tulee. Muistan kyllä, että joissain radiossa on se mute mahollisuus.

Oikeesti haluaisin navi plussan..

Comment

Onks sulla kärme vielä tarkka tuotenumerokin jossain ylhäällä? Ihan vaan varmuuden vuoksi...Soitan nyt kuitenkin pikimmiten tuonne ja tilaan sellaisen liittimen ilman numeroita.
                        Ei oo mitään tarkkaa numeroa mutta kyllä luulisin että ne siellä tietää suoraan mistä adapterista oli kyse. :)

Comment

Niin totta on että eivät suoraan tue mittaristonäyttöä.

Sen verran olen jo tutkinut, että ainakin blaukkareissa on nuo lähdöt kyllä, ovat vain eri nastoissa kuin audin soittimissa, joten ilmeisesti sen saa "pienellä" käsityöllä toimimaan.

Joku oli saanut ulkoisen mittaristonäytön toimintaan Balukkarin Toronto soittimella, joten uskoisin että muillakin onnistuu jos soitin tukee ulkoista näyttöä.

Tietenkin saattaa olla että liikennöinti tapahtuu eri protokollalla, jolloin menee hankalaksi..

Täytyy tutkia...

Comment

Joo soittelin perjantaina ja kyllähän se asia selvis. Periaatteessa on olemassa kahta eri adapteri-vaihtoehtoa tuohon settiin ja se kumpi siihen tulee olla, selviää auton mallin, vuosimallin ja rekisteröintikuukauden(!) mukaan...Lisäksi asiaan vaikuttaa se onko auto "Suomi-auto" vai jälkeenpäin tuotu. Tuo adapterin sopivuus selviää myös sillä kun kattoo millanen se liitin siellä auton päässä on.

Tuolla jjhifissä on kyllä asiallinen kaveri se Korhonen ja on meinaan kohtuu hyvin perillä tuosta Audin soitinviidakosta. Lupasi laittaa adapterin tänään postiennakolla tulemaan ja luotan jo tässä vaiheessa et sillä pelittää. Raportoin taas kun piuha saapuu ja pääsen kokeilemaan. Jospa tästäkin spekuloinnista olisi siten hytyöä muillekin jatkoa ajatellen.

Comment

Heh, mitäs eroa on Saksassa myydyssä autossa ja Suomessa myydyssä autossa radion kohdalla?

En usko, että johdotuksissa on eroa kuten laitteissakaan, mutta korjatkaa harhaluulot jos tiedätte miksi noin on?

Comment

Ainakin mulla (Italian tuonti) sanottiin Blaukkarilta että, BOSEn kaveri tekee käsityönä kytkennät tehtaalla, riippuen siitä mitä on autoon laitettu. Esim. mulla oli puhelin handsfreellä, joka vaikutti asiaan. Ei ollut piuhat normaaleissa paikoissa. Kuulema toisenlainen HF tarkoitaa toista piuhoitusta ja jos on Navi sekin vaikutaa jne jne...

Kuulosti aika hurjalta, mutta näin se kuitenkin oli kun itse katselin sitä piuha härdelliä.

Comment

Melkoinen kaveri tämä bose-hemo tekeen töitä jos noin on ;)

Ehkä niitä on siellä enemmänkin tekemässä :()
                                  Vaikeahan sitä on uskoa, että joku tuollaista manuaalityötä autotehtaalla tekisi. Autotehtaalla töissä olleena nimittäin.

Comment

Juuri näin, itsekkin sieluni silmin näin : )

Mutta tosissaan se Blaukkarin hemmo sen sanoi (oli muuten juuri tämä samainen tyyppi joka loppujen lopuksi osasi tuon konkka jutun opastaa..) Ja tänä päivänä kuulostaa erikoiselta "käsityö" muuten täysin liukuhihnoitetussa valmistuslinjassa... (tehtaalla issekin joskus olleena)

Comment

Petri: Ei niissä itse soittimissa tietääkseni eroja olekaan. Erot tulevat noiden em. seikkojen perusteella millaista adapteria tarvitaan. Ja homma menee suunnilleen näin: "Hohhoijaa, tänään on maanantai, minkähänlaisen viritelmän tähän autoon laittaisi." :))

En nyt sit tiedä ihanko siellä oikeesti joku jamppa niitä käsityönään asentelee, epäilen, mutta todellakin se millaista kaapeliviritelmää siellä on missäkin autossa käytetty, on melkeen tuurista kiinni...Siksi siis myös se vaikuttaa onko kyseessä "ehta Suomi-auto".

Comment

Sarjatuotantoautoissa ei juuri linjalla kerkee kyllä miettimään mitä tekis, sen verran robottihommaa on. Se tuossa mua ihmetyttääkin.

Tosin en minä linjalla autoja kasannut vaan oli it-nöördinä siellä, eli enhän mä noista mitään tajua :()

Eli siinä vaikuttaa todennäköisesti lisävarustet, eli kaiuttimien määrä, hf ja puhelin, minkälaisen kaapelihässäkän sinne asentavat. Tuskin asentajat sitä miettii vaan ottaa sen mikä on kyseiseen autoon tarkoitettu ja tilattu. Kojelaudat kun asennetaan paketteina, joissa on lähes kaikki valmiina kiinni.

Tai, ehkä se bose-hemmo onkin siellä missä kojelaudat(tyhmä sana) kasataan.

Comment

Käsittääkseni (näin minulle ainakin huollossa kirkkain silmin kerrottiin) suomeen ei tuoda Audeissa bosesta täysin aktiivista kaiutinjärjestelmää ollenkaan, vaan sitä mallia jossa etukajarit ovat passiviset.

Itselläni saksantuonti, jossa Bose ja kaikki kajarit aktiivisia, joten veikkaisin että käyttävät tuollaisia virityksiä ulkomailla enemmänkin...

Comment

Olikohan se uusimmassa Auto-Bild lehdessä jossa sanottiin että auton johtosarja tehdään vieläkin käsin. Ja kaapeleihin laitetaan vain ne liittimet mitä varusteita siihen on tulossa kiinni. Vasta nyt tehtaat ovat saaneet automaattisen koneen joka pystyy tekemään johtosarjan automaattisesti, mutta vielä noita ei kai kuitenkaan tehdä.

Comment

Katos vaan. Muistelin, että saabeihin tuli johtosarjat Espanjasta.

Comment

Mulle sanottiin kans oulun pörhöllä ja teleraksilassa (blaupunkt kauppias) ettei saa toimiin muutaku blaukkarin mut ku kävin sit tuolla JJhifissä niin kysy vaan auton mallin ja jostain järvenpäästä laitto tilaukseen viikko toimituksessa meni aikaa jne..
                                                Sen verran pakko sanoo tosta Teleraksilasta, että itellä ei oo kyseisestä puljusta ku huonoja kokemuksia. Juurikin kyseistä asiaa omaan autoon selvitin tossa vuodenvaihteessa ja kävin ensin kyseleen Pörhöltä neuvoa. Siellä osasivat tuon johtonipun kertoa avuksi, mutta niillä ei yllättäenkään ollu sitä varastossa. Sanoin että käyn Teleraksilasta kysyyn, ku oli Blaukkarin lehti mistä sen johtosarjan mulle näytti, ja Pörhöltä anto vielä sen Blaukkarin varaosanumeron että helpompi ois kysellä sieltä. No menin sitte sinne Teleraksilaan ja ainoo paikallaoleva myyjä palveli toista asiakasta ja kysäs multa siinä välissä että minkälainen asia. Kerroin asiani ja myyjä ohjas mut kyseleen huollon puolelta ettei tarvis ootella turhaan. Tähän asti ihan hyvin palveltu, mutta kun menin siihen sermin taakse huoltomiehelle esittään asiaani niin huoltomies vaan yksioikosesti totes mulle että bosea ei saa toimimaan minkään Blaukkarin tai muunkaan mankan kanssa. Minä koitin selvittää sille että mulla on tälläkin hetkellä blaukkarin mankka autossa johon se bosen liitin menee perseeseen ja että mulla on johtosarjan numero mikä siihen tarvitaan että saa jonku muun merkkisen mankan kytkettyä. Huoltomies jatko vaan vänkäämistä ettei siihen saa muuta mankkaa eikä ees viittiny kuunnella mitä minä koitin sanoa tai vaihtoehtosesti piti mua ihan Fittipaldina. Mulla sitten keitti yli ja kävelin Pörhöltä tilaamaan sen johtosarjan ja oottelin viikon että sain sen sarjan vaikka Teleraksilassa ois voinu olla se hyllyssäkin. Noh, sitä ei voi tietää ku sieltä ei saanu palvelua.
                                                Sehän meni tilitykseksi ja offtopiciksi...
                                                Kiitos ja anteeks... :D

Comment

No niin, homma etenee. Aika tarkkaan kuukausihan siinä sitten menikin...

Eli tilasin tosiaan sen adapterikaapelin tuolta Jj Hifistä kärmen hyvien kokemuksien rohkaisemana. Puolen viikon maissa aloin miettimään, että ottikohan tää Korhonen mun osoitetta lainkaan ylös. Soittelin liikkeeseen ja kaveri oli loppuviikon poissa ja ilmeisesti osoitetta ei ollut tiedossa, koska tää toinen kaveri laitto liittimen mulle tulemaan seuraavana päivänä. Koska kaveri oli eri jonka kanssa asiasta oli puhelimessa keskusteltu, kaapeli oli _yllättäen_ väärä. Otin johtosarjasta kuvia joita sitten spekuloitiin koneen ääressä puhelimitse, jotta seuraava versio tulisi oikein.

Odottelin puoltoista viikkoa ja soitin kun ei alkanut kuulumaan. Lupasi parin päivän sisään - ei tullut. Seuraavalla viikolla tuli - sama adapteri kuin ensimmäisellä kerralla...Tässä vaiheessa alkoi kärsivällisemmältäkin kaverilta mennä hermot...Soitto JJhifiin ja lupasivat postittaa oikean version suoraan maahantuojalta eli tuolta Tele-tukusta. (Olisin siis voinut tilata sen suoraan sieltäkin alun alkaen...) Adapteri luvattiin seuraavaksi päiväksi ja tällä kertaa se tulikin. Ja että toimiiko...no yllätys että ei. Auton johtosarja _näyttää_ ihan alkuperäiseltä, mutta ilmeisesti se ei sitä kuitenkaan ole, koska muilla se on toiminut ihan plug´n play-tyyliin. Adapterissa on irrallinen sininen johto jonka tarkoitusta aloin miettimään. Soitin Tele-tukkuun ja sanoivat, että ei mitään havaintoa, soita Jjhifiin. Sanoivat, että enpä ossoo sannoo, soita Tele-tukkuun. Soitin Tele-tukkuun uudelleen ja sieltä antoivat jonkun alue-edustajan numeron joka osasi vastata, ettei sillä ole mitään virkaa eikä sitä tarvitse kytkeä mihinkään. Vastaus toimimattomuuteen oli, että todennäköisesti virta ja herätevirtojen paikkaa on vaihdettu johtosarjassa. Täytyy testailla kun kerkee ja sovittiin, että jos ei pelitä niin lähettelen vielä kuvia ja jatketaan spekulointia meilillä. Tuo kaveri vaikutti olevan asiasta perilläkin. Tiiä sitten. Perästä kuuluu taas...

Comment

Kokemuksia JJHifistä:
                                                    liikkeen nimi tuli esille tämän palstan kautta. Otin yhteyttä liikkeeseen ja kerroin, että autossani on puoliaktiivinen Bosen järjestelmä, jossa on sellaiset ja sellaiset liittimet.
                                                    Heiltä tuli vastaus, että löytyy ja hintaa 24?+6? toimituskuluja. Piuha tuli, mutta yksikään pistukka ei käynyt autossa oleviin pistokkeisiin. Ilmoitin palauttavani tuotteen, koska totesin, että tuohon on turha laitella mitään adaptereita, kun kaikkia johtoja ei Bosen liittimissä ole tallella.
                                                    Vein tuotteen postiin ja yllättäen liikkeellä ei olekaan asiakaspalautussopimusta vaan joudun laittamaan tuotteen takaisin kirjeenä omaan laskuuni, mikä ei onneksi maksanut mansikoita.
                                                    Pian tuli tilille palautus maksetusta tuotteesta, mutta ilman maksamiani toimituskuluja.
                                                    Otin yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan ja hänen lausuntonsa oli, että koska kyseessä on postimyyntiä harjoittava yritys, toimituskulut on palautettaessa tuote maksettava asiakkaalle molempiin suuntiin. Että semmoinen tapaus.
                                                    Adapterien kanssa telkkuaminen riitti, viikonloppuna asensin takaoviin testimenestyjä Hertzin 2-tie erillissarjat.

Comment

Joo postikulut maksoin minäkin molempiin suuntiin...

Ensivaikutelma tuosta Jjhifistä oli ok, mutta sen jälkeen homma alkoikin takkuamaan. Ja unohtui tuossa edellisessä postauksessa mainita, että väliin mahtui vielä yksi vastaamaton soittopyyntö kun sitä toista toimitusta ei tosiaankaan alkanut kuulumaan. Ymmärrän kiireet ja myös yrityksen näkökulman hyvin, mutta sellainen pieni huolimattomuuden maku tuosta touhusta jäi. Ja ihmettelen, jos kaverit myös asentavat (ainakin omien nettisivujensa mukaan) noita hifilaitteita ja mm. näitä adaptereita, mutta sitten asiakaspalvelu ja tietämys loppuu siihen, kun asiakkaalle on tarvittava osa toimitettu. Ei ymmärrä...

Comment

Juu, enhän minä killinkejäni heidän tililleen jätä. Laitoin juuri postia heille pyytäen palauttamaan maksamani kulut kuluttajaneuvojan saatteella: "Jos firma myy postimyynnillä tuotteita- niin kulut molempiin suuntiin on maksettava."

Comment

JJHifin tulkinta kuluttajasuojalaista tuli sähköpostitse äsken:
                                                          "Oliko mielestäsi meidän vikamme kun johtosarjasi oli modattu?
                                                          Mielestämme ei ole kohtuutonta, että te maksatte aiheettomat toimituskulut.
                                                          Myymässämme tuotteessa ei kuitenkaan ole mitään vikaa."
                                                          Vaikka johtosarjani olisi ollut koskematon, heidän tuotteensa ei olisi minua millään tavalla auttanut. Heillä olisi varmaan ollut tarvittava osa varastossaan, mutta jotenkin tuntuu siltä, että asioin auton äänentoistoon liittyvissä asioissa jonkun toisen liikkeen kanssa tästä lähin.
                                                          Lisäksi kuluttajaneuvojalle lähtee asian johdosta postia.

Comment

No siis eikös postimyyntijutut saa palauttaa vaikka ilman perusteitakin?

Comment

Working...
                                                            X