Mikä voisi olla syynä, kun jarrujen varoitusvalo vilkkuu satunnaisesti ? Auton käynnistettäessä valo ei vilku mutta koneen ollessa käynnissä valo alkaa hetken päästä vilkkumaan. Alkuun vilkkuminen loppui n. 100 m:n ajon jälkeen mutta nyt matka on pitenemässä koko ajan. En ole huomannut jarruissa mitään vikaan, jarrunesteet ei häviä mihinkään, ei myöskään hydrauliikkanesteet. ABS:kin 'hakkaa' liukkaalla varpaisiin. Voisiko vika olla sähköpuolella ? Auto on S6 -95.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen punainen varoitusvalo vilkkuu
Collapse
X
-
Aloita irroittamaan anturi kerrallaan johtoja, niin sitten tiedät missä se vika on. Jarrunestesäiliö, hydraulinestesäiliö ja lopuksi hydraulijärjestelmän paineanturi. Valossa on sitten viive, että vaikka irroitat johdon niin valo sammuu vasta n. 10-15s kuluttua.
Monta kertaa pystyt pumppaamaan jarrua moottori sammutettuna, ennen kuin merkkivalo syttyy? Muutama kymmenen kertaa sitä pitäisi pystyä pumppaamaan, jos painevaraaja on vähänkin ehjä.
Tähän jo vastasitkin, mutta onko nesteitä varmasti tarpeeksi? Ettei esim. hydraulinestesäiliössä ole nestettä juuri rajalla.
-
Omassa audissa sama ongelma. Eli punainen jarrujen ja hydrauliikan varoitusvalo alkoi vilkkua. Se vilkkuu koko ajan. Nesteet eivät ole vähentyneet koko sinä aikana kun auto on ollut omistuksessani. Onkohan jarrupalojen kulumisvaroitin kytketty tuohon samaan varoitusvaloon?
Comment
-
AJN
Lisää potilaita. Itsellä rupeaa piippaamaan ja vilkuttamaan punaista huutomerkkiä kun vain kanttaa tarpeeksi vauhdilla esim. liikenneympyrässä. Mahdollisesti johtuu nestepinnan heilahteluista? Voisiko olla mahdollista ja kuinka herkkä tuo tsydeemi on. Joskus myös startatessa kovalla pakkasella, mutta tämä on kuulemma enemmänkin normaalia. Kulumisvaroitin antaa erilaisen varoituksen.
Comment
-
mulla tuli myös tuo valo kun kokeilin vähän rajummin jarruttaa.. abseilla lukkojarrutus!! ei systeemi tykännyt varmaan tuosta tempusta.. onneksi se valo sammui hetken päästä
Comment
-
Taitaa olla jarrupainevaraaja sökö. Saattaa löytyä vanhojakin viestejä asiasta. Pommi on yksi lemppinimi sille varaajalle.
Comment
-
-
Alan itsekin kallistua tuon pommin puoleen. Lisäoireina on nimittäin alkanut ilmaantumaan jarrupolkimen 'kovettumista' ja 'väristämistä'. Tietääkö joku mistä S6:een saisi noita pommeja Helsingin seudulta ? Tietenkin mahd. halvalla. Netistä löysin yhden jenkkiläisen putiikin, joka kauppaa Lemforderin pommia (N3050-28809) hintaan 266,08 $. Mahtaakohan olla muita valmistajia, Febi-Billstein ? Tietääkö kukaan saatavuutta/hintaa ?
Comment
-
-
-
No nyt on 'pommi' vaihdettu ja jarrut toimivat nyt kyllä ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Se p...leen valo vaan edelleen vilkkuu. Olen tutkinut/korjannut seuraavat asiat tähän mennessä:
1. Pommi vaihdettu
2. Jarrupalojen kulumisen kertovien piuhojen tarkistus edestä (takaan ei löytynyt)
3. Nesteet tarkistettu, ei kulu, ei vuoda
Tuli mieleen, että voisiko vika olla anturissa joka mittaa painetta järjestelmästä ? Kai siellä sellainen jossain on ? Tietääkö joku missä mahtaa sijaita S6:ssä -95 ? Mitä muuta vielä voisi olla vikana ?
Comment
-
Comment
-
Tervehdys.
Potilas: Audi A8 D3 W12 vuosimallia 2006.
Vika: Jarrunesteen pinnankorkeudesta tulee hälytys mittariston näyttöön, (!) vilkkuu ja mittariston keskinäyttö ilmoittaa "tarkasta jarrunesteen määrä".
Vian ilmaantuminen: Auto seissyt pihassa vajaa 3kk ajamatta (toisinaan käytetty paikoillaan), viimeisimmän käynnistyksen jälkeen hälytys ilmestyi mittaristoon.
Tähän mennessä tarkistettu:
1) Jarrunestesäiliön pinta-anturin liitin irtikytkettynä hälytys ei poistu, vaikka virrat käytetään pois
2) Anturin liittimen vihreään johtoon tulee akkujännite eikä johto ole yhteydessä maahan
3) Anturin liittimen ruskea johto saa maata (vastus n. 3 ohmia), eikä johtoon tule jännitettä
4) VCDS ei löydä vikakoodeja, jotka viittaisivat tähän ongelmaan (tuo ABS-ohjauslaitteen vika on ollut päällä jo pari vuotta ilman nyt näkyvää varoitusta)
5) Molemmat kojelaudan päissä olevat sulakerasiat ja takakontin sulakerasia käyty läpi
Kysymyksiä:
1) Pitäisikö vihreään johtoon tulla akkujännite vai 5 volttia?
2) Onko D3 mittaristossa tunnettuja vikoja, jotka voisivat aiheuttaa hälytyksen?
3) Onko ehdotuksia, mitä kannattaisi tarkistaa seuraavaksi?
Edit: 4) Onko anturissa joku sisäinen vastus valvomassa anturin kuntoa, eli pelkkä johdon irrottaminen ei sammutakaan vikavaloa?Viimeksi muokannut kvande; 16.4.2022, 18:00.
Comment
-
Laittamasi kytkentäkuvan perusteella J285 pinni maadottuu kun nesteen pinta putoaa riittävän alas. Eli nyt tuo pinni saa maata kokoajan tai sitten mittaristossa vikaa.
E. Luin tuolta toisaalta tutkimuksiasi ja kyllä vahvasti vaikuttaa johtosarja tai mittaristo ongelmalta.
Comment
-
Mulla A4 B7 jarrujen merkkivalo palaa koko ajan. Kun ottaa jarrunestesäiliön anturin liittimen irti niin valo sammuu. Vaihdoin anturin, ei vaikuttanut mitään. Jos anturi on pois paikoiltaan ilmassa ja liitin kytkettynä niin valo sammuu. Heti kun tökkäät sen takaisin niin valo syttyy. Neste on ehkä millin maximimerkin alapuolella.Millainen tuo anturin paikka säiliössä on ? Sieltä ei tule lainkaan nestettä pihalle kun ottaa anturin pois, pitäskö sieltä tulla ?
Comment
-
Tuo jarrunestesäiliön pintakytkin on ainakin A8:ssa magneettinen kytkin.
Säiliössä on koho, johon on kiinnitetty magneetti. Pinnan laskiessa magneetti laskee alaspäin ja kytkin aktivoituu.
Koska kytkin ei tarvitse mekaanista linkkiä kohoon tai nesteeseen, on se voitu sijoittaa jarrunestesäiliössä olevaan poteroon siten, että se on täysin säiliön ulkopuolella.
Kytkin on periaatteessa helppo vaihtaa, eikä hintakaan ole montaa kymppiä, mutta a8:ssa paikka on sen verran ahdas, että en jaksaisi huvikseen vaihtaa kytkintä. - Ja juuri tämän vuoksi täällä huutelen muiden kokemuksia vastaavasta ongelmasta. :)
Edit: Pistin kuitenkin uuden kytkimen tilaukseen ebay.de:n kautta. Hinta Latviassa rapian 22 euroja ja postit 6 euroa päälle: https://www.ebay.de/itm/233747762603...53.m2749.l2649Viimeksi muokannut kvande; 17.4.2022, 17:14.
Comment
-
Hmm, kohoa ei varmaan pysty vaihtamaan jos se jumittaa eli onko vaihdettava koko säiliö sitten ?
Comment
-
Coupevescu: Jos kohoa ei saa ronkittiin liikkeelle, joutuu säiliön vaihtamaan.
Tosin sinullakin valon toiminta on hieman outoa, sillä itse kuvittelin sen syttyvän, kun magneettikenttä puuttuu. - Tuolloin valon pitäisi palaa, jos anturi on pois poterostaan ja piuhat kiinni. - Ehkä A4:n jarrunestesäiliö on erilainen, kuin kasin?
Comment
Comment