Kerrankin mulla EI ole kysyttävää vaan tämä viesti on seurausta siitä mielihyvästä, jonka saa kun kerrankin virittelyt menee "putkeen".
Tämän tarinan otsikko voisi melkein yhtä hyvin olla "köyhän miehen TI-webastoasennus" mutta sen postauksen vuoro on vähän myöhemmin kun kaikki osat on autossa kiinni ja toimii. Ja sitä paitsi en jaksa enää jobata itse Webastoa tuonne A6 V6 TDI:n etulokasuojan ahtaaseen koloon - saa pojat laittaa. Eli mulla ei ole otettu vielä edes koesavuja, mutta sähköpuoli pelaa ja se on oikeastaan tämän jutun "juoni".
Mutta, asiaan: V6 TDI:mme kaipasi kovasti Webastoa/Eberiä. Ei antanut sielu periksi ostaa ja asennuttaa uutta. Ehkä tästä on vinkkiä toisille ti-henkisille. Osien inventaari:
- Käytettyjä ja uusinakin irti purettuja Webaston Thermo Top C:eitä ja vastaavia Ebereitä irtoaa Ebaystä yleensä 200-300 euroon (pelkkä keskusyksikkö). Sen verran tarkkana tulee olla, että ostaa vesipumpullisen mallin ja karttaa CAN-väyläohjattuja (mm. BMW:n ja uudempien Audien alkuperäisasenteiset): niitä ei saa pelaamaan muissa autoissa "yleismallina"
- Sitten haalii eBaystä tai muualta polttoainepumpun, pakoputkiston, imuputken suodattimineen ja polttoaineputkea. Minä ostin näitä irrallaan, mutta usein näitä näkee koko paketteja kohtuuhintaan.
Mutta ne "vinkit":
Minä en halunnut liimata kojetauluun taas yhtä hienoa "härpätintä" lisää, eli Webaston omaa erillistä viikkokelloa. Sitä paitsi nämä ovat hinnoissaan ja niiden mukanaolo "webastopaketissa" tekee paketista täydellisen&asennuskelpoisen ja tuppaan nostamaan hintaa... Sama pätee Webaston johtosarjaan, sitä ei tähän projektiin tarvita kokonaisena...
Eli projektini nimi on "asenna OEM-tyylinen Webasto A6 C5:een siten, että polttoainelämmitin ajastetaan ajotietokoneella eli FIS:llä". Vähän askarrutti voiko tätä ylipäätään saada toimimaan, sillä Audin oma "tehdaswebaston" jälkiasennusohjekin käyttää tavallista, irrallista viikkokelloa.
Tämä projekti alkoi haalimalla nuo tarvittavat Webaston osat. Siis ilman kellolaitetta ja johtosarjaa. Ei räjäytä budjettia: Thermo top C, pumput, letkut ja muut hilppeet yhteensä noin 350 egeä (ebay, näitä on tarjolla koko ajan)
Nettishoppailun jälkeen olikin kasassa "kaikki tarvittava", mutta kello ja johtosarja puuttuu. Eipä mitään. Minä tein "kalliihkon kokeilun" (jotta sinun ei tartte) ja tilasin Audin alkuperäisen johtosarjan tehdasasenteiselle Webastolle (noin satasen maksoi). Ei kannata: Se on aika hyödytön, käyttöön jäävät oikeastaan vain Webaston ja bensapumpun liittimet. Ne toki täytyy jostain järkätä: jos et muualta saa, sitten näistä Audin alkuperäisjohdoista (epäilen kyllä että halvemallakin löytää...)
Ja sitten siihen FIS:n virittelyyn: A6 Audin mittaristoon tuli CAN-päivityksen myötä (2000 huitteilla, kun analoginen viisarikello muuttui digikelloksi ja taustavalaistus valkoiseksi) lisää älyä. Samalla mm. tehdasasenteisten Webastojen kello-ohjaus siirtyi kuskin oven hanskalokerosta mittaristoon.
Mittariston FIS:ssä on oma valikkojärjestelmänsä. Sinne pääsee käsiksi keskikonsolissa, sähköpeilien säätimien takana olevalla valintapyörällä. Täh, millä? Tuollainen on paikallaan autoissa, joissa on tehdasasenteinen Webasto, rengaspaineenvalvonta tai pikkunavi. Meidän Audissa on täysi FIS ja Navi+, mutta koska tehtaalta ei tullut webastoa, niin keskikonsolin valintapyörää ei ollut. Vilkkuviiksen FIS-säätimillä tuohon valikkoon ei pääse millään.
No eipä mitään. Itse surffailin aikani eBayssä ja sitten silmiin sattui kahdellakympillä purkuosana tuo keskikonsolin valintapyörä, jossa MENU-näppäin. Sittemmin yleismittarilla selvisi, että tuo on ihan passiivinen kytkinpaketti: jos ei löydä tuota valmiina, näppärä kaveri saa tavallisista kytkimistä rakennettua oman, ihan samalla tavalla toimivan "iDriven" ;-)
Nyt oli osat aika hyvin kasassa. Elättelin vielä toiveita että autossa olisi suurin osa johdoista jo paikallaan jotta webaston lisäsarjan voisi kytkeä kiinni "plug and play". No ei tuolla tietenkään mitään johtoja valmiina ollut.
Kytkentähommiin! Valintapyörä keskikonsoliin ja siitä kuudella karvalla johdotus keskikonsolin kautta mittaritaulun taa. Mittaritaulun takana olevaan harmaaseen liitinkappaleeseen nämä johdot uusilla liittimillä (saa merkkitiskiltä: mutta itse patentoin puretuilla PC-emolevyn johtoliittimillä) ja sitten merkkivalo ja maa radion johtosarjasta.
Ja samalla kun mittariston liitin on auki, sinne kiinni pari lisäpinniä, joista toinen antaa ulos Webaston aktivointiherätteen ja toiseen voi kytkeä kiinni GSM-kauko-ohjauksen (tai Telestartin) tulon.
Mittaristo takaisin paikoilleen ja vot! Kun keskikonsolista tökkää MENU-nappulaa aukeaa FIS:iin ennennäkemätön valikko, josta voi mm. asetella ajotietokoneen toimintoja, kellonajan paikalleen yms. Ei se mikään huikean monipuolinen iDrive ole, mutta kuitenkin. Taukolämmitintä ei vielä näy listalla.
Tässä vaiheessa VAGCOM:lla koodataan mittaristoon "standheizung"-optio käyttöön. Kas: valikkoon ilmestyy ajastus sekä taukolämmitykselle että -viilennykselle. Ajastuspaikkoja on kaksi, lisäksi toiminnot "heti päälle" ja tietysti kauko-ohjauksella aktivointi.
Samalla kun asennushommia tekee, kannattaa nykäistä radio irti, sen alta ilmastoinnin ohjauspaneeli ja kytkee sinne D1-johto, jolla Webasto saa ilmastointilaitteen aktivoitua.
Sekä mittaristolta tuleva Webaston aktivointipiuha että tuo ilmastointilaitteen D1-johdin kannattaa johdatella kuskin jalkatilan kytkentäpisteeseen, johon vielä viritetään rele yms. Tästä eteenpäin asennus menee ihan kuten tavanomaisen Webaston asennusohje A6:een sanoo, en siis jaksa satuilla.
Jalkatilan kytkentäpisteestä pitää vetää kaikki sähköt lokasuojaan Webaston keskusyksikölle asti - tässä nuo hankkimani audin alkuperäiset johtosarjat löytävät kelpo käyttöä. Niissä valmiina oleville sähkökeskuksen liittimille ei kyllä tosin - kuten jo mainitsin - löydy vastakappaleita sähkökeskuksesta.
Olkoon tämä satu tällä erää tässä. Jos aihe kiinnostaa, kommenttia, voin sitten kaivella noita osanumeroita ja tarkentaa tarinaa. Tulihan itselleni todistettua että "voi sen jälkiasentaa" ;-)
Tämän tarinan otsikko voisi melkein yhtä hyvin olla "köyhän miehen TI-webastoasennus" mutta sen postauksen vuoro on vähän myöhemmin kun kaikki osat on autossa kiinni ja toimii. Ja sitä paitsi en jaksa enää jobata itse Webastoa tuonne A6 V6 TDI:n etulokasuojan ahtaaseen koloon - saa pojat laittaa. Eli mulla ei ole otettu vielä edes koesavuja, mutta sähköpuoli pelaa ja se on oikeastaan tämän jutun "juoni".
Mutta, asiaan: V6 TDI:mme kaipasi kovasti Webastoa/Eberiä. Ei antanut sielu periksi ostaa ja asennuttaa uutta. Ehkä tästä on vinkkiä toisille ti-henkisille. Osien inventaari:
- Käytettyjä ja uusinakin irti purettuja Webaston Thermo Top C:eitä ja vastaavia Ebereitä irtoaa Ebaystä yleensä 200-300 euroon (pelkkä keskusyksikkö). Sen verran tarkkana tulee olla, että ostaa vesipumpullisen mallin ja karttaa CAN-väyläohjattuja (mm. BMW:n ja uudempien Audien alkuperäisasenteiset): niitä ei saa pelaamaan muissa autoissa "yleismallina"
- Sitten haalii eBaystä tai muualta polttoainepumpun, pakoputkiston, imuputken suodattimineen ja polttoaineputkea. Minä ostin näitä irrallaan, mutta usein näitä näkee koko paketteja kohtuuhintaan.
Mutta ne "vinkit":
Minä en halunnut liimata kojetauluun taas yhtä hienoa "härpätintä" lisää, eli Webaston omaa erillistä viikkokelloa. Sitä paitsi nämä ovat hinnoissaan ja niiden mukanaolo "webastopaketissa" tekee paketista täydellisen&asennuskelpoisen ja tuppaan nostamaan hintaa... Sama pätee Webaston johtosarjaan, sitä ei tähän projektiin tarvita kokonaisena...
Eli projektini nimi on "asenna OEM-tyylinen Webasto A6 C5:een siten, että polttoainelämmitin ajastetaan ajotietokoneella eli FIS:llä". Vähän askarrutti voiko tätä ylipäätään saada toimimaan, sillä Audin oma "tehdaswebaston" jälkiasennusohjekin käyttää tavallista, irrallista viikkokelloa.
Tämä projekti alkoi haalimalla nuo tarvittavat Webaston osat. Siis ilman kellolaitetta ja johtosarjaa. Ei räjäytä budjettia: Thermo top C, pumput, letkut ja muut hilppeet yhteensä noin 350 egeä (ebay, näitä on tarjolla koko ajan)
Nettishoppailun jälkeen olikin kasassa "kaikki tarvittava", mutta kello ja johtosarja puuttuu. Eipä mitään. Minä tein "kalliihkon kokeilun" (jotta sinun ei tartte) ja tilasin Audin alkuperäisen johtosarjan tehdasasenteiselle Webastolle (noin satasen maksoi). Ei kannata: Se on aika hyödytön, käyttöön jäävät oikeastaan vain Webaston ja bensapumpun liittimet. Ne toki täytyy jostain järkätä: jos et muualta saa, sitten näistä Audin alkuperäisjohdoista (epäilen kyllä että halvemallakin löytää...)
Ja sitten siihen FIS:n virittelyyn: A6 Audin mittaristoon tuli CAN-päivityksen myötä (2000 huitteilla, kun analoginen viisarikello muuttui digikelloksi ja taustavalaistus valkoiseksi) lisää älyä. Samalla mm. tehdasasenteisten Webastojen kello-ohjaus siirtyi kuskin oven hanskalokerosta mittaristoon.
Mittariston FIS:ssä on oma valikkojärjestelmänsä. Sinne pääsee käsiksi keskikonsolissa, sähköpeilien säätimien takana olevalla valintapyörällä. Täh, millä? Tuollainen on paikallaan autoissa, joissa on tehdasasenteinen Webasto, rengaspaineenvalvonta tai pikkunavi. Meidän Audissa on täysi FIS ja Navi+, mutta koska tehtaalta ei tullut webastoa, niin keskikonsolin valintapyörää ei ollut. Vilkkuviiksen FIS-säätimillä tuohon valikkoon ei pääse millään.
No eipä mitään. Itse surffailin aikani eBayssä ja sitten silmiin sattui kahdellakympillä purkuosana tuo keskikonsolin valintapyörä, jossa MENU-näppäin. Sittemmin yleismittarilla selvisi, että tuo on ihan passiivinen kytkinpaketti: jos ei löydä tuota valmiina, näppärä kaveri saa tavallisista kytkimistä rakennettua oman, ihan samalla tavalla toimivan "iDriven" ;-)
Nyt oli osat aika hyvin kasassa. Elättelin vielä toiveita että autossa olisi suurin osa johdoista jo paikallaan jotta webaston lisäsarjan voisi kytkeä kiinni "plug and play". No ei tuolla tietenkään mitään johtoja valmiina ollut.
Kytkentähommiin! Valintapyörä keskikonsoliin ja siitä kuudella karvalla johdotus keskikonsolin kautta mittaritaulun taa. Mittaritaulun takana olevaan harmaaseen liitinkappaleeseen nämä johdot uusilla liittimillä (saa merkkitiskiltä: mutta itse patentoin puretuilla PC-emolevyn johtoliittimillä) ja sitten merkkivalo ja maa radion johtosarjasta.
Ja samalla kun mittariston liitin on auki, sinne kiinni pari lisäpinniä, joista toinen antaa ulos Webaston aktivointiherätteen ja toiseen voi kytkeä kiinni GSM-kauko-ohjauksen (tai Telestartin) tulon.
Mittaristo takaisin paikoilleen ja vot! Kun keskikonsolista tökkää MENU-nappulaa aukeaa FIS:iin ennennäkemätön valikko, josta voi mm. asetella ajotietokoneen toimintoja, kellonajan paikalleen yms. Ei se mikään huikean monipuolinen iDrive ole, mutta kuitenkin. Taukolämmitintä ei vielä näy listalla.
Tässä vaiheessa VAGCOM:lla koodataan mittaristoon "standheizung"-optio käyttöön. Kas: valikkoon ilmestyy ajastus sekä taukolämmitykselle että -viilennykselle. Ajastuspaikkoja on kaksi, lisäksi toiminnot "heti päälle" ja tietysti kauko-ohjauksella aktivointi.
Samalla kun asennushommia tekee, kannattaa nykäistä radio irti, sen alta ilmastoinnin ohjauspaneeli ja kytkee sinne D1-johto, jolla Webasto saa ilmastointilaitteen aktivoitua.
Sekä mittaristolta tuleva Webaston aktivointipiuha että tuo ilmastointilaitteen D1-johdin kannattaa johdatella kuskin jalkatilan kytkentäpisteeseen, johon vielä viritetään rele yms. Tästä eteenpäin asennus menee ihan kuten tavanomaisen Webaston asennusohje A6:een sanoo, en siis jaksa satuilla.
Jalkatilan kytkentäpisteestä pitää vetää kaikki sähköt lokasuojaan Webaston keskusyksikölle asti - tässä nuo hankkimani audin alkuperäiset johtosarjat löytävät kelpo käyttöä. Niissä valmiina oleville sähkökeskuksen liittimille ei kyllä tosin - kuten jo mainitsin - löydy vastakappaleita sähkökeskuksesta.
Olkoon tämä satu tällä erää tässä. Jos aihe kiinnostaa, kommenttia, voin sitten kaivella noita osanumeroita ja tarkentaa tarinaa. Tulihan itselleni todistettua että "voi sen jälkiasentaa" ;-)
Comment