Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

FIS:stä kellolaite webastolle/eberille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • FIS:stä kellolaite webastolle/eberille

    Kerrankin mulla EI ole kysyttävää vaan tämä viesti on seurausta siitä mielihyvästä, jonka saa kun kerrankin virittelyt menee "putkeen".

    Tämän tarinan otsikko voisi melkein yhtä hyvin olla "köyhän miehen TI-webastoasennus" mutta sen postauksen vuoro on vähän myöhemmin kun kaikki osat on autossa kiinni ja toimii. Ja sitä paitsi en jaksa enää jobata itse Webastoa tuonne A6 V6 TDI:n etulokasuojan ahtaaseen koloon - saa pojat laittaa. Eli mulla ei ole otettu vielä edes koesavuja, mutta sähköpuoli pelaa ja se on oikeastaan tämän jutun "juoni".

    Mutta, asiaan: V6 TDI:mme kaipasi kovasti Webastoa/Eberiä. Ei antanut sielu periksi ostaa ja asennuttaa uutta. Ehkä tästä on vinkkiä toisille ti-henkisille. Osien inventaari:

    - Käytettyjä ja uusinakin irti purettuja Webaston Thermo Top C:eitä ja vastaavia Ebereitä irtoaa Ebaystä yleensä 200-300 euroon (pelkkä keskusyksikkö). Sen verran tarkkana tulee olla, että ostaa vesipumpullisen mallin ja karttaa CAN-väyläohjattuja (mm. BMW:n ja uudempien Audien alkuperäisasenteiset): niitä ei saa pelaamaan muissa autoissa "yleismallina"

    - Sitten haalii eBaystä tai muualta polttoainepumpun, pakoputkiston, imuputken suodattimineen ja polttoaineputkea. Minä ostin näitä irrallaan, mutta usein näitä näkee koko paketteja kohtuuhintaan.

    Mutta ne "vinkit":

    Minä en halunnut liimata kojetauluun taas yhtä hienoa "härpätintä" lisää, eli Webaston omaa erillistä viikkokelloa. Sitä paitsi nämä ovat hinnoissaan ja niiden mukanaolo "webastopaketissa" tekee paketista täydellisen&asennuskelpoisen ja tuppaan nostamaan hintaa... Sama pätee Webaston johtosarjaan, sitä ei tähän projektiin tarvita kokonaisena...

    Eli projektini nimi on "asenna OEM-tyylinen Webasto A6 C5:een siten, että polttoainelämmitin ajastetaan ajotietokoneella eli FIS:llä". Vähän askarrutti voiko tätä ylipäätään saada toimimaan, sillä Audin oma "tehdaswebaston" jälkiasennusohjekin käyttää tavallista, irrallista viikkokelloa.

    Tämä projekti alkoi haalimalla nuo tarvittavat Webaston osat. Siis ilman kellolaitetta ja johtosarjaa. Ei räjäytä budjettia: Thermo top C, pumput, letkut ja muut hilppeet yhteensä noin 350 egeä (ebay, näitä on tarjolla koko ajan)

    Nettishoppailun jälkeen olikin kasassa "kaikki tarvittava", mutta kello ja johtosarja puuttuu. Eipä mitään. Minä tein "kalliihkon kokeilun" (jotta sinun ei tartte) ja tilasin Audin alkuperäisen johtosarjan tehdasasenteiselle Webastolle (noin satasen maksoi). Ei kannata: Se on aika hyödytön, käyttöön jäävät oikeastaan vain Webaston ja bensapumpun liittimet. Ne toki täytyy jostain järkätä: jos et muualta saa, sitten näistä Audin alkuperäisjohdoista (epäilen kyllä että halvemallakin löytää...)

    Ja sitten siihen FIS:n virittelyyn: A6 Audin mittaristoon tuli CAN-päivityksen myötä (2000 huitteilla, kun analoginen viisarikello muuttui digikelloksi ja taustavalaistus valkoiseksi) lisää älyä. Samalla mm. tehdasasenteisten Webastojen kello-ohjaus siirtyi kuskin oven hanskalokerosta mittaristoon.

    Mittariston FIS:ssä on oma valikkojärjestelmänsä. Sinne pääsee käsiksi keskikonsolissa, sähköpeilien säätimien takana olevalla valintapyörällä. Täh, millä? Tuollainen on paikallaan autoissa, joissa on tehdasasenteinen Webasto, rengaspaineenvalvonta tai pikkunavi. Meidän Audissa on täysi FIS ja Navi+, mutta koska tehtaalta ei tullut webastoa, niin keskikonsolin valintapyörää ei ollut. Vilkkuviiksen FIS-säätimillä tuohon valikkoon ei pääse millään.

    No eipä mitään. Itse surffailin aikani eBayssä ja sitten silmiin sattui kahdellakympillä purkuosana tuo keskikonsolin valintapyörä, jossa MENU-näppäin. Sittemmin yleismittarilla selvisi, että tuo on ihan passiivinen kytkinpaketti: jos ei löydä tuota valmiina, näppärä kaveri saa tavallisista kytkimistä rakennettua oman, ihan samalla tavalla toimivan "iDriven" ;-)

    Nyt oli osat aika hyvin kasassa. Elättelin vielä toiveita että autossa olisi suurin osa johdoista jo paikallaan jotta webaston lisäsarjan voisi kytkeä kiinni "plug and play". No ei tuolla tietenkään mitään johtoja valmiina ollut.

    Kytkentähommiin! Valintapyörä keskikonsoliin ja siitä kuudella karvalla johdotus keskikonsolin kautta mittaritaulun taa. Mittaritaulun takana olevaan harmaaseen liitinkappaleeseen nämä johdot uusilla liittimillä (saa merkkitiskiltä: mutta itse patentoin puretuilla PC-emolevyn johtoliittimillä) ja sitten merkkivalo ja maa radion johtosarjasta.

    Ja samalla kun mittariston liitin on auki, sinne kiinni pari lisäpinniä, joista toinen antaa ulos Webaston aktivointiherätteen ja toiseen voi kytkeä kiinni GSM-kauko-ohjauksen (tai Telestartin) tulon.

    Mittaristo takaisin paikoilleen ja vot! Kun keskikonsolista tökkää MENU-nappulaa aukeaa FIS:iin ennennäkemätön valikko, josta voi mm. asetella ajotietokoneen toimintoja, kellonajan paikalleen yms. Ei se mikään huikean monipuolinen iDrive ole, mutta kuitenkin. Taukolämmitintä ei vielä näy listalla.

    Tässä vaiheessa VAGCOM:lla koodataan mittaristoon "standheizung"-optio käyttöön. Kas: valikkoon ilmestyy ajastus sekä taukolämmitykselle että -viilennykselle. Ajastuspaikkoja on kaksi, lisäksi toiminnot "heti päälle" ja tietysti kauko-ohjauksella aktivointi.

    Samalla kun asennushommia tekee, kannattaa nykäistä radio irti, sen alta ilmastoinnin ohjauspaneeli ja kytkee sinne D1-johto, jolla Webasto saa ilmastointilaitteen aktivoitua.

    Sekä mittaristolta tuleva Webaston aktivointipiuha että tuo ilmastointilaitteen D1-johdin kannattaa johdatella kuskin jalkatilan kytkentäpisteeseen, johon vielä viritetään rele yms. Tästä eteenpäin asennus menee ihan kuten tavanomaisen Webaston asennusohje A6:een sanoo, en siis jaksa satuilla.

    Jalkatilan kytkentäpisteestä pitää vetää kaikki sähköt lokasuojaan Webaston keskusyksikölle asti - tässä nuo hankkimani audin alkuperäiset johtosarjat löytävät kelpo käyttöä. Niissä valmiina oleville sähkökeskuksen liittimille ei kyllä tosin - kuten jo mainitsin - löydy vastakappaleita sähkökeskuksesta.

    Olkoon tämä satu tällä erää tässä. Jos aihe kiinnostaa, kommenttia, voin sitten kaivella noita osanumeroita ja tarkentaa tarinaa. Tulihan itselleni todistettua että "voi sen jälkiasentaa" ;-)

    #2
    No niin, tällaisia on mukava lukea. Mitenhän mahtaa B6:ssa olla tuo tehdaslämmitin, onko sille jokin oma kytkinpaketti vai ohjataanko sitä ajotietokoneen napeista?

    Comment


    • #3
      terve, itselläni on tehdas asennettu webasto tuossa b6:sessa ja sitä ohjataan navin näppäimillä jotka sijaitsevat keskikonsolissa. fis:iin tulee oma valikko lämmittimestä ja sieltä voi tehdä ajastuksia tai laittaa lämmittimen heti päälle.webaston saa myös tuolla orkkis kauko-ohjaimella päälle.

      Comment


        #4
        Hieno ohje, kiitoksia. Vielä varaosanumerot orkkisosille niin helpottaa hankintaa.

        Ei se itse lämppärin asennus sinne puskurin sisään mitenkään vaikeaa ole, tilaa on melko runsaasti. Vesiletkujen liittäminen lohkon kyljessä kulkevaan vesiputkeen vaatiikin jo sitten vähän sorminäppäryyttä. Polttoaineelle pitäisi olla tankissa valmis ottoputki kun Q on kyseessä.
        Viimeksi muokannut TDIq; 19.1.2009, 12:08.

        Comment


        • #5
          Itsekin pähkäilin tätä kun PA-lämmitintä harkitsin syksyllä, mutta päädyin sitten kuitenkin kauko-ohjattuun Eberiin. B6:een en vain löytänyt mistään kytkentäkaaviota keskikonsolin ohjainrullalle.

          Joka tapauksessa hieno projekti! Vielä kun laitat pinnien numerot näkyviin niin varmasti onnistuu tämän perusteella muiltakin. Mahtaakohan tämä toimia myös Eberin kanssa vai vain Webaston lämmittimen?

          Comment


            #6
            Webaston ja Eberin ohjaus tapahtuu samalla tavalla syöttämällä yhteen johtoon +12 V.

            Comment


            • #7
              Metka juttu muuten, tuossa 3BG-Passatissa kun kerran vahingossa nojasin tuohon ajotietokoneen keinukytkimeen vähän pidempään se pomppas juuri tuonne FIS-menuun, jonka olemassaolosta (näin vanhassa) ei ollu hajuakaan.

              Ei tainnu käyttöohjekirjakaan tuntea koko valikkoa.

              Comment


              • #8
                >Vielä varaosanumerot orkkisosille niin helpottaa hankintaa.

                Keskikonsolin FIS-menunappula/säädin: 4B0 919 719E (tämän voi halutessaan korvata ihan omalla neljän kytkimen virityksellä jos tätä ei järkevään hintaan löydä). Kytkimen alla on niin pieni+erikoinen liitin että se olisi hyvä saada mukaan (mulla oli mukana katkaistu johto purkuosassa kii)

                Mittariston taakse harmaaseen moninapaliittimeen tarvitsee "lisäpinnejä", alkuperäisenä niiden osakoodi 4B0 919 719. Näitä menee seitsemän kappaletta jos haluaa kytkeä karvat Webaston kesäkäytölle ja kauko-ohjaukselle myös. Mittariston kattavat pinnikuvaukset löytyy:
                [COLOR=#800080]http://www.audi4ever.at/faq/pdf/audi_a6_kombiinstrument_umbau_can.pdf[/COLOR]
                Ja sieltä ilmenee, että tuon menunappulan pinnit on 1-4. Webaston pinnit 20-22.

                Alkuperäiset johtosarjat Webastolle (näistä siis saa hyödynnettyä lähinnä polttoainepumpun pitkän johdon ja Webaston liittimet: ei sovi Eberiin):
                4B1971543BB ja 4Z7971225C. Näistä ensiksi mainittu Tepolla noin 70€ ja jälkimmäinen 100€. Jälkimmäisessä on ehkä kaksi metriä johtoa ja pari liitintä, eeeh, joten en suosittele. Näiden sijasta riittää ihan hyvin jos hankit jostain Webastoon sopivat liittimet ja virität muun itse.

                >Polttoaineelle pitäisi olla tankissa valmis ottoputki kun Q on kyseessä.

                Näin se alkuperäinen asennusohjekin väitti. Etsittiin mekaanikon kanssa tuota mun Quattron tankista joka puolelta (ihan kuituskoopinkin kanssa tankin ja korin välistä) ja ei siellä kyllä takuulla mitään ollut! Tehtiin liitos "tavallisella" Webaston tankkiottimella bensapumpun kannen läpi.

                >Mahtaakohan tämä toimia myös Eberin kanssa vai vain Webaston lämmittimen?

                Kuten jo Pasi totesi, toimii kummankin kanssa. Ja voi tuolla ohjata ajastetusti vaikka tavallista lohkolämppäriä, heh, jos väliin virittää releet.

                >kun kerran vahingossa nojasin tuohon ajotietokoneen keinukytkimeen vähän pidempään se pomppas juuri tuonne FIS-menuun

                Jos tuossa FIS:ssä on tosiaan tällainen dokumentoimaton "näppäinoikotie" niin sitten kannattaa unohtaa koko työläs lisäohjaimen asennus! :-I

                Niinmuuten: jos haette Webastoa eBaystä VAROKAA niitä runsain joukoin myynnissä olevia CAN-väyläisiä malleja! Nämä ovat tyyppitarran mukaan ihan tavallisia Thermo Top C:eitä tai Z/C:eitä. Niissä on yleensä peräpäässä toinen tarra, joka on BMW:n/Audin/Mersun logolla varustettu osanumero. Näitä on olemassa ainaskin vuodesta 2003 alkaen. Niiden ohjausyksikkö on "tuunattu" siten, että laitetta voi ohjata CAN-väylästä. Niissä on kyllä normaaliin tapaan 1-pinnistä plussalla tapahtuva käynnistys, mutta ohjausyksikkö on koodattu siten, että "manuaalisen" käynnistyskäskyn saatuaan se kyselee vielä CAN-väylästä että onko tarpeen lämmittää. Tällainen versio EI lähde mitenkään käyntiin ilman että on oikeassa väylässä kiinni.

                "Universaalimallin" Webaston tunnistaa parhaiten siitä, ettei siinä ole ylimääräisiä tarroja ja se ei ole peräisin uudemmasta CAN-väyläisestä autosta...

                Mistäkö tiedän? No mä ostin piruuttani satasella melkein pistämättömän BMW:n Thermo Top C:n. Tuli kokeiltua ja nyt on hyviä varaosia :-) Tuon ohjauskortin voi tietysti vaihtaa, mutta se kustantaa yli 300€ Suomen maahantuojalla.
                Viimeksi muokannut jkuisma; 19.1.2009, 15:21.

                Comment


                  #9
                  Eikö CAN-väyläinen olisi periaatteessa se kaikista helpoin kytkeä alkuperäisiin ominaisuuksiin? Ryöstää vain mittariston CANilta (olettaisin, että samassa väylässä, kun mittaristolla ohjataan) sinne haarat ja koodaa päälle.

                  Olettaen tietenkin, että autossa on CAN väylät ja Webasto ymmärtää Audia. Jos pohjassa on Audinkin logo, niin uskoisin ymmärtävän.

                  Comment


                  • #10
                    C5-korisen A6:n taidot ei riitä Webasto-ohjaukseen CAN-väylässä. Uudemmissa varmaan kylläkin. C5:ssä mittaristo ohjaa Webastoa tuolla perinteisellä "plusherätteellä".

                    Lisäksi nuo CAN-väyläiset on ymmärtääkseni aina merkkikohtaisesti ohjelmoituja, ts. vain bemu-softalla varustettu sopii bemu-väylään jne.

                    Ainakin Bemumallissa (tuli lueskeltua juttuja kun tuollainen tuli kokeeksi tosiaan ostettua) on jänniä piirteitä: yliherkkä alijännitevahti estää Webaston käytön kovilla pakkasilla kun akkujännite on vähänkin alamaissa ja laitteeseen on "kovakoodattu" enimmäislämmitysajaksi 30min. Eksoottista!

                    Comment


                      #11
                      Etsittiin mekaanikon kanssa tuota mun Quattron tankista joka puolelta (ihan kuituskoopinkin kanssa tankin ja korin välistä) ja ei siellä kyllä takuulla mitään ollut! Tehtiin liitos "tavallisella" Webaston tankkiottimella bensapumpun kannen läpi.
                      Olisikohan tuo sitten pelkästään sedanissa. Mulla -01 mallisessa oikealla puolella suunnilleen takapenkkiläisen kohdalla auton alla sellainen lähtö (6 tai 8 mm) joka tulpattu tehtaalta lähteissään.

                      Comment


                        #12
                        Tämä alkoi kiinnostamaan kun webasto+T100 radio-ohjain odottaa asennusta mutta autonsisäistä nappia ei ole. Surffailin vähän ja löytyi tällainen ohjesivu;

                        http://www.a4-freunde.com/showwiki.p...B7+nachruesten

                        Mikäli ymmärsin oikein niin nappi jossa pelkkä MENU ja rulla riittää seisontalämmitykselle. Muutaman piuhan joutuu vetämään mittariston siniseen liittimeen, sekä pari muuta. Aikamoinen johtojumppa vaan, ja joutuuko ryöstämään monestakin johdosta mittariston takaa niin en tykkää. Simppeliä olisi tietenkin jos ko. pinnit olisivat nyt tyhjinä tuolla mittariston takana. Pitäisi aina muistaa ottaa valokuva kun aukaisee nuo mittariston liittimet niin olisi helpompi tarkastaa jälkeenpäin mitä jäi tekemättä.

                        Jos ymmärsin saksaa tarpeeksi niin tuolla saisi myös koodamalla oikein mittariston käynnistämään jälkiasennus-webaston. Toimiiko tuo MENU myös jos auto on sammutettuna, vai pitääkö avaimen olla lukossa?

                        Tuo "iDrive-nappi" ei toimi RNS-E:n kanssa, mikäli ymmärsin oikein. Siitä syystä ei kannata hankkia sellaista kalliimpaa nappia jossa on navin kilkkeet. Ellei sitten autossa ole pikkunavia siis, mutta silloin tuo MENU-nappiyhdistelmä löytynee jo.

                        Toinen vaihtoehto olisi varmaan asentaa ihan se webaston on/off-nappi, jos sen jostain vain löytäisi. Edellisessä autossa oli sellainen, ja se oli kyllä näppärä merkkivaloineen.

                        Lueskelin myös T100 HTM-ohjaimen asennusohjeita, ja siinä oli joitain mainintoja miten nappi toimii jos ja kun T100 ohjain on myös asennettuna. Ymmärtääkseni on/off-nappi toimii itsekseen normaalisti jos webaston ohjeistaa ymmärtämään että piuhan päässä on nappi eikä minikello. Ero tuli siitä että jos T100:ella on käynnistänyt webaston (tai napista käynnistänyt) niin pitää nappia painaa jotenkin erilailla jos muistan oikein. Tämä osio pitää lukea uudestaan kunhan pääsen takaisin kotiin.

                        edit: Webaston on/off-napin osanumero on 9004584a ja se maksaa 29€ OVH.
                        Viimeksi muokannut haraldh; 5.1.2011, 11:40.

                        Comment


                          #13
                          Eikös tuolla puhuta lähinnä seisontatuuletuksesta? Jos orkkislämmitin on väyläpeli (kuten vähän uumoilen) ei varmastikaan onnistu se mitä ajat takaa.

                          Comment


                            #14
                            Ei kun nimenomaan kuten Kuismalla että jälkiasennus-webastoa pitäisi päästä ohjaamaan. Ymmärtääkseni webaston saa päälle ihan syöttämällä +12VDC johonkin (?) webaston nastaan ja mittaristossa olisi tällainen mahdollisuus. Ja koska mittaristossa on oma kello, saisi tuolla napilla OEM-näköisen kellon ja on/off-mahdollisuuden.

                            Uskon että em. ohje pätee myös standheizung-tapauksessa, koodataan vain nur standlüftung tilalle standheizung.

                            Comment


                              #15
                              B7:sassa pääsee tuohon valikkoon ihan ilman sitä ylimääräistä nappia, oliko se reset-nappia tuplaklikkaamalla. Pieni vag-com sessio niin saa ainakin tuon taukotuuletuksen käyttöön ilmaiseksi.

                              Olisi tuossa projektissa sekin hyöty tosiaan että sen tuuletuksen saisi toimintaan ilman webaston jotain überkallista keinukytkintä. Tuuletuksen saan itse T100:ella, joten siihen nyt ei suoraan tarvetta ole.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla on projektina laittaa alkuperäis eber(ardic) b6 koppaan. Tarkoitus on ohjailla sitä fissin ja gsm releen kanssa. b6 fissi vaatii sen naviohjaimen tai vastaavan kytkennän mittariston siniselle liittimelle päästäkseen submenuihin käsiksi. Pinnit 8menu,12 a out,25 b out,28 enter. Kaikkia ohjataan maihin. Pinnit ainakin mulla oli tyhjät. Partcolta tilasin piher enkooderin jossa on selaustoiminnot ja kuittaus. Fis lähettää starttikäskyn eberille can väylää pitkin, joten jälkiasennusmallin starttaus ei sillä valitettavasti onnistu.

                                Comment


                                  #17
                                  Eli tuo alkuperäisen kirjoittanan -00 A6:sessa aktivointi FIS:istä tapahtui nostamalla joku pinni +12V, kun näissä meidän B6:sissa lähtee vain käsky CAN-väylään? Voi harmi, jos on tosiaan noin eikä mittaristossa olisi sellaista pinniä josta tulee +12VDC.

                                  Tuon a4-freunde foorumista sain sellaisen käsityksen että jollakin oli jälkiasenteinen webasto tuon kanssa toiminnassa. Pitää lukea tuo vielä uudestaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jaahas, huollosta ilmoitettiin että Webasto on antautunut lopullisesti ja kannattanee varautua koko vehkeen uusintaan. Malli on Z/C ja ei ole varmuutta onko se tehdasasennettu. Joka tapauksessa ohjaus vaikuttaisi olevan FIS:ssä melko lailla ketjun avauksen kuvauksen mukaisesti.

                                    Voinko olettaa että A8 d2:een saa Z/C:n tilalle (mikäli tehdasasennettu) jälkiasennettua Thermotop C:n tai peräti Eberin Hydronicin säilyttäen ohjauksen samoilla johdotuksilla, vai onko siellä jotain Audi-speciaalia vastassa?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nostan hieman vanhaa ketjua jossa on hyvää tietoa.
                                      Ajokkina profiilin mukainen A6 C5 (4B) 2004 jossa on jälkiasenteinen webasto kaukosäätimellä (Telestart T80).
                                      Vanhassa kulkineessa oli easystart R+, kello ja nappi, joten nykyisestä uupuu ainakin kello.

                                      Ymmärsinkö siis nyt oikein että asentamalla kytkimen, sen kaapelointi pinneihin 1-4 ja webaston "keltaisen karvan" käyttämällä mittariston kautta (pinni 20 telestartilta ja 22 webastolle eteenpäin) - ja tottakai VCDS:llä mittaristoa käpelöimällä - saan mittaristosta (FIS) käytettävän ajastuksen ja manuaalikäynnistyksen?
                                      Tietenkin jos jollain on varmaa tietoa tuosta 3BG:n dokumentoimattomasta näppäinoikotiestä.. :-)

                                      Nappipaketiksi riittänee 4B0 919 719 B jossa on minimitoiminnot, tuossa on kun on RNS-E niin eipä ne ylimääräiset nappulat paljoa lohduta - ellei niille keksi jotain uusiokäyttöä.

                                      Eeberillä kello, nappi ja kake toimi hyvin yhteen. (Easystart T, R+ ja R+:n nappi).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onko tällaista kytkentämahdollisuutta olemassa b6 1.8T -04 malleissa? ThermoTop Evo 5 tarvis asentaa..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jatketaan tähän vielä sen verran että omassa kiesissä on alkuperäislisävarusteena laitettu 4B0 054 951 webasto thermo top c jossa kakena T80, 4B0 054 986.
                                          Antenni on ohjeiden mukaisesti kuljettajan puolen kontin sivulasissa, keskusyksikkö on vielä paikallistamatta. Ohjeiden mukaan sen pitäisi olla kuljettajan jalkatilassa, sivuverhoilun takana. Enpä ole kerinnyt etsimään vielä. Sieltä tuo sytytystietolanka voisi olla helpostikin tarjolla mittaristolle vietäväksi. Katsotaan lisää jos jostain saan Elsan kuvia käsiini.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noin. Nyt on laitettu. Vielä puuttuu asennuskehys 4B0 862 553 joka tulee tuon edellä mainitun kytkimen kiinnittämiseen pienen säilytyslokeron tilalle.

                                            Hommasin liittimen 4A0 972 883 ja repair wire 000 979 018 E. Jälkimmäisiä tarvitsee 9 kpl. Ovat tosin irvokkaan arvokkaita, kympin kappaleelta. Fiksu mies etsii sopivat liittimet muualta. Laitoin samoilla liittimillä mittaristoon kiinni liittimeen T32c, eivät kuitenkaan ole aivan oikeita pinnejä siihen käyttöön. Paremman puutteessa. 000 979 131 on ilmeisesti oikea pinni siihen mittariston päähän.
                                            Vähemmällä pärjännee myös, laitoin pari ylimääräistä johdinta ja pinniä mukaan.

                                            Kaapelia hommasin yhdeksää eri väriä. Johdotin samalla keskikyynärnojan alle virtalukon takaa ja jatkuvan +12V powerpoleille, joten liitin maajohdon näihin. Mittaristovalaistuksen liitokset otin mittaristovalaistuksen säätimeltä enkä mittariston takaa.

                                            Webaston kaukosäätimen johtosarjassa oli sopivasti liittimet kuskin jalkatilassa joiden väliin laitoin tuuletustoiminnon ja itse käynnistyksen orkkisasennuksen tavoin.

                                            Aika pitkä urakka se oli, vielä puuttuu asennuskehys jonka kiinnittämiseen pitänee avata taas koko keskikonsoli...


                                            Valikon saa esille (VCDS:llä koodaus) ja sieltä saa säädettyä päivämäärän, ajotietokoneessa näkyvät tiedot sekä webaston juttuja. Tuuletus toimii, webastoa en ole vielä kokeillut.

                                            Comment


                                              #23
                                              Itsellekin tuli hankittua -03 C5 korinen Audi tehdaswebastolla jossa on siis ohjaamossa tuo MENU nappula, mutta en saa siitä painelemalla mitään eloa ajotietokoneen näyttöön?
                                              Autossa ei ole navia joten tuota ajastusta vartenhan se siinä varmasti on.

                                              Kaukosäätimellä tulee mittaristoon puhaltimen symboli, mutta ei starttaa silloinkaan lämmitin. Sain vikakoodin väylästä ja liekintunnistinta herjaa. Ohjauksessa siten kai kumminkin älyä koska poksiin saa yhteyttä, onkohan tuo ajastin älyllisesti ihan irrallinen lämmittimestä kuten tarvikelämmittimissäkin?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minulla avautuu menu nappulasta valikko jossa kaikenlaisia asetuksia kuten kello ja sitten siellä kanssa on Aux. Heat ja Aux. Vent jotka liittyvät webastoon.

                                                Aux. Heatin valitsemalla aukeaa On now vaihtoehto ja 2 ajastinta joilla webaston saa päälle ja Aux. Vent muuten samanlainen mutta käynnistää sisätila puhaltimen jäähdytystä varten(tuskin vaan ilmastoinnin kompuraa pyörittelee)

                                                Oliskohan sulla vaan nappula rikki kun kyllä sen kuuluisi se ajotietokoneen asetusvalikko avata.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pitää tarkistaa että on edes liitinkiinni ja sitten jos ei pelaa niin pitää jostakin selvittää missä valikossa mittaristolla tuo aktivointi voidaan suorittaa jos on jostain syystä "hukassa".

                                                  Osaisiko joku antaa ohjeita mistä ja millä login koodilla tuon voisi tarkistaa? Näkeekö tuota aktivointia tai nappuloiden toimintaa mistään mittaryhmästä kun itsellä vain tuo LITE käytössä?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hyvä ketju, joka vielä jättää pari avointa kysymystä.
                                                    Itsellä ajokkina B6 korinen A4, jossa FIS(pieni navi mittaristossa?) Ja webastoa haaveilin toimimaan can-väylään alkup.asenteisen lailla. Ebay myi edullisesti audista puretun, uusitun webasto tt c:n, jossa siis audin väyläkortti.
                                                    Nyt kun osia alkaa olemaan valmiina, niin nuo sähköjutut on vielä hieman epäselviä, eli;
                                                    Mistä löydän can-väylän, johon liitän webaston? Ja mitkä ovat johdinvärit? Ja mihn pinneihin webastoon nämä kytketään?
                                                    Olen löytänyt vain yleismallin kytkentäohjeen, joka ei tässä tapauksessa juuri auta.

                                                    Oletteko asentanut webaston suoraan sis.tilan kennolle menevän letkun väliin, vai T-haaroilla ja takaiskuilla?

                                                    Löytyisikö tätä kautta Oulun seudulta joku Vag-com osaaja, joka pientä korvausta vastaan koodais käyttöön webaston, kunhan kaikki muu on valmista.. ?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X