Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/4G akun vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F/4G akun vaihto.

    Pystyykö itse vaihtamaan uuden akun, ettei mene sähköt sekaisin?Ohjekirjan mukaan lasinnostimet pitää opettaa uudelleen mutta onko muita ongelmia tiedossa kun akku irroitetaan?Autossa nyt 95ah:n Varta mutta ajattelin vaihtaa vähän riskimmän akun,kun sysyllä siihen asennettiin Eberi.Jos asentaa nykyistä tehokkaamman akun pitääkö tehdä jotain koodauksia? On nää MMI-systeemit sellaisia että kyllä vaikeaksi tehdään tee se itse miesten elämä.Auto A6 -05 2,0tdi
    Viimeksi muokannut Killeri; 14.1.2019, 09:53. Perustelu: Otsikko tarkennettu.

    #2
    Jos auto normaalikunnossa, niin huoletta voi vaihtaa. Radion turvakoodi kannattaa kattoo valmiiks, jos semmosta kysyy.

    Ongelmia voi ainoastaan olla jos jokin anturi tms. on ennestään huonossa kunnossa ja moottori on siihen sopeutunut. Akun irrotuksen jälkeen nuo sopeutusarvot nollaantuu. Harvemmin kuitenkaan näinkään käy.

    Comment


    • #3
      Jotkut tapaavat syöttää järjestelmään ulkopuolista virtaa esim. tupakinsytyttimen kautta, jolloin laitteet eivät nollaannu.

      Comment


      • #4
        Itselläkin saattaa akun vaihto olla pian ajankohtainen. Tiedustelin akun vaihtoasiaa useammastakin Audi merkkiliikkeestä ja kaikissa kerrottiin että asennetun akun tiedot pitäisi jotekin koodata jotta järjestelmä osaa sitä valvoa oikein.

        Koitin lisäksi saada tietoa miten AGM akku soveltuisi A6:een mutta eivät tuntuneet edes tietävän mitä AGM tarkoittaa. Kyseessä siis ainakin mainoslauseiden mukaan nimenomaan mm ebereillä/webastoilla varustettuihin ja paljon sähköä syöviin autoihin sopiva akkutyyppi, joka kestää hyvin purkauksia/latauksia (http://www.varta-automotive.fi/index.php?id=70&L=20)

        Itselläni on 2.7Tdi:ssä vakiona 110Ah akku ja valmistaja näyttää olevan myös Varta. Myös Boschilla löytyy 95Ah:n AGM akku ja Motonetissa näyttäisi olevan hintaa 188 eur. Audi 110Ah akku maksaa merkkiliikkeessä 227 eur.

        Comment


          #5
          Eipä väliä noilla akkutyypeillä, jotkut on parempia, jotkut huonompia. Riippuu mikä sulle tai sun kukkarolle soveltuu, auto ei siitä paljon piittaa.

          No tuo Elsa näyttää että uudemmissa voi olla tommonen Energy Management control Unit.

          Siitä sanotaan: Energy management control unit must be re-encoded if the battery is renewed.

          Tuskin aiheuttaa auton toimimattomuuden, vaikka tuota ei teekkään. Kannattaa hommata VAG-COM (VCDS) piuha niin voi tehdä sen itse.

          Comment


          • #6
            Nostetaanpas tätä hieman ylös.

            Olisiko jollain tietoa, että miltä VAG-com kanavalta/jtsp tuon EMCU re-encodataan?

            Kiitokset.

            Comment


              #7
              Uuden akun koodausohje löytyy http://wiki.ross-tech.com/index.php/...ry_Replacement .Vaihdoin omaani marraskuussa Boschin 95Ah:n AGM akun ,vanha oli alkuperäinen 80Ah .
              Uuden koodasin audin 92Ah AGM akun koodilla 0009151056CE ,koska se oli lähinnä uutta akkua.Sarjanumeron otin akun päältä ja valmistajaksi valitsin Varta.Toistaiseksi on pelannut hyvin , kovasta eberin käytöstä huolimatta.
              Attached Files

              Comment


                #8
                Nämähän on jotain A6:sen juttuja, josta ei hirveästi kannata huolestua. Eihän?

                Comment


                  #9
                  Ei tietoa muusta kuin A6 4F mallista , josta löytyy kyseinen battery management control module .Eikä tullut kokeiltua, onko vaikutusta koodaako vai ei .Itselle myös uutta nämä audin systeemit.Ei ole vielä
                  kovin paljon kertynyt kokemusta audin koodaamisesta.

                  Comment


                    #10
                    Vaihdoin kuukausi sitten A8 4E:n akun (Laakkoselta alkuperäinen Varta 110Ah, 200EUR) syöttämällä vaihdon ajan virtaa pienellä 7Ah lyijyhyytelöakulla. Koodaus jäi tekemättä kun ehdin muljauttaa akun takalokarin sisään katsomatta sarjanumeroa enkä viitsinyt sitä sieltä enää peilin kanssa kurkkia, mutta hyvin tuo on toiminut. Niin ja akun toisen hengitysreiän tulppaus meinasi myös unohtua, mutta tapin sai sentään sujautettua paikoilleen akkua irrottamatta. :)

                    Luultavasti koodaus olisi nollannut modulin keräämät akun käyttötiedot (esim kokonaisvirrankulutus oli ennen vaihtoa vähän päälle 10000Ah) ja tietojen keruu olisi alkanut nollasta, nyt uuden akun kulutus tulee vanhan kertymän jatkoksi.

                    Edit: Laiskana miehenä kysyin akkua ostaessani kuinka ketterästi vaihto kävisi vaikka pikahuollon pojilta. Hinta-arvio akun vaihdosta ja koodauksesta oli 100EUR ja se olisi onnistunut vasta perjantaina kun maanantaina kysyin..
                    Viimeksi muokannut airscrew; 1.1.2010, 12:00. Perustelu: Jälkimarkkinoinnillinen maininta lisätty

                    Comment


                    • #11
                      Kiitokset Kimmolle ohjeista!

                      Onko nuo Laakkosen Vartan akut AGM akkuja?

                      Meinasin tähän omaan kulkineeseen Vartan AGM Ultra Dynamic akkua.

                      Comment


                        #12
                        Onko nuo Laakkosen Vartan akut AGM akkuja?
                        Jollain sivulla sanottiin Varta AGM-akusta: "Factory-fitted to the Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental GT, Porsche Cayenne, Mercedes Benz SL and Audi A8, the VARTA AGM can cope with extreme power outputs of up to 5000 watts."

                        Tuolla perusteella Laakkoselta hakemani Varta voisi/pitäisi olla AGM. Mutta eivätpä nuo kummoisia silti tunnu olevan sillä edellinen (Neckarsulmissa asennettu) antautui täysin kolmessa vuodessa.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, No jos marmorilta irtoaa 110Ah AGM akku 200 Euroon, niin mielestäni se on jo kohtuuhinta. Pitääkin mennä käväseen maanantaina Treen laakkosella.

                          Comment


                            #14
                            4E ja 4F Audit on koodattava juurikin KimmoL mainitsemalla tavalla. Akkuvalvonnan ohjainlaite tarvitsee akusta sen koodin, jotta tietää minkälainen akku on kyseessä. Samalla se nollaa vanhat historiatiedot akun käytöstä.
                            Jos akku uusitaan ilman koodausta, luulee auto että autossa on edelleen vanha akku ja toiminta on mitä on. Voi olla että toimii jonkun aikaa, mutta akun vanhetessa alkaa ongelmia tulemaan. Esim. virransäästötoiminnot ei toimi oikein, akun kunto luullaan vääräksi, joten sitä kuormitetaan väärin, joka johtaa akun iän lyhenemiseen, jne jne.
                            Kannattaa edes koodauttaa se ohjainlaite kohdalleen, vaikka akku olisikin ollut jo hetken kiinni.
                            Samoista syistä akkua ei saa ladata kuin sille tarkoitetuista paikosta, tällöin ohjainlaite näkee paljonko akkuun menee virtaa ja osaa laskea akun toimintakyvyn.

                            Ei sitä Akkuvalvonnan ohjainlaitetta ole autoon turhaan laitettu.


                            Edit: Tosin KimmoL;n tapauksessa on yksi virhe, eli koodi on otettu jostain muusta akusta kuin autossa kiinni olevasta. Silloin on aivan sama tekeekö koodausta laisinkaan. Koodi pitää olla siitä akusta joka autossa on, valmistaja kohtaisia eroja on paljon, jolloin koodit ei käy ristiin.
                            Väärän koodauksen seuraukset alkaa näkymään parhaiten kun akulle tulee paljon rasitusta ( lyhyttä ajoa, paljon lisälämmitin käyttöä...)
                            Viimeksi muokannut pulla; 3.1.2010, 14:10. Perustelu: Lisätty tekstiä

                            Comment


                              #15
                              Olisin kysynyt "pulla" miten on parempi olla koodaamatta uutta akkua ,vaikka se on eri valmistajan.Molemmat kuitenkin AGM akkuja Audi Varta 92Ah / Bosch 95Ah .Tiedän kyllä, että akuissa on eroja.
                              Eli jos en koodaa uutta akkua ohjainlaite luulee ,että paikalla on 80Ah loppuun ajettu akku.Näin ollen uuden akun kapasiteetista osa jää käyttämättä.
                              Onko sinulla tietoa kummalla koodilla akku kuuluu koodata Audi (Varta 92 Ah AGM) 4F0 915 105 E ( koodi akun päältä /myynnissä Ebay.de)
                              vai Etkan koodilla 000 915 105 CE .Etka ei tunne koodia 4F0 915 105 E .Omani siis koodasin audin AGM akun "Etka" koodilla, koska ohjainlaite ei tunne Bosch akkuja.
                              Akun käyttötiedoista Total Energy Balance näyttää menevän koodauksen jälkeen arvoon 10000 Ah, josta arvosta lukema pienenee tai suurenee ,riippuen puretaanko vai ladataanko akkua.
                              Total Energy Throuput menee arvoon 0 Ah .Kyseiseen arvoon oli minulla kertynyt 2 kuukaudessa 297 Ah .Ylempänä oli juttua Vartan 110Ah (marmori) akusta
                              joka olisi AGM akku, itse en ole ainakaan löytänyt isompaa kuin kuin 95Ah AGM akkua, audiin sopivaa.Oletan, että 110 Ah akku on "normaali" akku.

                              Comment


                              • #16
                                Tuosta akun vaihdosta näissä "uusissa" autoissa on ehkä parhaiten tietoa A8:n SSP:ssä 287. Sama systeemi näyttäisi olevan 2005> A6:ssa.

                                Comment


                                  #17
                                  Sen mitä olen seurannut akkujen koodeja, tuntuu ne vaihtelevan jopa valmistajan eri akuissa. Eli esim. Vartan orkkis akuissa on montaa eri koodia. Silloin ei voi laittaa kuin juuri sen koodin kuin mikä siinä autoon tulevassa on. Näin ohjeet toimii myös tehtaan korjausohjeissa. Koodihan on se 10 viimeistä numeroa siitä numerosarjasta joka esim. Vartassa alkaa VA0390....
                                  Moll;n akussa on taas muistaakseni MO....
                                  Se mitä nuo koodit kertoo ohjainlaitteelle, ei ole tiedossa, etenkin kun koodit vaihtelee jopa saman varaosanumeron alla.

                                  Jos siis laitetaan autoon joku tarvikeakku, jossa ei koodia ole, on turha laittaa edes sen vanhan akun koodia, koska ohjainlaite ei silloinkaan tiedä mikä akku autossa todella on. Eli puihin menee ilman oikeata koodia.
                                  Sama koskee orkkis akkuja. Jos vaihdat vanhan Vartan tilalle uuden Vartan, samoilla amppeereilla, on se koodi otettava siitä uudesta akusta ja näpyteltävä autoon.


                                  Kuten sanoin, se mitä tuo koodi kertoo autolle, on pimennossa. Koodauksessahan pitää jo aiemmin kertoa akun merkki ja koko.
                                  Tiedossa on esim. takseja joissa on uusittu akku ja koodaus on jätetty tekemättä, parin viikon päästä on huutanut akun tyhjyyttä ja auto ei ole enää lähtenyt käyntiin. Latauksella ja koodillisen akun vaihto on saattanut auton taas toimintakuntoon.

                                  Nuo yllä olevat ovat tehtaan ohjeet ja neuvot asiaan, muista ei ole kokemusta, noiden mukaan joudun toimimaan ja niillä on myös saatu autoja toimimaan.

                                  Edit: Tulipas sekava teksti...
                                  Viimeksi muokannut pulla; 3.1.2010, 23:54. Perustelu: Lisäys

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuolla koodilla ei varmaan merkitystä oikeasti. Akku on hyvin tyhmä vekotin.
                                    Varmaan koodauksella vain saadaan oikeanlainen lataussäätö ja virransyöttö.
                                    Sarjanumerolla ei luultavasti ole mitää muuta merkitystä kuin materiaalinseuranta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Samaa ajattelin kuin amalin, että syötettävä part number (10-11 digits) kertoo ohjainlaitteelle tarpeellisen tiedon eli akun tyypin/koon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä akun tyypillä voi varsinkin nykyään olla merkitystä. Esim. suljettu akku ei salli suurta latausvirtaa. Siksi kai tuo erittäin monimutkainen systeemi on tehty , voi sillä myös kylmäkäynnistyspäästöja vähentää. Sivuilla 35 ja 36 SSP 287:ssä on nimenomaan sanottu miten pitää akun vaihto tehdä. Lisätään vielä, että apuakku ei tule suoraan maahan tai siis akun miinukseen, vaan tiettyyn sille varattuun kohtaan.
                                        Viimeksi muokannut vepek; 4.1.2010, 00:23.

                                        Comment


                                          #21
                                          SSP 287 siis missä ? Mistä SSP:stä te puhutte.Kiitos !
                                          Viimeksi muokannut KimmoL; 4.1.2010, 00:32.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siis tuolta Haraldin linkistä:http://www.volkspage.net/technik/ssp/index3_eng.php

                                            Comment


                                            • #23
                                              Viitsiikö joku mulle vielä vääntää rautalangasta, miksi akun vaihtoa ei voi hoitaa seuraavasti (Auto A6 C5 2.0TDI)

                                              1. kannetaan vara-akku eturenkaan viereen
                                              2. laitetaan se hyppyvirtakaapeleilla konepellin alla oleviin a+ ja - nipukoihin kiinni ikään kuin annettaisiin starttia varten apuvirtaa
                                              3. vaihdetaan takalootassa oleva akku, uuden akun kaapelit kiinni ja sen jälkeen apuvirtakaapelit auton keulalla irti.

                                              Helpoin keino vaihtaa akku niin, että muistit ja koodit ei nollaannu?

                                              Comment


                                                #24
                                                Virtojen katkeamisella ei ole merkitystä.


                                                Kun autoon uusitaan akku, täytyy autolle kertoa että nyt on uusi akku laitettu kiinni.
                                                Autolle pitää kertoa akun merkki, koko ja 10 numeroinen koodi joka tulee akun mukana, ns.BEM-koodi. Samalla kun tehdään koodaus, kaikki virrankulutuslaskurit, purkuvirtamittaukset, jne... nollautuu. Myös virtojen hätäkatkaisu toimii oikein ja akun varaustilan näyttö.
                                                Jos autoon laitetaan vaikka Bilteman akku, ei sen mukana tule tuota BEM-koodia, silloin ei koodausta voida suorittaa oikein. Näin jää nollautumatta laskurit eikä auto tiedä, että uusi akku on laitettu. Tällöin Akkuvalvonnan ohjainlaite ei osaa toimia oikein ja esim. akun varaustilan hälytys voi tulla päälle miten sattuu, virran hätäkatkaisuja tapahtuu miten sattuu, jne jne.

                                                Tänään juuri kävi auto jossa oli akku uusittu Toyotalla, Toyotan omalla akulla ja hetkittäin valittaa akun varaustilan olevan lähes nolla.
                                                Koodaus ei onnistu kun akku on "väärä". Asiakas jatkoi matkaa ja tulee vaihdattamaan oikean akun kun ensimmäisen kerran jättää starttaamatta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itse taivuin tänään marmorin vakioakkuun heidän asentamana koodauksineen eli EI agm Varta 110Ah.

                                                  Niin ja ei ollut halpaa lystiä, mutta mikäs teet näiden monopolien kanssa...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tänään kyselin minäkin marmoritiskin hintaa akun vaihdolle ja se 110Ah akku vaihtoineen ja koodauksineen tekee 320?. Onhan se suolainen hinta, mutta toisaalta antanee sitten mielenrauhan että järjestelmät toimii niinkuin pitää.

                                                    Nykyinen akku on vajaan vuoden vanha Varta ja vaihdettu kuulemma akkuliikkeessä ilman noita koodauksia. Todennäköisesti viallisesti toiminut Eberi oli pääsyyllinen akun nopeaan hyytymiseen, mutta tiedä häntä josko tuo koodauksen tekemättä jättäminen on osaltaa lyhentynyt akun elämää.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Huh, kova mielerauhalisä akulle.

                                                      Akku on varmasti alle 150€ Koodauksen varmaan joku ystävällinen harrastaja tekee mielellään pikkusen halvemmalla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tottahan se on tuokin. Vähän tuntuu siltä et näitä hienoja ominaisuuksia ladataan autoon pitkälti se mielessä et mitään ei vois enää tehdä muualla kuin merkkiliikkeissä.

                                                        Juuri tuossa selvisi että tämä tapaus onneksi menee Eberin ongelmien lisäksi vielä auton myyjäliikkeen piikkiin, joten sen puoleen ei nyt tarvitse pähkäillä oikeaa toimintatapaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No huhhuh - 320€ on jo kovahinta minunkin mielestä - en sentään tuollaisia summia täällä Tampesterissa kärsinyt. Tosin tinkasin yrittäjämäisen reippaasti ja sovin hinnan etukäteen :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Haeskelin vähän tietoa tuon BEM-koodin kautta . Heti löytyi tämä:http://www.uberlame.com/a6_tsb/MMI%2...ge%20state.pdf
                                                            Eli vähän muutakin syötetään Usassa ohjainlaitteeseen kuin pelkkiä akun tietoja, nämähän eivät sitten päde Euroopan malleihin eihän .

                                                            Ylempi linkki ei kai toimi enää, tuossa samaa asiaa: http://ebookbrowse.com/mmi-displays-...pdf-d229239335
                                                            Viimeksi muokannut vepek; 27.8.2012, 01:30.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X