Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/4G akun vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuli tuolla vartan akun tiedoilla koodattua ja läpi meni koodi, heräs kuitenkin epäilys tuosta valmistajan koodista kun tuossa kuvassa on JCB ja vcds ohje sanoi VA0 koodausikkunassa, notta kumpi oikea? Laitoin JCB ja sillä meni läpi enkä tuota toista koittanukkaann..

    Comment


    • A6 4G 2012 BiTurbo ja akku alkaa olla lopussa. Merkkiliikkeessä "alkuperäinen" 105Ah AGM 490€ plus asennus = 600€. Sen verran suolainen hinta, että kysyttävä miten olette toimineet? Meinasivat, että akkuliikkeet eivät voi auttaa, sillä BEM koodilla koodattava autoon.

      Soittokierroksen tulos:
      - Akkuneliöllä Exide 105Ah AGM 299€ ja kuittaavat akun autolle, ei osannut tarkemmin kuvata toimenpidettä ja ei tiennyt BEM koodista. Vastaa:Bosch BS5A15 Varta H15
      - Motonetissä samainen Exide 105Ah AGM EK1050 219€
      - Suomen Akulla TAB 105Ah AGM 230€ asennettuna. Koodaavat kuulema paikalleen Exiden testerillä ja myyjän mukaan vain Ah määrällä olisi merkitystä.

      Ellei täältä tule muuta suositusta, käyn asennuttamassa Suomen Akulla.
      Viimeksi muokannut Petsa; 14.1.2019, 10:16.

      Comment


      • Bonusvaihtoehto, haet akun sieltä mistä sopivalla hinnalla saat ja sitten käyt jonkun VCDS-omistajan luona joka koodaa uuden akun.

        Ei siihen pitäisi BEM-koodia tarvita, siihen pystyy kyllä muuttamaan koodin muutenkin. Etenkin jos Ah-lukema säilyy samana, niin käsittääkseni sarjanumeron muuttaminen riittää siihen että auto hoksaa akun olevan uusi.

        Suoraan sanoen, olen skeptinen noiden erilaisten akkupajojen kykyyn tehdä koodaus oikein. Varmaan se monessa paikassa onnistuukin, mutta sitten on niitäkin jotka lupaa kuun taivaalta mutta vituiksi menee.

        Comment


        • Ainakin aikaisemmin se Exiden testeri vain nollasi akun, ei kyennyt muuttamaan akun tyyppiä. Jos uusi akku vastaa vanhaa riittävän hyvin, pelkkä nollauskin riittää. Jos taas akun ominaisuudet muuttuvat merkittävästi, saattaa järjestelmä seota uudella akulla.

          Tärkeintä on pitää akun tyypi samana (jos ei muuteta koodausta). Pienet kapasiteetti tai starttivirtaerot järjestelmä kyllä oppii, mutta jos AGM akun korvaa tavallisella (tai päinvastoin) seuraa melko suurella todennäköisyydellä ongelmia.

          Comment


            Miten Petsalla meni vaihto? Omassa bitukassa taitas olla sama edessä. VCDS löytyy ja itse meinasin homman hoitaa. Käsitinköhän oikein, että koodaus menisi läpi sarjanumeroa muuttamalla jos haen vastaavan kokoisen eli 105Ah agm tarvikeakun?

            Comment


            • Vaihodoin A6 4F:ään akun tänään. Yritin koodata VCDS:ällä uutta akkua järjestelmään. Syötin uuden koodin ja kun painaa test niin ottaa tuon vanhan stored valuen ei uutta. Yritin sitten eri koodeilla testailla tuota test nappia, niin tekee saman joka kerta. Eli ei pääse tallentamaan uutta koodia. Mistäköhän tämä johtuu? Aito Ross tech käytössä.

              Comment


                Onhan uudessa koodissa 26 merkkiä välilyönteineen?

                Comment


                • On 26 merkkiä. Ilmoittaa kyllä jos ei ole tarpeeksi.

                  Comment


                    Akku vaihdettu ja koodauksen tein siten, että vaihdoin sarjanumeron viimeisen merkin, joka oli minun tapauksessa kirjain, toiseen kirjaimeen. Hyväksyi ekalla yrityksellä tuon sarjanumeron ja koeajolla kaikki näytti toimivan. Uudeksi akuksi meni alkuperäistä vastaava 105Ah agm akku.

                    Edit: katsoin tuossa vielä, niin akun varaustila näytti vain 70%. Vaihdoin sitten sarjanumeroksi tästäkin ketjusta löytyvän sarjanumeron, niin heti sen jälkeen näytti varaustilaksi 100%.
                    Viimeksi muokannut pide; 31.1.2019, 17:09. Perustelu: Päivitystä koodaukseen...

                    Comment


                    • Minä selvisin vielä latailemalla akkua erillisellä Defan 8A laturilla, ei ole ollut ongelmia sen jälkeen. Kiitos kun pide päivitit tietoja omasta operaatiosta, eiköhän tämä ole vielä itsellänikin edessä. Autossani on vielä alkuperäinen akku.

                      Comment


                      • Ja nyt kesällä tuli akku vaihdettua akkuliikkeessä kun alkoi seuraava talvi jännittämään. Koodasivat yleistesterillä ja en ole huomannut ongelmia.

                        Comment


                          Tässä myös käyttöön yksi 105Ah oem AGM akun BEM-koodi. Click image for larger version  Name:	20200110_144655.jpg Views:	46 Size:	63,8 Kt ID:	1873740
                          Viimeksi muokannut marre; 12.1.2020, 12:24.

                          Comment


                          • Tämä kun on itselle ihan uutta niin kysytään. Ostin sznajder 100ah/800a akun A6 4f '06. Mikähän koodi tässä tapauksessa pitää syöttää kun akun vaihdan että homma toimii?

                            Edit: Vaihdoin vielä akun Exide EB1100 malliin. 110ah/850a. Löysin Vartan akun BEM vastaavilla spekseillä, voiko sitä käyttää kun ei tuohon Exideen omaa löydy?
                            Viimeksi muokannut hrouvinen; 26.1.2020, 14:30.

                            Comment


                              Vartan akku mistä BEM koodin otat lienee myös "tavallinen" lyijyakku, joten en näe mitään syytä miksi ah/a speksien osuessa sitä ei voisi täysin käyttää. Ainakin itse tein samoin omassa D3 ja kyllä se sen pari vuotta pelasi mitä auto mulla oli.

                              Comment


                              • Audi a7 3.0 tdi 2012. Autossa kaksi akkua,yksi konehuoneessa(star stop oletan) ja toinen takakontissa(lämmitintä varten kaiketi) Onko täällä tietoa tossa akun vaihdossa kun tarvii sitä laitetta. (Käytössä obdeleven) Se tässä nyt askarruttaa että miten se kerrotaan tolle laitteelle mitä akkua olet vaihtamassa? Vai onko sillä väliä?

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja pide Näytä viesti
                                  Akku vaihdettu ja koodauksen tein siten, että vaihdoin sarjanumeron viimeisen merkin, joka oli minun tapauksessa kirjain, toiseen kirjaimeen. Hyväksyi ekalla yrityksellä tuon sarjanumeron ja koeajolla kaikki näytti toimivan. Uudeksi akuksi meni alkuperäistä vastaava 105Ah agm akku.

                                  Edit: katsoin tuossa vielä, niin akun varaustila näytti vain 70%. Vaihdoin sitten sarjanumeroksi tästäkin ketjusta löytyvän sarjanumeron, niin heti sen jälkeen näytti varaustilaksi 100%.
                                  Moi. Millasen akun hait? Ja miten on pelittänyt?

                                  Lähinnä lu alkup. taitaa olla 95ah. Onko loppuun eroa ollut tuolla 95 vs 105.

                                  Comment


                                    Kyllä se alkuperäinen tuossa minun bitdi:ssä oli 105Ah agm ja tilalle meni Vartan vastaava akku, hyvin on toiminut.

                                    Comment


                                    • Vaatiiko 2008 a6 2.0tfsi koodausta? Jos vaatii onko tietoa paljonko marmorilla maksaa 75ah akku koodauksineen. Suurinpiirtein hinta.onko hajua kenelläkään?

                                      Comment


                                        Kyllä vaatii ja ohjeet löytyy tästä langasta, akunvaihto marmorilla varmasti maksaa 450-500€. Ainakin 2012 on ollut noin 400€.

                                        Comment


                                          itse suoritin omaan 4fn vaihdon ja akku oli 118€ ja hommaan meni koodauksen kanssa ehkä 15min. Joten osta sopiva akku. maksa klubilaiselle 50€, niin säästät kuitenkin 200-250€ saat turista tunnin kaikkea ei niin kivaa vag valosta.

                                          Tuon kaapelin omistaminen ja sen kanssa touhuaminen vaatii kuitenkin omansa. Olen tainnut +8 akkua vaihtaa, joten menee pienellä rutiinilla (+ päivää aikaisemmin vaihdoin toiseen autoon, joten kaikki oli valmiina jne.).

                                          Comment


                                          • Miten tähän 2013 malliin vaihdetaan akku? Ei ole vielä ajankohtainen, mutta aika paljon piuhaa/letkua(?) menee tuohon styrox-kotelon laitamille. Lieneekö tuo johtohässäkkä mikä? Ilma-alustan juttuja?

                                            Comment


                                              Nuo värikoodatut letkut on ilma-alustan painelinjoja. Kuvassa on alustan venttiiliblokki.

                                              Comment


                                              • Irtoaako tuo blokki tuosta styroxista vai riittääkö letkuissa vara siirtää syrjään?

                                                Comment


                                                  ... jatkan tähän lisäkysymyksin: ja jos joutuu irroittamaan nuo paineilmaletkut blokista, putoaako auto alas ja jos niin saako sen tuolla kompressorilla takaisin ylös?

                                                  Comment


                                                    Tarkkaan en enää muista proseduuria, mutta akun vaihto onnistuu irroittamatta letkuja blokista (blokki lähtee muistaakseni irti nostamalla tuosta styroksista).

                                                    Comment


                                                      Joskus purin sälää pois tieltä siihen asti kunnes edessä oli tuo ilma-alustan painesäiliö. Ja akku on sen alla osittain. Tässä kohtaa totesin että kun akunvaihto on ajankohtaista, niin vaihdon saa suorittaa joku korjaamo.

                                                      Comment


                                                        Eihän se painesäiliö ole kun muutamalla pultilla/mutterilla kiinni ja sen jälkeen saa akun irrotettua, mutta kannattanee viedä korjaamolle jos se tuntuu ylivoimaiselle hommalle. Vie kuitenkin sellaiselle korjaamolle joka osaa myös koodata uuden akun käyttöön.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja ELSAWIN
                                                          Irrotus
                                                          – Katkaise virta.
                                                          – Nosta tavaratilan lattiamattoa kahvasta ja käännä eteen.
                                                          – Irrota tarvittaessa paineenvaraaja ja aseta sivuun johtimet liitettynä
                                                          Tuollaiselta näyttää asennusohje 4G.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • Hei,

                                                            itselläni on vuoden 2005 vuosimallin a6. Farkku ja neliveto, 2,4l koneella. Ollut itsellä kohta kolme vuotta, ei ongelmia. Noin kuukausi takaperin alkoi käynnistettäessä vilkkua keltainen varoitusvalo tekstillä "battery level low". Auto kuitenkin käynnistyi ja jatkoin ajamista. Päivittäinen työmatka on sen verran pitkä että akku saa ladattua hyvin itsensä.

                                                            Viikonloppuna kun ei pitkää ajoa tullut, niin yhden lyhyemmän ajomatkan jälkeen auto jäi kaupan parkkipaikalle. Sitten apuvirralla käyntiin ja seuraavana päivänä uusi n. 300e akku autoon liikkeessä. Siellä vielä mittasivat että laturi lataa.

                                                            Kun ajoin auton korjaamolta pois uuden akun vaihdon jälkeen, niin omasta mielestäni lähtenyt "laiskemmin" käyntiin sen jälkeen. Nyt kuukausi menty ja tänään aamulla oli taas teksti "battery level low" ja pakkasta ei ollut kuin -1. Ei pitäisi kyllä vaikuttaa. Eikä varmaan ede sen, että viikonloppuna tulee sellaista pientä ajoa, mutta edellinen akku kesti saman verran pientä ajoa viikonloppuisin kolmen vuoden ajan.

                                                            Tuskin uusi akku on kuitenkaan viallinen? Purkaako akku latausta jotakin kautta nyt vai voiko olla laturissa?

                                                            Comment


                                                              Koodattiinko uusi akku liikkeessä sinne auton virranhallintaan? Äkkiseltään näin netin yli kuulostais että sitä ei oo tehty.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X