Jos pystyisi elämään pari päivää ilman Webastoa niin tietysti selviäisi tosi halvalla, että onko auton oma laturi enää älyssään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F/4G akun vaihto.
Collapse
X
-
Tietysti se pakkanen vaikuttaa. Lyijyakun virraottokyky on naurettavan huono kovalla pakkasella. TM:n akkutestissä joskus vuodelta 2008-2009 tästä on hyvää tarinaa. Eli jos Webasto ottaa puhaltimen kanssa 15 A puoli tuntia, niin voisin ravistaa hihasta, että ainakin tunti pitää ladata täydellä jännitteellä, että ollaan samassa varaustilassa. Lisäksi lyijyakun pitäminen 100 %:n varauksessa tarkoittaa todella pitkää latausaikaa, koska viimeinen ~20 % latautuu pienellä virralla. Tässä kuvassa "topping charge": http://batteryuniversity.com/learn/a...d_acid_battery.
Joten käytännössä talvikelissä akku ei ole koskaan täysin ladattu. Uusissa autoissa pyritään pitämään akkua alemmalla varaustasolla, jotta voidaan käyttää esimerkiksi moottorijarrutusta lataukseen ja taas maailma pelastuu. :) Eli siinä kohtaa, kun kaasu nostetaan, laturista otetaan kaikki irti ja pysytään melkeinpä tuossa constant current (CC) -latauksessa. Sitä en tiedä, että onko 4F:ssä tuollainen ominaisuus. Joku ajatushan tuossa on, että akkua ei ladata täydellä jännitteellä. Sehän on mahdollista, että latausjännite on 14.7 V (AGM) niin kauan, että akkuun ei virtaa mene ja silloin jännite tiputetaan float charge -tasolle (13.6 V). Mutta tämä vaatii käytännössä todella pitkän ajon ja latausajan.
Älykkäät akkulaturit tekevät juuri noin, että ne seuraavat latauskäyrää ja huomaavat virran tippuvan ja tiputtavat jännitteen ylläpitotasolle. Halvat muuntajalaturit on taas mitoitettu niin, että niistä saa sopivan jännitteen ja virran latausvaiheessa. Kun virta tippuu nollaan, karkaa jännite turhan ylös ylläpitoa ajatellen.
Timo: sattui eilen silmään, että kaverin 2013-vuoden Rapidissa on miinuskaapelissa virranmittaus. Ja Passat B7:ään tuli ymmärtääkseni myös. Joten kyllä niitä näköjään halutaan käyttää.
No, vähän meni off topiciksi, mutta haitanneeko tuo. :)
Comment
-
Joo se taisi olla mun osalta vääriinkäsitys, joka johtui siitä että mainintaa J644 boksita en ole enää nähnyt minkään uudemman laitteen dokumenttien yhteydessä ja koodaus tehdään nykyään eri purkkiin. Tästä päättelin että Audi olisi siirtynyt jänitepohjaiseen valvontaan, kuten esim. bemareissa käytetään.
Täsäs kun asiaa taas lisää koittanut selvitellä, niin Ross-techin forumilla on ihan hyvää keskustelua aiheesta. Uwe Ross itsekkin mainitsee omistaneensa 4F:n useamman vuoden ajan ja että kyseisen mallin BEM toimii melko paljon erilailla kuin uudempien mallien CAN gatewayhyn liitetyt. Toki virtapohjaisissa systeemeissä perusajatukset ovat samoja.
Ainakin näissä malleissa joissa koodaus tehdään erilliseen ohjainlaitteeseen, pitäisi diagnostiikan kautta päästä tarkastelemaan myös tallennettuja historiatietoja. Niitä ei ole kuitenkaan tuotu VCDS:ään, koska data on raakamuodossa ja niitä olisi vaikea esittää sellaisessa muodossa, että normaali VCDS käyttäjä siitä hyötyisi.
4F ei ymmärtääkseni vielä osaa tuota kevythybridi toimintoa (laturi pois kiihdytyksen aikana ja lataus täysille jarrutuksessa). 4G kohdalla sitä on jo mainostettu, ja ainkin joissain 4G malleissa oli maahantuodessa verosta otettu pieni alennus tuon toiminnon vuoksi. Toki voi olla että 4F:kin osaa tuon, mutta sitä ei ole vielä siinä haluttu erikseen mainostaa.
Comment
-
Missä 4F:n akku on? Omat kokemukset muutaman vuoden ajalta omista C4 ja C5 autoista webastolla on että C4 on aina pulassa jos webastoa käyttää saman verran tai enemmän kuin autolla ajaa, akku takapenkin alla, vielä hyvin lämpöeristetty istuimella sisätiloista vasten kylmää pohjapeltiä. C5, jossa akku konehuoneen perällä, lämmittää varmaan moottorin säteilylämmöllä akun paljon vikkelämmin koska sen kanssa ei ole tarvinnut murehtia juuri koskaaan vaikka useasti on niin että weba käy puoli tuntia kaksi kertaa päivässä ja sen jälkeen ajetaan vartti suuntaansa.
Toki akkukin on C5:ssa isompi 100Ah vs 60Ah C4:ssa mutta näin maallikkona voisin kuvitella että sellainen akkulämmitin voisi olla aika pop jos patteri on jossain tavaratilan sivuposkessa jossa on käytännössä aina ambient lämpötila vaikka auto olisi ajettu muuten lämpimäksi.
Comment
-
Vieras
Timo: ei sotketa hybridi sanaa tähän ketjuun, edes kevyesti :D Kyseessä on rekuperaatio eli jarrutusenergian talteenotto, joka 4G malliin on saatavilla, mutta ei näihin vanhoihin romuihin.
Mikko, akku on 4F takakontissa, samoin 8K. Ja "aina" kylmässä.
Comment
-
Jere: Ei se jarrutusenergian talteenotto virallisesti olekaan hybridi, eikä edes kevythybridi. Jostain syystä tuo on kuitenkin 4F papereissa rinnastettu kevythybridiin, jolla saa Suomessa pienen verohelpotuksen. Sillä pohdinkin että kykeneekö jo 4F tuon tekemään, mutta siinä ei vielä ole osattu hyödyntää sitä verokikkailuissa. Vahva usko kuitenkin oli, että tuo ominaisuus tuotiin vasta hiilidioksidipäästöjen pienentämisne yhtydessä 4G malliin.
Akun lämmittäminen varmasti auttaisi lataukseen, mutta edelleen ajojen ja lämmityksen suhde pitää olla järkevä. Jos ajot ovat esim. tuo 40min/päivä lämmitetään akkua ei tuo lämmittimen ~50W lämmitysteho pysty ihan hirveästi akun lämpöa nostamaan. Tämä siis jos ei haluta käyttää lämmitysjohtoja.
Eli edelleen ollaan siinä tilanteessa, että auto pitää joka yö laittaa johdonpäähän pakkaskauden aikana. Erona on oikeastaan se ladataanko akkua rauhallisesti seinästä ylläpitolaturilla, vai pidetäänkö akkua lämpimänä, jotta sen saa ajaessa ladattua nopeammin.
Lisäksi ainakin Artic Battery Heater yhteydessä kielletään tuotteen käyttö AGM akkujen kanssa. Luultavasti kyse on siitä, että kyseinen lämmitin saattaa kesällä nostaa lämpötilan turhan korkealle kyseiselle akkutyypille. Polarin akkulämmittimessä tuota ei mainita, joten olisko sinä termostaatti katkaisemassa lämmityksen, vai luotetaanko siinä vain siihen ettei lämmitysjohtoa kytketä kuin talvikeleillä.
Comment
-
Lisäksi ainakin Artic Battery Heater yhteydessä kielletään tuotteen käyttö AGM akkujen kanssa. Luultavasti kyse on siitä, että kyseinen lämmitin saattaa kesällä nostaa lämpötilan turhan korkealle kyseiselle akkutyypille. Polarin akkulämmittimessä tuota ei mainita, joten olisko sinä termostaatti katkaisemassa lämmityksen, vai luotetaanko siinä vain siihen ettei lämmitysjohtoa kytketä kuin talvikeleillä.
Comment
-
Akun lämmittämisestä tulee aina mieleen oma auto. Joskus 10 vuotta sitten ajoin kovasta pakkasesta auton talliin. Laitoin ropaamisen ajaksi sisätilanlämppärin puhaltamaan akun kylkeen pariksi tunniksi. Parin tunnin jälkeen akun pinnassa toisella puolella oli vielä jäätä. Tämän kokemuksen jälkeen olen suhtautunut vähän skeptisesti akun lämmittämiseen pienillä tehoilla. Onhan siinä tietysti eristystä, mutta silti.
Comment
-
akun vaihto!l
Yksinkertaisin tapa on käyttää irto kaapeleita tms.johtoja ettei virta katkea auton + ja - navoista. voit ottaa vaikka toisesta akusta!
Comment
-
Vieras
Jos viitsisi lukea koko topikin tai ottaa asiasta selvää, olisi tiedossa ettei tuo pidä paikkaansa 4F korin autossa eikä missään muussa jossa on akun valvonnan ohjainlaite.
Comment
-
A6/4F Akun vaihto
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiLisäksi ainakin Artic Battery Heater yhteydessä kielletään tuotteen käyttö AGM akkujen kanssa. Luultavasti kyse on siitä, että kyseinen lämmitin saattaa kesällä nostaa lämpötilan turhan korkealle kyseiselle akkutyypille. Polarin akkulämmittimessä tuota ei mainita, joten olisko sinä termostaatti katkaisemassa lämmityksen, vai luotetaanko siinä vain siihen ettei lämmitysjohtoa kytketä kuin talvikeleillä.Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viestiArtic Battery Heateristä on tullut versio AGM akuille. Kyllä Artic Battery Heaterissä on termostaatti, asennetaan vastapuolelle lämmitysvastusta nesteakussa. Tuosta AGM akun lämmittimestä en tiedä mitä eroa on nesteakun lämmittimeen.
AGM-akun sisältö on käytännössä kuiva ja ilmahan ei juuri lämpöä johda.
Kuvassa lopputulos, kun tämä nesteakun lämmitin on asennettu AGM-akkuun
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mulk Näytä viestiVoi sen teke näin, mutta BEM pitä kooda uusi akku.
Comment
-
Ei ihan turha mun mielestä, säästy nollantuneitten asettuksien säätämiseltä.
Vaikka ikkunat esimerkiksi.
Ei se iso vaiva ole, mutta itse tein hiljattain akunvaihton juurikin apuakkun ja 2.5mm2 johtoilla.
Edellisen A8 D3 tein yksinkertaisesti vaihdon ja kyl sieltä saa poista niitä vikakoodeja sen jälken.
Comment
-
Heps, tämä kiinnostaa itseänikin, ihan vastaava tilanne edessä ja motonetin tuota Exideä katselin. Vanha akku on itsellä 80ah alkuperäinen vw/audi, muistaakseni varta. Lie ilmeisesti vielä AGM akku
Ilman parempaa tietoa ajattelin koodata tuon samoilla tiedoilla kuin vanha on, meneejö paljon metsään?
Tuollainen siis kontissa
http://i161.photobucket.com/albums/t...pseiuy3djh.jpg
Ja tuollaista dataa löytyi autocomin testerillä
http://i161.photobucket.com/albums/t...psnz41mil6.jpg
Onkohan nuo yhtään sinnepäin mitä pitäisi olla ja mitä toimenpiteitä jos laitan tilalle tuollaisen ym exiden?
Hieman epäselväksi jäi näköjään kuva eli testerillä numerot
4F0915105B
Von VA0 1310240320
BEM tarrasta ikävästi hankautunut alku pois mutta loppu vastaa tuota vao alkuista niin tarran numerot ovat
000915105DH
??? 1310240320
205 VAO1DA0320YViimeksi muokannut VesQ; 16.10.2017, 12:48.
Comment
-
Akun vaihto A6 C7
Eli kyseessäon A6 C7 ja nyt alkaa akku hiipua.. Ei enää sammuta autoa liikennevaloissa ja kovilla pakkasilla ei Webasto käynnisty...
Katsoi Audin sivuilta ja akun vaihto oli netissä 610€ ... Ei perhana...
Kun selvittelin täältä, niin näyttä siltä, että akku vaatii koodauksen, mutta onko se 400€ arvoinen ja osaako sen tehdä muut liikkeet kuin audi-liikkeet?
Comment
-
Talouden 4F faceliftiin vaihdoin Vartan H15 105Ah AGM -akun. En saanut jostain syystä koodattua Vartan tiedoilla, joten koodasin täällä Kimmon postauksessa olevilla tiedoilla. Varmistaisin, että onko tuo nyt riittävän hyvä vai käytänkö edelleen aikaa ja yritän saada koodauksen läpi ihan oikeilla tiedoilla?
edit. Sen verran jäi häiritsemään, että sain uudelleen koodattua oikealla valmistajalla ja sarjanumerolla. En tiedä, missä eilen mätti - ehkä välilyönti väärään rakoon.Viimeksi muokannut Sound; 11.3.2018, 15:53.
Comment
-
A8 d3
Katselin tuota oman akun koodausta ja on koodattu normi 110ah mukaan vaikka tässä on tällä hetkellä kiinni agm varta 92ah. Tietoa ei ole millon on tuo akku tähän laitettu. Jos nyt koodais tuon oikean ah määrän mukaan. Bem koodia ei ole mutta serial koodin kaiverrukset löytyy akusta. Käykö osanumeroksi viestin #241 listasta oleva 000915105CE numero? Serial koodiksi sitten akun kaiverruksesta olevat viimeiset kymmenen numeroa?
Ongelmia on ollut virtojen ja webaston kanssa vaikka ajoa on ollut kyllä ihan riittävästi.
Comment
Comment