Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/4G akun vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Aavistuksen ohi aiheen, mutta jos autossa on oikeesti 300 tonnia tönätyt polttimot ajovaloissa, niin suosittelen lämpimästi uusimaan ne. Saattaa parantunut valoteho yllättää positiivisesti.

    Comment


      Olin juuri sanomassa samaa. Omassa autossa oli 240 tkm mittarissa ja tällainen ero oli uuden ja käytetyn välillä:

      Comment


      • Xenonien vaihto on tosiaan ollut työlistalla jo pidemmän aikaa. Viimevuotinen umpioiden puhdistus ja EvoX-R:ien asennus jo toi sen verran parannusta, että noillakin on pärjännyt. (Tuon remontin yhteydessä oli kyllä uudet polttimotkin tilattu, mutta posti hukkasi paketin, eikä uudet polttimot tuosta syystä ehtineet remonttiin mukaan.)

        Mutta tosiaan asian ydin oli siinä, että se xenonien sytytyskertojen minimointi ei tarvitse olla ihan ykkösprioriteetilla järjestelmiä suunnitellessa.

        Comment


        • Akun varaus vähissä (30 %)

          Audi A5 2.0 TFSI -11. Ei tahdo akku kestää talvea, pitäiskö vaihtaa. Ajoja on harvakseltaan 30 - 50 km kerralla.

          Comment


            Kannattaa ennemminkin latailla akkua.

            Comment


              Samaa mieltä. Paitsi jos se puutuu nopeasti vaikka onkin ladattu täyteen.

              Comment


              • Lataaminen olisi varmaan kannatettava vaihtoehto. Olisiko laturisuosituksia? Kuinka helposti akun navat saa esille (en muista katsoneeni tässä mallissa vielä koskaan akun paikkaa)?

                Comment


                  Konehuoneessa on varmasti latauspisteet. Akkulaturiksi sopii esimerkiksi joku CTEK:n laturi.

                  Comment


                  • Kävin hankkimassa CTEK Polar 5.0 -laturin ja aloitin latauksen varaustilan ollessa 10 % auton näytön mukaan. Kuuden tunnin latauksen jälkeen laturin näyttö oli käynyt läpi 7 vaihetta 8:sta, jolloin varaustilan pitäisi olla täysi. Auton näytön mukaan se on kuitenkin vain 50 %.

                    Laturi lataa edelleen parin asteen pakkasessa olevassa tallissa, koska luultavasti latausajan luulisi olevan pitempi lähtötilannetta ajatellen. Odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu.



                    Onko muilla millaisia kokemuksia tuosta laturista ja latausajoista?
                    Viimeksi muokannut projph; 5.1.2017, 17:52.

                    Comment


                      Ei se auto näytä heti akkua täydeksi. Saatat joutua lataamaan päiviä sitä ennen kuin se auton mielestä on täysi.

                      Comment


                      • Kumpiko on sitten oikeassa, laturi vaiko auto?

                        Comment


                          Akku on silloin täysi, kun jännite on 14.4 V (AGM 14.7 V) ja virta on muutama sata milliampeeria. Kovalla pakkasella akun latausvirta on pieni, eli akku ei ota kunnolla virtaa vastaan. Näin ollen laturikin on voinut mennä omasta mielestään siihen tilaan, että akku ei ota kunnolla virtaa -> täysi. Anna ladata yön yli. Jos lataat pakkasessa, niin laita tuo lumihiutale päälle. Se nostaa jännitteen AGM-tasolle. Jos siulla on AGM-akku niin voit ladata lumihiutaleella aina.

                          Comment


                          • Q7/touaregin akun vaihto gen 1.

                            Ajattelin laittaa tämän tiedon talteen ainakin tänne jos jokua haluaa alkaa itse tekemään. Konehuoneessa on paikat mihin laturin saa kiinni vaihdon ajaksi. Akku on siis kuljettajan penkin alla lokerossa. Takaa pitää vetää irti liukukiskojen takimmaiset suojamuovit ja alta löytyy isot 10 koon xzn pultit. Edestäpenkin korokkeen edessä lattialla on muoviset peitelevyt. Ne etulaidasta nostamalla pois ja ala samanlaiset pultit. Sitten penkkiä sopivaan asentoon ja kippaus etulaidasta takapenkkiä kohti. Alta löytyy akkukotelo. sisään mahtuu isoimmilaan esim s5a15 kokoinen eli 105Ah agm akku. Tai tavallinen 110Ah. Ohessa kuvia, myös aukastusta sähköpoksista. Tämä auto on ilmajousilla ilman taka-akkua. Kaapeli taakse lähtisi tuosta penkin alta terminaalista.



                            Viimeksi muokannut Killeri; 6.1.2017, 12:29.

                            Comment


                            • Voitaisiinko tämä topicci pitää tuossa otsikon mukaisessa aiheessa eli "A6/4F akun vaihto". Topicissa on siis käsitelty alunperin 4F mallin closed loop BEM systeemin akun vaihdon toimenpiteitä ja ongelmia.

                              Akunvaihdoista on täällä jo monessa muussakin topicissa keskustelua, joten miksi nämä muiden mallien keskustelut pitää sotkeä tähän ketjuun? Omasta mielestäni koko ketjun infromaatio arvo katoa, jos tässä käsitellään nyt kaikki akunvaihdot ruoholeikkurista parranajokoneeseen.

                              Viimeisimpinä ketjussa on käsitelty A4, A5 ja Q7 akun vaihto. Ymmärtääkseni yhdessäkään näistä malleista ole virtapohjaista akunvalvontaa kuten 4F maliissa. Näin ollen tämän ketjun ohjeet eivät päde näihin malleihin.

                              Comment


                              • Niissä jokaisessa kylläkin on akunvalvonta, toimii aivan samalla lailla. Ainoa ero on että nelosessa ja vitosessa se löytyy eri osoitteesta. Kaikille pitää bem koodi kertoa akun vaihtuessa.
                                Ainoastaan ensimmäisen polven touaregissa sitä ei ole mutta akun vaihto operaationa on tismalleen sama fyysisesti kuin q7.
                                Toki nuo voi erottaa omaksi ketjukseen mutta enemmän se pirstaloi tietoa. Mieluummin otsikon vaihto "akun vaihto akkuvalvonnalliseen autoon" tms. Siitä kyllä olen ihan samaa mieltä että jotain pitää tehdä sillä sisältö ei ole enää aikoihin vastannut otsikkoa.
                                Viimeksi muokannut LauriJT; 6.1.2017, 19:50.

                                Comment


                                • Omani "Akun varaus vähissä (30 %)" -topic siirrettiin tänne. Olisin halunnut sen olevan erillinen topic.

                                  Comment


                                  • Korjaan virheeni. Aloin käymään läpi noita muiden mallien SSP:eitä ja kyllä osasta sittenkin löytyy myös noita virtaa mittaavia bokseja. Q7 SSP:ssä ainakin on myös mainittu tuo virtaa mittaava J644 boksi, ja järjsetelmä on hvyinkin paljon vastaava (erojakin kyllä on).

                                    Kuitenkaan A4 ja A5 dokumenteista en löytänyt mainintaa tuosta J644 boksista. Pystyykö joku vahvistamaan mistä kaikista malleista tuo boksi nykyään löytyy? Toki sähkökuvista kaivamalla niitä voisi niitä malli kerrallaan selailla, mutta toisaalta myös kyseisten autojen omistajat pystyvät melko helposti tarkistamaan asian: Jos akun miinusnavan ja runkon välissä on ohjainyksikkö, suurella todennäköisyydellä se on juuri tuo J644. Jos miinuskaapeli menee suoraan runkoon, ei järjestelmässä ole tuota J644 boksia jja akunvalvon ta luultavasti perustuu vain jännitetietoon.

                                    Tässä muutama SSP asiaan liittyen:
                                    -Audi A8 (D3) Electrical_Components (Sivuilla 17-36 käsitellään J644 toimintaa A8:ssa.)
                                    -Audi A6 (4F) electrical components (Sivuilla 10-12 käsitellään J644 yksikköä, A8 SSP on hyvä pohjatieto koska A6 yksikkö pohjautuu A8:n J644 yksikköön)
                                    -Audi Q7 Electrical System (J519 boksia käsitellään sivuilla 13-24, Tämä siis pohajutuu taas tuohon A6 yksikköön.)
                                    Näissä kolmessakin dokumenttien mukaan on aika paljon eravaisuuksia, mutta perusajatus on sama, koska mukan on tuo virranmittaus.

                                    Comment


                                    • Nelosessa ja vitosessa toiminto oli muistaakseni väylä tai sähköpoksin yhteyteen rakennettu. Niissä ei ole omaa ohjainlaitetta virranhallinnalle. Käytännössä työnä aivan samanlainen, mutta bem koodi pitää syöttää eri ohjainlaitteelle. Noissa kaapelissa oli joku laite mutten muista enää tarkkaan.
                                      Edit: kyllä siellä on akkuvalvonnan ohjainlaite miinuksen ja rungon välissä. 8k0915181e tai 8x0915181.
                                      Viimeksi muokannut LauriJT; 7.1.2017, 08:18.

                                      Comment


                                      • Tuota ei tietinkään pysty disabloimaan mitenkään tuota älykästä latausta?

                                        Alkaa hermot olemaan pinnassa tuon b8:n kanssa.
                                        Laturissa ollut koko yön ja 100% akun varaus, aamulla 30min webastolla ja 20min ajoa. Iltapäivällä taas webastointi ja 20min ajoa, niin jo illalla näyttää mittari enää 40%. Aamulla ei enää lähde weba päälle kun akun varaus liian alhainen...

                                        Viime talvena sama homma, silloin uusin akun ja koodin.

                                        Kesällä ei mitään ongelmaa virtojen kanssa, onko audi vaan niin väärin suunniteltu ettei sillä talvella voi ajaa.

                                        Edit: Nämä ongelmat olleet 4f ja b8 malleissa meillä.
                                        Loput 14 kpl audeja mitä meillä on ollut, ovat toimineet talvellakin.
                                        Viimeksi muokannut sakarivo; 7.1.2017, 09:01.

                                        Comment


                                        • Foordilla se on vielä huonompi systeemi. Itsellä tyhjeni 2vk vanhasta foordista eka kerran akku, kun käytti webastoa. Ajoa tulee kumminkin vähintään 30min yhtäjaksoisesti.

                                          Comment


                                          • Eipä tuo ihme ole jos ei virta riitä. Jos ajoa on suunnilleen sama aika tai vähemmän päivässä kun vebastolla pöhistelyä niin ei siinä kylmä akku ehdi latautua. Siihen vielä päälle muut sähköhärpäkkeet ajaessa, niin ei toivoakaan. Lämmityslaitteen sähkövastus ottaa jo melkein kilowatin kun laittaa auton kylmänä tulille.

                                            Comment


                                            • Siis mikä tuossa Sakarilla on se ongelma? Webastoa käytettäessä akku kuluu, jos purkujaksot on pidempiä kuin latausjaksot. Polttoainelämmittimien kanssa ohjeistetaan yleensä että ajojaksojen pitäisi olla n. 2 kertaa pidempiä kuin lämmitysajan.

                                              Tuo 40% varaus MMI:näytöllä tarkoittaisi (4F SSPn mukaan) cutoff level 3. Suoraan tuossa ei listata mitä kaikkea tuossa vaiheessa sammutetaan, mutta voisin olettaa että lämmitin on niiden joukossa. Eli järjestelmä yrittää varmistaa, että auton saa vielä startattua. Tarina ei tässä kerro minkätyyppinen ja kokoinen akku Sakarilla A4:ssa on, mutta ainakin pienemmät akkut tyhjenee webastolla melko nopeasti jos koko käytön ajan huudatateen sisäpuhallusta täysillä.

                                              Toki varmaan monen mielestä tuo käynnistykeen vaadittava varaustaso on näissä jätetty tarpeettoman ylös, mutta mieluummin minä ainakin haluan auton käynnistyvän, kuin istun hetken lämpimässä autossa joka ei enää käynnisty.

                                              Jenkkifoorumeilla noita akunvalvontoja on jonkinverran poistettu, mutta yhdenkään poiston suorittaneen en ole nähny raportoivan jälkikäteen oliko poistosta hyötyä vai haittaa.

                                              Comment


                                              • Ei riitä, mutta jos akku on tyhjä ja autolla ajetaan sen jälkeen 35km ja akun navoissa jännite 12.5v auto käynnissä niin joku asia mättää.

                                                Comment


                                                • Minulla on alle vuosi sitten vaihdettu 105Ah agm. Eilen vaihdoin taas uuden kun näköjään joutui valitsemaan että ajanko vai lämmitänkö. Ei nuo vaan näytä aina kestävän. Toki webasto pöhisee ajon aikana automaattisesti ja monesti tulee ennakkoonkin lämmitettyä. Lisäksi virtasyöppöjä on paljon muitakin. Kaksi akkua näissä möhköissä on kyllä erittäin perusteltua ja tullut harkittua jo toisen lisäämistä.

                                                  Comment


                                                  • Tuskin on vika akussa vaan siinä ettei auto lataa kunnolla kun BEM softa on mitä on. Ei pidä AGM:n kuolla vuodessa jos lataus toimii.

                                                    Comment


                                                    • Vai voisiko syynä olla se, että auto käyttää näissä nyky premiumeissa virtaa melko paljon talvikeleissä. Täydellä 105Ah AGM akulla pystyi ajamaan n. 30min talivkelissä ilman laturia. Tässä vaiheessa akku oli siis siinä pisteessa, että jännite akussa oli alle 11V ja automaattilaatikko sekos täysin.

                                                      Monella vanhemmalla autolla ajeli tyytväisenä monia tunteja ilman laturia, kunhan käänsi ajovalot pois päältä. Nykyautoissa kun noit sähköheebeleitä on käytössä melko reilusti etenkin talvella, ei siinne akulle asti riitä ihan hirveän suurta latausta oli sitten BEM tai ei.

                                                      Comment


                                                      • Itse otsikon autolla yli 5v / 75 tkm ajaneena silloin kun ne oli vielä suhteellisen uusia väittäisin että te ette vain osaa tai epästandardin akun vaihto sekoittaa natsi-insinöörin softat. Itsellä ei koskaan ollut mitään ongelmia missään kelissä. Alkuperäinen akku ja auto oli muistaakseni n. 7v/140 tkm vanha poistuessaan perheestä.

                                                        Comment


                                                        • Ongelma on se että, akku pitää olla joka yö laturissa että aamulla saa webaston käyntiin. Jos yhden yön jättää lataamatta niin aamulla vilkuttaa webaston kake punaista ja auton saa niukinnaukin käyntiin.

                                                          Onko normaalia että varaus laskee 40min ajolla ja tunnin webastoinnilla päivässä 100% ->30-40%?

                                                          Comment


                                                          • Voi olla jos ajaessa on penkinlämmittimet, sisäpuhalluksen lisävastus, lasinlämmitykset, radiot yms. laitteet käytössä täydellä teholla.

                                                            Se voiko webasto pudottaa akun varauksen 1h käytöllä 100% -> 40% riippuu ihan siitä akun kapasiteetista ja webastokäytön aikana tapahtuvasta virankulutuksesta. (Ainakin 4F tapauksessa tuo prosenttiluku ei viittaa suoraan akun varaustilaan vaan 10% pitäisi vielä pystyä käynnistämään auto. 0% ei siis tuossa mittarissa vastaa 11V jännitettä, vaan jännitetsoa, jossa auton ei enää uskota käynnistyvän luotettavasti.

                                                            Työkaveri ajeli B7 A4:lla 50km työmatkaa ja lämmitteli webastoa aina 15-20min ennen lähtöjä 75Ah akulla ja n. kerran viikossa piti akku ladata ulkoisella laturilla, jos joka päivä lämmitteli kovien pakkasten aikaan. Ilman lataustakin auto kyllä vielä starttasi, mutta webaston jännitevalvonta alkoi sammuttamaan lämmitystä. Tuossa mallissa ei ole pahaa BEMiä vielä käyttäjää kiusaamassa, mutta karkeasti samalla tahdilla se akku siinä kuluu kuin tuossa B8:ssa sanomasi mukaan.

                                                            Se sähköinen lisälämmitin valitettavasti haukkaa kylmällä autolla ajaessa melkoisen määrään laturin tuotosta. Jos webastoa haluaa käyttää, niin luultavasti tuon lisälämmittimen poistamisesta olisi suurempi hyöty kuin BEMin poistamisesta.

                                                            Comment


                                                              Jos tehdään pikainen laskelma.

                                                              moottori + muut auton siirtämiseen tarvittava: 30 A
                                                              lämppärin puhallin: 20 A
                                                              takalasinlämmitin: 20 A
                                                              penkinlämmitin: 10 A
                                                              valaistus: 15 A
                                                              ylimääräinen premium-sälä: 15 A
                                                              Webasto: 5 A

                                                              Tästä tulee 115 A. 4F:ssä on muistaakseni 160 A:n laturi, ainakin 3.0 TDI:ssä. B6 1.8t:ssä vertailun vuoksi 140 A. Joten kyllä siellä vielä akun lataamiseen jokunen kymmenen ampeeria jää, joten ei ole ongelma. Mutta sitten, kun tyrkkää sen sähköisen lisälämmittimen päälle, niin ollaan jo reilusti miinuksella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X