VCDS:ään syötät sarjanumeron siten, että lyöt välilyöntjä eteen niin, että sarjanumeron pituudeksi tulee 10 näppäinpainallusta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F/4G akun vaihto.
Collapse
X
-
Jos akkutyyppi pysyy samana niin voi antaa vaihtaa eneerisessä akkuliikkeessä, mutta jos akkutyyppi vaihtuu pitää akku koodata oikealle tyypille. Useimmissa akkuliikeissä on käytössä vain exiden nollaustyökalu, jolla akun tyyppiä ei voi vaihtaa.
Sillä sarjanumerolla ei ole mitään muuta väliä, kuin että järjestelmä hyväksyy sen (ja ilmeisesti se ettei ole sama kuin edellinen).
Comment
-
Kävin kokeileen tuota MrMicken antamaa ohjetta, ei hyväksy suoraan vieläkään. Herjaa OK painamisen jälkeen että serialin täytyy olla "Alphanumeric", eli välilyönti ei kelpaa. Olen nyt sinne näppäilly Part numberiksi tämän : 7P0 915 105 D, minkä elexter on maininnut #177 viestissä, ja serial numeroksi laitoin 221123N0BY. Serialin löysin täältä foorumilta, http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...59&postcount=4. Käsitin että kuva oli juurikin BEM koodi Vartan 105Ah AGM akun päältä. On myös kokeiltu viestissä #203 ilmoitettuja koodeja syöttää lokeroihin, ei vaikutusta.
Jos nyt jollekkin on jäänyt epäselväksi mikä tämä kolmen vaihtoehdon ikkuna on, sellaisen kuvan löytää viestistä #116 tältä palstalta.
Comment
-
Oiskohan tommoinen exide hyvä,aika edukas ainakin http://suomenakut.fi/index.php?main_...ts_id=24036504
Oisko jollain tommoiseen BEM-koodia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ari Näytä viestiEiskös toi DL loppunen ole normiakun osa numero?
Comment
-
Moro.
A6 vm-05 starttaa välillä tosi laiskasti ja rupesin akkua kattoon ni oli aika tuoreen näköinen bilteman akku.
Mikä olis halpa akku joka kelpaa tuohon ja kerkiäiskö sitä kukaan harrastaja ohjelmoimaan vantaalla. (autoissa ei webastoa) Tai voisko Bilteman akkua saaja toimimaan paremmin jos sitä koittas ohjelmoida
Comment
-
Tuommoinen lista löytyi:
Zitat von http://www.elektroda.pl/rtvforum/top...html#11560013:
51Ah - 8K0915105J / 000915105BB / 000915105DC
60Ah - 4F0915105 / 8K0915105G / 000915105DD
61Ah - 8K0915105H / 000915105AD / 000915105DE
70Ah - 4F0915105A / 8K0915105C / 000915105DF
72Ah - 8K0915105B / 000915105AF / 000915105DG
80Ah - 4F0915105B / 8K0915105D / 000915105AG / 4FD915105 / 8KD915105 / 000915105DH
95Ah - 4F0915105C / 8K0915105E / 000915105AH / 000915105DK
110Ah - 4F0915105D / 8K0915105F / 000915105AK / 8KD915105A / 000915105DL
68Ah - (AGM) 7L0915105 / 000915105CC
75Ah - (AGM) 3D0915105H / 000915105CD
92Ah - (AGM) 4F0915105E / 000915105CE
105Ah - (AGM) 4L0915105 / 000915105CF
115Ah - (High Current) 4H0915105 / 000915105DM
Weitere Informationen: TX-Board - das T5 / T6 Forum: http://tx-board.de/threads/hat-jeman...er-mich.84563/
- 1 like
Comment
-
Bosch agm
Bosch AGM 95Ah 850A Samat arvot, ja samannäköinen palikka päällisin puolin kuin varta. Onkohan sama akku? Siis tekeekö varta Boschille akut?
Tällanen akku hommattuna ja siinä ei tietty mitää BEM koodeja ole. Kannattaako laittaa mielummin 105Ah vai 92Ah vartan koodit?(kumpikin AGM)
Ongelmana ollut että virta ei riitä mihinkään tavallisella akulla koska lataussysteemi on mitä on.
Jos laitan tuon 105Ah koodin, lataako laturi 95Ah akkua ns. "ylitäyteen"? Se olis hieno asia mun mielestä, koska oikein toimiessaan tämä auto ei lataa mitään akkua koskaan edes 90% varaustilaan.
Siis onko turha toivo, että huijaamalla autoa akun isommalla koolla, auto lataisi esim. puolityhjää akkua isomman akun kapasiteetin mukaisesti?
Comment
-
Huijaamalla BEM:iä et kyllä saa akkua täydemmäksi. Älykkään järjestelmän huijaaminen ilman järjestelmän tuntemusta on melko mahdoton tehtävä.
Ymmärtääkseni tuo lataus tehdään näissäkin ihan jännitteeseen pohjautuen, mutta sen lisäksi kompensoidaan jotain akun kunnon mukaan. Eli AGM akuille on on luultavasti omat latauskäyrät ja tavallisille omat. Akun koko sitten lähinnä antaa alkuarvauksen, millainen suorituskyky akusta pitäisi löytyä. Nollauksen jälkeen järjestelmä sitten alkaa opettelemaan akun toimintaa. Mitä enemmän akkua rasitetaan nollauksen jölkeen, sitä nopeammin järjestelmä oppii akun speksit. Jos akun käytöksessä tulee äkillinen muutos (lataus järjestelmän ohi tai vaikka vahvistin kiinni suoraan akussa), luulee järjestelmä että akussa on jotain ongelmaa.
Oman kokemuksen mukaan 4F kyllä lataa akkua ihan hyvin ja akku kestää jopa pidempään kuin monissa "normaaleissa" systeemissä. Tärkeää on, että järjestelmää käytetään niin kuin se on tarkoitettu.
- Jos akku vaihdetaan samanlaiseen tai ladataan järjestelmän ohi -> Akku tulisi nollata
- Jos akun tyyppi vaihdetaan tavallisesta -> Akku pitää koodata vastaavalla koodilla
- Jos akku vaihdetaan eri kokoiseen koodittomaan -> Koodataan akku lähimmäksi osuvalla koodilla ja nollausken jälkeen rasitetaan akkua
- Ei kytketä mitään sähkölaitteita suoraan akkuun!
- Ei aleta väsäämään mitään "diodivirityksiä", jolla sotketaan järjestelmän toiminta!
Noissa 4F latuasongelma topiceissa on yhdistävänä tekijänä koodauksen tekemättä jättäminen. Latausjännitteitä on kyllä mittailtu kuten vanhasta escortista ja kaikenmaailman diodivirityksiä koitettu, mutta koodaamista ei ole haluttu tehdä oikein. Diodilla voidaan ehkä hetkellisesti nostaa latausjännitettä, mutta pitkällä aikavälillä oppiva järjestelmä alkaa korjaamaan virheitä, ja lataus muuttuu alkuperäistä kehnommaksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Shuttle Näytä viestiLaitoin tänään omaani 000915105CE. Laakista BEM-koodi sisään ja hyvin rokkaa.
OVH tuolle 366, onneksi sai jotain pois..
Comment
-
Comment
-
Akku vaihdettu. Alkuperäisen MOLL:in valmistaman (8K0915105F) tilalle meni nyt Varta Silver Dynamic 105Ah AGM-akku.
Uudessa akussa ei ollut BEM-koodia joten sisään meni vastaavan alkuperäisvaraosa-akun BEM:
Koodi:000915105CF JCB 431218I01H
Koodi:16:11:21 Group 017: Power Supply (Battery) OK Battery Type 0 Battery Vendor 8 Battery Size No Battery Disconnect. Recognition 16:11:21 Group 018: Power Supply (Battery) 12.100 V Battery Voltage -21.2 A Battery Current 9.0°C Battery Temp. (Estimate) 13.0°C Battery Temp. (Ambience) 16:11:21 Group 019: Power Supply (Battery) 82.0 % Battery State of Charge (SOC) 100.0 % Battery State (as shown in MMI) 90.0 % Battery Aging (derived fr. Load) 69.0 % Battery Aging (derived fr. Output) 16:11:45 Group 020: Power Supply (Battery) 2.8 mOhm Internal Battery Resistance (actual) 3.8 mOhm Internal Battery Resistance (stan.) 67 Ah Battery Capacity (actual/available) 12.50 V Quiescent Voltage 16:11:45 Group 021: Power Supply Inactive Idle Speed Increase Inactive Fresh Air Blower Reduction StatCurStg 0 Quiescent Current Stage (actual) Yes Auxiliary Heating activatable 16:11:45 Group 022: Power Supply (Battery) 0.00 Battery Input 0.00 Quiescent Current Average 9999 Ah Total Energy Balance 10906 Ah Total Energy Throuput
Koodi:20:54:16 Group 017: Power Supply (Battery) OK Battery Type 1 Battery Vendor 12 Battery Size No Battery Disconnect. Recognition 20:54:16 Group 018: Power Supply (Battery) 12.100 V Battery Voltage -21.4 A Battery Current 2.0°C Battery Temp. (Estimate) 3.0°C Battery Temp. (Ambience) 20:54:16 Group 019: Power Supply (Battery) 80.0 % Battery State of Charge (SOC) 100.0 % Battery State (as shown in MMI) 100.0 % Battery Aging (derived fr. Load) 100.0 % Battery Aging (derived fr. Output) 20:54:41 Group 020: Power Supply (Battery) 3.0 mOhm Internal Battery Resistance (actual) 2.8 mOhm Internal Battery Resistance (stan.) 47 Ah Battery Capacity (actual/available) 12.50 V Quiescent Voltage 20:54:41 Group 021: Power Supply Inactive Idle Speed Increase Inactive Fresh Air Blower Reduction StatCurStg 0 Quiescent Current Stage (actual) Yes Auxiliary Heating activatable 20:59:37 Group 022: Power Supply (Battery) 0.02 Battery Input 0.46 Quiescent Current Average 10000 Ah Total Energy Balance 0 Ah Total Energy Throuput
Heti vaihdon jälkeen huomasin että moottoria käynnistäessä mittariston valot eivät enää sammu hetkeksi.
Comment
-
Onko VCDS ainoa mahdollisuus koodata akku?
Onko kukaan kokemuksia Bosch testerillä koodaamisesta tai VAG comilla onnistuuko?
Tutun korjaamolla on nuo testerit, niin mietin onko pakko mennä marmorille?
Minulla on nyt 110Ah vartan akku vuodelta 2008, kyllähän se näin lauhalla pelaa, mutta kainuun pakkasiin en lähde tuolla. Bemarissa toimi Exiden AGM hienosti, joten AGM akku mahtaisi tähänkin olla paikallaa, vaikkei nyt (vielä) webastoa olekkaan.
Comment
-
Nollaus pakollinen. Oikean kokoisen akun koodaaminen suositeltavaa. Jos akkutyyppiä vaihdetaan, niin oikean tyypisen akun koodaaminen pakollista.
Ei siis välttämättä tarvi olla koodilla varustettu akku, mutta mitä tarkemmin koodaus on oikein tehty sen varmemmin BEM osaa toimia akun kanssa oikein.
Comment
-
-
Vieras
Tässä topikissa on moneen kertaan selitetty miten ja miksi koodaus on tehtävä. On ohjeet mitä koodeja pitää laittaa minkälaiseen akkuun.
Vaihdettavan akun merkki ei vaikuta koodiin mitenkään, ihan sama onko Varta, Exide vai Salama.
Comment
Comment