Alkuperäinen kirjoittaja Dieselman
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F/4G akun vaihto.
Collapse
X
-
Ja kuten olen jo tuossa aiemminkin maininnut, kauan akkuja myynyt akkuspesialisti ei välttämättä tiedä mittään Audin akunvalvontojen toimintaperiaatteesta. Itse olen törmäänyt useampaankin "akkuspesialistiin" jotka eivät millään usko, että tietyissä Audeissa on hieman normaalia monimutkaisempi latausjärjestelmä.
Ja mitä tulee Vartan vastaukseen tuossa kW tapauksessa, olettaisin, että sieltä vastataan että kyseiseen autoon saa laittaa vain BEM-koodilla varustetun akun uudelleenkoodattuna. Vartalta löyttyy tuohon autoon sopivaa BEM-koodilla varyustettua akkua, jolla järjestelmä pelaa kunnolla. Nyt myyjä on ilmeisesti myynyt väärän akun, tai jättänyt koodauksen tekemättä.
Loppuyhteenvetona vielä kerran:
- Jos vaihdat akun samanlaiseen, pelkkä nollaus riittää. (onnistuu Exiden testerillä, VCDS:llä, tms)
- Jos vaihdat akun erilaiseen koodilla varustettuun, koodaa akku uudelleen (VCDS/merkkiliike, exiden testeri ei tähän kykene!)
- Jos vaihdat akun toisenlaiseen koodittomaan. Hanki jostain mahd. lähellle vastaavan akun koodi, ja koodaa sillä. Erityisen tärkeää on, että akun tyyppi vastaa koodasta (AGM vs. tavallinen) Jos parametrit ovat tarpeeksi lähelle, järjestelmän pitäisi oppia uusia akku nollauksen jälkeen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jt.syrja Näytä viestiTäällä kanssa joitakin kertoja ilmoitellut ajovalojen korkeussäädön toimimattomuutta startin jälkeen. Ilmeisesti johtunut huonosta akusta, sillä tänään ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Aikaisemmin akun varaustaso on ollut ainakin ajaessa MMI:n mukaan täydet, mutta nyt vain 5%.
Paikallisesta fixus -liikkeestä hain Exiden EB950:n eli 95Ah:n perusakun. Pitänee vissiin vähintään nollata, jotta lähtee pelaamaan. Onnistuuko ilman kaapelia?
Jos ei, niin löytyykö pullakahvin tarpeessa olevia koodaustaitoisia tampereen lähiseudulta?
Lauantaisen apuvirtakäynnistyksen jälkeen pelannut täysin normaalisti ja näyttää varaustason olevan about 100% koko ajan. Voisko hetkellinen pätkäisy johtua webastolla leikkimisestä ja koodaamattomasta akusta?
Löytyiskö Tampereelta koodaustaitoista kaveria avuksi jonain iltana tai vaikka ABC-miitille?
Comment
-
Täällä pitää myös akku vaihtaa ennen kuin talvi todella alkaa, niin saa tuon webastonkin toimimaan myös pakkasaamuina, kun nyt lähtee päälle vain jos ilmat plussalla.
Vaasasta eräästä erikoisliikkeestä kyselin akkua + koodausta ja vastauksena tuli:
" Hei
Varta suosittelee siihen akkua G 14 eli 95ah 850 amp starttivirralla olevaa AGM eli geeli akkua jonka
hinta sinulle on 195 €.Onkohan tuon ikäiseen autoon tarvetta koodaukseen jos on se ei meillä
onnistu. "
Eli akun arpominen meni suurinpiirtein tuubiin (toki esim 110Ah kuulostaisi paremmalta), mutta koodauksen tarpeesta tämäkään akkujen erikoisliike ei ole tietoinen, eikä siis kykenevä koodaamaa uutta.
Mites nuo BEM koodit nyt sitten oikein on. Löytyykö esim 100Ah AGM akulle jostain koodia jota voi käyttää? Aika niukasti noita tuntuu netin syövereistäkin löytyvän.
Onkohan jotain vihjettä vieläkin halvemmasta paikasta josta akku kannattaisi hommata. Koodaus VCDS:llä onnistunee itseltänikin joten tuo liikkeen koodausmahdollisuus ei ihan pakollinen ole. Varta voisi olla ihan OK merkkinä, vaikka esim. Biltema AGM akku olisi 3 vuoden takuineen aika paljonkin halvempi vaihtoehto. Se takuu ei kuitenkaan hirveästi lohduta aamulla klo 6.00 -15 asteen pakkasessa, kun auto ei inahdakkaan.
Comment
-
100Ah AGM BEM koodia ei taida olaa olemassakaan? Ainakaan itsellä ei ole tullut vastaan.
Omaan laitoin Vartan 105Ah AGM akun, koska samaa akkua löyttyy ihan Audin osanumerollakin. Alkuperäinen osanumero tuolle 105Ah AGM:lle on 7P0 915 105 D (tämän kaivoin netistä, mutta ainakin itsellä on toiminut hyvin). Sarjanumeron voi sitten kaivaa akun päältä, netistä tai kokeilla arvalla. Tärkeintä on, että ohjainlaiteelle on kerrottu mahdollisimman oikea tyyppi ja akkun vaihdosta ilmoitetaan.
Bilteman isoin AGM on 95Ah. Itse en löytänyt osanumeroa alkuperäiselle 95Ah AGM:lle, mutta mahdollisesti myös tuota 105Ah koodia voisi kokeilla. En kyllä voi luvata että toimii varmasti, mutta omien kokemusten perusteella uskoisin että toimii. Varmepi tosin olisi koitta kaivaa jostain 95Ah AGM koodi.
Comment
-
Nuo BEM koodit tuntuu kyllä olevan melkoisen hyvin piilotettuna netin syövereissä. Muista kikkailuista löytyy koti- ja ulkomaisilta foorumeilta vainkka minkälaista dataa, mutta juuri näihin BEM koodeihin liittyen ei esimerkiksi suoraa listaa löydy josta näkis mitä koodeja auto edes voisi tunnista (kuten esimerkiksi tuo 95Ah AGM).
Pitääpä tässä vielä hiukan asiaa tutkiskella ennen akun ostoa. Olisi kuitenkin suotavaa että auto akun vaihdon jälkeen toimii kuten pitää, mutta noita 300-400€ marmorihintoja en todellakaan suostu akusta maksamaan, edes vaihdettuna.
Comment
-
Eipä ole paljon koodeja tullut tähänkään ketjuun. Alkuperäisillä varaosanumeroilla löytyy kyllä netistä 95Ah ja 110Ah akkujen koodit, mutta onko näihin siis oikeasti mahdollista laittaa muita akkuja? Esimerkiksi yleisimpien tarvikeakkujen kapasiteetti on tässä kokoluokassa 100Ah... Ja sit tietenkin ne AGM:t erikseen.
Taitaa päästä helpoimmalla ja halvimmalla kun hakee vaan tavallisen 110Ah Vartan paikalllisesta varaosaliikkeestä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti100Ah AGM BEM koodia ei taida olaa olemassakaan? Ainakaan itsellä ei ole tullut vastaan.
Omaan laitoin Vartan 105Ah AGM akun, koska samaa akkua löyttyy ihan Audin osanumerollakin. Alkuperäinen osanumero tuolle 105Ah AGM:lle on 7P0 915 105 D (tämän kaivoin netistä, mutta ainakin itsellä on toiminut hyvin). Sarjanumeron voi sitten kaivaa akun päältä, netistä tai kokeilla arvalla. Tärkeintä on, että ohjainlaiteelle on kerrottu mahdollisimman oikea tyyppi ja akkun vaihdosta ilmoitetaan.
Bilteman isoin AGM on 95Ah. Itse en löytänyt osanumeroa alkuperäiselle 95Ah AGM:lle, mutta mahdollisesti myös tuota 105Ah koodia voisi kokeilla. En kyllä voi luvata että toimii varmasti, mutta omien kokemusten perusteella uskoisin että toimii. Varmepi tosin olisi koitta kaivaa jostain 95Ah AGM koodi.
Partscatsissa siinä lukee notes-kohdassa "fleece"? Mitähän tuo mahtanee tarkoittaa? Viittaisiko se jotenkin AGM-akkuun?
Minulla on paikoillaan Vartan 95Ah AGM-akku ja nyt sen vaihtoa tässä koitan saada selvitettyä. Luulen, että se on vaihdettu ilman koodausta, kun VCDS näytti osanumeroksi 110Ah akun numeroa eli DL-päätteistä. Käsittääkseni se on alkuperäinen akkukoko ja malliltaan siis perinteinen akku.
Meinasin, josko hakisi mätänetistä semmoisen 95Ah schneiderin AGM-akun ja koodaisi sen tuolla CE-päätteisellä koodilla vaikka Vartaksi ja muuttaisi BEM-koodia vaan isommaksi/pienemmäksi, että kelpuuttaisi.
Comment
-
Onko tämä 000915105DK siis iha "normaalin" akun osanumero vai AGM:n? Meinaan onko sillä latausjännitteeseen siis ihan oikeasti vaikutusta jos koodaa normaalin tai AGM:n?
On tuo uus tuolla ollut nyt latauksessa koko yön ja vielä tän päivän... tuntuhan tuo täys olevan kun ei täyttä hönkää laturi päästellyt kuin muutaman minuutin. Onpa sitten varmasti täynnä kun sen tuonne autoon ruuvaa ja koodaa. On vaan kaapelin kanssa hiukan "aikatauluvaikeuksia".
Comment
-
Itse myös ihmettelin tuota "fleece" mainitaa huomiokentässä. Olettaisin kyllä että sillä tarkoitetaan juuri tuota AGM akkua jossa siis neste on imeytetty lasikuitumattoon. Kaipa saksalainen on sitten sitä mieltä että tuo lasikuitumatto voidaan tulkita fleeceksi.
Kyllä omien kokemusten mukaan juuri tuolla AGM vs tavallinen akku koodauksella on suurin merkitys. Pelkkä akun koon vaihto pelkällä nollauksella on toiminut ainakin parissa autossa tuottavapiirissä.
Järjestelmä oppii nollauksen jälkeen kyseisen akun ominisuudet ja jos koodaus on kovasti pielessä, kestää akun oppiminen pidempään. Akun ominaisuuksien äkillinen muutuminen saa ohjelman toteamaan, että akku on vioittunut. Tässä tilanteessa akun nollaus saattaa vielä yksistään auttaa (ei se tietenkään akusta uutta tee). Juuri tämän vuoksi näitä BEM-valvottuja akkuja ei saa ladata BEM:in ohi. Järjestelmä ei ymmärrä miten akun varaustila voi muuttua ilman että sitä ladataan tai kuormitetaan.
Comment
-
Vieras
-
Eli jos vielä ihan lyhyesti, niin tässä tapuksessa jos/kun ei meinaa mistään löytyä tuolle 95Ah AGM akulle BEM koodia, niin paras vaihtoehto on käyttää tuota ylempänä löytyvää 92Ah koodia sitten?
Tietenkin jos jollakin nyt on antaa tuo 95Ah AGM koodi, niin ilolla otetaan vastaan, vaikka sitten YV:llä.
Comment
-
Paras vaihtoehto on ostaa BEM koodilla varustettu akku ja koodata se oikein (esim. originaali tai vaikkapa vartan Start/Stop)
Lähes yhtähyvä on koodata lähes samoilla spekseillä olevan akun koodialla. Mitä suurempi ero, sitä pidemmän aikaa BEMillä menee oppia uuden akun parametrit (alkuarvaus pielessä). Akun kapasiteetti ei ei ole ainoa akun parametri!
Kuulemani mukaan järejstelmä on toiminut jopa niin, että 92Ah akku on vaihdettu 110Ah tarvikeakkuun pelkällä nollauksella (molemmat "normiakkuja"). Alkuun akun varaustila näytteli MMI ssä mitä sattuu ja hieman oli välilä outoa käytöstä. Pari kertaa kun akun huudatti webastola "tyhjäksi" ja lataili ajaessa täyteen, alkoi BEM toimia normaalisti.
Järjestelmä siis oppii tuon akun purku-/latauskäyttäytymistä. Koodamalla BEMille kerrotaan mikä akku on kyseessä ja sen perusteella BEMillä on jo hyvä alkuarvaus, miten kyseisen akun pitäisi käyttäytyä.
Merkittävintä on, ettei akkua koodata toaalisen väärillä parametreilla (AGM vs. normaali) koska näille käytetään ilmeisesti eri latausohjelmaa. Sähköisestikkin niiden käyttäytminen on hyvin erilaista, jolloin sekin voi sekoittaa toimintaa.
* Kaikki yllä mainittu teksit perustuu omiin kokemuksiin kyseisestä järjestelmästä, useisiin eri nettilähteisiin ja keskusteluihin akkukauppiaiden kanssa. Audi ei ole (ainakaan tiettävästi) julkaissut BEMin softan toiminnallista speksiä, joten täyttä varmuutta tähän tuskin koskaan saadaan. En siis pysty lupaamaan että jokain satunnainen 95Ah akku toimii 92Ah akun koodilla. Useimmissa tapauksissa toimii, mutta joissain tapauksissa akun käyttäytyminen ja auton käyttö (ajojen pituus/ulkoinen laturi/...) saattaa aiheuttaa sen, ettei järjestelmä kyseistä akkua opi.
Itse suosin tällä hetkellä Vartan AGM akkuaj koska niitä saa BEM koodilla myös merrkitiskin ulkopuolelta. Lisäksi ainakin tuo omassa autossani oleva 105Ah Start/Stop AGM puskee kyllä sen verran reippaasti kylmäkäynnistysvirtaa verrattuna 110Ah normiakkuuna (etenkin silloin kun varaustila on jo alentunut), että pidän hieman korkeampaa hintaa hyvinkin perusteltuna.
Comment
-
Koska se akku nyt oli hommattu jo valmiiksi, niin tuo BEM koodilla varustetun akun hommaaminen ei nyt enää oikein onnistunut. Ostohetkellä tosiaan muistelin että olin tuon 95Ah AGM akun koodin nähnyt jossain, mutta väärin muistettu ja niinpä tuo uus tuli koodailtua sitten tuolla 92Ah AGM akun koodilla. Olishan sitä tuollainen 105Ah AGM löytynyt myös, mutta Sulo Vilénius iski ja ostin tuon pienemmän kun halvalla sai.
Pikku haasteita oli tuon koodaamisen kanssa kun antoi aina pientä virheilmoitusta... Toki sitten kun tätä ketjua lueskeli niin on vissiin ihan normaalia ja kun valitsi "yes" niin homma onnistui ja uuden akun koodi päivittyi BEM systeemiin.
Kyllä starttiin ainakin tuli potkua huomattavasti lisää ja aamulla on sitten toiveissa että myös webasto lähtee pöhisemään normaalisti. Tähän saakkahan webasto on toiminut vain plus keleillä tai auton seisottua korkeintaan pari tuntia. Samoin noita alhaisen lepojännitteen koodeja on tullut enemmissä määrin koko ajan.
Toiveissa on että tuo nyt sitten pelittää kuten pitää ja ilman ongelmia vaikkei ihan oikealla koodilla olekkaan autoon laitettu. Jos oikein alkaa ahistaan, niin sitten palautellaan akkua mikäli menee "huonoks" ja hommataan sit se Vartan alkuperäistä vastaavan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ronde79 Näytä viestiKoska se akku nyt oli hommattu jo valmiiksi, niin tuo BEM koodilla varustetun akun hommaaminen ei nyt enää oikein onnistunut. Ostohetkellä tosiaan muistelin että olin tuon 95Ah AGM akun koodin nähnyt jossain, mutta väärin muistettu ja niinpä tuo uus tuli koodailtua sitten tuolla 92Ah AGM akun koodilla. Olishan sitä tuollainen 105Ah AGM löytynyt myös, mutta Sulo Vilénius iski ja ostin tuon pienemmän kun halvalla sai.
Pikku haasteita oli tuon koodaamisen kanssa kun antoi aina pientä virheilmoitusta... Toki sitten kun tätä ketjua lueskeli niin on vissiin ihan normaalia ja kun valitsi "yes" niin homma onnistui ja uuden akun koodi päivittyi BEM systeemiin.
Kyllä starttiin ainakin tuli potkua huomattavasti lisää ja aamulla on sitten toiveissa että myös webasto lähtee pöhisemään normaalisti. Tähän saakkahan webasto on toiminut vain plus keleillä tai auton seisottua korkeintaan pari tuntia. Samoin noita alhaisen lepojännitteen koodeja on tullut enemmissä määrin koko ajan.
Toiveissa on että tuo nyt sitten pelittää kuten pitää ja ilman ongelmia vaikkei ihan oikealla koodilla olekkaan autoon laitettu. Jos oikein alkaa ahistaan, niin sitten palautellaan akkua mikäli menee "huonoks" ja hommataan sit se Vartan alkuperäistä vastaavan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiOmaan laitoin Vartan 105Ah AGM akun, koska samaa akkua löyttyy ihan Audin osanumerollakin. Alkuperäinen osanumero tuolle 105Ah AGM:lle on 7P0 915 105 D (tämän kaivoin netistä, mutta ainakin itsellä on toiminut hyvin). Sarjanumeron voi sitten kaivaa akun päältä, netistä tai kokeilla arvalla. Tärkeintä on, että ohjainlaiteelle on kerrottu mahdollisimman oikea tyyppi ja akkun vaihdosta ilmoitetaan.
Akun sarjanumero ei ihan aukea, pitäisi ilmeisesti olla kymmenmerkkinen? Akun päällä on kooditarra jonka alla 12 merkkinen rimpsu. Akussa on myös maininta bem / bms compaptible tjsp. Pitääkö toi sarjanumero modata tosta rimpsusta?
Comment
-
Kiitokset vinkeistä, vaihto onnistui tänään helposti. Siihen koteloonhan se sarjanumero oli kuin olikin poltettu. Vcds koodaus oli myös yksinkertainen juttu, laitoin tuon 7P0915105D koodin osanumeroksi.
Mitäs tuon battery managerin arvoja kannattaisi nyt seurata, että voi varmistaa homman menneen putkeen?
Comment
-
Osu sitten omallekin kohdalle tää homma. Rupes kovemmalla pakkasella mmi:n akkumittari näyttämään ensin 70% josta sitten vajosi aina 20% saakka. Ajelin hurua -18c pakkasessa pari tuntia mutta edelleen pysyi tuossa 20%ssa vaikka lataus oli jees.
Akkukaupoille siis. Autossa alkuperäinen 05/09 valmistettu vartan 92Ah AGM jota löytyy marmorilta edulliseen 364eur hintaan. Clubilaisena siitä 7% pois eli ei vieläkään ihan ilmanen. Pistin tilaukseen Exiden 95Ah AGM:n.
Tosta muutamien ampeerituntien erosta oli aiemmin juttua, rohkenen väittäö ettei asialla ole mitään merkitystä koska tollanen vaihtelu voi olla jo ihan valmistustoleranssi. Ja talonpoikaisjärjellä ajateltuna mielummin koodaus pienemmän kapasiteetin mukaan, itse meinasin ainakin vaan vaihdella sarjanumeroa.
Lyijy/happo <-> hyytelöakku vaihdoksessa tietysti sitten omat metkunsa.
Comment
-
Juurikin näin. Toki ei sitä kapasiteettia kannata järjestelmälle ihan metsään ilmoittaa. Olen kuullut että outoa latauskäytöstä on ollut myös akun koon muutoksen yhteydessä (~90 -> 110). Tosin järjestelmä on oppiva, eli ongelmat olisvat saattaneet poistua ajan kanssa. Liian iso ero oletukseen aiheuttaa sen, että oppiminen kestää pidempään.
Comment
-
Ei tietenkään "ihan metsään" vaan lähin vastaava akku.
Tehtaalta lähtiessä ei käsittääkseni 4F ympäristössä ole ollut kuin tuota 92Ah AGM akkua.
Perinteisiä ainakin 70, 80, 95 ja 110Ah.
Lisäksi kannattaa huomioida noita akun tyyppejä muutettaessa laturin tuottama virta ja latausjännite, tosin mutuna epäilen että auto osaa tämän hoitaa kun koodaus oikein. Latureitakin on 150A, 180A ja 190A.
Comment
-
Tilasin tuolta tarvikkeet.fi Vartan Silver Dynamic H15 AGM 105 Ah akun, saldoa oli tilatessa mutta nyt tulikin viesti, että ovat loppu.
Nyt sieltä tarjotaan tilalle Exide Micro-Hybrid AGM 105 Ah akkua. Onkos näistä kokemusta kenelläkään?
Tulossa siis tuohon 4F autoon ja ajattelin kyllä koodata tuolla Vartan spekseillä.
Comment
-
Jaetaan nyt omatkin kokemukset. Kävin juuri Tampereella Epilän autohuolto liikkeessä vaihtamassa uuden akun 2007 vuoden 27.tdi A6:n. Vartan silver dynamic 110ah asennettuna ja uudelleen koodattuna maksoi 214€. Pelkäsin paljon kovempaa hintaa, mutta toi oli kyllä edullinen enkä edes tinkinyt.
Comment
-
Ehdottomasti pitää koodata jos vaihdat tavallisesta AGM:ään. Merkkiliikkeessä ei todennäköisesti koodaa muuta kuin alkuperäisen.
Halvempi vaihtoehto on ostaa sopiva tarvikeakku ja koodata itse VCDS:n avulla. Aiheeseen liittyvää tieto löytyy kun luet tämnkin ketjun ihan ajatuksen kanssa läpi.
Comment
Comment