Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/4G akun vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mites tuo koodaus -08 A5 audiin tehdään oikein? Vaihdoin muutama viikko sitten Vartan tarvike AGM 95Ah:n akun ja vaihdoin vain sarjanumerosta paria viimeistä numeroa, mutta akun varaus kapasiteetti ei nuossut kuin jonnekin 45Ah:n paikkeille.

    Sitten huomasin, että auton alkuperäinen akku olikin koodattu valmistajan osalta JCB-koodilla vaikka akun bem-koodi on 4F0915105E VA057100770KM, eli varta.

    Mutta jos muutan valmistajaksi VA0, niin akun varaus nuosee reiluun 65Ah:n paikkeille, niin battery type kohdassa lukee Not OK??

    Mitä kikkoja tuohon nyt vielä pitäisi tehdä? Kokeiltu myös täysin uudella bem-koodilla, mutta sama tulos.

    Comment


    • Viimeisimmät hintatiedot alkuperäisakuista Turun suunnalta (Audi-Center):

      - 110 Ah akku vaihdettuna, 360 eur

      - AGM akku, pelkkä akku 450 eur + vaihto ja koodaus

      ... kyselen siis ensin muualta ennen kuin vien pikahuoltoon (tosin suosittelivat ajanvarausta).
      Oireet: alkoi Akku menemään 11.8V:n 25 minuutin Eberin käytöllä ja näytti 40% varausta ajossa. Varaus nousi 12.6V/70% noin 7km ajolla - akku ladattu 3.6:lla laturilla edellispäivänä. Lisäksi, vaikka puhallustehoksi valittu 3-4 niin sisälle mennessä puhalsi 1-teholla ja auto vielä pakkasen puolella. Akku (ilmeisesti) alkuperäinen vm. 2006:nen.

      Comment


      • Kokeile ensin irroittaa akku autosta, ladata tallin pöydällä jytäkällä laturilla täyteen, laittaa takaisin autoon ja koodata vcds:llä "uudeksi" akuksi. Eberkäytössä jännite vaan laskee kovemmilla pakkasilla aika herkästi ja latatuminen takaisin auton liian pienestä latausjännitteestä johtuen kestää aika pitkään.

        Comment


        • Puuttuu vain VCDS sekä se "jytäkkä" laturi (oma on mallia Lidl ja teho tosiaan jotain luokkaa 3.6 Ah). :D

          Comment


          • Pyydä joltain tutulta lainaan vaikka CTEK-älylaturi, jossa on recond-moodi. Sain sillä korjattua oman 4v akun, joka ei syksyllä kestänyt 10-15 min eber-käyttöä. Recond-moodi elvyttää akkua max 15,7 V -jännitteellä ja siirtyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Ei se akku melko täytenä ota nopeasti latausta vastaan sillä isollakaan laturilla, joten sama millä lataa. Kokeilin (ei älykkäällä) 12 A laturilla, niin latausvirta oli ensimmäisen puolen tunnin jälkeen alle 1 A.

            Ostin itelle tämän mallin kun oli tarjouksessa (suosittelen): http://www.motonet.fi/fi/tuote/45554...50-Polar-12V5A

            Se LIDL-laturi käy myös, mutta talvimoodi päälle lämpimässä tallissakin ja siltikin on hieman pidempi latausaika (12-24 h). Se LIDL-älylaturin latausjännite on luokkaa 13 V kun mittailin.

            Comment


            • Minkäköhän koodin mun pitäis laittaa kun ostin Sznaijderin 95A AGM akun? Päällä on lukemat: 59501 ETN 600105076 joista tuo 59501 on mallinumero.

              Olisko jollakulla heittää ETKA:sta vaikka joku vartan 95A AGM akun koodi? Jos tuo on kovin älykäs systeemi niin noille AGM akuille pitäis olla eri latausjännite.

              Vanhaa akkua olen yrittänyt 3.6A Ctekillä elvyttää mutta tuloksetta. Koin taannoin kauhunhetket kun kesken MMI päivityksen alko virrat loppuu vaikka tuo Ctek oli kiinni. Ostin juuri koodauksia varten Clash Olhssonilta 15A älylaturin jossa recond- ja ylläpitotoiminto. On varmasti halvin tuon kokonen älylaturi (65Eur)

              Comment


              • Vanhasta orkkisakusta voi kokeilla koodata uudelleen, vaihtaa jonkun numeron lopusta tai ei. Koodeja ei ole minkään tarvikeakun päällä ja kaikki orkkikset ovat AGM:ää joten siinä ei ongelmaa.

                Comment


                • Sivukommenttina, Snajzerin akku on aika hyvä, mulla on kahdessa ollut toi iso AGM ja tähänkin pitäs kai vaihtaa kun vanha alkaa sipata ja webasto/eber-optio olis hyvä.
                  Viimeksi muokannut kontio; 15.1.2014, 14:18.

                  Comment


                  • Päivitystä, V-Wauhtipisteestä luvattiin 105 Ah akkua asennettuna ja koodattuna hintaan 150 eur - ei taida maksaa vaivaa alkaa itse pakkasessa irroittelemaan tuota omaa >8 vuotta vanhaa akkua (ei tallia, vain katos).
                    Jännäkakkat housussa odotellaan huomiseen mikä se heidän akkunsa on, kun eivät viitsineet kertoa. Väittivät että (suora lainaus):
                    on ollut ongelmia AGM-akkujen kanssa näissä akkuohjainlaitteella varustetuissa autoissa, ilmeisesti jaksottaisen latauksen takia ei koodauksista riippumatta ole tahtonut latautua.
                    Ihan tavallinen mahdollisimman suuri akku siis olisi suositus, suurin meiltä hyllystä löytyvä on 105Ah
                    ... lieko sitten miten tuubaa tuo väittämä...

                    Ja kaikki orggiksethan ei ole AGM-akkuja, ainakaan jos ne on jo kerran korvattu, lainaus Audi-Centerin huoltoneuvojalta:
                    Akku uusittuna kustantaa noin 360 euroa. Tämä siis 110 Ah akulla. On mahdollista myös asentaa AGM-akku, mutta tämän kustannus on kyllä reilusti enemmän.

                    Comment


                    • normaali akku ei mulla ainakaan kestäny joskus eeberin käyttöä, AGM -akuilla ei ole mitään ongelmia ollut.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja Pennivasara Näytä viesti
                        Asiaan liittyen on hyvä huomata että Battery Managerissa (BEM) tiedetään olevan ohjelmistobugi joka aiheetta aiheuttaa hälyytyksiä ja voi johtaa ennenaikaisiin akun vaihtoihin.

                        Jos ohjelmistotaso on 240 tai alle niin mitään ei tarvitse tehdä.
                        Jos ohjemistotaso on välillä 270 => 490 (A8:ssa) niin päivitys marmorilla ohjelmistolevyllä 4E0 906 961 G on välttämätön A6:ssa tasoon 490 ja A8:ssa tasoon 590.

                        Itsellä on taso 240 eli tuo asia oli kunnossa vaikka taudinkuva sopisikin. Mutta tiedoksi kaikille muille.

                        Ohessa lisää asiasta:
                        http://www.audi-resource.com/mmifalsewarn.php
                        Mistä tämän "ohjelmistotason" version näkee?

                        Comment


                          No siinähän se on: 0160
                          Onko tämän version päivittämisestä nyt mitä hyötyä?
                          Viimeksi muokannut Sunman; 28.1.2014, 08:05.

                          Comment


                          • Tänään kävin Suomen Akkumyynti Puutarhatie 22 C, 01300 Vantaa http://www.suomenakkumyynti.fi/
                            Vartan alkuperäistä vastaava 95 Ah akku vaihdettuna: 189 euroa.
                            Koodaus: 29 euroa
                            Yhteensä: 218 euroa
                            Köyhille kallista, muille saman hintaista :-(

                            Comment


                            • Täällä A6:n akku oikutellu pakkasilla viime talvesta asti. -15c ja siitä kylmemmällä kelillä saa ennen eberin käyttöä latailla akkua jos meinaa, että vaikka vartin lämmityksen jälkeen syttyy edes sisävalo.

                              Akuksi on valikoitunu Vartan 105ah agm start stoppi. Koodaus pitäisi onnistua kun kaapelikin on, saas nährä, mutta ainakaan täällä ei tuota akkua ole moitittu.

                              Comment


                                Eikös toi agm akun muutos koodaus onnistu vain merkkihuollossa? Omassa vajaa 2 vuotta vanha akku rupesi uupumaan,vaikka autossa on 10A defan laturi.Latasin irrallaan täyteen ja koodasin akun uudeksi vanhoilla tiedoilla.Nyt tuntus taas toimivan.Ps.Nyt tilasin vielä tuolta ton akkulämmittimen http://www.adita.fi/?akkutarvikkeet+...2900.8500.html

                                Comment


                                • Tuossa uusi akku -kettingissä kertoilin, että tuli Exide 105 AGM orkkiksen tilalle Exidellä koodattuna (ajokkina 3.0 TDI). Tuntunut nyt ketjussa mainittujen alkukommellusten jälkeen toimivan tosi hyvin. Joku totesikin, että merkkiliikkeessä opettamalla oppii nopeammin mutta että tärkeintä olisi, että auto tietää että akku on vaihdettu. Monenlaista tietoa tuntuu asiasta olevan, niin merkkiliikkeissä, muilla asentajilla, vertaiskäyttäjillä jne., mikä lie se viimeinen fakta.

                                  Comment


                                  • kummallista joo, ettei viimeinen fakta ole helposti kerrottavissa. Ei asia kuitenkaan kovin monimutkainen ole. Minä en löytänyt uudesta akusta mitään järkevää koodia joka täsmäisi noiden esimerkkien kanssa. Joten muutin vaan vanhan sarjanumerosta yhden merkin. Saa nähdä miten äijän käy....

                                    Jossain varmasti on lista eri valmistajien akkutyyppien Audi - koodauksesta, mutta googgelille sitä ei vielä ole kerrottu. Pitäiskö laittaa CIAlle kysymys...

                                    Comment


                                    • Liekö muuta "viimeistävaktaa" kuin että on ihan sama mitä sinne "koodaa" ellei ole ostanut varaosa-akkua jossa on se koodi kerrottu.
                                      En ainakaan itse ole kuullut olevan jotain akkumerkkikohtaista listaa, eli ne nurkkapaja koodaajat ilmeisesti vain antaa sen entisen uudelleen, siis vain sen tallentaa uusiksi tai ovat vain koodaavinaan...

                                      Itselläni oli myös marmori menetellyt niin ja kahden vuoden "koekäytön" jälkeen koodasin sen vaihdokin koodilla ja on tuo nyt vuoden kuvitellut olevansa uudehko...

                                      Comment


                                      • Kalliiksi tuli 2,5 kuukauden seikkailut mutta riitti tällä kertaa minulle A6 4f 2005. Ajokki ei suostunut elämään Exide AGM:ien kanssa, yksi virtaa syönyt laitekin korjattiin eikä muuta vikaa löytynyt, ja miksi muuta uskoisinkaan, koska virtakato alkoi vasta uudesta akusta. Myyjäliike ei tukenut asiaa kuin tuon yhden virtaa syöneen kytkimen hinnasta puolet, koska "mitään vikaa ei ollut myytäessä". Marmoriltakin kysyin, sanoivat, etteivät "voi" auttaa tarvikeakun kanssa, 400+ he hoitaisivat uuden akun. Auttaisiko se?En tiedä. Koska autolla piti pystyä myös liikkumaan, niin vielä toinen tie kokeiltava - uskomattoman avulias akkuliike (Häkkinen) vaihtoi akun vielä kerran, pyynnöstäni orkkiksen kaltaiseen 110 Vartaan. Toimi muutaman päivän ok ja lopulta vaikutti hyvältä, uskon että tästäkin eteenpäin tuon Vartan kanssa. Silti, oli tunne-eläimelleni liian rankat kuherruskuukaudet. Voi olla, että joskus tulee vielä seitsemäskin quattro kotiin mutta nyt oli pakko panna likoon toimintatonnit ja "paalata" Audi kiertoon. Bemarilla mennään, sori.

                                        Comment


                                        • Minkä bemarin hommasit?

                                          Comment


                                          • Talous haltuun hukattuaan tonneja, vaihdoin parin kk sisällä tehokkaita maanantaisähkön autoja toisiinsa, ja hermojen palauttamiseksi päälle varma nakki. Viaton ja edullinen pitää tällä kertaa, 300-sarjalainen farkku perus-dieselillä, eikä mausteita, vain ketsuppia ja sipulia :)

                                            Comment


                                            • Ymmärtääkseni tuoss 4 tassulla on käynyt seurrrava virhe: tavallisen akun tilalle on vaihdettu AGM akku, ja "opetus" on tehty Exiden ohjelmointilaitteella. Tuo Exiden ohjelmointilaite ei kuitenkaan kykene vaihtamaan akun tyyppiä, vaan ainoastaan nollaa akun.

                                              Omasta kokemuksesta havaittu, että pelkällä akun nollauksella järjestelmä oppii uuden akun parametrit, JOS akun tyyppi ei muutu. Tässäkin ketjussa on todettu että AGM vaatii aivan erilaista lataamista, kuin perinteinen akku. Kaikki tietämäni ongelmat ovat olleet juuri näitä tapauksia, joissa tavallisen tilalle on vaihdettu AGM tai toisinpäin. Vaikka tarvikeakulla ei ole olemassa koodia, tulisi akku koodata jonkun muun vastaavan akun koodi (siis jos akun tyyppiä muutetaan merkittävästi).

                                              Itse vaihdoin omaan autooni tavallisen akun tilalle Vartan 105Ah AGM:n, jossa koodi oli mukana. Koodauksen jälkeen akku toimi täysin ongelmitta. Vastaavasti isäni autossa Bilteman 95Ah perusakku toimi myös ongelmitta pelkällä nollauksella. Tuolloin siis tavallisen akun tilalle vaihdettiin "lähes vasstaava" tarvikeakku.

                                              Comment


                                              • Väittäisin, että auto mittaa jännitteistä, milloin akku on ns. täynnä ja laskee sitten virran kulutuksesta ja jännitteistä, milloin akku on liian tyhjä. Se nollaa sisäisen laskurin kun omasta mielestään akku on täynnä. Ei ole paljoakaan väliä jos akun kapasiteetti heittää vähän asetetusta arvosta, sillä myös jännitettä seurataan.

                                                AMG akkua pitää ladata suuremmalla jännitteellä mitä tavallista akkua. Venepuolella näitä on tehty siten, että laitetaan diodi lataussäätimen johtoon, jolloin säädin näkee jännitteen 0,6 volttia alempana ja laittaa enemmän hönkää. Varmuudella tulee ongelmia jos akkutyyppi ei ole oikea. Joko lataa liian pienellä tai liian suurella jännitteellä.

                                                AMG akku kannattaa vain, jos tilaan ei mahdu tarpeeksi suurta normaalia akkua. Muuten kannattaa ostaa esim. bilteman akku ja vaihtaa sitä useammin. Näin saat paremman vastineen rahoillesi. Tämän olen laskenut monesti venehommissa.

                                                Comment


                                                • Tuo 4F battery monitoring kyllä toimii melko paljon monimutkaisemmin, kuin perinteisen auton latausjärjestelmä. Tässä ketjussakin on jo hieman sen sielunelämää avattu...

                                                  Yksi AGM akun etu on virranantokyky puretussa akusta. Tämän vuoksi AGM akkua suositellaan yleensä webastonllisiin autoihin. Webastokäytössä akuua puretaan rauhakseltaan pitkä aika, jonka jälkeen hetkellisesti vaaditaan starttauksessa suurta virtaa. AGM akun käytölle on monia hyviä perusteita myös venepuolella.

                                                  "Kallis" 280€ 105 Ah AGM on kuitenkin melko pieni osa auton kokonaiskustannuksissa. Edellinen akku minulla kesti 6 vuotta (Ja edelleen ihan kelpo apustarttiakku tallilla). Näin voidaan laskea, että sijoitan lähivuosien aikana n. 50€/vuosi auton parempaan käynnistymiseen.

                                                  Toki jos puhutaan jostain "tonnipommista", niin tuollainen AGM akku on suhteettoman kallis. Tässä ketjussa kuitenkin puhutaan juuri 4F akunvaihdon erikoispiirteistä.

                                                  Comment


                                                  • Voisikohan johtua akun huonoudesta, kun muutaman kerran käynnistyksen yhteydessä webaston kello on nollautunut ja pari kertaa ajoval7jen korkeudensäätö on mennyt pois päältä? Vai liittyykö jälkimmäinen edes millään lailla asiaan?

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Hece R Näytä viesti
                                                      Voisikohan johtua akun huonoudesta, kun muutaman kerran käynnistyksen yhteydessä webaston kello on nollautunut ja pari kertaa ajoval7jen korkeudensäätö on mennyt pois päältä? Vai liittyykö jälkimmäinen edes millään lailla asiaan?
                                                      Täällä kanssa joitakin kertoja ilmoitellut ajovalojen korkeussäädön toimimattomuutta startin jälkeen. Ilmeisesti johtunut huonosta akusta, sillä tänään ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Aikaisemmin akun varaustaso on ollut ainakin ajaessa MMI:n mukaan täydet, mutta nyt vain 5%.

                                                      Paikallisesta fixus -liikkeestä hain Exiden EB950:n eli 95Ah:n perusakun. Pitänee vissiin vähintään nollata, jotta lähtee pelaamaan. Onnistuuko ilman kaapelia?

                                                      Jos ei, niin löytyykö pullakahvin tarpeessa olevia koodaustaitoisia tampereen lähiseudulta?

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja jt.syrja Näytä viesti
                                                        Täällä kanssa joitakin kertoja ilmoitellut ajovalojen korkeussäädön toimimattomuutta startin jälkeen. Ilmeisesti johtunut huonosta akusta, sillä tänään ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Aikaisemmin akun varaustaso on ollut ainakin ajaessa MMI:n mukaan täydet, mutta nyt vain 5%.

                                                        Paikallisesta fixus -liikkeestä hain Exiden EB950:n eli 95Ah:n perusakun. Pitänee vissiin vähintään nollata, jotta lähtee pelaamaan. Onnistuuko ilman kaapelia?

                                                        Jos ei, niin löytyykö pullakahvin tarpeessa olevia koodaustaitoisia tampereen lähiseudulta?
                                                        Näin mä olen ymmärtänyt, että tarvii kaapelin. Mulla sekosi edellisestä koko akkuvalvonta, kun ei koodattu...

                                                        Comment


                                                        • Mielenkiinnosta odottelen mitäs seuraavaksi: eräässää kauan akkuja myyneessä paikassa oltiin vahvasti sitä mieltä. että akkujen koodaus on lähinnä höpö hommaa vm -10 vanhemmissa autoissa. Aikoivat Vartalta kysäistä asiaa ja rapotoida pyynnöstäni minulle. Odotellaas...

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja elvis Näytä viesti
                                                            Mielenkiinnosta odottelen mitäs seuraavaksi: eräässää kauan akkuja myyneessä paikassa oltiin vahvasti sitä mieltä. että akkujen koodaus on lähinnä höpö hommaa vm -10 vanhemmissa autoissa. Aikoivat Vartalta kysäistä asiaa ja rapotoida pyynnöstäni minulle. Odotellaas...
                                                            Tälläkin foorumilla taitaa jokunen ongelmatapaus olla jossa akku on jätetty koodaamatta.

                                                            Comment


                                                              akkujen koodaus on lähinnä höpö hommaa vm -10
                                                              Niinhän sitä vois tietämätön kuvitella.
                                                              Monta tapausta on mullekin tullut vastaan mm. A8 D3 ja A6 4F, että esim. auton myyjäliike vaihtanut akun ennen myyntiä ja jättänyt koodaamatta. Auto ei osaa ladata akkua oikein ja uusikin akku tyhjänä lähes joka käynnistyksen yhteydessä.
                                                              Näissäkin autojen vuosimallit alkaa sieltä -06:sa lähtien.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X