Alijännitevikakoodit nollaantuvat hetken päästä itsekseen takaisinkytkennän jälkeen, en vaan itse ole nähnyt tuota ongelmaksi että ne hieman piippaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F/4G akun vaihto.
Collapse
X
-
Haaste on nyt se että Vartan akussa on numeroita mutta ei mikään mikä sopisi VAG-COM:lla laitettavaksi.
Eli VARTA Silver Dynamic I1 (110ah) akku. Tyyppi 610 402 092. Siinä on VAIN seuraavat merkinnät:
EAN-koodi (eli viivakoodin alla) 4 016987 119587 (onko tuo joku yleinen?) sekä sulatettuna leimana akun yläkulmassa H1C110302 0187 sekä seuraavalla rivillä 536083.
Pystyykö näistä päättelemään ne batterymanagerin vaatimat luvut (tyyppi piti olla 10-11 digits ja koodi 10 digits)?
Vai pitäisikö käyttää samaa tyyppi-merkintää kuin vanha akku oli ja antaa joku huu-haa sarjanumero vanhan akun vierestä?
Tuossa alkuperäisen akun koodausohje:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...ry_Replacement
Comment
-
Vieras
Missään tarvikeakussa ei ole sitä BEM-koodia mitä akun uusinnassa pyydetään.
Heittäkää hatusta jotain, sitten sen näkee toimiiko. Tai ottaa vanhasta akusta. Kunhan amppeerit tulee oikein, niin saattaa toimia, ainakin paremmin. En tiedä onko muilla tiedoilla ( merkki, BEM-koodi) niin merkitystä, eli olisiko akut jotenkin speksattu BEM;n kanssa sopivaksi, tuskin?
Apuvirran antaminen on ihan huuhaata vaihdon yhteydessä, BEM;lle pitää aina kertoa että akku on uusittu. Akkukaupat ei vaan vieläkään sitä tiedä tai tahdo uskoa, saavatpahan enemmän asiakkaita kun sanovat että ei tarvitse koodailla.
Pennivasara: Koodaa se BEM ihan suosiolla.
Comment
-
Nyt on akku ohjelmoitu autoon. Koska alkuperäinen Varta on arvoiltaan, ulkoisesti ja muutenkin niin lähellä "tarvikkeena ostettua" Varta Silver Dynamic I1 (110Ah) akkua niin ohjelmoin uuden tarvikeakun niin että tyypiksi jätimme akuperäisen Varta akun tyypin ja muutimme vain sarjanumeroa. Sarjanumerossa viimeinen luku on tarkistusnumero eli kun laitat sarjanumeron kaksi viimeistä merkkiä uusiksi ja se osuu oikein. Ohjelma herjaa muuten että sarjanumero on väärin. Eli vanhan akun sarjanumero loppui -34 niin laitoimme -4X jossa X on numero jota joutui kokoilemaan ennen kuin osui. Minun tapaksessa 4. yritys -42 meni läpi. Auto ilmoitti tyytyväisenä että uusi akku hyväksytty.
Kaikki pelaa hyvin tai itseasiassa paremmin: mm. Keyless Go kiukuttelut (oviantennit ei löydä avainta) ja automaatti-takuluukun aukeamishäiriöt ovat poistuneet kaikki akun vaihdon jälkeen.
Comment
-
Epilän Akkumyynnissä vaihto + koodaus 225,- (varta 110Ah) alkuperäinen akku autossa alkoi temppuilemaan, esim ilmastointi ei yks aamu toiminut, ei reagoinut puhallin nopeuteen sekä xsenonit muuttui kirkkaammaksi kun kierroksia nosti.
Auto ilmeisesti tiputtaa toimintoja pois kun akun varauskyky heikkenee, samanlailla toimi 407coupe
akkussa oli 11.9v pitäis olla yli 13, lataus 14v pitäis olla 14.5v
Comment
-
Pennivasara, mitkä on akkusi ampeerit? 920? Yritän itse juuri arpoa sarjanumeroa samaiseen vartan akkuun A8:iin. Löysin tuommosen:
http://www.motor-talk.de/forum/bem-c...84.html?page=3
Comment
-
Moro!
Tänään -26 pakkasta ja A6 4F 2.0 TDI -06 ei lähteny sitte käyntiin, akku hyytyny. Pari kyssäriä tuli mieleen.
-Tartteeko apukäynnistyksessä ottaa jotain huomioon vai onko lataus parempi vaihtoehto?
-Meneekö MMI tai jotain sekaisin akun hyytyessä?
Tässä on nyt nää joulun pyhät ja en pääse mihinkään tosiaan vaihtaa akkua. Onneks nyt lauhtuu kelit ja aattelin selvitä vanhalla akulla pyhien yli, tähän asti on pelannut akku hyvin.
Comment
-
Kiitoksia! Latasin konepuolen napojen kautta ja nyt pelittää taas (toistaseks) sekä kelitki onneks lauhtu. Näyttäis siltä, että tuo -20 astetta on se kriittinen raja.
Ainut säikähdys oli liikkeelle lähtiessä, että luistonestovalo paloi koko ajan, mutta ku painelin pari kertaa esp nappulaa nii hävis ja toimi kyllä oikein sitte eli sutatessa kyllä vilkkui.
Comment
-
Tänään hain autooni uuden akun. Akku on Varta Silver 110Ah akku missä ei oo VA0 yms. muita tietoja. Kaupassa kaveri sanoi että pitää ottaa vanhasta akusta tiedot ja syöttää ne uudestaan autoon niin toimii. Näin tein mutta kun luin koodauksen jälkeen vikakoodit herjaa auto edelleen matalaa jännitettä. Voiko oikeasti noin tehdä että syöttää samat koodit uudestaan mitkä on autossa jo ollutkin? Maalaisjärjellä ajateltuna kun syöttää samat vanhat koodit auton pitäisi edelleen tunnistaa että autossa on kiinni vanha tyhjentynyt akku. Olenko väärässä?
Comment
-
Vaihdoin scheinedin 100ah akun ja koodasin isommalla sarjanumerolla. Kuukauden käytön jälkeen akku oli tyhjä ja webasto käytössä ei kestä kuin tovin. Oletteko käyttäneet webastoa tuolla alkuperäisellä Vartan silverillä ja onko ollu ongelmia. Olisiko jollakin heittää nuo alkuperäiset Vartan silverin koodit niin saisin ne itselle vartan tarvikeakulle kun vaihtas sarjanumeron. En tiedä mitkä koodit omassa ohjainlaitteessa on kun ei ollut enää alkuperäinen akku paikoillaan kun minulle tuli.
Comment
-
Nyt on todettu sekin että marmoritiskiltä ostettu ja oikein koodattu akkukaan ei kestä webasto käyttöä ilman latausta. Latasin uuden akun täyteen, asensin ja koodasin ja vajaan kuukauden päästä valittaa battery low. Webastoa on tullut käytettyä ja melko lyhyttä matkaa ajettua mutta ei vanhemmilla audeilla ole ollut mitään ongelmaa samalla matkalla ja webasto käytöllä. Lueskelin knurmelan kirjoittelua alhaisesta latausjännitteestä ja että akku ei kestä kun vuoden. Nyt alan itsekkin uskoa siihen. Onko joku muu keksinyt ongelmaan muuta ratkaisua kuin zetekillä lataaminen tai knurmelan kaksois akku systeemi?
Comment
-
En usko että akussa itsessään on vikaa, sitä ei vaan ehditä ladata täyteen webastoinnin väleillä tuosta alhaisesesta latausjänniteestä (vaikuttaisi olevan 13.9V) sekä yli-innokkaasta virranhallinnasta johtuen. Virranhallinta pudottaa jälkiasennuswebastoinnissa ilmastointiyksiköltä virrat eli lopettaa sisäpuhalluksen jo 11.5V:ssä ja kyllä se sillä hyvin auto starttaisi. Kovalla pakkasella jos on aloittaessa esim vain 12.3V niin parissakymmenessä minuutissa putoaa jo tuohon rajalle.
Comment
-
Nythän on niin, vai pitäisikö sanoa luulisin niin, kun en tiedä asiasta mitään vaikka moinen auto onkin ja akkukin vaihdettu, eli vanhempia ja ja näitä "uudempia" autoja ei oikein voi verrata tuon sähkön kulutuksen suhteen, eli uudemmissa on kaikenmoista härpäkettä virransyönnissä. Käytin tuossa juurikin oman akkuni testissä, siis autoni akun. Kuului kunnossa olevan, laatavankin väittivät 14,2 volttia, itse en ole saanut kuin 13,9 parhaimmillaan, ottaneeko sitten sen kuormitustestin jälkeen enemmän voltteja vastaan.
Eräs asia kantsii myös huomioida, eli se yli-innokas virranhallinta yrittää pitää akun jännitettä ns. hyväksytyissä rajoissa, sillä ainakin minä olen havainnut että liian alas notkahtava jännite saa aikaan vikakoodien "runsaudenpulan" vikamuisteissa, tosin eihän nuo juurikan näy menoa hidastavan vaikka useimmasta modulista löytyisi kaikenmoisia "älyttömiä" vikakoodeja vaikka vielä hyvin vääntäisi käyntiin...
Eli asiaan palatakseni, ei pätkäajossa akku ehdi latautua etenkään jos webastoa käyttää, ja myös ilmankin virtaa syövät ilmastoinnin lämmitysvastukset niin kauan kuin se innokas virranhallinta vain antaa luvan...
Comment
-
Älkää vaan hyvät ihmiset antako apuvirtaa tupakansytyttimen kautta akunvaihdon aikana vaan latauspistokkeiden kautta, ei ole 1 eikä 2 autoa josta on ohjainlaitteita kärähtänyt sen vuoksi, jokainen toki saa antaa tai olla antamatta apuvirtaa mutta saattaa tulla pahimmassa tapauksessa kallis akunvaihto. Se tupakansytytin on tarkoitettu virran ulosottoon eikä "sisäänantoon" :) Ja mikäli uudessa akussa ei ole tuota BEM koodia niin ihan vinkkinä sen voi ottaa siitä vaihdettavasta akusta sillä auto ei sitä tiedä että kyseisellä numerolla oleva akku on vanha vaan auto uskoo että tilalle on vaihdettu täysin samanlainen uusi akku.
Comment
-
Onhan niitä akkuja, Motonetkin myy vaikka autokuorman erilaisia ja on helppo ohjekin ilmeisesti mukana, kuulemma (esitteen mukaan) tarvitsee vain testerillä kertoa autolle että nyt on uusi akku pistetty pesään. Muisteleisin että jotkut akkuliikkeetkin kauppaa samoilla "ohjeilla" akkujaan.
Varmin nakki jos pysytään tosiasioissa taitaa kuitenkin olla se varaosaliike, siis merkkikohtainen, kun ei sitä BEMmiä taida olla kuin varaosanumerolla myytävissä akuissa, eli sinne "marmorille" sitten vaan hakemaan akku, ei se niin paljoa kalliimpi ole että siihen maailma kaatuisi, korkeintaan taivas putoaa...
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jupe Näytä viestiOlisiko suosituksia uudeksi akuksi 4F 3.0TDI autoon? Yritin etsiä akkuja joissa olisi tämä BEM koodi mutta huonoin tuloksin.
Voit laittaa tilalle tarvikeakun, sen jälkeen koodaus esim.vanhan akun koodilla ja nykyisen akun ampeeriluvuilla. Toimii.
Ja autossasi on 110Ah akku, joten samankokoinen tilalle.
Comment
-
ÄLÄ laita vanhaa koodia. Auto ei ymmärrä silloin että akku on uusi (jos sinulla on power management). Toimi näin (kirjoitettu aiemmin):
Nyt on akku ohjelmoitu autoon. Koska alkuperäinen Varta on arvoiltaan, ulkoisesti ja muutenkin niin lähellä "tarvikkeena ostettua" Varta Silver Dynamic I1 (110Ah) akkua niin ohjelmoin uuden tarvikeakun niin että tyypiksi jätimme alkuperäisen Varta akun tyypin ja muutimme vain sarjanumeroa. Sarjanumerossa viimeinen luku on tarkistusnumero eli kun laitat sarjanumeron kaksi viimeistä merkkiä uusiksi ja se osuu oikein. Ohjelma herjaa muuten että sarjanumero on väärin. Eli vanhan akun sarjanumero loppui -34 niin laitoimme -4X, jossa X on numero, jota joutui kokeilemaan ennen kuin osui. Minun tapaksessa 4. yritys -42 meni läpi. Auto ilmoitti tyytyväisenä että uusi akku hyväksytty.
Comment
-
Vieras
Kyllä nuo laskurit tuntuu nollaantuvan vaikka vanhan koodin laittaakin. Ja sehän on se pääasia.
4F ja 8K laitettu useampi, vielä ei ole kukaan palannut. Tosin 8K;ssa ei ole erillistä BEM-ohjainlaitetta, vaan koodaus tehdään gateway;n kautta.
Comment
-
Laitoin pääsiäisen pyhinä akun lataukseen auton kaapelit irrotettuna ja eilen sitten kytkin akun takaisin kiinni ja vaihdoin sen koodin ohjainboxilta. (Akkuhan on siis puoli vuotta vanha 110Ah marmorilla asennettu kampe). Nollasin vikakoodit ja kas, kaikki toimii kuin uutena! Myös webasto oli aamulla lähtenyt tulille ajastettuna aikana ja mikä mukavinta, kessy ei vittuillu tippaakaan ovia avatessa ja lukitessa. Seurataan nyt jatkuuko tätä onnea kovin pitkään. Omituisena asiana totesin koodia vaihtaessani, että marmorilla oli laitettu ohjaimelle eri koodi, kuin mikä siinä uuden akun tarrassa oli. No minä käytin sitten sitä tarran koodia...
Comment
-
Itsellä varmaan asiaa myös akkukauppaan (ja laturikauppaan). Ovet eivät auenneet kakesta ja kun pääsin sisään avaimella niin sinnehän se jäi virtalukkoon kun virrat hävis kokonaan...
Noh, kun laturina ei tällä kertaa ollut muuta käden ulottuvilla kuin 3.6A Ctek niin eihän tuosta onnettomasta riittänyt virtaa edes tietokoneen käynnistymiseen. Parkit ja vilkut iloisesti vilkuten yritin ladata mutta eihän siitä mitään tullut kun kulutus ylitti laturin kapasiteetin. Otin nyt akun irti ja laturi suoraan akussa kiinni. Saa nähdä lähteekö aamulla tulille. Luulis ettei mitään ongelmaa jos vain tuo Ctek jaksaa yön yli ladata kunnolla ja akku ottaa vastaan.
Mitä tästä taas opimme? Eli kyllä se 30A laturi vaan pitää hankkia niin välttyy näiltä ongelmilta eikä tarvi softatessakaan pelätä että kesken kaiken loppuis virta.
Comment
-
Ihan mielenkiinnosta asiaan, kun aikani kuluksi ajattelin katsastaa noin niiku jälkikäteen miten oli koodattu edellinen akun vaihto, joten kaivoinpa akun esiin ja katsastin sen BEM koodin ja sitten auto testerin päähän ja kuinka ollakaan, ilmeisesti samojakin numeroita kuin akun päällä oli akkumanagerissakin mutta järjestys ei osunut yksiin kummassakaan merkkisarjassa, eli mitä tästä opin/opimme, ainakin sen ettei ainakaan uutta ollut koodattu, liekö edes entiselläkään koodilla, joten pahimmassa tapauksessa auto olettaa jo pelaavansa melko vanhan akun kanssa.
No, ajattelinpa samalla ilostuttaa autoa "uudella" akulla joten saa nähdä jatkaako se ikää vai päinvastoin...
Niin, olennainen tuosta asiasta jäi sanomatta kun olen sen varmaan aiemminkin sanonut, eli se että sen edellisen akunvaihdon teetin ihan merkkarilla joten panee ihmettelemään toisaalta mitä siellä touhutaan, vai touhutaanko mitään, eihän noista tietäisi mitään ellei itsellä olisi testeriä...
Comment
Comment