Eli onnistuu onneks tolla VCDS:llä.Viimeks kun vaihdoin,niin vahva huhu että tarvii marmoria jos vaihtaa normi akusta AGM:ään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F/4G akun vaihto.
Collapse
X
-
Meinasi alkaa oikein ärsyttää kun vaihdoin uuden akun. Eihän tässä 4F faceliftissä olekaan tuota VCDS:n [61] Battery Regulation -osiota lainkaan. Vähän aikaa temppuiltuani, ihmeteltyäni ja tuskailtuani käytin hakua. Tällä kertaa wiki.ross-tech.com -sivustolla ja sieltäpä löytyi vastaus: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...S6/allroad_(4F)
Faceliftissa mennään siis osoitteseen [19] CAN Gateway - Long Adaptation, avataan ylhäältä valikosta Battery Information/Replacement ja toimitaan ohjeen mukaan. Taitaa olla samanlainen proseduuri kuin 8K:ssa.
KimmoL:n postauksesta otin osanumeron, VCDS:n ohje-ikkunasta Exiden valmistajakoodin ja akun kyljestä sarjanumeron. Päädyin siis syöttämään koodin "000915105CF TU3 3374114" vaihdettuani Exiden 105Ah AGM:n takakonttiin. [Edit: Tämä foorumisofta sotkee informaatiota! Valmistajakoodin "TU3" ja sarjanumeron "3374114" välissä piti olla yhteensä neljä välilyöntiä: 1 erottamssa oliot ja 3 täydentämässä sarjanumeron mittaa]. Huomaa tuo välilyöntien määrä ennen sarjanumeroa. VCDS:n ohje käskee laittamaan välilyöntejä niin paljon että sarjanumero on kymmenen "merkin" mittainen.
Toimiiko tämä koodaus moitteettomasti? Time will show. Ainakin auto hyväksyi koodauksen kun kävin tarkistamassa sen uudestaan k.o. paikasta.
Comment
-
Vaihdoin Vartan AGM 105 Ah akun (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8150/...er-dynamic-agm) ja koodaus onnistui VCDS:llä Long Adaptation kautta, kiitos ohjeesta KimmoL. Vanha Vartan AGM 92 Ah originaaliakku koodattu seuraavasti BEM:
"4FO915105E JCB 190922M0ND", ennen JCB:tä kaksi välilyöntiä ja JCB jälkeen yksi välilyönti (yhteensä 26merkkiä).
Uusi Vartan AGM 105 Ah originaaliakun BEM: 4L0915105JCB250110A044, koodi syötettiin sellaisenaan, ei hyväksynyt vaan vaati 26 merkkiä, laitettiin ennen ja jälkeen JCB kaksi välilyöntiä; "4L0915105 JCB 250110A044" (yhteensä 26 merkkiä). Koodi hyväksyttiin.
Toistaiseksi kaikki on toiminut hyvin.
Comment
-
Tuli eilen vaihdettua vihdoin akku 4f:ään. Joku normi Boschilainen Silveri 100ah meni kiireessä paikoilleen.
Vcds:llä muutin sarjanumeron viimeisiä numeroita, ja menin alkuperäisellä 95ah Vartalaisen Bem:illä. Koodaus näytti menevän perille, ja measuring blockia (kanava 4) tutkaillessa toinen noista mainituista laskureista nollautui. Oikean puoleinen laskuri siis, en muista mitä siinä nyt lukikaan? Sinne toiseen "Total Energy" sarakkeeseen jäi siis joku 10001ah lukema killumaan. Riittääkö tuon toisen laskurin nollaus, vai pitääkö ne molemmat taulukot saada nollattua että lähtöasetelma olisi optimi?
Kaikki toimii nätisti toistaiseksi näinkin, ja mmi- sekä vcds näyttää akulle 100% kuntoa ja tehoja.
edittii: sain auringon häiritsemänä napattua nopean kuvan tuosta measuring blockin kanavasta (battery manager -61, measuring block ja group 4) missä nuo akun laskurit löytyvät. Tuo vasemmanpuoleinen: Total Energy Balance jäi koodauksen jälkeen sunnilleen noihin lukuihin (10006 Ah), ja oikeanpuoleinen: Total Energy Throuput nollaantui. Nyt siinä tuo huonosti näkyvä 45 Ah. Edelleen kaikki toimii hienosti ja ei vikakoodeja eikä akun tyhjenemistä havaittavissa. Luultavasti vain tuo Throuput on nyt se mikä nollaantuu uudelleen koodauksessa, eli ok meni tämä vaihto?!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...cds%20akku.jpg
Comment
-
"Akun vaihto on ilmoitettava auton ohjainlaitteeseen diagnoositesterillä"
A6:n (2009) akku vetelee viimeisiään, ei enää starttaa kuin "välillä". Onko diagnoositesterillä uuden akun koodi annettava heti vai voiko ajaa jokusen päivän? Autokun on pihassa eikä sillä viitti liikkua. Onko kellään Tampereella testeriä joka tekis homman halvalla?
Comment
-
Tästä voisi olla apua:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...266#post930266
Ei se akkukaan siitä heti pahastu, jos ei koodaile. Koodaus vaikuttaa käsittääkseni auton käyttämiin latausarvoihin joka saattaa vaikuttaa pitkällä aikavälillä akun käyttöikään.
Comment
-
-
Jaksaisko joku vääntää rautalangasta miten tämä koodataan asiaan kuuluvalla tavalla? Kapasiteetti vastaa alkuperäistä (PR-J0Z) joten ilmeisesti pitäisi olla helppo homma? Koittanut lukea tätä ketjua mutta ei nyt vain silti oikein aukene :) Lähinnä tuo Serial-numero mietityttää että muokkaako vanhaa vai saako sen otettua uudesta akusta joka ei siis ole alkuperäinen.Viimeksi muokannut horch; 10.8.2015, 14:23.
Comment
-
Parin tehdyn kokemuksella: 61 - BEM modulista coding, käytät sitä samaa akun tyyppiä ja sarjanumerossa tais viimeinen olla tarkistusnumero (ainakin mulla herjaili invalid codingia joten kai se sen jostain tunnistaa) joten vaihdat toiseksi viimeisen ja sitten kokeilemalla se viimeinen kunnes tulee coding ok.
Comment
-
Comment
-
En minä tiiä :) Voi myös olla että oon väärässä tuossa tarkistusnumerossa/-kirjaimessa ja riittää että siihen saa vain jonkun ok arvon, sen tiedän että kaikki hatusta vedetyt koodit ei käy. Tekemäni perusteella kun sen sarjanumeron saa syötettyä uusiksi se nollaa ne kulutus ym. arvot ja täys akku näyttää heti 100% condition.
Toisaalta vanhan liiton osaaja Oulun Akkutalossa sano viime viikolla että sitä koodausta ei tarvi tehdä, riittää että vaihtaa akun "lennossa oikein" kuten myös eräässä SSP:ssä neuvotaan. Saattoi myös olla niin vanhan liiton kaveri ettei ymmärrä kaikkea uutta. Mutta näistä väittelyistä löytynee lisää googlella ja varmaan myös tästä ketjusta.
Comment
-
Tuli akun vaihto itsellekkin eteen, uusi akku hommattu ja asennettu paikoilleen. Mutta koodauksessa tulikin pientä ongelmaa. Pääsen tietoihin 61 - Battery Regulationin kautta (kulkine A6 4F 2008). Sieltä sitten ohjeiden mukaan koodaileen.
Ongelma on kun akun päällä oli tarra missä lukee Varta Code ja alla numerosarja seassa kirjaimia. BEM koodia ei lue akussa missään. Koodin syöttäminen pukkaa Re-code Invalid. Kaikkia mahdollisia syöttötapoja koodille olen kokeillut, Invalid tuloksella.
Uusi akku on siis Vartan Silver Dynamics AGM 105Ah. Liitteenä kuva Varta code tarrasta.
Comment
-
Noh, akun kylkeen ei ole poltettu/kaiverrettu 10 numeron pituista serial numeroa. 2 eri kohdassa on kaiverrettu numerosarja, toinen on 7 pituinen, toinen on 5. Kolmannessa kohdassa eli pohjassa on kohonuneroilla 8 pituinen sarja.
Näppäilin Part numberiksi nuissa viesteissä ilmoitetun numeron. Silti tulee invalid.. Ikkunassa on 3 vaihtoehtoa, yes/no/cancel. Yes painamalla muuttaa kaikki lukemat defaultiki (1234567jne), "No" antaa syötettyjen koodien olla, ja cancel peruu edelliset muutokset.
Painoin "No", ja katsotaan nyt mitä tapahtuu ajan mittaan. Siellä on nyt kuitenkin se edellisissa viesteissä mainittu Part number, ja serial numeroksi laitoin kahdesta poltetusta sarjoista yhdistelmän..
Akkuliikkeestä mistä ostin akun kysyttiin laitetaanko me se paikoille ja koodataanko, sanoin että ei tarviste, netistä (eli täältä) olen löytänyt ohjeita. Olisiko sittenkin pitänyt sanoa että laittakaahan vain paikoilleen..
Comment
Comment