Ei tarvitse.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F/4G akun vaihto.
Collapse
X
-
Kyllä se koodaaminen vaatii VCDSn, ei sitä mmistä voi koodata. VCDSn valikoista kyllä akkumanageri löytyy ja voi syöttää uuden koodin ja akun merkin jos uudessa akussa sellaiset sattuu olemaan, eli on varaosa-akku, ellei niin sama sitten vaikka koodaa entisellä koodilla.
Jos hiddenmenu on käytössä mmissä niin liekö siinä mahdollisuus suorittaa mainittu operaatio, epäilen
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KNOCKOUT Näytä viestiNo mites on.. Auto A6 Avant 4F 2.0tdi vm -07 ja meinasin uusia akun.
Jossain luin että menuista(mmi basic) löytyy tuo akkuvalikko vaan minulta ei semmoista löydy joten onko tuokin koodattava sitten jotenkin jos akun uusin?
Ja kuten on todettu jo moneen kertaan, kyllä uusi akku on koodattava auton järjestelmään. Vaihtaminen antaen apuvirtaa ei auta mitään.
Koodaus ja vaihto onnistuu vaikka minun luona:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=109975
Comment
-
Ostin omaan lullaani exiden ea1000 akun. Siihen ei exide osannut koodia antaan, mutta ohjeistettiin käyttämään heidän testeriä ja laitamaan koodiksi pelkkiä ykkösiä. Tämä kuulemma ohittaa valvonta modulin ja kaikki toimii hienosti. Onkohan asia ihan noinkaan? Akku on 100Ah käynnistysvirralta ja 900a kapasiteetti.
Kuinka mun kannattaisi toimia koodauksen kanssa?
Auto siis 2004vm A6 3.0tdi
Comment
-
Ostin Vartan 100ah akun merkkikorjaamolta, mutta tuo on tarvikeakku koska siinä ei ole mustaa kantta, eikä BEM-koodeja. Pyysin siihen sitten sieltä varaosanumeron, että voisin koodata akun ja sain tämän numeron 000915105DL, minkä kanssa syötin sitten akun päältä löytyvän numerosarjan. Noilla tiedoilla kun yrittää koodata, niin tulee tämä teksti.
Tuosta kun klikaan "ei" niin kone ilmoittaa että koodaus onnistunut ja nuo syöttämäni akun tiedot ovat tallentuneet. Onnistuikohan tuo koodaus nyt kuitenkin vaikka varaosanumero kyllä taitaa olle 110ah akulle.
Comment
-
Jaa... Vaikuttaa sille että vartan 110ah silver dynamic kesti YHDEN vuoden aika tarkkaan päivälleen. Akku on heikossa hapessa. Olen sitä lataillut laittamalla +:n akkuun ja miinuksen siihen power managerin metalli tankoon.
Onko niin että lataus on tehtävä suoraan akun navoille? Ajattelin että power manager olisi pidettävä tietoisena latauksesta ja mittarin mukaan virtaa menee sisään mutta MMI mukaan akku on tyhjä ja power manager sammuttelee järjestelmiä pois. MMI mukaan akun lataustila ei nouse edes ajossa!
Onkohan tuom power managerin "kirjanpito" mennyt jotenkn sekaisin? Vai onko nin että tarvike akku ei kestä A8:ssa? Huoltokrjan mukaan alkuperäisiä on saanut uusi 2-3vuoden välein.
Comment
-
Kannattaa kokeilla elvytystä niin että ottaa akun irti autosta, lataa sen jollain asiallisella laturilla varmasti kunnolla täyteen ja sitten laittaa takaisin autoon ja koodaa vcds:llä akun "uudeksi", jolloin virranhallinta nollaantuu. Jos ei tämäkään auta niin akku vaihtoon.
Autossa tapahtuva lataus tulisi tehdä miinus virranhallinnan tankoon.
Comment
-
Vieras
A8;ssa ei ole konehuoneessa etäkäynnistyspistettä, kuten 4F kutosessa. Eli Matti olet ihan oikein ladannut, samoin Juha on oikein ladannut, BEM pitää olla tietoinen latauksesta.
Comment
-
Harmi siten että tuli ostettua tuo 100ah Varta, kun lähimmät alkuperäisakut ovat 110ah ja 95ah. Mitäköhän se vaikutaa toimintaan, kun virranhallinta luulee akkua 110:si vaikka vaikka paikalla onkin 100ah akku? Käyköhän esim. niin että viransäästötoiminnot menevät liian myöhään päälle, kun paikallaan onkin vähän pienempi akku?
Comment
-
Koodattiin kaverin 4F:ään tuollainen 100Ah Varta 95Ah akkuna. Aika näyttää, koodataan uudestaan jos rupee vinkumaan. Sen ainakin tiedän että oman 4f:n ex omistaja oli vaihtanu 110Ah akun tilalle Exiden 92Ah ilman koodausta, ei muuten toiminu kovin hyvn..
Niin ja kaikissa 4f:ssä ei oo latauspisteitä konehuoneessa, mm. mulla ei ole vaan käytetään akun + napaa ja hallintayksikön - pulttia..
Comment
-
Mulle tulee tuo sama virheilmoitus joka kerta kun yritän akkua koodata. Vaikka otan vanhan alkuperäisakun koodin ja vaihdan viimeisen numeron miksi tahansa, niin aina tulee sama herja. Johtuukohan tuo edes akusta, vai onko jossain muualla hämminkiä? Mistä voi tarkistaa että onko virranhallinta edes nollaantunut, vai luuleeko se että paikallaan on edelleen vanha akku.
Comment
-
Akun varaosanumero, valmistaja ja sarjanumero näkyy heti ruudulla (oliko kolmas rivi ylhäältä) kun olet avannut osoitteen 61 - Battery Regulation. Jos siihen on kirjautunut uusi sarjanumero niin koodaus on vastaanotettu. Mielestäni tuolla virheilmoituksella ei ole juuri merkitystä ja itse yleensä klikkaan Kyllä.
Comment
-
Asiaan liittyen on hyvä huomata että Battery Managerissa (BEM) tiedetään olevan ohjelmistobugi joka aiheetta aiheuttaa hälyytyksiä ja voi johtaa ennenaikaisiin akun vaihtoihin.
Jos ohjelmistotaso on 240 tai alle niin mitään ei tarvitse tehdä.
Jos ohjemistotaso on välillä 270 => 490 (A8:ssa) niin päivitys marmorilla ohjelmistolevyllä 4E0 906 961 G on välttämätön A6:ssa tasoon 490 ja A8:ssa tasoon 590.
Itsellä on taso 240 eli tuo asia oli kunnossa vaikka taudinkuva sopisikin. Mutta tiedoksi kaikille muille.
Ohessa lisää asiasta:
http://www.audi-resource.com/mmifalsewarn.php
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viestiAkun varaosanumero, valmistaja ja sarjanumero näkyy heti ruudulla (oliko kolmas rivi ylhäältä) kun olet avannut osoitteen 61 - Battery Regulation. Jos siihen on kirjautunut uusi sarjanumero niin koodaus on vastaanotettu. Mielestäni tuolla virheilmoituksella ei ole juuri merkitystä ja itse yleensä klikkaan Kyllä.
Comment
-
Tuolla selvitys mitä nuo koodit tarkoittavat:
http://www.ross-tech.com/vcds/tour/option_screen.html
Ei vaikutusta akun tyyppinumeroon.
Comment
-
Tänään haettu Varta Silver dynamic 110Ah.
Tampereelta Epilän akkumyynnistä hintaan 179€ + ohjelmointi 35€ samassa putkassa. Noissa hinnoissa akut pyörivät tällä hetkellä. Laakkosella eivät vastanneet niin en saanut hintaa, mutta en usko että se olisi alittanut tuota hintaa :)
Kylmäkäynnistys virtaa uudessa akussa on hieman enemmän, sekä ilmeisesti ottaa vähän paremmin virtaa vastaan myös kylmänä. No kestävyydest ei vielä tietoa mutta 3vuoden takuu siinä oli. Vanha akku oli aika tarkkaan tuo 3vuotta vanha ja "alkuperäinen" eli musta kantinen.
Comment
-
Otin akun kokonaan irti ja annoin sille perusteellisen latauksen. Tuntuu tas kaikki pellittävän ja BEM heräsi taas henkiin ja näyttää hyvälle. Liian alhaiseksi menneesseen lataustilan korjaamiseen ei BEM enää ilmeisesti pystynyt taipumaan. Nyt kaikki on jo usean päivän ajan hyvältä. Lataus BEM pistokkeisiiin ei toiminut mutta akku irti lataus tepsi.
On hyvä huomata että A8:ssa akun etupuolella muovikannen alla +kaapelin välissä (sehän lähtee kahteen eri suuntaan) akun kiinnitys-boxissa on latausta ohjaava automattisulake tai vastaava jonka voi resetoida painamalla nappia muovikannen alla olevassa pikku-boxissa. Laite on lienee ylilatauksen automaattivaroke mutta tsekkaa ettei se ole lauennut. Silloin ei lataus toimi ainakaan oikein. Saattaa resetoida koko Battery Energy Managerin (BEM).Viimeksi muokannut Pennivasara; 12.11.2013, 10:08.
Comment
-
Vieras
-
-
Vieras
Lähinnä lataustehoa mietin, joku pienillä ampeereilla oleva ei ehkä jaksa painaa tarpeeksi virtaa akkuun sen ollessa kytkettynä autoon. Auto kun vie aina jotain vaikka olisikin levossa.
Comment
-
A6 4 F akunvaihto hintatietoja
A6 4F akun vaihtoon tuoreimmat hintatiedot.
- Herttoniemen marmoriosasto 430 eur. Tietty orkkisakku ja perinteistä teknologiaa, teho 110 Ah.
- Atoy Autohuolto 290 eur. Vartan agm akku 95 Ah.
Molemmissa tapauksissa akku, vaihtotyö ja koodaus kuuluvat hintaan.
On tuo 430 eur niin kova hinta, että koko homma tuntuu mielettömältä.
Vielä en tehnyt päätöstä kumman valitsen jos kumpaakaan.
Jostain syystä tuon alkuperäisen 110Ah:n sijaan suositellaan hyytelöakkuna pienempitehoista 95 Ah akkua.
Kohta alkaa Webastokausi ja kannattanee vaihtaa alkuperäinen 6 vuotta vanha akku suosiolla. Viime talvena onnistuin sen jo saamaan pari kertaa tyhjäksi webaston käytön / liian lyhyen pätkäajon seurauksena.
Epäilempä, että tuskin kannattaa käydä kuntoa enää erikseen mittauttamassa tuon ikäisestä akusta ennen vaihtoa.
Jos valitsen tuon vaihtoehdon 290 eur niin tuskin olisi mahdollisuutta ainakaan enempää kuin 100 eur säästää sen sijaan että ostaisi liikkeestä akun ja säätäisi työn ja koodauksen itse. Ja ottaisi vastuulleen riskin että joku menee pieleen koodauksiin tai asennuksiin liittyen.
Kait ne Atoylla osaa tuon geeliakun koodata autoon oikein.
Millähän kysymyksillä vois varmistaa että Atoyn kaverit pystyy ja tajuaa tuon koodauksen tehdä oikein? Siis kun kyseessä ei orkkis Vartan geeliakku.
Comment
-
Tai sitten vaikka tuolta kotiinkannettuna:
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8152/...silver-dynamic
Kaverin autoon pari viikkoa sitten tuollainen vaihdettiin ja koodattiin vanhan akun koodilla.
Hyvin kuuluu toimivan webasto käytössä joka päivä.
Comment
-
Seppo: Hintoja hesassa vuosi sitten:
Alkuperäinen 110Ah vartan akku A8:iin Airport Vantaalla asennettuna tingattuu hintaan 400,-. Hinnat on siis nousseet edelleen.
Akkuhuolto Häkkinen Sörnäisissä 110Ah Varta silver Dynamic Varta (aika samannäköinen) paikalleen laitettuna 220,-. Olivat saaneet "koodauslaitteen" juuri silloin.
Comment
-
<<<<<<<<<<Akkuhuolto Häkkinen Sörnäisissä 110Ah Varta silver Dynamic Varta (aika samannäköinen) paikalleen laitettuna 220,-. Olivat saaneet "koodauslaitteen" juuri silloin.>>>>>>>>>>>>>>>>
Tänks Juha.
Hyvä vinkki. Kysynpä tuolta huomenissa.
On näköjään muuttanut Metsälään elokuussa.
http://www.akkupalvelu.fi/
Comment
-
Vieras
Pitäkää huoli, että se akku myös koodataan oikein, kun vaihdetaan.
Ja kuten näissä autoissa jo tiedetään, apuvirran antaminen ei auta mitään, sanokoot ikänsä akkuja myynyt myyjä mitä tahansa. Näin muistutuksena kun sesonki alkaa.
Comment
Comment