Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/4G akun vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kiitoksia vastaksista. Sain koodattua tuli bilteman 95ah agm ja laitoin 92ah koodilla kaippa se toimii näin.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti
      Ainakin aikaisemmin se Exiden testeri vain nollasi akun, ei kyennyt muuttamaan akun tyyppiä. Jos uusi akku vastaa vanhaa riittävän hyvin, pelkkä nollauskin riittää. Jos taas akun ominaisuudet muuttuvat merkittävästi, saattaa järjestelmä seota uudella akulla.

      Tärkeintä on pitää akun tyypi samana (jos ei muuteta koodausta). Pienet kapasiteetti tai starttivirtaerot järjestelmä kyllä oppii, mutta jos AGM akun korvaa tavallisella (tai päinvastoin) seuraa melko suurella todennäköisyydellä ongelmia.
      Mulla paikallinen akkuliike vaihtoi akun ja Exiden laitteella "koodasivat" uuden akun. Akku GS Yuasa 105Ah joten teknisesti samanlainen kuin aiempi. En ole täysin vakuuttunut että meni käsikirjoituksen mukaan tuo proseduuri.

      En löytänyt VCDS:llä (versio 20.12) ikääntymiskerrointa (Aging factor) moduulista 19? Pitäisikö se sieltä niinkuin tuossa muutama viesti aiemmin on mainittu?

      Comment


      • Kävikkö akku ässässä vai missä? Itsellä edessä kans ko homma, mietin vaan et hommaanko akun ja käytän suoraan powerbytellä vaihtohommissa..

        Comment


          Lainion akussa kävin. Eipä toi mahdoton homma olis vaihtaa itsekkään vaikka autossa on ilmajousitus ja joutuu siirtämään venttiiblokkia sekä painesäiliötä.

          Comment


          • Tulli kuitenki käytyä powerbytellä ku samalle päivälle sai akun ja ajan ni on ainaki koodattu oikee akku sinne. 92Ah -> 105 Ah, boschin akku lätkähti sinne.

            Comment


              Tuli kans nyt pakkasilla vaihdettua akku ennakoivasti alluun. Sen verran nihkeästi lähti vanhalla pyörittämään, vaikka oli ollut tunnin webasto pöhisemässä pohjille. En kyllä voi suositella ihan jokaiselle tuota akkujumppaa ainakaan ilmajousitteisessa autossa, sen verran ikävästi kerrostettu osia siihen päälle, bonuksena näpit jäätyy kivasti ilmasäiliöön kiinni, jos ei hanskoja kädessä. Koodaus sentään meni kivasti Boschin ESIllä :)

              Comment


              • Kuinka pitkä akku mahtuu vakipäopaikalle avantin loosteriin? Vakiohan tais olla 278mm pitkä mutta tehokkaamman pitemmän meinasin laittaa. Auto eri paikkakunnalla niin en pääse mittaamaan ja akku pitäisi ostaa.

                Comment


                  Siinä on useampi kiinnitysreikä pituuden mukaan. Ainakin 105 Ah jälkeen jää pari reikää vapaaksi, olisko jako jotain 15 mm luokkaa.

                  Comment


                  • Ok. Eli ei taida 350mm pitkä akku mahtua vaikka jättäis pääty kiinnikkeen pois. Onhan siinä vielä tuo liina kiinnitys ympäri?

                    Comment


                      No, 105Ah AGM akku on 394mm pitkä ja sellainen sinne ainakin sopii.

                      Comment


                        Varta H3 100Ah 830A (EN)
                        600 402 083 316 2

                        Tuollainen akku ois tuossa, jonka ajattelin vm. 2010 Audi A6 Allroadiin laittaa.

                        Mikäs koodaus tuohon pitäis viritellä noista tarjokkaista, kun on 95 -> 105 käsittääkseni noi koodit ?

                        Tämähän ilmeisesti menee sieltä 19 CAN-Gatewayn kautta ?

                        Homma varmasti onnistuu starttikelpoisen laturin kanssa niin, ettei virrat katoa.
                        Ajattelin laitella siihen kannan ruuviin tuon laturin siksi aikaa, kun akku alta vaihtuu.
                        Vai onko tuo jännitteen vaihtuminen akku-laturi välissä pahakin juttu ?
                        Siinä kun hetkeksi varmasti tulee heilahteluita, kun akku irtoaa navasta ja on vain laturin perässä.

                        Onko tuolla konehuoneessa jotkut paikat, minne tuon laturin voisi laittaa siksi aikaa vai suoraan akun kaapeleihin ?

                        Comment


                        • Laturin kanssa pelaaminen on mielestäni aivan turhaa ja lisää vain riskejä sille, että jotain menee pieleen.

                          Vanha akku irti, uusi tilalle. Ei siitä sen monimutkaisempaa kannata tehdä. Siis fyysisestä vaihtotyöstä, koodaus on asia erikseen ja siihen voi joku tietävämpi kommentoida.

                          Comment


                            OK, eli ei tarvi jatkuvaa virtaa.
                            On niin outo systeemi koko akun vaihdon kertominen, että siksi pitää udella.

                            Jos tuon koodauksen vois joku avasta, ois hienoa !
                            Viimeksi muokannut Tipe72; 15.8.2021, 08:38.

                            Comment


                              http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...ry_Replacement
                              Tuolta löytyy ohje. Ja forumiltakin löytyy haulla keskusteluja asiasta.

                              Comment


                                Eipä oo tuossa akussa noita BEM-koodeja, enkä ole niitä googlestakaan löytänyt.

                                Comment


                                  Ohjeet ja myös koodeja löytyy tästä ketjusta. Ei muuta kun lukemaan.

                                  Comment


                                    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...e9#post1360377

                                    Comment


                                    • Jos joku ihmettelee mikä merkitys BEM-koodilla eli sarjanumerolla (ja valmistaja+osanumero tai valmistaja ja akun koko) on, se on vain marmorilta ostetun akun takuuta varten, siksi eri autoissa ei Audi anna käyttää sama sarjanumeroa.

                                      Ainoa mikä merkkaa akkua koodatessa on akun kapasiteetti (tieto syötetään joko suoraan omassa kentässään kuten A6 4G:ssä tai osana akun varaosanumeroa), ja se että akun vaihdon yhteydessä sarjanumeroa vaihdetaan (esim. muuttamalla yhtä numeroa), jotta auto tietää että akku on vaihdettu. Jos sarjanumeroa ei vaihdeta, ensimmäisten viikkojen aikana auto ihmettelee miksi akku käyttäytyy poikkeavasti.

                                      Koodatessa akun valmistajan valinnallakaan (Varta, Exide jne) ei liene mitään vaikutusta, akuthan ovat pitkälti samaa tekoa.

                                      Comment


                                      • Moro, onko kokemusta Yuasan akuista? riittääköhän tollanen 100ah /en 900ah. Autossa Webasto.

                                        A6 C6 4F5 2.0Tdi Avant 103Kwh

                                        Comment


                                          Yhdestä Yuasasta kokemusta vuoden sisään, auto ei 6kk akun vaihdon jälkeen käynnistynyt aamulla, Akku testattiin ja vaihdettiin takuuseen kun oli enää 80% kapasiteetista jäljellä. Myyjäliikkeessä epäiltiin autoa viaksi, ajattelin ostaa tulevaisuudessa akut Audi Centerilta.

                                          Comment


                                            Vaihdoin 4g:een akun.
                                            Tässä muutama koodi talteen.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • JCB (=JCI, Johnson Controls) omisti aiemmin Vartan, tästä johtuu että vaikka alkuperäisessä akussa näkyisi Vartan tekstejä, se on koodattu tehtaalla autoon JCB:nä. https://en.wikipedia.org/wiki/Johnson_Controls

                                              4G:ssä on 3 koodattavaa kenttää: sarjanumero, kapasiteetti ja akun valmistaja.
                                              Tuo koodattava BEM sarjanumero-osuus (10 numeroa) muodostuu seuraavasti:
                                              Esimerkkinä tuo ylemmän kuvan 120128S1M1:
                                              Toinen numero on akun valmistusajankohdan vuoden viimeinen numero (eli 2 = 2022 tai 2012), sitten numerot 3-4 on kuukausi 01 = tammikuu ja numerot 5-6 on päivä 28.
                                              Ensimmäinen ja neljä viimeistä merkkiä lienee valmistusmaa/tuotantolinja/sarjanumero sillä samana päivänä valmistetaan tehtailla useampi akku autovalmistajien käyttöön.
                                              Mitään merkitystä näillä numeroilla ei ole akkuvalvonnan ohjainlaitteen (J367) kannalta (paitsi että sarjanumero täytyy muuttaa akunvaihdon yhteydessä vaihtamalla vähintään yksi merkki, tämä on se ainoa tapa jolla 4G:ssä autolle kerrotaan että akku on uusittu ja akkuvalvonnan tilastoarvot nollautuu. Marmorilla akku koodataan aivan samoin, ainoa että OEM-akun virallinen 10-merkkinen BEM-sarjanumero on todiste takuunalaisesta alkuperäisosasta).

                                              Kätevää on laittaa BEM-sarjanumeroksi esim. 2210190200 (akunvaihdon päivämäärä (vvkkpp) + 0 + ajetut kilometrit 200tkm).

                                              Akun koko valitaan koodaamalla kapasiteetti, tämä kannattaa olla oikein koodattu jotta akkuvalvonta toimii optimaalisesti.
                                              Akun valmistajan koodauksella ei ole mitään väliä, koska esim. Exidella (koodaus TU3) on myynnissä 95Ah koossa sekä standardi- että AGM-akkuja, joten akkuvalvonta ei kapasiteetti & -valmistajakoodausten perusteella voi päätellä onko autossa AGM- vai standardiakku. (Akkuvalvonta voi huomata sen esim. AGM:n pienemmästä sisäisestä resistanssista).

                                              4F:ssä BEM:n kanssa on tarkempaa, auto ei hyväksy kuin tietynlaisia merkkijonoja, ja akun koko & tyyppi määritellään 4G:stä poiketen koodaamalla osanumero kuten 000915105DL (= 110Ah standardiakku), joten jos asennat tarvikeakun osanumeron tulee täsmätä asennettavan akun tyyppiin ja kapasiteettiin (katso osanumero täältä: https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/sisusta-ja-sähköt/25067-a6-4f-4g-akun-vaihto?p=1360377#post1360377 ). Muuten akkuvalvonta toimii puutteellisesti mikäli autoon on koodattu vääräntyyppinen tai -kokoinen akku.
                                              4F ei ilmeisesti hyväksy mitä tahansa akun sarjanumeroa, vaikka sitä ei käytetä muihin kuin takuutarkoituksiin.
                                              Viimeksi muokannut Kewo; 29.10.2022, 18:12.

                                              Comment


                                                Hei. Vaihdoin uuden saman kokoisen akun 4g bitukkaan ja koitin alkaa koodaamaan uutta akkua mutta en pääse vaihtamaan akun kokoa. Tiedoissa on vaan unknown joka paikassa . 19 can kautta vissiin pitänee koodata ja protocol:USD.
                                                Mikäs neuvoksi? En ole myöskään päässe ikinä kattelemaan meas blokkeja esim.moottorista.
                                                Aito kaapeli on

                                                Comment


                                                • Onko jyväskylän suunnalla innolasta klubilaista, kuka viitseis koodata mulle uuden akun audi a6 c7 ?

                                                  Ei lähde enää webasto päälle kun akku niin huono.

                                                  Comment


                                                    Millaisia lepojännitteitä teillä on auton akuissa? Mitattuna vaikka akun latausnavoista pari minuuttia auton sammuttamisen jälkeen? Mulla laski nyt VCDS:stä katsoen ~12V heti auton sammuttamisen jälkeen kun akun lämpötila on -21'c.

                                                    Syy kysymykselle: Paikallinen pitkäikäinen ja hyvämaineinen (?) akkuliike myi minulle hyvänä ja laadukkaana tuotteena GS Yuasa AGM-akun 4G A7:aan. Autossa on DVR jolla sähkösyöttö jännitteen valvonnalla että katkaisee sähköt DVR:ltä kun jännite laskee alle 12,5V. Orkkisakulla DVR pysyi päällä läpi yön, GS Yuasa ei ole oikeastaan koskaan pystynyt pitämään jännitteitä yli 12,5V.

                                                    Kuukauden kuluttua tulee kolme vuotta GS Yuasan ostosta, tosin sekin on vaihdettu jo kertaalleen takuuseen. Syyttivät minua kuluttajana että autolla on ajettu liian lyhyttä ajoa ja on käytetty liikaa polttoainelämmitintä. Vastasin että autolla ajetaan 1000km viikossa, niin suostuivat tutkimaan ja lopuksi vaihtamaan akun takuuseen.

                                                    Eli onko nyt käynyt vaan että tuo mun ostama akku ei olekkaan niin hyvä kuin myyjä kehui ja olisin saanut alkuperäisvastaavan akun jos olisin ostanut esim. Varta tai Exide?

                                                    Comment



                                                      Akun vaihdon jälkeen ilmesty pari vikakoodia.
                                                      Jotenki laturi ei nyt synkkaa akun kans vai mitä tuo nyt tarkottaa.
                                                      Vartan akun tilalle laitettu saman kokonen boschin akku. Ja siitä ei muuta löytyny ku oma sarjanumero. Akun valmistajista ei boschia löytyny.

                                                      02254 - interface to genrator
                                                      004- no signal/communication

                                                      02479- partial consumer shut-off active
                                                      000 - -


                                                      Mikäs tuossa nyt mättää. Ross-techin ohjeiden mukaan tehty tuo koodaus, 61- battery regul. Kautta koska , 19- CAN gateway modulesta ei adaptation ollu aktiivisena.

                                                      Comment


                                                        Oiskohan aika vaihtaa akku 4F:ään?
                                                        Asensin webaston ja ajattelin että, pitää kattoo, että tarviisko vaihtaa akkukin samalla, kun muistelin että olisin joskus 2017 vaihtanut akun tähän autoon - ettei sit ensimmäisillä pakkasilla akku heti kyykkää.
                                                        Muistin väärin, en selvästikään ole vaihtanut yhtäkään akkua tähän autoon. Eikä ilmeisesti kukaan muukaan sen jälkeen kun auto on tehtaalta lähtenyt?
                                                        Onko tämä mahdollista? Akun miinusnavan stanssaus (vko)35 (vuosi)08 näyttäisi täsmäävään sarjanumeroon: VA02 8(vuosi 08)08(kuukausi elokuu)25(päivä -maanantai vko35, 2008)1284.
                                                        Auto on 09/2008 270tkm mittarissa.
                                                        Kaikki toimii niinkuin pitää, enkä siis olisi edes alkanut suunnittelemaan akun vaihtoa, jos en olisi ajatellut, että pitää varautua webaston käyttöön.
                                                        Sanokaa nyt että olenko katsonut akun valmistusvuoden väärin?

                                                        Comment


                                                        • Mulla on 11/08 rekattu jolla ajettu oli 450tkm vuosi sitten kun vaihdettiin akku. Oli alkuperänen paikallaan ja auto varustettu Webastolla. Jonkin verran oli jo akusta puhti poissa mutta aina se vaan lähti käymään.

                                                          Comment


                                                            Noo, olihan se lopulta aika vaihtaa akku -täyteen ladattuna startatessa pudotti jännitteen alle 8 volttiin. Ei kyllä näyttänyt käyntiinlähtöä haittaavan, ne on niin keveitä pyörittää nämä kutosdieselit...
                                                            Laitoin Exiden 106Ah AGM akun. Valmistaja tarjosi audille seuraavat osanumerot sivuillaan (qr-koodi akun päällä):

                                                            000915105CF
                                                            4L0915105
                                                            5GM915105AD
                                                            5GM915105AE
                                                            7P0915105D
                                                            95861110520

                                                            Laitoin tuon ylimmän.
                                                            Seriaalin akun kyljestä ja kolme nollaa eteen, niin näytti laskurit nollantuvan ja otti vastaan ihan uutena akkuna.

                                                            Veikkaan kyllä ettei tuu yhtä pitkään kestämään kuin edellinen...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X