Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/4G akun vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihdoin eilen uuden akun, Varta 95 Ah AGM. Tälle Vartan uudelle 95Ah AGM akulle ei ole löytynyt BEM-koodia ja VA0..... numeroa mistään vaikka kuinka olen hakenut? 92 Ah AGM:lle kylläkin (VA05702060350). VAS:lla koodaus menee vähän erilailla kuin VCDS:llä. VAS kysyy ampeeritunteja ja valmistajaa. Valmistajan osanumeroa ei tarvitse. Listalta valitsin 95Ah ja valmistajaksi Varta. Sitten VAS kysyy VA0 alkuista koodia (10 digits) koodin lopusta. Akussa tarra jossa Varta code A 11 G14 509 25K. Syöttelin sitten tästä 10 viimeistä merkkiä ja meni läpi. Hyväksyy myös keskustelupalstan aiemmasta listasta #241: 92Ah - (AGM) 4F0915105E / 000915105CE, koodit 4F091510E tai 00915105CE (yksi nolla pois jätettynä), mutta kumpikaan näistä ei ole VA0 alkuinen, mitä VAS olisi vailla? Meniköhän koodaus oikein vai metsään? Onko kokemuksia VAS:lla koodaamisesta ja mikä olisi oikea VA0 alkuinen koodi? Olisiko parasta vielä muuttaa 92 Ah:n koodi VA05702060350? Mitäpä asiantuntijat suosittelevat?

    Comment


      Varaosanumeroita ja BEM koodeja:

      VO: 000915105DK BEM: VA0301029T0VY 95Ah

      VO: 7P0915105D BEM: JCB2A0621L0B4 105Ah AGM

      VO: 4F0915105D BEM: VA01507041112 110Ah
      Viimeksi muokannut pulla; 22.1.2016, 09:04.

      Comment


      • Tuttavan auto ollut parkissa 5kk lämpimässä hallissa ja akku pimeä. Avaimen nappasi virtalukkoon kiinni ja Defa älylaturi voimaton. Mitähän tekisi, jotta saisin autoa siirrettyä?
        Vm 08, 2.0 TDI Aut. Voiko laittaa pienemmän auton akun siirron ajaksi paikalleen? Pitäisi toiseen halliin siirtää 1km päähän

        Comment


        • Voihan siihen laittaa toisen akun tilalle siirron ajaksi, tai vaikka rinnalle akkukaapeleilla.

          Comment


          • Lataa sitä akkua jollain muulla kuin älylaturilla aluksi.
            Ne on niin älykkäitä etteivät ala millekkään jos on päässyt tyhjäksi.

            Comment


            • Kiitos vinkeistä. Kokeilen perinteisellä laturilla.
              Ajattelinkin että ei luulis Rellun akku sitä särkevän. ?
              Jospa sen jotenki sais liikkeelle

              Comment


              • Ja avaimenhan saa mekaanisesti vapautettua kuten myös kaikki ovetkin saa lukittua ja avattua ilman virtoja. Ihan vaan yleiseksi vinkiksi.

                Comment


                  Ja toki kerrot myös miten, kun noin pitkälle pääsit. Muuten viestin hyötysisältö on tasan nolla.

                  Comment


                  • Virtalukon reunuksessa näkyy kuulakärkikynän mentävä tinni josta painamalla avaimen saa pois vaikka virran vähyydestä johtuen avaimen lukitussolenoidi ei avautuisikaan. Ovet saa lukkoon oven päästä kumitutin alta kääntämällä ja sitten paiskaa oven kiinni. Avautuu sisäkahvasta vetämällä. Kuskin ovi tietty viimeisenä avaimella lukkopesästä. Tämä tietysti löytyy ohjekirjastakin. Kelpaako pullapitkolle?

                    Comment


                    • Nämä auttaa paljon. Miten takakontin sais auki?

                      Comment


                      • Käännä takapenkin selkänojat alas ja verhoilussa peitelätkä (avant vai sedan?) Jonka alta löytyy avausvipu.

                        Comment


                        • Ok. Avant. Lähtä huomenna herättelemään ja nyt helpompi, kun enemmän tietoa mitä tehdä :)

                          Comment


                            Kyllä minä nuo tiesin. Foorumilaisista ehkä moni ei. Ja monella on käyttöohjekirja muulla kielellä kuin suomeksi, joten sitä ei välttämättä ymmärrä.
                            Jos tarkennus tai siitä huomauttaminen tuntui epämiellyttävälle, voit miettiä kannattaako kirjoittaa lainkaan.

                            Comment


                              Itse en tiennytkään noita kun on kirja vieraalla kielellä enkä kyllä ole sitä lukenutkaan.

                              Monesti kannattaa miettiä myös miten sen asian kysyy ja esittää. Niin se metsä vastaa kun sinne huudetaan.
                              Viimeksi muokannut jsahlman; 13.2.2016, 04:18.

                              Comment


                                Tyhmä kysymys mutta päteekö viestin 241 lista muihinkin kuin A6:siin?

                                Comment


                                  KimmoL:n postauksesta otin osanumeron, VCDS:n ohje-ikkunasta Exiden valmistajakoodin ja akun kyljestä sarjanumeron. Päädyin siis syöttämään koodin "000915105CF TU3 3374114" vaihdettuani Exiden 105Ah AGM:n takakonttiin. [Edit: Tämä foorumisofta sotkee informaatiota! Valmistajakoodin "TU3" ja sarjanumeron "3374114" välissä piti olla yhteensä neljä välilyöntiä: 1 erottamssa oliot ja 3 täydentämässä sarjanumeron mittaa]. Huomaa tuo välilyöntien määrä ennen sarjanumeroa. VCDS:n ohje käskee laittamaan välilyöntejä niin paljon että sarjanumero on kymmenen "merkin" mittainen.

                                  Toimiiko tämä koodaus moitteettomasti? Time will show. Ainakin auto hyväksyi koodauksen kun kävin tarkistamassa sen uudestaan k.o. paikasta.
                                  Omassa autossa jäi meas block 17:n kohdalla lukemaan "Battery type: not OK". Affen koodilla "000915105CF JCB 431218I01H" tuli heti "OK".

                                  Comment


                                    Työautossa on keväällä vaihdettu Exiden 95Ah akku, joka ei jaksanut enää toimia. Kahdesti oli tarvetta taskustartterille. Nyt koodasin uudestaan muuttamalla sen akun sarjanumeron kahta viimeistä numeroa. Varaosanumero sinänsä näytti täsmäävän tuohonkin akkuun. Aika näyttää loppuuko temppuilu.

                                    Comment


                                    • Vähän murheita akun kanssa täälläkin... Akkuna nyt tasan kolme vuotta vanha ja 90tkm ajettu Varta Silver Dynamic 110Ah. Ilmeisesti ei AGM vaan EFB(?).

                                      Lyhyehköjen taajama-ajojen jälkeen välillä pyörittää laiskasti. Esim. tänään suht rauhallista ajoa 8+3+3km pätkät joiden välissä auto aina seisoi 30-45min. Seuraava startti näiden jälkeen ja startti pyöri jo kovin laiskasti. 25min maantienopeuksia ja tämän jälkeen taas 30min seisonnan jälkeen lähti normaalin reippaasti käymään.

                                      Onkohan akku finaalissa vai voikohan laturissa olla häikkää ettei lataa kunnolla rauhallisessa ajossa pienillä kierroksilla? Akun koodaus mielestäni on OK.

                                      Oletan että vika on akussa. Mikä akku tilalle? Vastaavat AGM-akut maksavat sen 200-250e. Vartaan vähän usko mennyt jos ei tuota pidempään kestä... Voiko tälläisessä autossa edes käyttää ns. perinteistä akkua? Esim. Motonetin nyt 99e hintaan tarjoamaa Sznajderia?

                                      Comment


                                        Voi olla, ettei tuossa kohtaa kannata säästää.

                                        Comment


                                        • Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta se että yli 200euron akku kestää 2 talvea (viime talvena jo ollut ongelmia käytettäessä webastoa) ei oikein vakuuta. Kyllä vielä muutama vuosi takaperin normaalit jopa alle 100e akut kestivät parhaimmillaan 10vuotta, jopa webasto käytössä.

                                          Comment


                                          • Aloittaisin mittaamalla latausjännitteen a) kylmästartin jälkeen b) 20min ajelun jälkeen.

                                            Comment


                                            • Onko nyt 4F:n omistajalle nyt oikeasti liian kallista hommata marmorilta se akku ja koodata se itse jonkun luona VCDS:llä käyttöön?
                                              Väärin koodattuna käy juuri niin, että 200e akku toimii kaksi vuotta. Oikein koodattu tarvikeakku voi sekin oikein koodattuna kestää pitkään - miksei yhtä pitkään kuin orkkis. Mutta tällöin tulee kyllä tietää mitä autoonsa laittaa eikä vain etsi sopivaa koodia.

                                              Comment


                                                Ei se orkkisakku mikään ihmelaite ole. Kaikki akut toimii, kunhan akun tyyppi ja kapasiteetti on koodattu autoon oikein.

                                                100 Ah:n akkua, kuten tuo Motonetin, ei ole kuitenkaan mahdollista koodata. Kapasiteetiltaan 95 tai 110 ampeerituntia löytyy, joten sellainen siellä pitää olla.
                                                Viimeksi muokannut pasi_; 21.10.2016, 07:59.

                                                Comment


                                                • Kyllä se yli 200 euron akku kestää yli 2 talvea pääsääntösesti, jos akun tyyppi vastaa käyttötarkoitusta ja latausjärjestelmä on kunnossa ja muistetaan ladatakin sitä kunnolla, pelkästä pätkäajosta nyt ei mikään akku tykkää hyvää. Webastokäyttöön EFB-akut ei todellakaan ole se ideaalisin, vaan AGM. Ja maanantaikappaleita sattuu mille tahansa valmistajalle, eli ei Vartan akut välttämättä ole yhtään sen huonompia.

                                                  Comment


                                                  • Latausjännite autossa tasan 14V. Startin jälkeen pienen hetken oli 13.6V, mutta alle minuutissa nousi tuohon 14V jossa tuntui pysyvän koko 40min ajomatkan nyt aamulla.

                                                    Perjantaina irrottelin akun autosta ja ajoin siihen CTEK MXS 5.0 Polar -laturilla Recond-ohjelman. Sunnuntai aamulla laitoin akun takaisin autoon (ja koodasin uudelle sarjanumerolle) ja nyt tänä aamuna 24h jälkeen akun lepojännite 12.1V.

                                                    AGM-akun pitäisi tosiaan kestää paremmin Webasto-käyttöä, mutta eikös tuo 14.0V latausjännite ole AGM-akulle hieman liian alhainen? Paljon saa lukea siitä kuinka AGM-akut kuolevat vuodessa tai parissa kun eivät ikinä lataudu täyteen asti alhaisesta latausjännitteestä johtuen. Vai onko näissä niin fiksu säädin että osaa nostaa latausjännitettä kun autoon koodataan AGM-akun osanumero?

                                                    Comment


                                                      Kyllä, siksi sinne AGM täytyy koodata. Omassa autossa oli jonkin aikaa latausjännite 12.6 V, kun asensin ja koodasin uuden AGM-akun. Siitä se sitten nousi yli 13:n voltin. Yhtenä päivänä latausjännite olikin 14.8 V.

                                                      Eli järjestelmän toiminnan perustuessa tietyn energiatason ylläpitoon voi latausjännite olla mitä sattuu.

                                                      Comment


                                                        Webaston käytön jälkeen omassa autossa AGM:n latausjännite ollut joskus reilu 15 V josta laskee 14...15 V välille.

                                                        Comment


                                                        • AGM tarvis sen 15 volttia vähintään että se latautuu täyteen.

                                                          Comment


                                                            Exiden AGM-akun kyljessä taisi lukea max. 14.7 V.

                                                            Comment


                                                            • Mihinkäs Juha-Matti pohjaat tuon yli 15V latauksen AGM akulle?

                                                              Eri AGM valmistajilla on hieman erilaisia speksejä akkujensa lataamiseen, mutta yleisesti sanotaan että AGM akulla kennojännite ei saisi nousta pitkäksi aikaa yli 2.4V -> Tämä siis tarkoitaa että 14.4 V jännitettä ei sopisi ylitää pitkäaikaisessa latauksessa. Itseasiassa ylläpitolatauksessa AGM.llä suositellaan monesti 13.2-13.8 V jännittettä. Moni akkuvalmistaja nimenomaan ohjeistaa suurimmaksi latausjännitteeksi 14.4-15.0V jännitettä. (Kuten tuo Exiden 14.7V.) Tuo maksimijännite voidaan kyllä hetkellisesti ylittää, mutta tuolloin pitäisi vahtiä ettei kennot pääse kuumenemaan.

                                                              AGM akun täyteen lataaminen usein vaatii hieman korkeamman latausjänniteen kuin perinteinen akku, mutta ero melko pieni (tyypillisesti pienempi kuin se diodin 0.6 V kynnysjännite, mitä moni tarjoaa kompensoimaan eroa). Se miksi AGM ei kestä juuri ollenkaan ylilataamista, johtuu AGM akun erikoisrakenteesta. Neste on akussa imeytetty lasikuitumattoon, jonka vuoksi se ei pääse kovin vapaasti kiertämään. Tämä johtaa siihen että ylilataustilanteessa akku kuumenee paikallisesti eikä lämpö leviä isommalle aluelle samaan tapaan kuin perinteisessä akussa.

                                                              Ja tosiaan akkuvalmistajilla on omien akkujensa spekseissä hieman eroja. Juuri näitä eroja tuolla koodaamisella yritetään opettaa tuolla Audin BEM:lle. Exiden akku voi toimia Vartan koodilla, tai sitten ei. Jos haluaa näissä pelata varman päälle, niin ostaa akun jossa koodi on olemassa. Näitä löytyy tarvikkeistakin, mutta merkkitiskiltä saa ainakin jos ei muuten meinaa löytyä.

                                                              Ja kuten ketjusta voi päätellä ei tuo latausjänniteen mittaaminen ihan hirveästi kerro näissä malleissa missä latusta ohjataan "älykkäästi". Auto latailee ohjelmansa mukaan eri jännitteillä eri tilanteissa, joten mittauksia tehdessä pitäisi tietää myös missä ohjelman tilassa auto sillä hetkellä on.

                                                              AGM on akkutyyppinä siitä jännä että se on todella robusti mekaaniseti ja pystyy antamaan reilusti virtaa myös vajaalla varauksella, mutta toisaalta se on melko altis sekä yli-, että alilataukselle. Kylmässä kelissä se pystyy antamana paljon virtaa, mutta se ei ota kylmässä hirveän hyvin latausta vastaan. Lämpimässä sitä saa taas nopeasti ladattua, mutta se lyhentää taas herkästi akun elinikää. Eli tiivistettynä AGM on oikeinkäytettynä erinomaine akkutyyppi, muttahallitsemattomalla latauksella se on äärimmäisen helppo tuhota.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X