Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ei käynnisty! ...ajonesto(?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 ei käynnisty! ...ajonesto(?)

    Ilmojen viilentyessä on auto alkanut temppuilemaan hassulla tavalla; yön jälkeen aamulla kun kääntää virta-avainta, herää kaikki sähköt ym. ihan normaalisti mutta startti ei inahdakaan. Korvakuulolla väittäisin ettei mitään solenoidin napsumista tms myöskään kuulu, koko systeemi on täysin mykkä.

    Kun avainta pitää sinnikkäästi pohjassa, ennemmin tai myöhemmin startti lopulta pyörähtää ja auto käynnistyy kuin palmupuun alta.

    Kokeilin käyttäytymistä vara-avaimella - ei vaikutusta, samoin avaimen ottaminen ulos ja tökkääminen uudestaan sisään ei tuntuisi tekevän mitään. Virtojen kääntäminen pois ja uudestaan päälle ei myöskään vaikuta ainakaan ilmiselvästi, startti pysyy kuolleena kunnes "spontaanisti" vaan alkaa toimimaan. Vikakoodit on luettu ja sinne ei ole tallentunut mitään.

    Hyvänä aamuna startti miettii ehkä sekunnin tai pari, huonona aamuna (esim. tänään) sai kokeilla useamman minuutin. Kun auto käynnistyy, se pääsääntöisesti käynnistyy koko loppupäivän ihan normaalisti.

    Joku kosteushärö siis hyvin todennäköisesti; mielipiteitä kaivataan mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään, ja jos jollakulla on ollut vastaava juttu. Jättäisikö ajonesto jonkun vikakoodin, jos siellä olisi feelua? Tai miten se ylipäätään oireilisi? Jos virtalukon pohja on kondiksessa, niin pitäisikö startatessa kuulua jotain selvää ääntä jostain?

    Kiitoksia jo etukäteen!

  • #2
    Kannattaa tutkia maadoitukset huolellisesti.

    Comment


      #3
      Jokainen epäonnistunut käynnistys, jotka johuvat ajonestosta, mielestäni jää muistiin. Virtalukkohan voisi olla sökö. Varmistuksen saa oikeastaan vain mittaamalla virtalukon johdoista.

      edit. Voihan sitä tutkailla VAG-comilla käynnistyksen aikana.
      Viimeksi muokannut jasso; 5.11.2007, 22:53.

      Comment


        #4
        Ajonestollahan on mittaristossa merkkivalo, joka kai vilkkuu, jos sen takia auto ei käynnisty. Ja yleensä ajonesto taitaa toimia niin, että se antaa startata, mutta ei jää käyntiin. Tämä luultavasti siksi, että ajonesto on helpompi tehdä moottorinohjaukseen, kuin startin paljon virtaa kuljettavaan johtoon.

        Comment


        • #5
          Jes jes, hyviä ideoita, antaa tulla lisää :D

          Kurjaksi ongelman paikallistamisen tekee sen (ainakin tässä vaiheessa) epäsäännöllisyys, hyvänä aamuna tosiaan lähtee käyntiin kuin palmun alta ja huonona aamuna (tunnusomaista on pakkanen + päivän tai parin kestänyt seisonta tallissa ilman ajelua) saa kokeilla pitkäänkin - kunnes lopulta lähtee, ja sitten toimii ihan normaalisti koko loppupäivän.

          VAG-Com olisi poikaa, viimeistään joululahjaksi itselle ... ajonestosta samaa mieltä, että tuskin se on syypää kenkkuiluun varsinkaan näillä oireilla.

          Sain probleemasta melkein kuvaavan videopätkän talteen, vrt.

          http://www.invaliidiapina.org/audi/normistartti.avi
          -> normaali käynnistys aamulla, ts. melkeinpä välittömästi kun avainta kääntää

          http://www.invaliidiapina.org/audi/huonostartti.avi
          -> virta-avain käännettynä miettii hetken aikaa ennen kuin käynnistyy, ei tullut vielä todella huonoa aamua talteen mutta tuohon voi kuvitella minuutin venttailun väliin avaimen kääntämisestä siihen että startti alkaa pyörimään :D

          Comment


            #6
            OT: Kuuntelin, että onpa tuossa 1.8t:ssä hyvät murinat... :D Sitten katsoin profiilia.

            Kyllähän tuo omasta mielestä voisi virtalukon pohjaan viitata.

            Comment


              #7
              Kannattaisi kurkistaa kytkentäkaaviota. Meneekö solenoidin heräte suoraan virtalukon pohjan läpi vai onko siellä rele?

              Huomio:
              Saako siitä mitään lisävinkkiä, että mittaristo pimenee siksi aikaa, kun startti pyörii. Se ei siis näytä pimenevän heti silloin, kun avain käännetään starttiasentoon. Kuis muiden bensavehkeet toimii?

              Sivistynyt arvaus:
              Tuo empiminen saattaisi viitata vaikka siihen, että jossain kärjillä/maadoituksessa on suuri vastus ja kun se kohta lämpenee hetken aikaa, niin alkaa johtaa tarpeeksi hyvin (esim lämpölaajeneminen auttaa kunnon kontaktin syntymisessä) => solenoidi vetää => startti pyörähtää jne...

              Villi arvaus:
              Olisiko virtalukon pohjassa vaihtokytkin, joka pimentää osan sähkölaitteista (valot yms) startin ajaksi? Siihen liittynee jonkinlainen jousitoiminto. Olisiko siellä sen verran jähmeätä vaseliinia, että kestää hetken ennen kuin jousi jaksaa työntää kärjet toiseen asentoon?

              Comment


                #8
                Muiden laitteiden pimennys hoidetaan releellä, ETKAssa X-relay. Ota vaikka akku irti ja kokeile reilusti rämpätä sitä virtalukkoa aina startille asti, josko vaikka tokenisi joksikin aikaa, mikäli nyt siinä vika siis olisi.

                Yleensä kontaktihäiriöt ovat heikompia kylmässä ja pahempia lämmetessään.

                Comment


                • #9
                  A4 B6 ei käynnisty! ...ajonesto(?)

                  Vein aamulla auton, A4 2,5 TDI avant ´03:n (käsin)pesuun ja pesun jälkeen ei sit enään auto lähteny käyntiin lämpösessä hallissa.
                  Starttas kyllä ja kävi 1s ja sit sammu, eli saattais viitata ajonestoon??
                  Ennemmin ei ole ollut minkäänlaisia oireeta vastaavasta.

                  Mittaristoon syttyy vain Ajoneston, AirBagin ja ABSn valot, eikä hahkunvalo ees vilkahda ja esim. ilmastointilaite on kokoajan off-asennossa.
                  Kummankaan kaukosäädinavaimen avaus ja lukitus napit ei pelaa (vaihdoin myös molempihin uudet patterit mut ei vaikutusta)
                  ...Täytyy muuten kaivaa jostain yleismittari ja käydä mittaa viel akun jännite. --> mittari näytti 12,4V...

                  Ei varmaan auta ku huomen sotella huoltoaikaa. :(
                  Viimeksi muokannut Juhi; 8.1.2009, 18:07.

                  Comment


                    #10
                    Patteri ei vaikuta ajonestosiruun, vaan sitä tarvitaan ainoastaan kaukosäätöön.

                    Ajoneston valon pitäisi sammua hetken päästä, kun virtoja pitää päällä, jos avain on tunnistunut oikein. Ja jos sammuu ajoneston takia, se valo kait jää palamaan.

                    Veikkaan, että siellä on vain kosteutta jossain liittimissä.

                    Comment


                    • #11
                      Juu, ajoneston valo palaa koko ajan.
                      Auto oli pesun jälkeen sisätiloissa n.5h ja sitä yritettiin kuivatella monella erinäköisellä puhaltimella kun luultiin että josko sitä kosteutta oli johki kans menny, mut ei auttanu. Nyt se on sit ollu viimeset 5h ulkona pakkasessa ja samat ongelmat yhä.
                      Viimeksi muokannut okkim; 9.5.2021, 10:01. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                      • #12
                        Oisko voinu mennä esim. moottorinohjauksen sulake, kosteudesta tullut oikonen johonkin?
                        Tai sitten johonkin tärkeämpään paikkaan tullut kontaktihäikkää.

                        Ei kyllä käsitystä miten käyttäytyy jos moottorinohjauksen sulake palaa.

                        Akun kenkää käytetty irti?

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                          Akun kenkää käytetty irti?
                          jep...

                          Comment


                          • #14
                            Ei muuta kun käyt kaikki sulakkeet läpi varmuuden vuoksi, myös ecun kotelosta.

                            Comment


                              #15
                              avaimissa se ongelma tuskin on. tuntuisi todennäköisemmältä hakea vikaa tosiaan sulakerasian puolelta / konehuoneesta. ja kyllä paikkoja on monia mistä voi heijastua tuo ongelma. Mittariston puolella on käynnistykseneston liittyvä elektroniikka ja luulisin tuon hehkunkin olevan siellä.

                              Taisit siis tehdä moottorin pesun samalla vaivalla. paineilmaa ja odottelua lämpimässä jos ei sulakkeissa ole vikaa..

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja perrier Näytä viesti
                                avaimissa se ongelma tuskin on. tuntuisi todennäköisemmältä hakea vikaa tosiaan sulakerasian puolelta / konehuoneesta. ja kyllä paikkoja on monia mistä voi heijastua tuo ongelma. Mittariston puolella on käynnistykseneston liittyvä elektroniikka ja luulisin tuon hehkunkin olevan siellä.

                                Taisit siis tehdä moottorin pesun samalla vaivalla. paineilmaa ja odottelua lämpimässä jos ei sulakkeissa ole vikaa..
                                Ei tehty moottoripesua vaan ihan normi käsinpesu...
                                Sinne mittaristoonkaan ei tule/syty(/saa edes syttymään) muitavaloja kuin nuo aiemminkin mainitsemani ajoneston, AirBagin ja ABSn valot, eikä mitn muuta.

                                Täytyy aamulla mennä viel noi kaikki sulakkeet läpi. Ennenku rupee saalistaa huoltoaikaa kiesille.

                                Comment


                                • #17
                                  -07 mallin fh volvossa,kun paloi moottorinohjauksen sulake niin ei antanut edes startata.Virrat kyl tuli normisti ja mittarivalotki suht kaikki oli ok. Liekö sitten henkilöautoissa saati Audissa samanlainen toiminto?

                                  Comment


                                    #18
                                    Tulee mieleeni se pirun ärsyttävä ominaisuus mikä on ainakin A4 ongelma ja uuden octavian. Roskat tukkii etukaukalosta poistovesireijän/t joka johtaa veden tulvimiseen sisätilaan. valuu siis sulekkeiden ja kaikkien muiden ohi kuskin jalkatilaan. Tämä ei tietenkään näy ilman pientä purkamista ratin alta. Useimmin tämä ongelma on kylläkin akun puolella jolloin apukuskin jalkatila on märkä.

                                    Onneksi nuo ratin alla olevat muovit ja jalkatilan muovit lähtevät aika yksinkertaisesti irti. Kunhan jaksaa ettiä ne 4 kpl 8mm pulttia ja sivumuovista 2kpl ruuveja, jos en väärin muista.. saattaa siis olla muutamat lisääkin. sieltä sitten katselemaan onko paikat märkänä. samalla näkee isommatkin sulakkeet, notta ovatko kunnossa.

                                    Ja jos näin on niin todennäköisesti lattiamatto on altapäin imenyt aivan sairaasti vettä, kun sitä on tuolta taivaalta viimeaikona tullut(siis ennen näitä pakkasia).
                                    Viimeksi muokannut perrier; 8.1.2009, 22:02. Perustelu: typoja pois

                                    Comment


                                    • #19
                                      Noniin...
                                      kun aamulla menin autoa kottomaan niin kaukosäädin ei toiminut mutta auto kuitenkin hörähti ekasta käyntiin (ollut yön pihalla, pihalla +2 lämmintä). ESP:n valo jäi nyt ainoastaan palamaan, sekin tosin nyt on jo sammunut kun auto vähän aikaa käytti ja starttas uudelleen... niin ja nyt toimi sitten keskuslukon kaukosäädinkin.

                                      Eli, voipi olla sit sellanen diagnoosi et kun pihalla oli eilen n.-20 astetta pakkasta ja auto vietiin +25 asteiseen halliin pesua varten niin tuo lämpötilan muutos taisi tulla jollekkin sähköosalle(?) "shokkina", joka taas johti kyseiseen tilanteeseen.

                                      Homma bueno, mut vikakoodeja varmaan johki jäi muistiin, vai jäiköhän ?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Veikkaisin, että koodia löytyy yhtä sun toista.

                                        Kato nyt, että kaikki vedenpoistot on kondiksessa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kun vie auton parikymmenen asteen pakkasesta lämpimään halliin jossa on kosteus prosentti sadan luokkaa, niin varmasti on joka paikka kondenssivedestä märkänä. Uskoisin, että tuo on aiheuttanut ongelmasi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olen itse käynyt monet talvet käsin pesemässä autoja juuri näin, useimmiten juuri vielä niin että pakkasta on reilusti (eli ei ole suolakuraa tiedossa).

                                            Koskaan ei ole mitään ongelmia ilmennyt, kop kop.

                                            Mutta jostain tuollaisestakin hyvin saattoi olla kyse.

                                            Comment


                                              #23
                                              Audi A4 -02 aym ei käynnisty! Ajonesto?

                                              Autoon tuli vaihdettua moniurahihnat ja rullat. Auton laitoin nippuun ja koitin startata, muttei auto käynnisty. Pyörittää nätisti konetta kun avainta kääntää muttei vain käynnisty. Autosta oli akun miinusnapa pois noin 9 tuntia. Kaikki sähköt toimii, liittimet paikallaan. voisiko vika olla ajonestossa? vaiko jossain muualla? Ja auto tuli ajettua ihan normaalisti autotalliin ennen remonttia.
                                              Viimeksi muokannut Broi; 4.6.2011, 17:13.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ajonesto antaa käynnistyä, mutta sammuttaa sekunnissa. Lisäksi merkkivalo vilkkuu tai jää palamaan.

                                                Onko pumpun hihnaan koskettu, eli onko ajoitus kohdillaan? Toinen syypää voisi olla ilma PA-linjassa, mutta siihen tuskin on kajottu.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  pumpun hihna kävi löysällä, koska vaihdoin myös termostaatin. mutta pumpun jako ei muuttunut mihinkään. Autoa on sahattu jo sen verran etten enään usko että olisi ilmaa PA-linjassa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jos siellä on ilmalukko, niin saat sahat loppuikäs, eikä käyntiin lähde. ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A4 B6 ajonesto

                                                      Pojan audissa alko ajonesto temppuilee. Ajovat oulusta seinäjoelle. Ja auton sammuttamisen jälkeen ei ennää käynnisty. Ajonestoo vilkuttaa. Konsteja miten auton saa käyntiin purkamatta koko autoo? Siis A4 B6, 2.0 vm.03

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tällä foorumilla tuskin neuvotaan ajoneston ohittamista.

                                                        Ehjällä avaimella kokeilemaan tai auto merkkihuoltoon/osaavalle harrastajalle ajoneston koodaukseen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Audi A4 1.8T 2005 Ajonesto ongelma

                                                          Terve

                                                          Autoon tuli pieni käynnistys ongelma. Auto on A4 1.8T 2005
                                                          Auto lähtee noin pariks sekunniks käyntiin mutta sammuu heti. Mittarissa ei pala mitään. Mittasin yleismittarilla sulakkeita niin polttoaine pumpun sulaketta mitattaessa mittarit lähti toimimaan hetksi. Ja mittarissa luki että OK mutta kun auto sammui niin sitten luki SAFE ja se ilmeisesti viittaa tuohon ajonestoon. Akku on vaihdettu uuteen joten vika ei ole siinä. Testattu kahdella eri avaimella

                                                          Myöskään avainten kaukosäätö ei toimi, paristot niihinkin uusittu.

                                                          Olisko kellään mitään visioo mistä lähtis vikaa etsimään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vikakoodien luvusta on hyvä aloittaa...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X