Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pikku defasta loppuu puhti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pikku defasta loppuu puhti?

    Miten muilla on jaksanut defa termini 1350 sulatella A3 kokoisesta autosta laseja? Itsellä sulatti noin 1,5 tunnissa -13 asteen pakkasessa vain apukuskin puolelta pienen osan sivuikkunasta ja tuulilasista.

    Mietin vain, että pitäisikö tuota Audi Centterin ruuvaamaa laitetta yrittää viritellä parempaan asentoon kun se on nyt lähes vaakasuorassa vai onko tosiaan niin, ettei tuossa pikkudefassa riitä puhti edes näillä pikku pakkasilla. Ei viitsi turhaan alkaa ruuvaamaan :D

    #2
    Huomasin itse tuota samaa ilmiötä tosin erimerkkisellä sisätilanlämmittimellä alkuviikosta ettei meinannut lasit sulaa kunnolla kahdessa tunnissa.
    Omassa lämmittimessäni on siis sama tuo maksimi teho eli 1350 wattia tosin kooltaan ns. perinteinen iso puhallin ja käyttöpaikka oma jalustansa apparin lattialla.

    Mutta asiaan eli tuohon sulamiseen auttaa se että käy harjaamassa ennen lämmityksen päälle laittoa laseista irtojään pois, koska sitä on suuresta kosteudesta johtuen täällä Vantaalla ainakin paljon ollut viime öinä. Tämän harjausoperaation jälkeen kyllä sulaa kahdessa tunnissa kaikki lasit puhtaiksi näissä -15 keleissä. Ainoa paha puolihan tuossa on ettei voi käyttää ajastusta vaan joutuu vaivautumaan aamulla laittamaan pistokkeeseen virtaa 2 tuntia lähtöä aiemmin.

    Comment


      #3
      Termini taitaa itse rajoittaa tehoaan kun omasta mielestään saavuttaa sopivan sisälämpötilan ympäristössään. Teho riittää isompaankin autoon, kunhan puhalluksen suuntaus on sellainen, että ilma poistuu siitä apukuskin jalkatilasta.

      Comment


      • #4
        Termini taitaa itse rajoittaa tehoaan kun omasta mielestään saavuttaa sopivan sisälämpötilan ympäristössään. Teho riittää isompaankin autoon, kunhan puhalluksen suuntaus on sellainen, että ilma poistuu siitä apukuskin jalkatilasta.
        Esitteen mukaan se tiputtaa tehot 1350 -> 1100 kun sisääntuleva ilma lämpiää +20 asteeseen. Ei kuulosta kyllä paljolta mutta ehkä se yhdistettynä huonoon suuntaukseen voisi olla syyllinen. Mutta olisi tosiaan kiva kuulla miten muilla on vastaavissa kaaroissa pk-seudulla lasit sulaneet samalla laitteella ja kenties paremmalla suuntauksella :)

        Comment


          #5
          Ideaalinen asennus jokaikiselle sisätilan lämppärille olisi 45-90 asteen puhallus ylöspäin ilman esteitä. Eli suomeksi apparin penkin yli taakseppäin ja ilman esteitä "imupuolella" :) . Rautalankaväännös: Kuuma ilma ylös ja kylmää alhaalta sisään. Kuulostaa kyllä oudolta ettei termini lämmitä A3 kokoluokkaa, kun menestyksekkäästi samaisella lämmittimellä on sulateltu A6 kokoluokan autoa parissa tunnissa -20C viimetalvena.

          Comment


            #6
            Samainen termini ei sulattanut A4:sen ikkunoita -22 pakkasessa parin tunnin aikana. Minullakin on se asennettuna hankalokeron alle vaakatasoon, eli suuri osasyy on varmasti siinä. Ei vaan huvittanut rei`ittää keskikonsolia.. Kevyemmillä pakkasilla ovat kyllä lasit olleet sulana.

            Comment


            • #7
              Mulla oli viimeksi 1.8TQ:ssa vastuslämmitin, ja siinä iskin keskikonsoliin telineen puhaltimelle.Olisko ollu joku alle kilowattinen termina puhaltimena, hyvin suli ikkunat.
              KLIKS

              Comment


                #8
                Samanlainen Termini löytyy molemmista perheen autoista enkä ole törmännyt sellaisiin ongelmiin, ettei lasit sulaisi kovilla pakkasilla. Molemmissä autoissa lämmitin on asennettu hanskalokeron alle vaakatasoon. C5:ssä lämmitin tulee luonnostaan sellaiseen asentoon, että se puhaltaa viistosti ylöspäin, 3B:ssä se jää ihan vaakatasoon Se vain pitää muistaa, että tönää hanttarin penkin taka-asentoon, niin ilmankierto paranee huomattavasti.

                Comment


                • #9
                  Huomasinpa että defan sivuilla olevassa esitteessä on testituloksia -20 asteen pakkasessa labrassa mitattuna. Tämä pikku termini vaatii 80min, että tuulilasi lämpiää 0 asteiseksi. Tolpan max asetuksella eli 2 tunnilla se lämpiää vain 1-2 asteeseen. Näköjään pitää yrittää olla tolpan kellon kanssa tarkempi ja yrittää saada tuo tasan 2h lämmitystä kovilla pakkasilla alle :P

                  http://www.defa.com/doc/32742.122302...xFxTHx2008.pdf (sivulla 21 testitulokset)

                  Comment


                    #10
                    Tuuli vaikuttaa paljon, täällä tuulisessa larussa voi olla 2,5h tuntia päällä termini mutta jos
                    tuulee niin ei lasit vain sula. Kivempi kuitenkin kiivetä noin 0°C autoon kuin -20°C joten en
                    ota stressiä tuosta.

                    Comment


                      #11
                      Molemmissa kolmosissani Termini on hansikaslokeron alla vaakatasossa, koska en reikiä näkyvälle paikalle keskikonsoliin ole halunnut laittaa. Huonon suuntauksen takia -15 lämpötilassa kuskin puolelta tuulilasi jää heikommalle sulatukselle. Edellisessä B7 Avantissani teho riitti hyvin kun puhalluksen suuntaus oli parempi.

                      Comment


                      • #12
                        Ei topikin puhallin mutta samoilla teholukemilla oleva sisälämppäri ja sama on ongelma.
                        Itsekin asun tuulisella alueella lähempänä rantaa niin saa skrapata ikkunoita vähäsen viimeaikojen pakkasilla 2 h lämmitysajalla. Tosin vähemmän siinä itse työmatkalla jäätyy, sen verran lämpimämpi on. Mutta sulaksi ei voi laseja kutsua, hieman helpottaa kun laittaa puhaltamaan apparin penkille kohti tuulilasia.

                        Comment


                        • #13
                          käyppä ostamassa calixin lämppäri nii rupevaa lasit sulamaan... itekkii leikin defalla vähän aikaa entimuinoin.

                          Comment


                          • #14
                            Lainaanpas tätä ketjua omille ajatuksilleni.

                            Eli aika moni on varmaan tilanteessa, jossa aamulla kotona on tarjolla sähkötolppa, mutta iltapäivällä koulusta/töistä/hämärähommista lähtiessä ei ole tolppaa ja auto on kylmänä. Webasto = 1600e ja pikku bensavuodolla koko auton lämpötila nousee yli 600 asteeseen, joten jos se ei ole varsinaisesti vaihtoehto, niin pitäisi pärjätä sähkölämmittimillä.

                            Auton lämmittimet toimivat 230V järjestelmällä, ja nk. säteilylämmittimelle en mitään tarkkaa lukemaa tehoista löytänyt, haarukka n. 300-600W. Sisätilanlämmitin (esim. defa termini) 1350W. Eli eksaktina tieteenä sovitaan yhteenlaskettu teho kahteen kilowattiin.
                            230V:n jännitteellä ja 2kW teholla kulkeva virta on n. 2kW / 230V = 8,7A. Mielenkiintoinen kysymys onkin, että paljonko on 12V tasavirta - 230V vaihtovirtainvertterin tehonkulutus, sillä jos se ei päätä huimaa, voisi tavallisella auton akulla lämmittää auton työpaikalla ilman tolppaa, ja taas kotona voisin tämän toisen akun ladata laturilla täyteen jerkkuun.

                            Todistakaa nyt joku herranjestas minkä takia tämä ei voisi toimia, tai kertokaa edes miksei tätä ole jo tehty?

                            Comment


                              #15
                              Koska normaali henkilöauton akku ei jaksa edes tuntia tuossa hommassa. 2Kw/12V = 166A noin karkeasti. Eli kuormitus vastaa lämpösellä ilmalla startin ottamaa...

                              Comment


                              • #16
                                A6 avantissa defan termini 1350 repsikan puolen jalkatilassa lievässä kulmassa, puhaltaa penkin yli. Niin ihan hyvin sulaa ikkunat -15 asteen pakkasessa. Paljon vaikuttaa puhaltimen kulma, aluksi oli vaan lattialla niin eipä kyllä ikkunat sulanut.

                                Comment


                                  #17
                                  Nuo auton akulla lämmittämiset voit unohtaa, kuten on jo mainittu. Sisälle voit laittaa vaikka yhden 100 W:n vastuksen, sitä se voisi kestää käyttää normaaliajon ohessa. Eihän sillä tietysti mitään tee.

                                  Webasto = 1600e ja pikku bensavuodolla koko auton lämpötila nousee yli 600 asteeseen, joten jos se ei ole varsinaisesti vaihtoehto, niin pitäisi pärjätä sähkölämmittimillä.
                                  Eberspächer maksaa kaukosäädöllä n. 800 e ja siihen asennus päälle jossain muualla kuin "valtuutetussa huoltoliikkeessä" niin ollaan reilusti alle 1500 eurossa. Ja ei ne bensaa vuoda ja räjähdä, kuten amerikkalaisissa elokuvissa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mä kyllästyin 1,4 kW defaan ja vaihdoin molempiin kulkupeleihin 2 kW defat PTC- säädöllä. Tänäaamuna -16 C, ei tuulta ja puoleen tuntiin oli taivasalla lasit skeidassa niin sulat, että pyyhkimillä lähti. Keskikonsoliin ruuvattu alapuolelle hieman vinoon, että puhaltaa hanttarin penkin (taka-asennossa ja selkänoja alhaalla) yli.

                                    Auto on melko iso ja pakkasella alkutilanteessa melko kylmä. Mitä suuremmaksi muodostuu lämpötilaero sisä- ja ulkopuolella, sitä suurempi on teho, mikä menee lämpötilan ylläpitoon. Lämpötilan nostoon jää paljon vähemmän. Mitä kauemmin sähköllä lämmitetään, sitä kauemmin pukataan lämpöä harakoille.

                                    Suomeksi sama: kun lykkää enemmän lämpöä sisään, sulaa auto nopeammin ja sähkölasku jää pienemmäksi. Tämä siis, jos ei käytetä lämppäriä tarpeettoman kauan.

                                    2 kW ja lohkis on kova paikka 10 A sulakkeelle, mutta jos sellaiseen tilanteeseen joutuu, voi lämppärin laittaa ykkösteholle (1,2 kW).

                                    Liian pienien lämppäreiden myynnissä/ostoss lienee joku säästämisen illuusio, johon itsekin sorruin...

                                    Comment


                                      #19
                                      Tarkoitat varmaan "liian pienitehoisten"? Omaan autoon valinta kohdistui tuohon terminiin juuri
                                      fyysisestä pienuudesta johtuen, sen pienitehoisuus ja mahd. riittämättömyys helsingin niin
                                      harvinaisissa paukkupakkasissa oli kyllä tiedossa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Harald: näin on. Mä kun en vielä ole saanut uuteen taloo aikaiseksi autotallia tai edes katosta, pitää lämppärissä olla tehoa, varsinkin dieselissä. Jos lasit ei oo sulat, ne ei kovin äkkiä sulakaan pakkasilla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pikku Terminissä on se hyvä puoli että kun se on niin pikkuruinen niin sen voi asentaa huomattavasti järkevämpään paikkaan ja asentoon kuin isomman lämmittimen. Itellä kiinnitetty C4:ssa keskikonsolin kylkeen apukuskin puolelle ja puhallus suunnattuna suoraan ylöspäin. Tänäaamuna oli 17 astetta pakkasta ja vajaan kahden tunnin lämmityksen jälkeen sulina ja kirkkaina etulasin lisäksi katon etuosa, kaikki sivulasit taakse asti ja vielä takalasin yläreunakin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikös ne pari tehokkaampaa terminiä ole melko samankokoisia kuin 1350W mallikin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Termini 2100 on mielestäni puolet paksumpi kuin Termini 1350. Muita Termini-malleja ei ainakaan www.defa.com tunne.

                                              Comment


                                                #24
                                                Termini 2100 tuli markkinoille vasta kun oma pikkuiseni olin ostanut. Arvatenkin tolpan
                                                sulake ei olisi moisesta ottotehosta tykännyt muutenkaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  TT:ssä sulaa kyllä -25 pakkasillakin reilusti alle tunnin tohottelulla. Äijällä tuoreehkossa A6 avantissa samanlainen pikkutermini, eikä ole valittanut.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Jouni_K Näytä viesti
                                                    Pikku Terminissä on se hyvä puoli että kun se on niin pikkuruinen niin sen voi asentaa huomattavasti järkevämpään paikkaan ja asentoon kuin isomman lämmittimen. Itellä kiinnitetty C4:ssa keskikonsolin kylkeen apukuskin puolelle ja puhallus suunnattuna suoraan ylöspäin. Tänäaamuna oli 17 astetta pakkasta ja vajaan kahden tunnin lämmityksen jälkeen sulina ja kirkkaina etulasin lisäksi katon etuosa, kaikki sivulasit taakse asti ja vielä takalasin yläreunakin.
                                                    A3:ssa (8P) samanlainen asennus ja samanlaiset kokemukset sulatustehosta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jouni_K Näytä viesti
                                                      Termini 2100 on mielestäni puolet paksumpi kuin Termini 1350. Muita Termini-malleja ei ainakaan www.defa.com tunne.
                                                      Taitaa kuitenkin olla komea eri Termini-versiota, tai sitten Audicenterit myy jotain omaansa kolmantena mallina ;)
                                                      TEE SISÄPIIRIKAUPPA

                                                      Tarjoukset voimassa 30.1.2009 asti.

                                                      Defa-sisätilanlämmittimet
                                                      Defa Termini 1350 W (T11076051, kuvassa) -- tarjous 64 € (svh. 97 €)
                                                      Defa Termini 1850 W (T11076063) -- tarjous 80 € (svh. 100 €)
                                                      Defa Iso Termini 2100 W (T11076061) -- tarjous 85 € (svh. 110 €)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Motonet DEFA Termini 1300/2100W "slim" 79?
                                                        hyllystä löytyi vielä 800/1850W Termini 76?, ilman "sisäpiirikauppaa" :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jep, tämä:
                                                          http://www.defa.com/doc/22508.1223035642.43005090.pdf
                                                          dokumentti tuntee myös tuon 1850-mallin. Näyttää olevan täsmälleen saman kokoinen fyysisiltä mitoiltaan kuin 2100-mallikin.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X