Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 2.7 seos-, ahtop.-, pakolämpö-, ym. -mittareita.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 2.7 seos-, ahtop.-, pakolämpö-, ym. -mittareita.

    Moron!

    Osaa aiheista varmaan käsiteltykin, mutta jos sais oikein kootusti tietoa forumin tietäjiltä/taitajilta...
    Olisi tarkoitus pistää ihan vakio ässään lisämittareita helpottamaan tiettyjen tärkeiden suureiden seuraamista, nyt kun auto on vakio ja sen jälkeen kun se on jotain muuta... joten mitä ja mistä ja mihin?

    1. Laajakaista seos-mittari? Varmaan tarpeellinen jos tarkoistus saada AGB:stä enemmän voimaa:) (rs2:ssa oli AEM:n mittari ja minusta helppo seurattava ja ihan ok näköinenkin) Mihin kannattaisi pistää lambda, nythän autossa taitaa olla ennestään 2kpl. Riittääkö yksi, jos tarkoitus vain seurata seosta?
    2. Pakolämpö-mittari? Näkisikö ahtimien "resurssit" ja olisiko oikea anturien sijoituspaikka pakosarjassa/pakosarjoissa? vai putkessa/putkissa turbojen jälkeen? Mikä olisi laatupeli kestoltaan, kun paikka taitaa kuitenkin olla vähän "hankala"? (edellisessä kulkineessa oli Apexin em. mittari ja siihen kyllä olin tyytyväinen).
    3. Ahtopaine mittari? Lienee perusjuttu, näkee "ali- ja ylipaineiden" tasot ja käytöksen. Mistä eniten oikea paikka haaroittaa? Mittari vaihtoehtojahan on vaikka kuinka, mm. Apexista itsellä ihan ok. kokemuksia.

    Näitä suunnittelin et olis tarpeelliset, olisiko jotain muuta mikä olisi oikeasti hyvä/tarpeellinen tieto, siinä tilanteessa kun ECU:ssa "uusi ohjelma", että näkisi/tietäisi että ohjelma oikeasti toimii ja vaihdetuista palikoista saadaan paras hyöty irti? Ja jos joku prakais, niin olis perstuntuman lisäksi jotain faktaa.
    esim. öp-mittari, bensanpaine jne.

    Ai niin, mitä koneen laittoon aikanaan tulee, toiveissa olisi saada luotettava/toimiva/ajettava paketti, ei niinkään max. hevosvoimat. Siitäkin olisi kantapään kautta opiskelleitten kanssa mukava jutella, ihan livenä, ettei tarvisi näin "noviisina" kaikkia oppirahoja maksaa, viestiketjut kyllä tullut luettua:)

    #2
    Pakolämmöille paras mittauspaikka on ennen ahtimia, pakosarjoista. Melkein laittaisin 2 lämpöanturia ja 2 lambadaa, saa ainakin varmasti oikeaa tietoa ;)

    Comment


      #3
      Tulee vaan vähän ahdasta noiden mittareiden kanssa jos niitä laittaa tuplat. Joissakin mittareissa taitaa tosin olla kaksi sisääntuloa.

      Ahtopainemittarin lähdön voi ottaa bensanpaineen säätimen letkusta, tai mieluummin by-passin letkusta.

      Laajakaista-anturit on helpointa laittaa auton alle downpipeihin. Muualla on huonosti tilaa, ja ne on vaikea asentaa.

      Öljynpainemittari olisi kyllä ihan hyvä olla, itsekin meinaan sellaisen laittaa.

      Comment


        #4
        Tarvis etsiskellä, tai onko yleensä olemassa sellaista laajakaista seosmittaria, mihin voi olla kytketty 2 lambdaa ja pystyis valitseen jompi kumpi, tai keskiarvo, samoin kuin pakolämmöille vastaava. Mihin niitä sitten fiksusti sijoittelee onkin jo makuasia, vielä kun sinne mahduttaa ahtop.- ja öp-mittarin.

        Comment


        • #5
          Aikanaan huomasin omassa, että bensapaineensäätimeltä kannatti ottaa ahtopainemittarille ohjaus.
          By-passeiltä otettuna ahtojen käytös ei vastannut todellisuutta vaan toimi siten kun by-passeja ohjaava solenoidi halusi näyttää.

          Comment


            #6
            Joo, tarkoitinkin että ottaa paineen letkusta joka menee N249 venttiilille joka ohjaa by-passeja.

            Comment


            • #7
              Minäkin lisään eli , jos haluaa tutkia koneen todellista ahtopainetta, otetaan ahtopaine mittarille imusarjasta. Näitä paikkoja biturbossa on bensanpaineen säädin tai N249- venttiilin tai non-return valven liitäntä, letku, joka menee sinne koneen takaosaan imusarjaan .

              Comment


                #8
                Kokemuksia Auto Gaugen elektronisista mittareista? Huomattavasti edullisimpia kuin esim. Apexin elektroniset, saako eurolla euron osia:) enkä vielä löytänyt et minkälaisen ohjain yksikön vaatii vai ovatko kaikki erillis mittareita.
                Sitten mietin noihin niin lambdoille (seos), kuin pakolämpöantureillekkin et voisko olla joku fiksu ihan monikärkinen vaihtokytkin millä sais samaan mittariin useamman anturin näytön, vai meneekö pelle peloton linjoille:)

                Comment


                  #9
                  Täällä ainakin aivan positiiviset kokemukset Autogaugen Electrica-sarjan ahtopainemittarista, ollut nyt varmaan vuoden verran kiinni ilman ongelmia. Pääsee mielestäni riittävään tarkkuuteen, ja asennus on helppoa.

                  Ainakaan tuon sarjan sähköiset mittarit eivät ole minkään ohjainlaitteen perässä, vaan kullekkin mittarille täytyy tuoda oma anturin johtonsa, virrat pystyy linkittämään mittarista toiseen mukana tulevalla, noin 10-15cm johdolla. Kaikki johdot ensimmäisen mittarin virtoja lukuun ottamatta saa kytkettyä valmiilla, liittimellisillä johdoilla.

                  Miinuksena tässä tapauksessa, että seosmittari on kapeakaistamallia, eikä pakolämpömittaria ole toistaiseksi maahantuojan ohjelmassa tästä sarjasta.

                  Comment


                    #10
                    VEMSin laajakaista-mittarissa on myös egt-näyttö samassa. Löytyy multa hyllystä...

                    http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=50329

                    Comment


                      #11
                      Kaikenlaista vaihtoehtoa tullut haeskeltua ja "hyvien" päätösten tekeminen mittareiden suhteen tuntuu olevan hankalaa, kun pitäis olla alkuperäisten mittareiden "tyyliin" sopivia ja sen verran laadukkaitakin, ettei neula hirveesti "vippais" ja miten saa fiksusti sijoitettua, sekin vielä.
                      Vaihtoehtoina voisi olla Omori, Defi, Autometer, näitä ainakin saa punasävyllä, Apexihan olisi muuten, mutta ei oikein sinisävy istu.
                      Vemsin seos-/pakolämpö mittari aika "loppusuoralla", mutta kuinka oppii numeroita "lukemaan", kun AEM:n ledikehästä oli tosi helppo ja nopea todeta missä mennään, varmaan vaan tottumis kysymys.

                      Eikä siinä vielä kaikki:)
                      Just kun meinasin alkaa pystymään päätöksiä tekemään, niin pompsahdin SporttiAuton sivuille ja siellä osui silmiin Dash Daq II-series, siinäpä peli ja ominaisuuksia piisaisi...

                      Mutta oikein tosiaan jos em. laitteella saisi luettua kaikkea sitä tietoa mitä mainos lupaa, nollailtua vikakoodeja, käytettyä vaikka missä mittaroinnissa, niin hinta (olikohan 639?) on samoilla tienoilla, mitä tulisi jonkun Apexin, Defin, Omorin mittareilla tehtynä, jäisi jopa halvemmaksi ja sijoittelu olisi helppo.
                      Mutta, mutta, onko kokemuksia kuinka toimii oikeasti ja sit vielä tärkein saisiko kyseisen pelin toimimaan kirjoittajan kulkineessa (S4 B5 -98)?
                      Luulisihan noita olevan jo useita käytössä tai ainakin nähtynä:)

                      Comment


                      • #12
                        Kokemuksia Auto Gaugen elektronisista mittareista? Huomattavasti edullisimpia kuin esim. Apexin elektroniset, saako eurolla euron osia:) enkä vielä löytänyt et minkälaisen ohjain yksikön vaatii vai ovatko kaikki erillis mittareita.
                        Sitten mietin noihin niin lambdoille (seos), kuin pakolämpöantureillekkin et voisko olla joku fiksu ihan monikärkinen vaihtokytkin millä sais samaan mittariin useamman anturin näytön, vai meneekö pelle peloton linjoille:)
                        Autogauget on testattu olevan oikein hyviä, parempia kuin moni tosi kallis muistaakseni, täällä siitä oli joskus juttua.
                        Mulla ei oo autogaugea joten omasta kokemuksesta en voi sanoo mitään, mutta revo joka mulla on toimii myös oikein hyvin eikä senkään hinta ole kuin noin satasen.

                        Comment


                          #13
                          Minulla on Autogaugen ahtopainemittari, ja se on kyllä toiminut hyvin. Ainoa pieni haittapuoli on että auringonpaisteessa sitä on vaikea lukea.

                          Comment


                            #14
                            Tämmöinen Autogaugen smoked malli käy hyvin S/RS4 mittareiden väriin ja on suht vaivaton lukea.

                            Comment


                              #15
                              Juuri tuollainen se minun mittari on, paitsi että olen maalannut kehyksen mustaksi.

                              Comment


                                #16
                                Vielä kyselisin tuosta em. Dash Daqista...
                                JOS, laite toimisi niin kuin olen antanut ymmärtää... että näyttöön saisi valittua/skaalattua halutut suureet, mitä ässän OBD-liittimen kautta saakaan (jossain netti sivussa oli epäilys että takatuhkiksen alla oleva liitin olisi kalustamaton ja varsinainen käytössä oleva jossain muualla? faktaa vai fiktiota?). Saisiko silloin esim. molempien lamdojen arvot? pakolämpöjä? ahtopainetta? öljynpainetta? ja mitä kaikkea tarpeellista vielä valittua näytölle/näytöille näkymään?
                                Onko kenelläkään käytössä tai kokemuksia ja tietysti vielä parempi jos olisi faktaa että toimisiko yleensä ollenkaan S4 -99?
                                Kuitenkin sen hintainen, että olisi turhan kallis "koriste".

                                Comment


                                  #17
                                  Lambdoista ainakaan ei ole paljoa hyötyä, kun ovat kapeakaistoja tuon ikäisessä.
                                  voithan tarvittaessa ajaa läppärin kanssa Vag-com auki ja katsella haluttuja suureita.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä se OBD-liitin on siellä käsijarrun takana.

                                    Pakolämmöt saa jostain 940 asteesta ylöspäin, ja tosiaan ne lambda-arvot on vähän turhia. Ahtopaineet saa, mutta ei öljynpainetta. Moottorin lämmöt ja jotain muuta hieman turhempaa sieltä voisi myös sille mittarille saada.

                                    Hieman epäilyttää tuollaisen mittarin luettavuus, ja päivitysnopeus jos kaikki arvot haetaan OBD:n kautta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Herätetään henkiin viestiketju!!!

                                      TJ:Onko yleensä olemassa sellaista laajakaista seosmittaria, mihin voi olla kytketty 2 lambdaa???

                                      Onkohan tuollaisia laajakasta mittaria? Ei ole omaan silmään osunut..

                                      Comment


                                        #20
                                        Tommonen odottaa itsellä tullissa:
                                        http://www.podi.ca/Gauges.aspx
                                        VEI Systems dual display gauge

                                        Siihen sitten vaikka pari tommosta: (Noista AEM kamoista saattasin saada kimppatilauksen.)
                                        http://www.podi.ca/ExtraDualDisplay....rId=&GroupId=1
                                        tai tommosta:
                                        http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php

                                        Comment


                                          #21
                                          Vei Systems dual display gauge näyttäs kyllä asia mittarilta.
                                          Siihen pitää vielä hommata ratin taakse teline mittarille.

                                          http://www.podi.ca/ExtraDualDisplay....rId=&GroupId=1

                                          Elikkä pari tuollaista jos haluaa seos *2 ja pakolämmöt *2 Ihanan kallista....

                                          Kimppatilaus olis kyl jees :)
                                          Viimeksi muokannut ozzz; 9.10.2011, 21:07. Perustelu: korjaus

                                          Comment


                                            #22
                                            Tallikaverilla on AEM edustus, niin aattelin sitä kuumotella tuon laajakaistan suhteen.
                                            Itse mittarin suhteen on myöhästä jo, kun se on postissa odottamassa hakua.

                                            Comment


                                              #23
                                              VEMSin EGT/laajakaista on kyllä näppärä ja suht halpa mittari.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vemsin mittaria olisin asentamassa s4. Lambdahan menee toiseen vakiopaikkaan, mutta mihin kohtaan tuo egt nyt sitten kannattaa laittaa? Pakosarjaan hieman ennen ahdinta? Onnistuuko tuohon vakio pakosarjaan kierteen tekeminen ihan kierretapilla ja onko se 'kestävä' asennus?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vähän huono kuva, mutta tuohon kohti minä olen sen laittanut, ja hyvin on kestänyt monessa autossa. Ensin poralla sopiva reikä, ja kierretapilla kierteet. Sehän menee kahdesta putkesta läpi.

                                                  Mihinkäs meinasit toisen alkuperäisen lambdan laittaa? Ei sitä parane pois heittää.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Joo anna olla molemmat orkkislambdat paikallaan ja laita oma natsa sille vemssille. Periaatteessa vemssi kyllä osaa antaa simuloitua kapeakaistaa jos meinasit korvata toisen lambdan mutta turhaan käydä tappelemaan vaan anna niiden elää omaa elämäänsä ecun kanssa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Asia selvä, hitsataan sitten paikka tuolle vemssin lambdalle. Sen paikka voi varmaan olla lähellä tuota alkuperäistä?

                                                      Ja Mikon huono kuva kävi tähän varmistukseen hyvin :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Miksi et laita takalambdan paikalle? Eikös joka aftermarket downpipessa ole myös takalambdapaikat. Toki joutuu sitten jatkokaapelin hommaamaan.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X