Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sisätilan valot palaa jatkuvasti mukavuusasennossa (A2)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sisätilan valot palaa jatkuvasti mukavuusasennossa (A2)

    Terve kaikki,

    Eli ongelmana pikkukakkosessa on, että sisätilan valot palaa jatkuvasti jos valokatkaisija on keskiasennossa. Mikään ei näytä vaikuttavan valojen toimintaan; valot palaa yhtä soittoa esim. moottorin käynnistämisen tai ovien lukitseminen jälkeen. Sekä etu- että takavalo käyttäytyy samalla tavalla (molemmissa oma katkaisijansa).

    Olisiko kenelläkään ideaa mistä voisi johtua ja onko tälle tehtävissä mitään kotikonstein? Sähköpuolen tekiikka A2:ssa taitaa olla lähes identtinen TT:n kanssa, mutta voisi olettaa sisävaloautomatiikan olevan toteutettu samoja perjaatteita noudattaen kuin muissa samanikäisissä VAG-autoissa.

    Sen verran vielä, että ovi-auki -vatoirusvalo toimii oikein kaikkien ovien kohdalla, joten voisi ajatella, että pelkästä katkaisijaviasta ovessa ei ole kyse. Takaluukun sisävaloautomatiikka toimii myös ok.

    #2
    Pisti pahan,
    Tulee mieleen että ovitieto tulee lukolta ja sisävalokytkintieto eri paikasta.
    Silkkaa MUTUA, mutta en muista koskaan törmänneeni tilanteeseen että sisävalo palaa oven ollessa "pintalukossa", ovitieto sen sijaan on heti varoituksena.

    Comment


      #3
      Kuskinoven piuhat? Kannattaa ainakin tarkistaa. Itsellä oli aanelkussa piuhoista kuoret osittain lähteneet ja kaiken muun kivan lisäksi sisävalot paloivat jatkuvasti kytkimen ollessa keskiasennossa (FIS:n ovitieto toimi kyllä oikein). Kun karvat ottavat toisiinsa tai maihin niin voi olla kaikkea mielenkiintoista ilmiötä havaittavissa.

      Kannattaa myös etsiä löytyisikö samaa vikaa http://www.a2oc.net/ -foorumilta.
      Edit: Näemmä teitkin sen jo :)

      Comment


        #4
        Kuskinoven johtosarjaa kannatetaan. B6 A4 :ssa vaikutti sisävalojen lisäksi keskuslukon toimintaan, peilien säätöön, lasinnostimiin ja mykisti vielä kuskin oven kajarin. Marmorilla olematon johtosarja taisi olla n.160€. Vanhoista liittimistä kasaamalla selvisi 20€ kustannuksilla.

        Kannattaa myös tutkia lukon mikrokytkin..

        Comment


        • #5
          Kiitos kaikille nopeista vastauksista! Lähden selvittämään kuskinoven nyörien kuntoa. Nettiselvittelyä tein jo vähän;

          Kuskin oven lukossa on ilmeisesti 4 mikrokytkintä (olisiko "avain vasemmalle", "avain oikealle", "lukko auki" ja "ovi auki"?). Tietoa kytkimien tilasta koostetaan aluksi lukkomoduulin sisällä olevalla piirikortilla, jolle kytkimet on suoraan juotettu (kortin liitoksien rapistuminen on ilmeisesti tyyppivika, jonka oireilu ei netin mukaan kuitenkiaan ihan vastaa käsillä olevaa probleemaa, mutta saattaisi ehkä kuitenkin jotenkin vaikutaa asiaan). Tietoa oven tilasta käsitellään ilmeisesti seuraavaksi oven ohjausyksikössä, josta taas lähtee se johtonippu, joka kulkee saranan kautta, ja jota myöten tieto aikanaan päätyy mukavuustoimintojen ohajusyksikköön.

          Pystyyköhän VAG-COM:lla lukemaan suoraan oven katkaisimien tilatietoja? (voisin ehkä saada kaapelin jostain lainaan) Toinen tapa rajata ongelman aihettuttajaa olisi kai saada kuskin ovelta tuleva johtosarja kokonaan irti auton puolelta. Onkohan tämä taas käytännössä mahdollista ja toimiiko autossa mitkään mukavuustoiminnot enää tämän jälkeen?

          Mikäli vaikuttaisi siltä, että vika ei johdu oven(ovien) tilatiedon vriheellisyydestä, onkohan jossain erillinen transistori tai rele, joka ajaa sisätilan valoja? Vai tuleeko syöttö suoraan mukavuustoimintojen ohjausboxilta?

          Comment


            #6
            Pystyy. Näyttää kyllä kaikkien kytkimien tilat.

            Golfista nappasin juuri tuon "46 - Central Convenience" boksin sulakkeen irti, kun tuo hälytin huutelee takakontin häröilyjen takia. Sillä sulakkeen poistolla hävisi ainakin seuraavat:
            - hälyt
            - sähköikkunat
            - sisävalot
            - valosummeri
            - takakontin keskuslukitus (mielestäni, tai sitten liittyy niihin takaluukun tiltteihin)

            Comment

            Working...
            X