Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 lämmönsäätömoottorin sijainti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4 lämmönsäätömoottorin sijainti?

    [COLOR=black]RiSasta tuli jääkaappi, kesällä ok mutta näin talvella alkaa jo vähän pipoa kiristää kun ei ole ehtinyt päästä käsiksi ongelmaan. Seuraava jäätävä tihku voi olla hankala ajettava jos ei näe ulos tuulilasista. [/COLOR]

    [COLOR=black]Kuinka tuohon lämmönsäätöläppään ja moottoriin pääsee parhaiten käsiksi, pitääkö lähteä purkamaan kojelautaa irti? Ei ole vielä tullut RS2 tutuksi näiden sähkölaitteiden osalta. Jonkin verran olen jo purkanut kojelaudan alapaneeleita ja sieltä paljastui ainakin irrallaan oleva purkki (vakionopeussäätimen keskusyksikkö?) joka on voinut tuon aiheuttaa. Täällä oli talven ainoan lumisateen aikoihin aikamoiset röykytyskelit ja vika ilmaantui samoihin aikoihin. Ei ole ainakaan kovin yleinen ongelma B4:ssä kun selailin myös muilta foorumeilta enkä löytänyt tietoa missä säätömoottori sijaitsee. Itsellä vähän huonosti tuohon autoon dokumentaatiota ja akten kuvista ei saa mitään tolkkua komponenttien sijoittelusta.[/COLOR]

    [COLOR=black]Rakensin Vag-Com adapterin että pääsin läppärillä käsiksi ilmastoinnin vikakoodeihin, aluksi työnsi kaikenlaista mutta se mikä jää päälle koodien nollauksen jälkeen on:[/COLOR]
    [COLOR=black]?01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)[/COLOR]
    [COLOR=black]41-00 - Blocked or No Voltage?[/COLOR]
    [COLOR=black]Eli nyt pitää löytää kyseinen yksikkö että saisi edes manuaalisesti lämmintä kabiiniin. Ahtaalta näyttää ja jotain vipujen liikettä löytyy kun säätää ilman virtausta ylös tai alas, en ole kuitenkaan vielä löytänyt tuota V68 palikkaa ja lämmönsäätövipua.[/COLOR]
    [COLOR=black][/COLOR]
    [COLOR=black]Typ44:ssä tuo moottorin jumittuminen oli tuttu asia ja sellaisen olen pari kertaa korjannutkin, uskoisin että tässä tapauksessa on kysymys jostain muusta.[/COLOR]

  • #2
    Täsmälleen sama vikakoodi kuin minulla.
    Väliaikaisesti voisi säätää tuon läpän paneelille tulevan johdon kautta paristolla?
    Tällainen viritys on itsellä tällä hetkellä. Kiinteä lämpötila :)

    Tuollainen löytyi vag-catista. -94 risa
    Toivottavasti tuosta on jotain apua..
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Osanumero 12

      Voisiko olla samassa paikassa kuin C4 korissa;
      konehuoneen puolella, keskellä, tuulilasin alapuolella?

      Tai sitten keskikonsolin takana. Ohjainpaneelin kohdilla.
      Viimeksi muokannut Chocoeye; 22.12.2008, 23:49.

      Comment


      • #4
        Kiitos, tuo kuva itselläkin on mutta sillä on vähän vaikea paikantaa. Ongelmana tässä pikkukopassa on että kaikki tavara on tungettu kojelaudan taakse. Kerrotko vielä mitkä navat menevät moottorille niin ei tarvitse lähteä kaivelemaan sähkökaavioita, onko sininen vai punainen liitin?

        Comment


          #5
          Pikkukorissa on tosiaan kaikki ilmastointiin/lämmitykseen liittyvä tavara kabiinin puolella, kojelaudan alla. Jos kunnolla meinaa päästä käsiksi, on kojelauta irroitettava. Irroitukseen löytyy ohjeita foorumilta, vaikka aika suoraviivainen juttu joskin työläs. Ilmakanaviston ruuvit ovat osittain kiusallisissa paikoissa, kannattaa varautua lyhyellä ristipäämeisselillä.

          Comment


          • #6
            Eli isoin liitin paneelin takaa, oikeassa reunassa (musta).
            Pinni 2/10 ohjaa tuota lämmönsäätömoottoria. Näin siis S6:ssa.
            Laitoin sulle maililla tuon kaavion.
            Voihan tuosta moottorista mitata resistanssin, niin tietää onko paskana vai ei.
            Jos ei toimi kahdella eri paneelilla, melko varmasti vika ei ole niissä.

            Comment


            • #7
              Kiitokset Pekalle ettei tarvinnut lähteä selvittelemään kytkentäkaavioita, sain ajettua 9V paristolla moottoria ohjauspaneelin liittimen kautta ja sen jälkeen lähti toimimaan oikein. Kuittaan vielä vikakoodit ja katson että kaikki pelaa oikein. Näyttää siltä että säätö liikkuu herkästi molempiin suuntiin, pitää huoltaa jossain vaiheessa.

              Yllättävän sitkeä ongelma piti istua läppäri sylissä ja pää kojelaudan välissä useampia kertoja ennen kuin pääsi edes vähän jäljille. Vielä enemmän meni aikaa keskustelupalstojen selaamiseen. Onneksi menin vielä jouluaattona yrittämään vaikka lapsiperheessä on se vuoden kiireisin päivä.

              Vaikka kiihtyvyys on omasta mielestäni auton tärkein ominaisuus oppii muutaman viikon palelun jälkeen arvostamaan myös lämmintä ohjaamoa. Onneksi penkinlämmitin on RiSassa tosi tehokas. :)

              Comment


              • #8
                Hienoa, että sait lämpöä koppiin. Itse ajelin reilun viikon pakastimella, ennenkuin tuon hiffasin.. :)

                Comment


                  #9
                  Nostetaan vanhaa aihetta, mutta ilmeisesti omasta B4:stä noi säätömoottorit on myös jumissa kun ei puhalla ylös lasille eikä kylmää ilmaa ollenkaan.
                  Onko joku onnistunut irroittamaan B4:stä noi säätömoottorit ilman kojelaudan irroitusta? Vai pääseekö kuitenkin helpommalla jos nappaa vaan kojelaudan irti?

                  Comment


                  • #10
                    Muistelisin että puhallusta ylös/alas säätävä moottori ja lämmönsäätömoottori olisi irroitettavissa ilman kojelaudan irroitusta. Ahdasta on kylläkin.

                    Comment


                      #11
                      kuinka monta moottoria tuolla on?

                      vikakoodia pukkaa seuraavista:
                      Temp. regulator flap
                      central flap
                      footwell/defroster flap
                      air flow flap

                      Comment


                      • #12
                        Nuo neljä mainitsemaasi siellä kojelaudan uumenissa on, kuten tuolta kakkosviestin kuvasta näkyy.

                        Comment


                          #13
                          Air flow flapille ei voi tehdä mitään irroittamatta koko ilmastointilaitteen koteloa. Sijaitsee aivan toisessä päädyssä. Ei kuitenkaan kovin tärkeä moottori, pitää preemiumikuskille vaan ilmanvirran tasaisena ajonopeudesta riippumatta. :)

                          Comment


                            #14
                            Aikas hommahan tuo on jotta saa moottorit käteen, mutta nyt se on tehty. Yksi moottori oli jumissa ja se oli ilmeisesti hajottanut ohjainboxin regulaattorin jonka takia kaikki moottorit mykkinä.
                            Nyt kun aloin kasaamaan kojelautaa takaisin, niin tuli yksi liitin jota en tunnistanut tai en muista irroittaneeni.

                            Osaako joku auttaa mihin tämä kuvassa oleva liitin tulee.
                            Johto on sellaista antennijohdon tapaista ja tulee keskikonsoliin ylös hanttarinpuolelta lattiamaton alta.

                            Sorry huono känny kuva



                            Comment


                              #15
                              Onko tuo etes alkuperäinen liitin vai hämääkö kuva vaan ? Monta napaa ja piuhojen värit ?

                              Comment


                                #16
                                8 napaa. Keskelle musta ja ruskea. Toiselle sivulle keltainen, harmaa ja vihreä. Toinen sivu, valkoinen, musta ja punanainen. Ja kaapelissa on metallivaippa.
                                Mulle tulee mieleen joku Puhelin tms. piuha.
                                Viimeksi muokannut Risulasi; 4.10.2012, 22:46. Perustelu: alkperäistä kännykkäkirjoituksen ulkoasua siistitty

                                Comment


                                  #17
                                  Eip ole vielä selvinnyt tuo liittimen tarina, mutta jo seuraava asia askarruttaa. Tietääkö joku mikä funktio sillä ritilällä kattovalon vieressä on?
                                  Olisin veikannut lämpötila-anturia, mutta se taitaa sijaita kojelaudan päällä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Katossa oleva lämpöanturi on sen alla. Kojelaudassa on toinen, josta imuri imee läpi.

                                    Vaipallisia kaapeleita on vain moottorinohjauksen antureissa ja radiossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Missä mahtaa sijaita typ 44 C3:n lämmönsäätömoottori?

                                      Comment

                                      Working...
                                      X