Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

c4 tdiq keskuslukko aukaisee ovet kun laittaa kärryn perään.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • c4 tdiq keskuslukko aukaisee ovet kun laittaa kärryn perään.

    Laitoin äsken (ovet lukittuna) kärryn töpselin paikalleen ja keskuslukosta kuului surinaa ja lukot avautuivat.
    Käänsin avaimella ovet lukkoon ja käytin kärryn töpseliä irti, ja kun töpselin pukkas takas koukun pistorasiaan, niin sama homma eli lukot auki.

    Auto ei ollut käynnissä ja ovet lukittuna noin puoli tuntia, eli auton pitäisi olla nukkumassa jo tuossa ajassa.

    Hieman alkoi jo hymyilyttämään että mitähän yhteyttä keskuslukolla ja perävaunun pistokkeella voisi olla noinkin kivikautisessa kulkineessa?

    Autohan on -96 c4 tdi avant q ilman hälytintä ja koukkuna bosal sähkösarjalla.
    Viimeksi muokannut kaitsute; 10.12.2008, 18:08. Perustelu: väärä koukkumerkki

    #2
    Milloin tuo koukku on asennettu ja miten sähköt on tehty? Kyllä tuo väkisinkin vaikuttaa joltain kytkentävialta. Onko mikään valo päällä, kun kytket kärryn perään?

    Comment


    • #3
      Sähkösarja siis bosalin oma sarja valmiilla liittimillä ja koukku asennettu pari viikkoa sitten ja sähkösarja asennettu kahteen kertaan korjaamon toimesta huonokontaktisen liittimen vuoksi.

      Auto siis seisoi pihalla puolisen tuntia valot sammutettuina ja ovet lukittuina ja ajattelin laittaa kärryn perään valmiiksi aamua varten.

      Olen antanut itseni ymmärtää että tajuaisin jotain sähköjen päälle, mutta nyt menee yli hilseen.
      Eihän kyseisessä vehkeessä pitäisi olla mitään yhteistä valojen, vetokoukun ja keskuslukon kanssa.

      Kärrykin on vasta pari kk vanha, joten en usko siinäkään olevan hämminkiä, ja vaikka olis niin ei senkään pitäisi keskuslukkoon vaikuttaa.

      Kävi mielessä kuskin oven johtosarja joka temppuilisi lasinnostimen valojohdon kautta, mutta kärryssähän ei ole akkua joten...
      Viimeksi muokannut kaitsute; 10.12.2008, 18:23. Perustelu: lisäys

      Comment


        #4
        Eihän siitä liittimestä nyt pitäisi mitään virtaa kulkea, jos autossa ei ole valoja päällä. Mittaapa yleismittarilla, että mihin nastaa tulee virtaa auto "levossa". Siitä pääsee sitten eteenpäin. 54G on kytketty vanhoissa autoissa suoraan akkuun, mutta uusissa se on sumuvalo.

        http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...es/pervaun.gif

        Comment


          #5
          Meniskö valojen autocheckin tms. kautta jotain solmuun? Tuossa mun kulkineessa vilkkuu myös mittaristossa "ylimääräiset" vilkkuvalot siellä lisämittariston puolella kun peräkärry on perässä ja vilkku on päällä. Eli jotain feedbackkiä tulee takaisinkin autolle päin kärryn olemassaolosta persauksissa.

          Comment


            #6
            Tarkasta ihan varmuudeksi takaluukun johtosarja. Mulla oli omassa johtosarjasta puolet johdoita poikki ja loput kuoriintuneet noin 10mm matkalta. Seurauksena erilaisia oikareita ja keskuslukon sekoilua.

            Ilmeisesti lukon auki-kiinni komentoja kulkee myös tuossa nipussa.

            Comment


              #7
              Äkkiseltään kuulostaisi siltä että perävaunun johtosarja on sotkettu takaluukulta tulevaan lukkojen ohjausjohtimeen. Maadotus kärryn valojen kautta antaa keskuslukolle avauskomennon.
              Irtojohdolla kokeilemaan vuorotellen maadottaa kukin pistorasian liittimistä. Vastaavasti syöttämällä +12V samaan napaan pitäisi kaiken järjen mukaan lukittua koska ohjaussignaali on polariteettia vaihtava yksi johdin.

              Comment


              • #8
                Tuli mittailtua päiväsellä koukun pistoketta ja takasumuvalon napaan tulee 10-11v jännitettä eli ei akkujännitettä vaan jotain hyppysähköä ja kun siihen antoi maita, niin lukot aukesivat.

                Täytyy tutkia takaluukun saranan johtosarjat näin ens alkuun, kunhan sää antaa myöten.

                Comment


                  #9
                  Tutki nyt ekana se kohta mihin perävaunun johtosarjan sumuvalopiuha on kytketty. Ja toisena sitten se saranakohta

                  Comment


                  • #10
                    Näin oli tarkoituskin tehdä, eli vetokoukun johtosarjaa seuraillen vikapaikkaa kohti.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä se todennäköisemmältä tuntuu, että johtosarjassa olisi vaan sattunut kytkentähärö. Olisi varmaan pienempi töinenkin..

                      Comment


                      • #12
                        asian vierestä

                        Elikä voisko tuolta perävaunun pistorasian kautta antaa apuvirtaa että saisi ovet auki kun akku on tuntemattomasta syystä tyhjentynyt ? vai onko jollain joku parempi keino ?

                        Comment


                          #13
                          Eikö ne aukea avaimella?

                          Vaikka perävaunun liittimestä menisi (mistä en ole varma) johdot suoraan akulle, on johdotus niin ohkaista narua, ettei sitä kautta kovin nopeasti akkua ladata.

                          Voisin kuvitella, että peräkärryn sähköt kytketään auton takavalojen rinnalle, eli piirin ehjäämiseksi tarvitsee olla matkalta kytkimiä kiinni (valot päällä, jarru painettuna..). Ei siis onnistu.

                          Comment


                            #14
                            Periaatteessa ns. vanhalla kytkentämallilla menee johdin suoraan akkuun. Uudessa versiossa ei enää koska se käytetään takasumuvalolle.
                            Tuo suora virransyöttö tuota karavaanari-johdinta pitkin on aika rajallista koska 10A:n sulake sielläkin pitäisi välissä olla. Jos akku on tyhjennetty valoilla tai sisäisellä oikosululla, jää apu helposti suunnittelun tasolle. Helpompaa on avata ovi avaimella ja nykäistä konepelti auki jolloin pääsee jo parempiin apuvirran syöttömahdollisuuksiin.

                            Joko Arto on löytänyt ongelmaansa ratkaisun?

                            Comment


                            • #15
                              ei aukea avaimella syytä en tiedä takaluukun lukko on jumissa et ei pääse sieltäkään .

                              Comment


                                #16
                                Meikäläisen ongelmana oli ilmeisesti liian lyhyt johtosarja, joka oli aikojen saatossa napsahdellut poikki.

                                Pienet pätkät johtoa väliin ja liitokset kolvaten, toimii. Projektit-osiossa huonolaatuinen kuva asian tiimoilta.

                                Comment


                                • #17
                                  Laiskuudesta saa kärsiä, eli kun aamulla menin autoon, niin oikeanpuolen etuikkuna auki ja vesimäärästä päätellen ollut ilmeisesti koko yön.
                                  Aukoo jo ikkunaakin itsekseen ja on aukaissut kerran ennenkin kun tarkemmin muistelin. En vaan muista että oliko koukku jo silloin asennettu.

                                  Täytyy ottaa joulunpyhinä itteä niskasta kiinni ja irroittaa se kolmas töpseli (sumuvalon) sieltä koukun johtosarjasta.
                                  Veikkaan kyllä että eteen tulee jossain välissä kontin saranakohtien uudelleenjohdotus tai eukon auto taivasalle ja oma talliin / katokseen mikäli haluaa ajella perse kuivana.

                                  Taitaa vaan olla helpompaa korjata vika, kuin saada eukon vekotin pois katon alta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Sähköikkuna on ohjattavissa hetken virtojen katkaisun jälkeen, joten epäilisin sen tapahtuneen hyvittäin nopeasti. Esim. oven sulkemisen aikaan. Oma on tehnyt kerran saman tempun ja vielä Virossa. Oli aamulla ikkuna puoliksi auki hotellin parkkiksella. Tässä kohtaa oli jo johtosarja takakontista korjattu, enkä kyllä näy mitään syytä, miksi tuo takaluukun johtonippu liittyisi siihen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos autossa on ikkunoiden mukavuustoiminto. Saat ikkunat auki ja kiinni avaimella lukosta kääntämällä. Sinänsä tuo vain yhden lasin auki oleminen viittaa omaan käsityöskentelyyn katkaisimella oven avauksen yhteydessä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Apropoo.. Miten saa tuon mukavuustoiminnon, jos sitä ei vielä ole? Eli saako koodamalla, vai tarviiko hardismuutoksia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mukavuustoiminto löytyy ja voihan se olla mahdollista, että käsikin on napille osunut.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mukavuustoiminnot ovat tuossa ikäluokassa oma relepurkkinsa, eli the hard way

                                            Comment

                                            Working...
                                            X