Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Persgrilli puuduttaa pakaran

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Persgrilli puuduttaa pakaran

    Terveeks!

    A4:sen penkinlämmitin (kuskin) kuumeneen nopeasti tulikuumaksi reunoilta oli lämpö sitten yksi tai kuusi. Hauskin piirre on kuitenkin se, että vasen pakara menee turraksi eli sähköä tulee läpi.

    Tossa kattelinkin illalla jakkaraa ja totesin verhoiluissa olevan sellaisen jäljen, josta voisin kuvitella virran karkaavan.

    Voisiko koko lämmitin tulla kuntoon korjaamalla toi "johto", vai kuinka on istuimenlämmitin kasattu? Onko iso homma uusia lämppäriä ja kuinka toi jakkara tarvittaessa puretaan? (sis. airbagin)

    #2
    No se pakaran puutuminen ei sitten varmasti johdu mistään sähkövuodosta. Kahdentoista voltin jännite ei aiheuta minkäänlaisia fysiologisia seuraamuksia, vaikka ajelisit m*nasillasi.

    Sen sijaan suosittelen käymään erikoislääkärillä ja hakemaan lähetteen lannerangan magneettikuvaukseen. Jos puutuminen ei ole vaivannut koko ikää, se voi olla merkki välilevynpullistumasta tai vastaavasta hermokanavan ahtaumasta. Ne eivät välttämättä vaivaa kiputiloina, mutta tuo puutuminen ei ole hyvä merkki. Selkävaivat kannattaa hoidattaa ajoissa, kroonistuttuaan niistä on ikuinen riesa.

    Usko pois, kokemusta on.

    Comment


      #3
      "reilu" kuluma lanne- ja alaselän nikaman välillä (L5 S1) tuntuu juuri siltä kun reisien ylä- ja ulkoosien
      lihakset puutuisiviat, tai särkevät. Persgrillit sitä eivät tee. Ei myöskään prese puudu, mutta tuo
      minkä nikaman kohdalla ongelma on vaikuttaa siihen että mihin kohtaan reittä oireet tuntuu.

      Sporttipenkit toimii minulla, jos on jumissa aamulla niin töihin tullessa on selkä ihmeellisesti
      asettunut ajomatkalla niin, että työnteko voi alkaa. Ihmeellistä.

      Minkäänlaista hoitoa voltarenin lisäksi eivät suositelleet.

      Comment


        #4
        Mitä ilmeisemmin lämppärin termostaatti rupeaa kypsymään.

        Pakaran puutuminen menee edellisten herrojen saatesanoina iskiasvaivojen joukkoon.
        Olen aikanaan kahdesti vaihtanut istuimen kuormurista kun luulin että pakaran alla tuntuva "sokeripala" on lämppärin termari. Yllättäen se oli myös kotona ruokapöydän tuolissa pidemmällä istumisella. Voimisteluhoidolla saatiin kuntoon minun tapauksessani.

        Comment


        • #5
          Löin tänään yleismittarin kiinni siihenkohtaan jakkaraa, jonka mainitsin ja kas virtaa tulee...

          Ei tämän ikäisen paikat ole vielä kuluneet, ja sitä paitsi pakara ei puutunut kun ajoin pohjoisesta yhtä soittoa yli 600km. Joten voisin nyt hieman jarrutella näitä kotilääkäreitä :)

          Eli asiaan kuinka jakkara puretaan tai kuinka grillin vastus vaihdetaan, ei olis aikaa itse opetella... ;)

          Comment


          • #6
            Montakos ampeeria sitä virtaa tuli?

            Comment


            • #7
              Sähkö on se minun heikoimpia osa-alueita (se piru kun ei näy kuten mekaninen vika), mutta mikäli oikein mittari tulkitsin ja laskin niin 0,064 mA, ei siis paljon, mutta jos ymmärsin on se moninkertainen kun verrataan sitä sähköakupunktiossa käytettävään virtamäärään 34 mikroA. ;)

              Tunne on siis sama kun löisit kielesi 9V pariston napoihin, ei läheskän yhtä nopeasti ;)

              Comment


                #8
                Siis... Ajeletko oikeasti ilman housuja pitäen toisella kädellä kiinni korin metalliosista, vai kuinka se "sähkö" nyt kulkeutuu ahterisi läpi? Tuolla mainitsemallasi virralla ja auton akkujännitteellä tehoa tulisi peräti 0,8 milliwattia, eli aika heikossa on edelleen uskoni siihen, että istuinlämmitin vuotaisi mitenkään tuntuvalla tavalla.

                Ettei olisi kyseessä ihan sähköallergia?

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja coupe2.2 Näytä viesti
                  Sähkö on se minun heikoimpia osa-alueita (se piru kun ei näy kuten mekaninen vika), mutta mikäli oikein mittari tulkitsin ja laskin niin 0,064 mA, ei siis paljon, mutta jos ymmärsin on se moninkertainen kun verrataan sitä sähköakupunktiossa käytettävään virtamäärään 34 mikroA. ;)

                  Tunne on siis sama kun löisit kielesi 9V pariston napoihin, ei läheskän yhtä nopeasti ;)
                  Jollain Biltema tason yleismittarillako niitä kankaita mittailit ?
                  Kannattaa mitata vaikka eristysvastusmittarilla niin näet vuotaako se kaapeli oikeasti läpi...
                  Tuo mittaamasi lukema 0,064 mA on mittarivirhettä yleismittarissa (kokeile puristaa niitä mittapäitä niin lukemat muuttuvat) tai hankaussähköä kankaassa...

                  Comment


                    #10
                    0,064 mA, ei siis paljon, mutta jos ymmärsin on se moninkertainen kun verrataan sitä sähköakupunktiossa käytettävään virtamäärään 34 mikroA.
                    0,064 mA = 64 uA, joka on siis ~kaksinkertainen tuohon "akupunktiovirtaan". Tuollaisia virtoja et saa normaalilla yleismittarilla mitattua.

                    Comment


                    • #11
                      Siis, stop, hetkinen. Mikä vuotaa? Hana? Nyt perussähköfysiikka kondikseen ja sitten vasta mittailemaan niitä vuotavia virtoja. Jos johdin on poikki, ei virta kulje. Vai miten tätä virtaa mitattiin, toinen mittapää penkkiin ja toista pidetään ilmassa? Meni piruvie opit ja työhommatkin uusiksi, täytyy ilmoittaa huomenna firmassa, että hommat on tehty aivan päin mäntyä...Vai kompastuinko trolliin....

                      Comment


                      • #12
                        Kuten totesin sähkö ei ole vahvin osa-alueeni ja olisin tällä palstalla olettanut teidän keskittyvän enemmän olemassa olevaan ongelmaan kuin tuohon kuinka se nyt mielestäni tulee ilmi. ja se muuten oli Bilteman tusina -mittari eli hyvin arvattu;)

                        penkissä on kuitenkin selvä jälki, mistä mittari reagoi jotenkin ei muualta jakkarassa. Voi olla että olen tulossa hulluksi ja voin kohta epäillä omaa olemassaoloanikin, mutta näin nyt uskon.

                        ps. en ole ainoa, joka on sanonut arsensa puutuvan/nipistävän ilman, että olen ongelmasta maininnut.

                        Comment


                        • #13
                          Puuttumatta lääketieteellisiin seikkoihin, voin kertoa hieman penkinlämppärin korjauksesta. Itsellä oli aikoinaan "koiranpaskassa" ("89 Jetta) kuskin lämppärin vastus katkennut penkissä olevan "uran" kohdalta siten että kun penkissä heilui ajaessa niin vastuslanka sai kontaktia ja säkenöi tulta ja teki kankaaseen reiän. Otin vaan penkin irti pöydälle ja riisuin istuinosan verhoilun irti jonka alla vastuslanka on suoraan näkyvillä. Irroitin varovasti lankaa vaahtomuovista että sain siihen hieman löysää. Sitten katkaisin langan ja kuorin molemmat päät, laitoin lankaan kuumankestävää suojasukkaa ja punoin langan päät yhteen lujasti. Senjälkeen päälle pujotettu suojasukka vain liitoksen kohdalle ja korjaus on valmis. Hyvin toimi senjälkeen niinkauan kuin auton omistin. Suurin urakka tuossa on sen verhoilun irroitus ja asennus, on nimittäin ainakin miljoonasta kohden se kangas kiinni.

                          Comment


                            #14
                            Jos haluat nyt varmistaa, että onko sieltä oikeasti jokin vastuslanka näkyvissä, voit tehdä vaikka näin:

                            Laita mittari JÄNNITEmittausasentoon ja mittarin maajohto maihin. Ota iso pallo alumiinifoliota ja tökkää se punainen mittajohdin siihen. Laita penkinlämmitin päälle ja painele foliolla sitä vikakohtaa. Jos sieltä jotain virtaa läpi tulee, niin se kyllä mittarissa näkyy.

                            Sehän on varmaa, että auton akkujännitteelle penkin verhoilun ja housujen vastus on liian suuri, että virtaa kulkisi niin että se persessä tuntuu. Sieltä on pakko tulla johdin läpi ihoon asti tai penkin ja housujen on oltava litimärät.

                            12 V tuntuu kyllä ilkeästi kädessä, jos vaikka lenkkiavaimella avaa laturin päävirtajohtoa ja käsi hankaa samalla syyläriin. Mutta kyseessä on metallinen lenkkiavain ja metallinen syyläri sekä paljas käsi.

                            Comment


                              #15
                              Sehän on varmaa, että auton akkujännitteelle penkin verhoilun ja housujen vastus on liian suuri, että virtaa kulkisi niin että se persessä tuntuu. Sieltä on pakko tulla johdin läpi ihoon asti tai penkin ja housujen on oltava litimärät.
                              Jos housut ja penkki ovat märät, lisäksi suolapitoisuus on korkealla, on vuotokohtaa syytä etsiä muualta kuin istuinlämmittimestä. Kuulostaa G-vitamiinin yliannostukselta. :D

                              1) Mittaa sen penkinlämmittimen vastuksen resistanssi. Yleismittari Ohm _O_ asennossa.

                              Se on teholtaan _ehkä_ 35 Wattia, jolloin 14 Voltin jännitteellä sen läpi kulkee 2,5 A virta. Joten jos muistan "pui(m)uri":n yhtään oikein, sieltä pitäisi löytyä n. 5,6 Ohmia arvoksi.

                              2) Ota penkinlämmittimen piuha irti. Vielä puutu hanuri? Jos puutuminen ja pistely jatkuu vika tuskin on vuotovirroissa.

                              Comment

                              Working...
                              X